طرح تولید تراک میکسر

تراک میکسر در واقع کامیون‌های مخصوصی جهت حمل بتن از محل تولید که معمولاً کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید بتن یا از محوطه پروژه‌های ساخت و ساز به محل بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کامیون‌ها با قرارگیری زیرِ دستگاه بچینگ اقدام به بارگیری بتن می‌کنند و پس از طی مسافتی نسبت به تخلیه آن در محل مورد نظر اقدام می‌شود. به تراک میکسر‌ها کامیون‌های‌ مخلوط کن بتن نیز‌ می‌گویند؛ آن هم به این دلیل که بتن‌ها را از محل تولید مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها یا محوطه پروژه به محل بتن ریزی‌ می‌برند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای هستند که نمی‌توانند به تنهایی بتن‌ها را برداشته و از محلی به محل دیگر حمل کنند بنابراین به کمک دستگاه بچینگ‌ می‌توانند بارگیری را به طور کامل انجام دهند و یا بار را خالی کنند. به طور کلی‌ می‌توان گفت تراک میکسر‌ها به منظور انتقال و اختلاط بتن‌ها ساخته شده اند، که در این دو حالت بعضی اوقات ابتدا مخلوط شده وسپس بارگیری انجام می‌شود، اما در برخی دیگر مخلوط و حمل به طور همزمان صورت‌ می‌گیرد. این وسیله با قرارگیری تجهیزاتش بر روی شاسی یا نیمه تریلر ساخته‌ می‌شود،و در کل وزن آن معمولا بین ۹ تا ۱۴ تن است که باعث‌ می‌شود بتواند حدود ۱۸ تن را حمل کند.(طرح تولید تراک میکسر)
ظرفیت تراک میکسر‌ها بین ۶ و ۱۲ مترمکعب است که تا ۸ مترمکعب از موتور‌های‌ ۴ سیلندر و حداکثر ۱۲ مترمکعب از موتورهای ۶ سیلندر استفاده‌ می‌شود. دیگ این کامیون‌ها دارای دو نوع سرعت در دوران هستند، به یکی از آن‌ها به دلیل آن که ۲ تا ۵ دور در دقیقه‌ می‌چرخد، کند گفته‌ می‌شوند؛ و به دیگری به دلیل آن که ۷ تا ۱۳ دور در دقیقه‌ می‌چرخد، تند‌ می‌گویند. از این وسیله علاوه بر آن که در محل ساختمان سازی استفاده‌ می‌شود در راه سازی، پل سازی، سد سازی و هر مکانی که بتن ریزی داشته باشد مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. تراک میکسرها جز آن دسته از ماشین‌آلاتی نیستند که استفاده از آن‌ها بسیار دشوار و پیچیده باشد بلکه کارکرد بسیار ساده‌ای دارند که البته به نوع دستگاه نیز وابسته است. در ابتدا‌ می‌خواهیم نحوه استفاده از ساده‌ترین نوع این دستگاه که صرفا جهت حمل بتن ساخته شده توضیح دهیم؛ این کامیون‌ها معمولا دارای یک مخزن برای نگهداری بتن هستند که‌ می‌توان با استفاده از یک دکمه آن را به طور خودکار تخلیه کرد.
نوع دیگری از این دستگاه که نه تنها بتن را حمل‌ می‌کند، بلکه از سیستم چرخش برای مخلوط کردن آن نیز برخوردار است قدری پیچیده تر از مدل قبلی است اما این به معنا نیست که کار کردن با آن بسیار سخت باشد. در نوع دوم، از پره‌های ی جهت ترکیب مواد استفاده‌ می‌شود که سرعت آن توسط یک شخص با اپراتور تنظیم‌ می‌شود که بسیار آسان صورت‌ می‌گیرد.

