طلا

طرح احداث کارگاه طلاسازی

تاریخ زیور آلات را می‌توان تا دوران ما قبل تاریخ نیز دنبال نمود. تا قبل از ۲۰۰۰۰ سال پیش هیچ محصول طبیعی کار شده به عنوان چیزی که امروزه به آن زیور آلات گفته شود مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. هر چند ممکن است جنبه‌های زیبایی و لذت بردن از زیورآلات نقش داشته‌است. انسان‌ها در تقریباً ۶۰۰۰ سال قبل آموختند که چگونه با فلز کار کنند بهره‌وری کار به میزان زیادی افزایش یافت. با تقسیم کار به دامداری کشاورزی و پیشه‌وری امکان آن به‌وجود آمد که هر کس بیشتر از حد نیاز خود تولید کند. دیگر ضرورتی برای تولید دسته‌جمعی نبود. هر آنچه از فلز بود مانند ابزارها سلاح‌ها و نیز زیورآلات توسط یک آهنگر ساخته می‌شد.(طرح احداث کارگاه طلاسازی)
پیشرفت فزاینده روش‌های فلزکاری و افزایش تنوع روش‌های صنعتگری منجر به رشد تخصص صنعتگران و فلز کاران گردید و در این میان رفته رفته آهنگران و طلاسازانی به وجود آمدند که تخصص آن‌ها ساخت زیورآلات و وسایل تزیینی از طلا نقره مس برنز و آهن بود.

زیور آلات

از کشف طلا توسط انسانها قرنها می گذرد این فلزبانام لاتین Gold ونام شیمیایی Aurvm و علامت اختصاری AU که در جدول تناوبی مندلیف در خانه شماره V۹ قرار گرفته و جزء عناصر وابسته وتک ظرفیتی است تاریخچه ای کهن دارد همین بس که بدانیم آثار بدست آمده در پی کاوشهای باستان شناسان حاکی از آن است که در دوران پادشاهی کورش طلا از رونق خاصی برخوردار بوده است بطوریکه سکه و ظروف و لوازم زیبایی از آن دوره کشف گردیده است که در موزه ایران و اروپا و امریکا وجود دارد.
طلا با تلالو خود که چشم بشر را خیره می سازد موجب زد و خورد و جنگهای خونین بین طوایف و حتی کشورها شده است این فلزبصورت سنگ معدنی در افریقاو امریکا و آسیای جنوب شرقی یافت می شود و اکثرآ در جوار معادن مس و سرب است در حال حاضر این فلز پشتوانه اقتصادی کشورها می باشد.
زیور آلات جزء محصولاتی می باشند که ، توسط بانوان استفاده می شوند و بازار فروش بسیار خوبی دارند . در گذشته زیور آلات فلزی نیز همانند ابزار های جنگی ، توسط آهنگران ساخته می شدند . اما امروز زیور آلات ازجمله طلا ها و نقره جات ، توسط طلاساز ها ساخته می شوند .
طلا به دلیل این که همیشه ارزش خود را حفظ می کند ، امکان مبادله مانند پول را دارد ، ازبین نمی رود و … دارای طرفداران بسیار زیادی در همه کشور ها می باشد . طلا خود فلزی نرم می باشد و برای دریافت استحکام لازم آن را با فلزات دیگر ترکیب می نمایند .
به عنوان مثال برای تولید طلای زرد ، فلز طلا را با مس و نقره ترکیب می کنند . البته مقدار طلا باید بیشتر از مس و نقره باشد . برای اجرای طرح توجیهی زودبازده کارگاه طلا سازی و طلا فروشی ، در کارگاه های طلاسازی ، تکه های طلا را ذوب می کنند .
سپس طلای ذوب شده را به شکل مورد نظر درآورده و سایر عملیات را روی آن انجام می دهند . البته اگر فلز به شکل گرانول باشد ، به صورت مستقیم آن را ذوب خواهند کرد . اما اگر طلا به صورت پودری و طلای خاکه قهوه ای باشد ، اول طلا را با بوراکس و نمک نیترات مخلوط می کنند .
سپس مخلوط را به صورت خیس در بوته وارد می نمایند . سپس به آهستگی آن را گرم می کنند تا آب آن خارج شود . در نهایت فلز بدست آمده را ذوب خواهند کرد . طلای خاک قهوه ای اغلب پس از بازیافت تولید می شود ، به همین جهت برای حذف ناخالصی های آن باید این مرحله طی گردد .
کسی است که بتواند از عهده راه اندازی و تنظیم درجه حرارت کوره های ذوب فلزات قیمتی و ذوب کردن انواع فلزات ولیهم های مورد نظر ، ریختن فلز ضدآب در ریژه و تعیین عیار فلزات قیمتی،برشکاری ،سوهانکاری ،حدیده کاری ،فتول کشی و نوردکاری و طراحی و ساخت انواع فلزات قیمتی برآید.

