طرح تولید لوازم اداری

این لوازمی که در محیط های اداری استفاده میشوند و معمولا بر روی میزهای کار قرار می گیرنـد بنـابراین بسـیار مهـم و ضروری است که از لحاظ کیفیت، ابعاد، ایمنی و سهولت استفاده، بگونه ای طراحـی شـده باشـد کـه بتوانـد رضـایت مصرف کننده را فراهم سازد. وسایل مذکور جهت ایجاد سهولت در روند کارهای اداری بکارگرفته مـی شـوند.این محصولات جزیی از ملزومات اداری مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین دوخت جهت اتصـال ورقـه هـای کاغـذی توسط سوزن دوخت، کاتر جهت برش کاغذ، مقوا، منسوجات و … مورد استفاده قـرار مـی گیرنـد.
همچنـین از سـوزن کش جهت باز نمودن سوزن دوخت، جاتقویمی فلزی جهـت قـراردادن تقویم هـای روزانـه رومیـزی بـر روی آن و از استامپ جهت آغشته سازی مهر به جوهر استفاده می شود.از جملـه لوازمی که می توان جایگزین محصولات به حساب آورد به گوشه گیرهای کاغذ ، نامـه گیرهـا جهـت اتصـال کاغـذ در مقادیر کم استفاده نمود و با توجه به نوع فعالیت می توان از گیوتینهای رومیزی به جای کاتر و یا از جـاتقویمی هـای پلاستیکی به جای انواع فلزی آن استفاده نمود.
اما در مجموع این موارد تاثیر خاصی بر روند مصـرف ایـن محصـولات نخواهد داشت در ادامه باید خاطر نشان کرد برخی از محصولات این طرح نظیر کاتر تنها در محیطهای اداری کـاربرد ندارند بلکه جزیی از لوازم کاربردی در منازل نیز می باشند.

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا، محصول طرح در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نمی باشد. این محصول در صورت داشتن قابلیت رقابت از لحاظ کیفی با محصولات خارجی می تواند بازار خارجی را به خوبی پوشش داده و قابل تولید در اکثر کشورها بوده در ضمن دارای هیچ گونه موانع سیاسی، اجتماعی جهت ورود به بازار نمی باشد.دانش فنی مهارت های لازم جهت تولید این محصول تکنولوژی مربوط به آن در حد نیاز در کشور وجود دارد. با توجه به کاربردهای فراوان این محصولات در ادارات مختلف کارآیی زیاد آنها جهت سرعت در کار، نگهداری راحتتر اوراق، انجام راحت تر کار، جلوگیری از بی نظمی در امور اداری می توان به اهمیت این لوازم در دنیای امروزی پی برد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لوازم اداری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
ماشین منگنه (اداری)۳۰۰۰۵۱۲۳۲۷
پانچ کاغذ۳۰۰۰۵۱۲۳۲۶
زونکن مقوایی۲۱۰۹۴۱۲۳۱۹
استامپ پد۲۵۲۰۴۱۲۷۴۳
جوهر استامپ۲۴۲۲۵۱۲۵۱۰
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید لوازم اداری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
منگنه۸۴۷۲۹۰۹۰
پانچ کاغذ۸۴۴۸۱۱
پانچ کاغذ۸۴۶۲۴۱
پانچ کاغذ۸۴۶۲۴۹
زونکن مقوایی۴۸۲۰
کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

محصولات مورد مطالعه دارای کاربردهای ادارای می باشند. از اینرو می توان گفت که تولید و مصرف آنها در بسیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد. اما کشورهایی که به دلیل کیفیت بالای محصولات خود و یا به دلیل قیمت مناسب آن دارای تولید بیشتری می باشند عبارتند از: آلمان، ژاپن و چین. با توجه به عمومیت مصرف این محصولات در سطح دنیا کشورهای با جمعیت بیشتر دارای استفاده بیشتری از این محصولات می باشند.
کشورهای عمده مصرف کننده لوازم اداری : چین، ژاپن، آمریکا، هند و روسیه می باشند. از عمده ترین کشورهایی که محصولات تولیدی ما به آنها صادر میشود میتوان آذربایجان ، عراق و تاجیکستان را نام برد و کشورهای کره، چین و آلمان از جمله کشورهایی می باشند که بخش عمده این کالا را به کشور ما صادر میکنند.

معرفی شرایط صادرات

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود نـدارد. با این وجود ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولیدکننده از شرایطی می باشد که در جـدول ذیل بـه شرایط فوق اشاره شده است.
– برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت
– برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت
– دارا بودن استانداردهای جهانی
– آشنایی کامل با امور تجارت جهانی

فرایند تولید قطعات فلزی به کار رفته درتجهیزات اداری
ورقکاری و پرسکاری :

مواد اولیه قطعات فلزی به شکل ورقهایی در ابعاد مشخص با تسمه های فلزی می باشد که ابتدا توسط قیچی های گیوتینی بر حسب ابعاد قطعات به اندازه های موردنیاز تبدیل می شوند.
سپس این قطعات بریده شده توسط دستگاههای پرس با استفاده از قالبهای مناسب ابتدا برش محیطی (آرایش اولیه) داده می شوند سپس بر حسب نیازهای هر قطعه طراحی مناسب قالب برای آن در طی یک یا چند مرحله عملیات بلانک زنی (ایجاد سوراخهای داخل) فرم دهی و خمکاری بر روی آن انجام میگیرد.
عملیات ورق کاری و پرس کاری اغلب در مراحل مختلف و احتمالاً با استفاده از پرس های دارای تناژ متفاوت انجام میگیرد. قطعات نیم ساخته حاصل در بین مراحل مختلف در انبار مخصوص به خود ذخیره میگردند تا طبق برنامه زمان بندی تولید مراحل بعدی عملیات بر روی آنها انجام شود.

