طرح-تولید-رنگ-های-آبی-پایه-1

طرح تولید رنگ های پایه آبی

رنگ اکریلیک رنگی شیمیایی که با خواص دوام و درخشندگیش نخست در صنعت اتوموبیل سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. رزینهای آکریلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می‌شوند. خصوصاً آن دسته که به آسانی در آب حل می‌شود، زود خشک می‌شود و سطحی سخت و آسیب‌ناپذیر به وجود می‌آورد، گرچه باید افزود فاقد خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغن یا آکرلیک پایه حلالی است. رنگهای اکریلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند. رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل‌های خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده است. رنگ‌های اکریلیک پایه آب نسل جدید از رنگ‌های ساختمانی می‌باشند که با توجه به مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد مضر کاربردی این نوع رنگ‌ها روبه افزایش است. بطوریکه به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی الکیدی می‌باشند. رنگ ترافیک که عموماً برای خط کشی خیابانها استفاده می‌شود هم از رزین آکریلیک پایه حلالی استفاده می‌شود. این محصول در سه نوع مات نیمه مات و براق تولید می‌شود.

کاربرد رنگ های پایه آبی

این رنگ برای رنگ‌آمیزی سطوح گچی، سیمانی، بتن و آجر و … برای نمای داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین رنگ آستری آکریلیک و ضد زنگ ساختمانی آکریلیک نیز توسط برخی کارخانجات تولید شده که رنگ آستری برای زیر کار رنگ آکریلیک استفاده می‌شود و ضد زنگ نیز قابل مصرف جهت انواع سطوح فلزی داخل و خارج ساختمان می‌باشد. رنگ آکریلیک در سه نوع براق، مات و نیمه براق تولید می‌شود.

مزایا و معایب رنگ های پایه آبی

مزایا
– این رنگ ها به دلیل حل شدن در آب، بوی بسیار کمی دارند.
– با توجه به سرعت بالای خشک شدن، سطح بیشتری را می‌توان در هر روز رنگ‌آمیزی کرد.
– قابلیت پوشش‌دهی آن بسیار بالاست.
– بر روی هر سطح قابل اجراست.
– قابلیت شستشو دارد.
– در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.
– ترمیم آن بسیار آسان می‌باشد.

معایب

هرچند که جزء رنگ‌های قابل شستشو محسوب می‌شود ولی به طور ۱۰۰% قابل شستشو نیست.

طرح-تولید-رنگ-های-آبی-پایه-2

اجزاء تشکیل دهنده رنگ های پایه آبی

مشخصات فنی: رنگ‌های پایه آبی آکریلیک غالباً بر پایه پلیمر آکریلیک امولشن (Emulsion) بوده و مقاومت خوبی به شستشو دارند. این محصول همچنین از انعطاف و دوام عالی برخوردار بوده و ضمن خشک شدن سریع، سهولت اجرا و پوشش عالی با ایجاد سطحی کاملاً یکنواخت و زیبا می‌تواند محیطی دلپذیر را ایجاد نماید. این رنگ‌ها را می‌توان با قلم مو، غلطک و اسپری اجرا کرد. از ویژگی‌های فنی این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: مقاومت بسیار خوب در مقابل شستشو، فقدان بوی نامطبوع و سازگار با محیط زیست به دلیل عدم استفاده از حلال‌های نفتی و آلی، دارا بودن پوشش خوب و داشتن صرفه اقتصادی و سهولت اجرا بر روی سطح. رنگ‌های آکریلیک سیلیکون مخصوص نما نیز مخصوص استفاده در نمای ساختمان بوده و ویژگی‌های فنی آن شامل: مقاومت خوب در برابر نفوذ آب، مقاومت در برابر آلودگی‌های سطح، پوشش بالا و عدم جذب چرک و حفظ تمیزی سطح می‌باشد. این رنگ‌ها بسیار متنوع بوده و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند، چون غلظت بالایی دارند و به آهستگی خشک می‌شوند. رنگ آکریلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح قابل استفاده است. خاصیت ویژه این رنگ‌ها بدون بو بودن آنهاست. امروزه استفاده از رنگهای آکریلیک به دلیل ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع زیاد رنگ، قابلیت شستشو، ترمیم آسان، مقاومت در برابر رطوبت و خشک شدن سریع رو به گسترش است. برای اجرا علاوه بر قلم مو می‌توان از غلطک نیز استفاده کرد.

خواص رنگ های پایه آبی

۱- ساخته شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی بالا و سازگار با محیط زیست و سلامتی انسان.
۲- خشک شدن سریع، چسبندگی عالی، دوام و انعطاف‌پذیری خوب، قابلیت شستشو و مقاوم در برابر رطوبت، نداشتن بو و حساسیت زایی، تنفس مناسب، عدم جذب چرک و آلودگی و عدم نیاز به حلال‌های آلی.
۳- مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری و …