انواع تراک میکسرها
تراک میکسرهای دارای پمپ

یک نوع از تراک میکسر‌ها که جز به صرفه ترین دستگاه‌ها به حساب‌ می‌آیند، تراک میکسر‌های‌ دارای پمپ هستند زیرا آن‌ها با بهره گیری از سیستم پمپاژ طولانی‌ می‌توانند بتن را تا ارتفاع‌های‌ بالاتر و فاصله‌های‌ دورتر ببرند و تخلیه کنند. این وسیله در مقایس با دیگر مدل‌ها هم دارای قیمت مناسبی است و هم خود به تنهایی باعث کاهش ۵۰ درصدی نیروی کار شده است به همین خاطر بسیار مقرون به صرفه است.

تراک میکسرهای حجمی

تراک میکسر حجمی تنها دستگاهی است که از ترکیب دو دستگاه دیگر به نام میکسرهای متحرک و تاسیسات بچینگ ساخته شده است، همین امر باعث از بین رفتن نواقص ماشین آلات قبلی شده است و کیفیت آن را افزایش داده است. این کامیون همچنین دارای ویژگی‌های‌ منحصر به فردی بوده که خواهان آن را زیادتر کرده است.
به عنوان مثال از مخازن جداگانه ای برخوردار است، که‌ می‌توان با استفاده از آن‌ها تمامی مواد و مصالح خام را برای ساخت بتن ذخیره کرد. همچنین قابلیت اندازه گیری دارد آن هم به این صورت که‌ می‌تواند مقدار موادمورد نیازی که باید با بتن تازه مخلوط شود را تعیین کند تا از مصالحی که نگه داشته جدا کرده و با آن ترکیب کند، که این ویژگی باعث صرفه جویی در مصرف مواد و مصالح‌ می‌شود که این خود هزینه‌ها را کاهش‌ می‌دهد.
این دستگاه علاوه بر تمامی این خصوصیات، مزیت دیگری نیز دارد آن هم این است که همانند تراک میکسرهای پمپ دار‌ می‌تواند مسافت طولانی را طی کند. شما‌ می‌توانید با خرید این کامیون هم بتن سازی را در مکان‌های‌ دور تولید کرده و استفاده کنید و هم هزینه‌های‌ خود را کاهش دهید.

تراک میکسرهای سنگین

این نوع دستگاه به دلیل آن که از دو دیفرانسیل برخوردار است، موتورهای بسیار قدرتمندی دارد که به همین خاطر به تراک میکسرهای سنگین معروف شده اند. از این مدل ماشین در شرایط مختلف زمینی استفاده‌ می‌شود زیرا موتورهای به گونه ای تعبیه شده است که قادر به عبور از هر نوع مسیری است آن هم بدون آن که مشکلی ایجاد کند. حجم این دستگاه به قدری زیاد است که معمولا برای پروژه‌های‌ ساختمانی با مقیاس بزرگ مانند پل سازی استفاده‌ می‌شود، زیرا مقدار زیادی بتن را در طول روز‌ می‌تواند بارگیری و تخلیه کند.

تراک میکسر بتن استاندارد

از رایج‌ترین نوع تراک میکسرها که صرفا جهت انتقال بتن ساخته شده‌اند، تراک میکسر استاندارد است که معمولا برای پروژه‌های ساختمانی با بتن‌ریزی بالا به کار می‌رود. این دستگاه مدل‌های مختلفی دارد که ظرفیت‌های آن بین ۲ تا ۸ مترمکعب بوده به همین دلیل یک گزینه ایده‌آل برای انتقال بتن آماده است.

تراک میکسر بتن کارگاهی

در برخی اوقات پروژه‌های ساختمانی و عمرانی در مسیرهای صعب‌العبور انجام می‌شود که کامیون‌های ساده با باری که دارند نمی‌توانند از آن عبور کنند، به همین دلیل کارخانه‌ها دستگاه‌هایی تولید کردند تا این مشکل رفع شود؛ یکی از آن‌ها تراک میکسر بتن کارگاهی است که قادر به بارگیری و تخلیه بیش از ۱۰۰ مترمکعب بتن در روز هستند. اکثر این مدل دستگاه‌ها از تجهیزات الکترونیکی بچینگ وزنی در دو سمت کامیون استفاده کرده‌اند تا فرآیند ترکیب و چرخش دیگ کنترل شود. این ماشین با تمامی این ویژگی‌ها مناسب پروژه‌های دورافتاده است.