انواع مشاغل مرتبط با طلا و جواهر سازی

۱- ذوب کار فلزات
۲- نورد کار فلزات
۳- ریخته گر فلزت
۴- ملیله ساز فلزات
۵- موم کار فلزات
۶ – جوشکار فلزات
۷- مدل ساز فلزات
۸- تراشکار و حلقه ساز فلزات
۹- تعمیر کار فلزات
۱۰ – عیار سنج فلزات
۱۱- سنگ شناس (کانی شناس)

روند کار در طلا سازی

پروسه ذوب کردن : برای یک زرگر کار طبیعی و جزو کارهای روزمره به‌شمار می‌آید که مثلاً یک تکه طلا را جهت استفاده مجدد ذوب کند. اگر فلز به صورت گرانول باشد، می‌توان آن رابدون اقدامات و افزودنیهای ویژه‌ای ذوب نمود. اما مسئله برای طلای خاکه قهوه‌ای و پودری شکل، که از تفکیک و بازیافت به دست آمده طوری دیگری است.
برای زدودن ناخالصیهای احتمالی، طلای خاکه را با کمی نمک نیترات و بوراکس مخلوط، خیس و با فشار وارد بوته می‌کنند. با گرم کردن آهسته، مجدداً از آن آب خارج می‌شود و بالاخره فلز را ذوب می‌نمایند. یک زرگر و طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به اینکه قیمت طلا هر روز روند صعودی دارد، نیاز مشتری با قیمت زنده طلا همخوانی داشته باشد.

طلا
مراحل ساخت طلا و جواهر در کارگاه و کارخانه طلاسازی
مرحله اول: ایده پردازی طلا

مهمترین و اساسی ترین بخش کار از همین نقطه شروع می شود ، باید سلایق افراد و اقشار مختلف مردم را در نظر داشته باشد ، که این مستلزم این است از شرایط فرهنگی ، تاریخی ، اقتصادی و حتی سیاسی یه منطقه استان و حتی کشور اطلاع نسبی و دقیقی داشته باشد

مرحله دوم: طراحی و پیاده سازی

زمانی که ایده شکل گرفت حالا دیگر وقت پیاده سازیست ، یعنی طراح باید همان ایدا را با توجه به نوع ریخته کاری و اشکالات سیستمی ای که ممکن است برای طرح ساخته شده از طلا و جواهر است را در نظر بگیرد تا زمان پیاده سازی در مرحله ی بعد به اشکال جدی ای روبرو نشود باید تا حد زیادی نسبت به طلا و جواهر سازی و مخراجکاری شناخت داشته باشد تا طرح پیاده سازی شده اولا وزن مطلوبی داشته باشد ، دوما در ریخته کاری صحیح و بدون خطا به دست طلا ساز برسد ، بعد از کار طلاساز بروی مدل وقتی به مخراجکاری برسد استانداردهای اصلی را برای سوار کردن سنگ داشته باشد . البته بعد از اتمام طراحی مدل باید ساپورت گذاری شود و برای دستگاه پرینتر سه بعدی آماده سازی شود .

مرحله سوم: قالب سازی سه بعدی

بعد از طراحی نوبت به قالب سازی میرسد در این جا از دستگاه های پرینتر سه بعدی استفاده میشود ، هر چه این دستگاه رزین مطلوبی داشته باشد برای ریخته کاری کار آسان تر و با کیفیت تر میشود پس حتما باید از دستگاه های بهره گرفت تا موم و رزین با کیفتی برای ریخته گری تولید کنند .

مرحله چهارم: ریخته گری

یکی دیگر از بخشهای مهم ریخته گری است که نقش فوق العاده تعیین کننده ای دارد چون در مراحل قبلی هر چه برای کیفیت مدل زحمت کشیده اید اینجا باید جواب بگیرید ، معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و اپراتور زیرک و باهوش نتیجه ی کار دلخواه از آب در می آید . البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت .

