فناوری روباتیک در خدمت کشاورزی

استفاده از روباتها در صنعت کشاورزی، موضوع داغ نمایشگاه بین المللی «هفته سبز» در برلین بود.بازار جهانی استفاده از روباتها در کشاورزی رو به رشد است و بنا بر گزارش شرکت ترکتیکا، فعال در صنعت کشاورزی، گردش مالی در این بازار از ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی به نزدیک به ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ میلادی می رسد.

از جمله ابتکارهای نشان داده شده در نمایشگاه برلین، سیستمی برای دامداری خودکار است. این سیستم، تغذیه خودکار گوساله ها را انجام می دهد و شیر مورد استفاده توسط انها را همواره تازه و در دمایی مناسب نگه می دارد.

برژیت وارنت، رئیس بازاریابی این شرکت می گوید: «امتیاز استفاده از دستگاه این است که به عنوان یک کشاورز، لازم نیست همیشه سطلی از شیر را با خود به اطراف ببرید و همواره در حال تمیز کردن باشید. آزادی حرکت شما بیشتر می شود و مجبور نیستید زمان مشخصی را صرف تغذیه گوساله ها کنید. فقط کافیست گوساله ها این دستگاه را بشناسند و دیگر لازم نیست از ساعت ۶ تا ۸ صبح را صرف تغذیه آنها کنید.»

روبات دیگری که در این نمایشگاه معرفی شد، «جونو» نام داشت. وظیفه این ماشین، هل دادن یونجه به سمت گاوها بود. اگرچه این کار پیچیده ای نیست اما صدها سال بود که انسان آن را انجام می داد.

نوآوریهای نمایشگاه برلین در میان کشاورزان قدیمی طرفداران زیادی ندارد با این وجود برخی معتقدند که اکنون زمان تغییر است.

یوهانس لوزینگ که یک کشاورز است می گوید: «من ۴۵ سال است که در بخش کشاورزی مشغول کارم. پسرم هم در همین زمینه فعال است و همیشه میان من، به عنوان کسی که در این زمینه آموزش دیده و تبدیل به یک متخصص شده و آنچه که پسرم در حال آموختن آن است، تضادی وجود دارد. او بخوبی آموزش دیده است و هنگامیکه ما درباره فناوریهای نوین صحبت می کنیم متوجه می شویم که این یکی از موضوعات اختلاف میان ماست. او با آرامش بیشتری درباره این فناوری ها صحبت می کند اما نسل من چنین نظری ندارند.»

تراکتور بدون راننده و استفاده از پهپادها در مزارع، از دیگر فناوری هایی است که پیش بینی می شود در آینده بطور گسترده در صنعت کشاورزی استفاده شود.

در نمایشگاه برلین که تا ۲۹ ژانویه ادامه دارد، در مجموع حدود ۱۰۰ هزار محصول توسط ۱۵۰۰ شرکت کننده به فعالان بخش کشاورزی ارائه شده است.

امتیاز