طرح تولید کاغذ تیشو از ضایعات کشاورزی

طرح تولید کاغذ تیشو از ضایعات کشاورزی

تا پیش از جنگ جهانی دوم تولید کاغذ تیشو غالبا با قطع درختان و استفاده از چوب انجام می‌شد اما پس از آن و رشد صنعت کاغذ‌سازی و معطوف شدن تحقیقات به سمت استفاده از مواد غیر‌چوبی برای جلوگیری از تخریب و انهدام جنگل‌ها، این صنعت نیز رشد یافته و تولید کاغذ تیشو از ضایعات کشاورزی توجه صنایع کاغذ‌سازی را به خود جلب کرده است.
الیاف گیاهی غیر‌چوبی به کار رفته در تولید خمیر کاغذ، به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
۱- ضایعات صنعتی کشاورزی و پسمانده‌های کشاورزی مانند کاه گندم، برنج و. . .
۲- گیاهان خودرو شامل بامبو، نی و. . .
۳- محصول الیاف گیاهی شامل الیاف برگی مانند کنف و…

معرفی کاغذ تیشو

کاغذ تیشو را می توان رول های دستمال یکبار مصرف کاغذی دانست که هنوز برش نخورده اند و شکل خاصی نگرفته اند. کاغذ های تیشو توسط ماشین های ساخت کاغذ ساخته می شوند. این ماشین ها دارای تجهیزات خاصی می باشند از جمله یک سیلندر با فناوری خشک کن و یک کاپوت که دارای هوای داغ است.
خمیر های بازیافتی کاغذ که برای ساخت تیشو به کار می روند توسط این تجهیزات و توسط کارشناسان و متخصصین به صورت رول های تیشو ساخته خواهند شد. کاخانه ها و شرکت هایی در کشور ما اقدام به تولید کاغذ تیشو و دستمال کاغذی های ساخته از تیشو نموده اند.
تیشویی که در این کارخانه ها تولید می شود می تواند در مواردی مانند دستمال توالت، دستمال سفره، حوله های کاغذی و … مورد استفاده قرار گیرد.

تولید کاغذ تیشو ازضایعات کشاورزی

خمیر ، ماده خام لیفی است که برای ساختن کاغذ مصرف می شود . محصول مورد بررسی به عنوان یک کالای واسطه ای بوده و بطور مستقیم قابل عرضه به مصرف کنندگان نهائی نمی باشد . لذا مصرف عمده آن در کارخانجات تولید مقوا می باشد که در اینجا خمیر تولیدی حاصل از( کاه و کلش گندم و جو و برنج و … ) می تواند به عنوان ماده اولیه مورد استفاده کارخانجات تولید مقوای فلوتینگ قرار گیرد.
ضایعات را در کشورهای پیشرفته با فرآیندهای خاص تبدیل به «خمیر فلاف پالپ» می‌کنند که ماده اولیه این محصولات است . ضمن مصرف در جوامع‌شان به کشورهای مصرف‌کننده صادر می‌کنند و ایران از این منظر جزو کشورهای وارد‌کننده است.
اگرچه تعدادی از شرکت‌های داخلی مشغول تولید در مقیاس پایین هستند اما وجود مواد خام اولیه یادآور این نکته است که می‌توانیم حداقل مواد اولیه مورد نیاز داخل را تولید کنیم و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی صادرات داشته باشیم.
برای تولید این خمیر از ضایعات کشاورزی نظیر کاه، باگاس (ضایعات نیشکر) ، ضایعات پنبه (لینتر پنبه) ضایعات چوب و درختان برگ‌ سوزنی استفاده می‌شود که البته درختان برگ سوزنی شکل در کشور ناچیز است و بیشتر در کشورهای همسایه مانند تاجیکستان، پاکستان و قزاقستان موجود است.

بررسی تولید کاغذ تیشو ازضایعات کشاورزی در جهان

در بسیاری از کشور‌ها استفاده از کاه برای تولید خمیر کاغذ پیشرفت چشمگیری داشته است. در کشور‌های دانمارک، یونان، هلند، مجارستان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا و یوگسلاوی که منابع تأمین چوب‌شان محدود است و بیشتر به واردات اتکا دارد، این صنعت رواج بسیاری یافته است.
همچنین برخی کشور‌های دیگر مانند: آرژانتین، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، پاکستان، سریلانکا و ترکیه به دلیل محدودیت منابع چوبی به استفاده از بقایای محصولات کشاورزی به‌ویژه کاه روی آورده و نتایج مثبتی گرفته‌اند.
شاید کاغذ محصولی استراتژیک نباشد اما به دلیل قرار داشتن کشورمان در بین جوامع در حال توسعه و نقش فرهنگ در توسعه این‌گونه جوامع و نیاز توسعه فرهنگی به کتاب و نشریات توجه بیشتر به تولید کاغذ می‌تواند ضمن بی‌نیاز کردن (یا کم نیاز کردن) کشور از واردات به رشد اقتصادی نیز بینجامد.
تولید کاغذ البته نیاز به سرمایه‌ دارد اما بهتر است سرمایه ها در این زمینه به «تولید خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی» هدایت شوند.طرح تولید کاغذ تیشو از ضایعات کشاورزی

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)