مرحله پنجم: پرداخت و سوهان کاری

تازه کار طلا و جواهر ساز از این مرحله شروع میشود چون کارهای سیستم قبلی را طراح ، قالب ساز و ریخته گر انجام داده است ، طلا ساز باید از تجربه ی کافی و هنر بالایی در کار برخوردار باشد و این موضوع را خوب درک کند که فلزی که در دستان اوست طلا هست ، پس باید ظرافت و دقت کافی را به کار گیرید و به طور صحیح شروع به سوهان زدن کند و جاهایی از طلا هم برای مراحل پرداخت بگذارد تا کیفیت مطلوب به دست ببیاد ، بعد از این مرحله مدل فعلا از درست طلا ساز خارج شده و به مخراجکار میرسد البته دوباره به طلاساز باز خواهد گشت برای مراحل بعدی کار .

مرحله ششم: مخراجکاری

در این مرحله، حساسیت و ظرافت کاری باید فوق العاده مورد توجه قرار گیرد. هرچه در مراحل قبلی کار انجام شد در این قسمت کیفیت طراحی ، قالب سازی مشخص خواهد شد به این صورت که سنگ های باید صحیح و مرتب در جای خود قرار بگیرند تا تلاشهای افرار قبلی کارخانه به نتیجه برسد ، مخراجکارها معمولا بسیار باحوصله و چشم هایی تیز بین هستند و به اصطلاح جواهر سازان نان آنها در چشم هایی تیزبین و هنر سنگ سوار کردن آنها خلاصه میشود که بیش از ۱۰۰ نوع مرحله ی مختلف دارد که در اینجا به صورت کوتاه ذکر شد .
بعد از سوار شدن سنگ ها اگر مخراجکار برای سوارکردن سنگ به مشکل بخورد تنها کسی که میتواند مدل را ازین مرحله به سلامت عبور دهد باز هم جواهر ساز خبره است که میتواند دیواره ها و چنگ های مدل را عرض تر و کوتا ه و یا هر چه که مخراجکار از او بخواهد اعمال نماید.

مرحله هفتم: تمیز کاری ، پرداخت و اعمال ابزار بر روی مدل

بعد از اینکه مدل از مخراجکاری بیرون آمد دوباره باید ابزار بروی سر چنگ ها و دیواره ی مدل اعمال شود البته هنر مخراج کار و زیبا سازی مدل طبق ایده ، یکی از مهمترین وظایف این شخص خواهد بود ، بعد از ابزار زدن دوباره مدل پنزا میخورد و بعد از یه تمیزکاری خوب حالا نوبت به جلا میرسد و بعد از جلا زدن و شستشو مدل به مرحله ی نهایی یعنی آبکاری طلا میرسد.

مرحله هشتم: آبکاری

شاید بتوان گفت مدل زمانی که از ۷ خان رستم ساخت بیرون میآید به دست آبکار میرسد ، البته که باید از حس قوی و هوش مناسبی برخوردار باشد چون آب و رنگ مدل یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی میباشد . آبکار ها معولا تمامی رنگ های طلا را دارند که مهمترین آن طلای زرد لیمویی ، طلای سفید ، طلای رزگلد هستند .
در این مرحله، کار برای ارائه ی به مشتری پشت ویترین قرار میگرد و از حالا به بعد این هنر فروشنده و نوع فروش و خرید طلا او در منطقه ی کسب کار میباشد.

طلا
ابزار کارگاه طلا سازی

• گیره ( ثابت و دستی )
• چفت گیره
• کوره ذوب طلا
• قالب
• دستگاه نورد
• چفت
• انبردست
• تیغ اره
• صفحه نسوز
• کپسول اکسیژن
• کپسول گاز
• پرس
• دستگاه جوشکاری
• ترازو
• انواع سوهانچه
• مغار
• کولیس
• چکش
• پنس
• دستگاه سانتریفیوژ
• دستگاه شوینده
• ریژه
• دستگاه پرس
در اینجا به شرح مختصری در مورد مراحل انجام کار و مواد و ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه طلاسازی می پردازیم.