نحوه اجرای رنگ های پایه آبی

آماده‌سازی سطح: تمامی سطوح باید تمیز، خشک و فاقد هرگونه چرک، واکس، گریس و روغن باشد. ناهمواریهای سطح باید به نحو مناسبی با بتونه آکریلیک پوشانده شود. سپس سنباده نرم خورده و گرد و خاک آن پاک شود. (حداکثر ضخامت بتونه در هر دست پوشش ۵۰۰ میکرون ‍»۰/۵ میلی‌متر» می‌باشد). این رنگ علاوه بر سطوح مذکور بر روی سطوح رنگ شده پلاستیک یا روغنی قابل استفاده می‌باشد ولی به جهت چسبندگی بهتر، سطوح رنگهای روغنی براق باید کمی سنباده نرم زده شود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رنگ های پایه آبی

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید رنگ های پایه آبی به شرح ذیل است.
۱. انواع رنگ ساختمانی امولسیونی (پایه آبی) : ۲۴۲۲۴۱۲۳۰۷
۲. رنگ نما بر پایه رزین اکریلیک پایه آبی : ۲۴۲۲۵۱۲۳۱۲
۳. رنگ نما بر پایه رزین سیلیکونی پایه آبی : ۲۴۲۲۵۱۲۳۱۵
۴. رنگ و پوشش خودرویی پایه آبی : ۲۴۲۲۵۱۲۳۳۵
۵. رنگ و پوشش ترافیک پایه آبی ۲۴۲۲۵۱۲۳۵۰
۶. رنگ ساختمانی بر پایه اکریلیک ۲۴۲۲۵۱۲۳۱۰

بررسی بازار رنگ های پایه آبی

تولید صنعتی و کارخانه‌ای رنگ در کشور، قدمتی نزدیک به هشتاد سال دارد. این مسیله انتظارات از این صنعت را برای تامین کامل نیازهای داخلی و در ادامه، صادرات محصولات افزایش می‌دهد. در حال حاضر صنعت رنگ کشور با نیمی از ظرفیت اسمی (یک میلیون تن در سال) خود در حال تولید می‌باشد، لذا با توجه به پتانسیل‌های بالقوه تولیدکنندگان رنگ کشور و کیفیت مناسب محصولات تولیدی آن‌ها و وجود بازارهای منطقه‌ای مطلوب، باید اهداف صادراتی گسترش یابد. البته مطابق آمارهای موجود، وضعیت صادرات در سال‌‌های اخیر روند صعودی داشته ولی میزان آن نسبت به پتانسیل و موقعیت منطقه‌ای کشور، ناچیز (در حدود ۱۰۰ میلیون دلار) است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران کشورهای: افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان می‌باشد و محصولات صادراتی هم بیشتر رنگ‌های ساختمانی و تزیینی هستند. حجم بازار رنگ منطقه خاورمیانه بیش از ۲ میلیون تن در سال می‌باشد که سهم ایران تقریبا ۲۵ درصد آن می‌باشد. بیش‌ترین حجم مصرفی خاورمیانه مربوط به انواع پوشش‌های ساختمانی با ۷۶ درصد کل می‌باشد.

رنگ-پایه-آب-استخری

بررسی وضعیت صادرات رنگ کشور

تولید رنگ و پوشش از جمله فعالیت‌هایی است که باید علاوه بر تامین نیازهای داخلی، برای اهداف صادراتی نیز گسترش یابد. متاسفانه علیرغم پتانسیل‌های بالقوه، تولیدکنندگان رنگ کشور و کیفیت مناسب محصولات تولیدی آن‌ها و وجود بازارهای منطقه‌ای مطلوب، میزان صادرات رنگ کشور،بسیار ناچیز است.البته بررسی آمار صادرات انواع رنگ ایران نشان می‌دهد که وضعیت صادرات، عموما روند عمودی داشته است. مهم‌ترین مقصدهای صادراتی ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزلقستان است. محصولات صادراتی هم بیشتر رنگ‌های ساختمانی و تزیینی هستند.

بررسی وضعیت واردات رنگ کشور

به دلیل تعرفه‌های سنگین گمرک روی واردات محصولات رنگ که به منظور حمایت از تولیدات داخلی صورت می‌گیرد، واردات رنگ به کشور بسیار محدود است و اکثرا مربوط به رنگ‌های با فن‌آوری خاص است که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد. کار گروه حمایت از تولید دولت، رنگ و پوشش را جز اقلامی آورده است که سازمان‌های دولتی مجاز به واردات آن‌ها نمی‌باشند.( به دلیل تایید کیفیت مناسب محصولات تولید داخلی و امکان ساخت در کشور).
واردات رنگ ایران از کشورهای مختلف برجسب درصد از کل به شرح زیر است:
۲۳ درصد از ایتالیا- ۱۹ درصد از ترکیه- ۱۹ درصد از کره جنوبی- ۱۵ درصد از چین- ۸ درصد از امارت- ۸ درصد از آلمان- ۲ درصد از سنگاپور- از کشورهای فرانسه، هند، تایوان، سوییس هرکدام ۱ درصد. بدین‌ترتیب اصلی‌ترین تامین‌کنندگان رنگ ایران کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، چین، امارات و آلمان می‌باشند.

وضعیت واحد های فعال تولید رنگ های پایه آبی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده رنگ های پایه آبی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح-تولید-رنگ-های-آبی-پایه-6

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید رنگ های پایه آبی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : – مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : – نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۶۲ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)