بهترین راه پرورش صدف

پرورش صدف یکی ازمحورهای اصلی صنعت تولید و پرورش آبزیان صدف دار در اروپاست. با تولید حدود پانصد هزار تن در سال، هنوز ظرفیت عظیمی برای تولید بیشتر وجود دارد. برای تولید پایدارتر و سودآورتر، یکی از تولید کنندگان در سوئد تصمیم گرفته در یک پروژه اروپایی شرکت کند، پروژه ای که شیوه های صحیح و فن آوریهای جدید را برای استفاده پربارتر از صدف ها امکان پذیر می کند.

گروهی از دانشمندان پروژه تحقیقاتی اروپا با همکاری تولید کنندگان، مرحله به مرحله فرآیند پرورش صدف را از صید تا مصرف، مورد بررسی قرار داده اند. آنها مهم ترین مراحل را شناسایی کرده و می خواهند بدانند که چگونه این ضایعات چشمگیر را کاهش دهند. گویا این تلاشها بسیار مُثمر ثمر واقع شده است.

گریث آدوف، زیست شناس و هماهنگ کننده پروژه مرکز غذاهای دریایی نروژ می گوید: “یکی از مشکلات اصلی، حجم بسیار عظیم این ضایعات است. در واقع حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولید صدف در بخشهای مختلف تولید تلف می شود. هدف، کاهش ۳۵ درصدی این ضایعات است. شاید هنوز این نتیجه بدست نیامده اما حجم تولیدمان بالا رفته است.”

این پروژه بر مبنای سیستم گردش آب قرار دارد تا به کمک آن بتوان در یک برهه زمانی مشخص صدفها را بصورت زنده حفظ و نگهداری کرد. این به پرورش دهندگان صدف کمک می کند تا از یکسو در زمان برداشت کمتر تحت تاثیر تغییرات دمایی باشند و از سوی دیگر در مصرف انرژی و آب صرفه جویی کنند.

در سیستم های آبیاری مشابه، تولید کننده برای تولید یک کیلو صدف، به بیست لیتر آب در ساعت نیاز دارد. این به این معناست که هزینه سرد کردن آب مصرفی هم افزایش می یابد. یکی دیگر از عناصر متغیر در طبیعت حفظ کیفیت آب است. نکته مهم دیگر در این فرایند حفاظت از کیفیت آب و بازیابی پروتئین موجود در آن است.

در تمام این فرایند تدریجی، صدفها در معرض تاثیرات مکانیکی شدیدی قرار می گیرند که می تواند در کل بر زندگی آنها موثر باشد. با انجام یک رشته آزمایش، مراحل تاثیرگذار در این فرایند نیزمورد شناسایی قرار گرفته اند.

گیدا کریستوفرسون، زیست شناس در این مورد می گوید: “ما صدف تقلبی ای را تولید و در میان گونه های مختلف صدفها قرار دادیم. حسگری را هم در داخل آن گذاشته ایم تا در طول فرایند و رد شدن از خط کنترل، تمام تاثیرات مکانیکی را اندازه گیری و ثبت کند.”

به لطف محاسبات این صدفهای الکترونیکی، پرورش دهنده صدف قادر شده تا سرعت چرخش و میزان آب در جریان را از طریق دستگاه تنظیم کند. خط تولید صدف در حال حاضر نظم بیشتری پیدا کرده است.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هر چه این فرایند با ظرافت بیشتری طی شود و مداخلات انسانی در آن کمتر باشد در نهایت صدف با کیفیت بهتری پرورش خواهد یافت.

۵/۵ - (۱ امتیاز)