ساخت طلا

برای ساخت یک قطعه طلای زینتی می توان به دو صورت پرسی و ریخته گری عمل نمود:

مرحله پرسکاری

در این مرحله شمش ۲ عیار در کوره مخصوص بصورت مذاب درآمده با افزودن مقدار معینی مس و یا نقره آن را بصورت شمش استاندارد (۱۸ عیار) در آورده در قالبهای مخصوص می ریزند. پس از سرد شدن، شمش مورد نظر را به دستگاه نورد داده تا بصورت صفحه ای نازک در بیاید.
سپس توسط پرس و قالبهای فولادی مخصوص به آن قطعه (مانند گوشواره و گردن بند) که در زیر پرس بسته شده است شکل مورد نظر را می دهنن بعد از آن کارگر مربوطه بقیه کارهای آن را انجام داده سپس برای سوهان کاری و جوشکاری در دستگاه سند بلاست که توسط ساچمه های فولادی و با فشار زیاد کار می نماید قرارداده تا قطعه مورد نظر از هر لحاظ صیقل یابد در خاتمه کار چند دقیقه آن را به درون وان حاوی تیزاب می ریزند قطعه ساخته شده و کامل، شکل و شفافیت خاصی به خود می گیرد.
در این مرحله آن را از وان تیزاب خارج و در دستگاه میکسر گردان قرار می دهند در وان متحرک آن تعدادی از ساچمه های فولادی همراه آب و انواع مواد شوینده به مدت دو تا سه ساعت قطعه ساخته شده را می شویند و آن را از درون دستگاه خارج کرده پس از خشک کردن در جعبه های مخصوص خود گذاشته و به بازار برای فروش ارسال می نمایند.

مرحله ریخته گری

نوع دیگر تولید قطعه زینتی طلانوع ریختگی آن می باشد که همانند مرحله اول پس از مذاب شدن در کوره مخصوص در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار گرفته و با سرعت دورانی زیاد طلای مذاب درون قالبهای مخصوص که «ریژه» نام دارد ریخته می شود. قطعه تولید شده پس از درامدن دستگاه، سوهانکاری و پرداخت توسط دستگاه سند بلاست به وان تیزاب و سپس شستشو شده آماده فروش به بازار است.
طلای ساخته شده چنانچه همراه با نگین یا جواهرات گرانبها باشد مانند انگشتری پاگردنبند نگین دار پس از ساخت آن توسط کارگران و استادان ماهری که در اصطلاح «مخراج کار» به آنها گفته می شود با دست آن سنگ جواهر را به روی قطعه تولید شده قرار می دهند که این کار مخراج کاری خود واحدی مستقل در صنف طلاسازی می باشد.

تعاریف ابزار مورد نیاز
دستگاه نورد: این دستگاه شمش را بصورت صفحه ای باهر ضخامتی که مورد نیاز می باشد در می آورد و از کارهای دیگر آن علاوه بر ورق کردن طلا می تواند آن را به صورت مفتول در بیاورد. صنعتگران ایرانی به خوبی از عهده ساخت این دستگاه بر آمده اند.
دستگاه سانتریفوژ: این دستگاه طلای مذاب را با دوران به ریژه منتقل می کند.
کوره ذوب طلا: که بصورت گازی و ذغالی است. توسط بوته ای که ظرفیتی مشخص دارد طلا را به صورت مذاب در می آورد. انواع بوته ها از ظرفیت یک کیلوگرمی تاده کیلوگرمی نیز موجود می باشند.
بوته نسوز: برای آب کردن طلا دستگاه سند بلاست: عمل این دستگاه پرتاب ساچمه توسط باد به قطعه است. کپسول اکسیژن: برای آب کردن طلا
پرس: انواع برسهای ضربه ای و دستی باظرفیت های مختلف کار مورد نظر را | توسط قالبیکه در زیر آن بسته شده به شکل دلخواه در می آورد.
قالب فولادی کپسول گاز: برای آب کردن طلا ریژه وسیله ای است برای تبدیل طلای آب شده به مفتول یا شمش طلا دستگاه جوشکاری: که با این دستگاه عمل لحیم کاری طلا را انجام می دهند.
میکسر شوینده: این دستگاه به همراه ساچمه و انواع مواد شوینده کار شستشوی کالا را انجام داده تا آماده بازار فروش گردد.
ترازو: ترازو در ساخت و فروش طلا نقش بسزایی دارد.