کامیون بچینگ متحرک

کامیون‌های بچینگ متحرک نوع دیگری از این مدل دستگاه‌ها هستند، که شباهت زیادی با تراک میکسر حجمی دارند زیرا این ماشین نیز همانند آن از قابلیت نگهداری مواد و مصالح خام مانند سیمان، سنگدانه و آب برخوردار است. این دستگاه می‌تواند زمانی که دارد مواد را به محل پروژه می‌برد آن‌ها را نیز با یکدیگر ترکیب کند، یعنی به طور همزمان دو کار را انجام دهد. این نوع کامیون زمانی که روشن می‌شود به طور پیوسته شروع به اندازه‌گیری مواد و ترکیب کردن آن‌ها با یکدیگر می‌کند، به همین دلیل تا پایان مواد در هر زمانی دارای بتن آماده است که این جز مزیت‌های این دستگاه به حساب می‌آید.

موارد استفاده از تراک میکسرها

همه ما‌ می‌دانیم که کاربرد اصلی تراک میکسرها در پروژه‌های‌ ساختمانی و عمرانی مانند ساختمان سازی و پل سازی است که جز مهم‌ترین تجهیزات به حساب‌ می‌آیند، اما تحت هر شرایطی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
به کارگیری این وسایل بر اساس یک سری قوانین و اصول انجام‌ می‌شود؛ به عنوان مثال نمی توان کامیون میکسری که فقط مختص حمل بتن است را برای مسافت‌های‌ طولانی مورد استفاده قرار داد، و به نوعی دیگر مناسب فاصله‌های‌ کوتاه است زیرا ممکن است بتن از بین برود و دیگر قابل استفاده نباشد. البته تراک میکسرهایی بر خلاف این مدل ساخته شده اند که خود با داشتن مواد و مصالح اولیه‌ می‌توانند در مسیرهای دور نیز تولید بتن کنند به گونه ای که، به صورت خشک آن‌ها را تا محل انجام پروژه برده، و در آن جا با آب ترکیب‌ می‌کنند؛ زیرا دارای مخلوط کن نیز هستند اما هنگام استفاده از این مدل نیز نباید زیاد از محل تولید بتن مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها دور شد. به طور کلی‌ می‌توان گفت در هر پروژه ای که نیاز به تهیه و انتقال بتن است‌ می‌توان این وسیله را به کار گرفت اما علاوه بر تمامی این کاربردها برخی اوقات از این دستگاه برای حمل ملات، مایعات و مصالح فله ای و شل به غیر از بتن نیز استفاده‌ می‌شود.

بخش‌های تشکیل‌دهنده یک تراک میکسر

دیگ بتن
رینگ غلتک دیگ
مجرای دیگ
تیغه
غلتک دیگ
قیف ورود مواد
راهنمای جریان
ناودانی یا شوت اصلی
ناودانی یا شوت تکمیلی
مخزن آب
شمارشگر دیگ
زیرشاسی
وسیله عملگر
وسیله راه‌اندازی
سکوی کار
موتور روغن هیدرولیک

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تراک میکسر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک تراک میکسر به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
تراک میکسر۲۹۲۴۴۱۲۳۴۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تراک میکسر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی تراک میکسر به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
تراک میکسر۸۷۰۵۴۰۰۰

 

جدول واحد های فعال تولید تراک میکسر

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده تراک میکسر در کشور به تفکیک استان آمده است

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
یاشا صنعت تبریزآذربایجان شرقیشبستر۳دستگاه
شرکت مجد سپاهاناصفهانبرخوار۲۰۰دستگاه
پژوهش و اجرای پروژه های صنعتی ایرانتهرانرباط کریم۶۰دستگاه
حسن پرندوارگیلانرشت۱۵دستگاه
جمع ظرفیت اسمی (دستگاه)۲۷۸دستگاه

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید تراک میکسر

ظرفیت : ۷۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)