کد آیسیک مرتبط با طرح احداث کارگاه طلاسازی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح احداث کارگاه طلاسازی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
ساخت جواهرات و کالاهای مربوطManufacture of jewellery and related articles۳۶۹۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح احداث کارگاه طلاسازی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح احداث کارگاه طلاسازی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح احداث کارگاه طلاسازی در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
آذربایجان شرقیتبریز جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۲۰۰کیلو گرم
آذربایجان غربیخوی جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۲۵۰۰کیلو گرم
آذربایجان غربیبوکان جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۱۹۶کیلو گرم
آذربایجان غربیارومیه جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۱۵۰کیلو گرم
آذربایجان شرقیتبریزمدال طلا۳۵۰کیلوگرم
آذربایجان شرقیاهرمصنوعات زینتی از طلا۳۰۰کیلوگرم
آذربایجان غربیتکابمصنوعات زینتی از طلا۴۰۰کیلوگرم
کرمانشاهکرمانشاهمصنوعات زینتی از طلا۱۸۰کیلوگرم
آذربایجان غربیتکابمصنوعات زینتی از طلا۵۷۰کیلوگرم
آذربایجان غربیتکابمصنوعات زینتی از طلا۴۲۰کیلوگرم
اصفهاناصفهانمصنوعات زینتی از طلا۱۰۰۰کیلوگرم
آذربایجان شرقیتبریزمصنوعات زینتی از طلا۱۰۰کیلوگرم
اصفهاناصفهان کالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۳۰۰کیلو گرم
اصفهاناصفهان کالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۳کیلو گرم
خراسان رضویمشهد کالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۱۵۰۰کیلو گرم
سیستان و بلوچستانایرانشهر جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۳۰۰کیلو گرم
فارسشیراز جواهرالات وسایرکالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۱۲۰کیلو گرم
فارسشیراز جواهرالات وسایرکالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۱۰۰کیلو گرم
خراسان رضویمشهد جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۳۰۰کیلو گرم
فارسشیراز جواهرالات وسایرکالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۱۰۰کیلو گرم
سیستان و بلوچستانزاهدانمصنوعات زینتی از طلا۵۰۰کیلوگرم
خراسان رضویبینالودمصنوعات زینتی از طلا۱۲۰کیلوگرم
چهارمحال و بختیاریشهرکردمصنوعات زینتی از طلا۱۵۰کیلوگرم
خراسان رضویتربت حیدریهمصنوعات زینتی از طلا۴۰کیلوگرم
خراسان رضویتربت حیدریهمدال طلا۳۹۰کیلوگرم
تهرانتهران جواهرالات وسایرکالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۲۰۰کیلو گرم
تهرانپردیس کالاهای ساخته شده ازفلزات قیمتی۲۰کیلو گرم
تهرانتهرانمصنوعات زینتی از طلا۳۵۰کیلوگرم
تهرانتهرانمصنوعات زینتی از طلا۱۹۷کیلوگرم
تهرانتهرانمصنوعات زینتی از طلا۱۸۵۰کیلوگرم
تهرانتهرانمصنوعات زینتی از طلا۲۳۰۰کیلوگرم
لرستانبروجرد جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۶۰۰کیلو گرم
مرکزیخمین جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۱۲۵۰کیلو گرم
یزداردکان جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۵۰۰کیلو گرم
اردبیلاردبیلمصنوعات زینتی از طلا۳۵۰۰کیلوگرم
یزدیزدمصنوعات زینتی از طلا۱۵۰۰کیلوگرم
گیلانبندر انزلیمصنوعات زینتی از طلا۲۰۰۰کیلوگرم
گیلانبندر انزلیمدال طلا۱۰۰۰کیلوگرم
یزدیزدمصنوعات زینتی از طلا۱۵۰۰کیلوگرم
لرستانبروجردمصنوعات زینتی از طلا۱۷۰کیلوگرم
اردبیلاردبیلمصنوعات زینتی از طلا۲۵کیلوگرم
کرمانکرمانمصنوعات زینتی از طلا۱۲کیلوگرم
اردبیلاردبیلمصنوعات زینتی از طلا۸۰۰کیلوگرم
گلستانگنبد کاووس جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۷۰۰کیلو گرم
خراسان جنوبیسربیشه جواهرات ساخته شده از فلزات قیمتی۲۰۰۰کیلو گرم
گلستانآق قلامصنوعات زینتی از طلا۶۰۰کیلوگرم
جنوب کرمانجیرفتمصنوعات زینتی از طلا۳۰کیلوگرم
منطقه آزاد قشمقشممصنوعات زینتی از طلا۲۵۰کیلوگرم
قمقممصنوعات زینتی از طلا۷۰۰کیلوگرم
منطقه آزاد چابهارمصنوعات زینتی از طلا۴۰کیلوگرم
قمقممصنوعات زینتی از طلا۱۰۰۰کیلوگرم
منطقه آزاد چابهارمصنوعات زینتی از طلا۵۰کیلوگرم
منطقه آزاد چابهارمصنوعات زینتی از طلا۲۵کیلوگرم
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۳۳,۴۵۸کیلوگرم

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث کارگاه طلاسازی

ظرفیت : ۶۳۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۸۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)