ماشین کاری :

جهت تولید قطعات فلزی نظیر پیچ مهره ها، میله ها ، میخ و قطعات فلزی اغلب به صورت مفتول هایی در اندازه و جنس های مختلف خریداری شده.توسط ماشین تراش رولور اتوماتیک به قطعات موردنظر تبدیل میشوند.
نحوه عمل بدین صورت است که ابتدا مفتول های مناسب برای هر قطعه توسط کارگر برروی ماشین تراش رولور بسته شده سپس عملیاتی نظیر پیشانی تراشی، روتراشی، پله زنی، سوراخکاری قلاویز کاری (ایجاد رزوه داخلی) ، حدیده کاری (ایجاد رزوه خارجی) و پخ زنی بر حسب نیاز هر قطعه بر روی آن انجام گرفته در مرحله بعد قطعات تراش داده شده با عمل برش از روی مفتول اصلی جدا می گردند.
عملیات مذکور به طور متوالی و خودکار توسط امکانات خاص ماشین تراش رولور اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام میگیرد. کاربرد این ماشین به واسطه مشخصات برجسته نظیر توالی انجام عملیات بدون اتلاف زمان باز بسته کردن قطعه ها ( در ماشین های معمولی اجتناب ناپذیر است) در تولید انبوه لوازم اداری (سری سازی) میباشد.

عملیات حرارتی :

پس از انجام عملیات پرسکاری (برش، فرم دهی و خمکاری) بر روی قطعات فلزی از جنس فولاد (به جز مواردی که مواد اولیه انها به صورت تسمه هایی فولادی میباشد) عملیات حرارتی انجام می گیرد که به منظور داشتن حالت فنری استحکام بالا باید در کوره مخصوص تحت عملیات حرارتی واقع گردند. روش عمل بدین طریق است که قطعات مذبور در داخل سبدهای مخصوص فلزی قرار گرفته به داخل کوره هدایت میشوند.
دمای کوره حدود ۸۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. قطعات تا سرخ شدن کامل در داخل کوره نگهداری میشوند سپس از کوره خارج شده و در داخل حمام روغن فرو برده میشوند تا به سرعت سرد گردند. در اثر این عمل تغییر فازی ایجاد شده در طی عملیات طراحی در ساختمان فولاد به علت سرد شدن سریع در آن حفظ میگردد و استحکام قطعه بسیار افزایش می یابد.

عملیات پوشش دهی :

این عملیات به عنوان عملیات تکمیلی در ساخت قطعات فلزی اعمال می شود عمدتاً شامل آبکاری و رنگ پاشی میباشد. برخی از قطعات محصولات مختلف واحد به آبکاری نیاز دارد در طرح حاضر عمدتاً دو نوع آبکاری گالوانیزه و سپس کروم نیکل برای قطعات پیش بینی شده است.
آبکاری گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدن قطعات فلزی از نظر زیبایی جلای ظاهری اهمیت چندانی ندارند به علت اینکه هزینه کمتری دربر دارد مورد استفاده قرار میگیرد. ضخامت در حد میکرون برای این پوشش ها کافی خواهد بود. هدف از آبکاری نیکل کروم ممانعت از زنگ زدن فلز ضمن ایجاد جلوه ظاهری و جلای فلزی نیز دوام یشتر پوشش میباشد.
برای دوام بهتر لوازم اداری یکنواختی بیشتر سطح آبکاری شده بهتر است ابتدا یک زیر لایه مسی بر روی قطعه فلزی پوشش داده شود. ضخامت پوشش های مس نیکل روم معمولاً حدود ۲ میکرون برای مس و ١۵–١٠ میکرون برای نیکل و ۰.۳ – ۰.۲ میکرون برای روم می باشد. جهت آبکاری قطعات موردنظر به دلیل برخی ویژگیهای تخصصی وجود واحدهای متعدد کارآمد داخلی استفاده از واحدهای فعال آبکاری توصیه میگردد.
لازم به ذکر است که در نظر گرفتن خط آبکاری برای واحد حاضر مستلزم تمهیدات ویژه ای نظیر تصفیه فاضلاب است که با سایر عملیات تولید تطابق ندارد. بعلاوه بهره گیری مناسب از خدمات واحدهای تولید موجود یکی از اصول مهم اقتصادی در افزایش کارآیی واحدهای کوچک جهت گیری مناسبی برای تخصصی کردن عملیات اینگونه واحدها در نتیجه افزایش کارآیی انها و کیفیت مطلوب محصولات خواهد بود.
رنگپاشی نیز از دیگر روشهای پوشش دهی است در مورد اجزا قطعات برخی از محصولات اعمال میشود. این عملیات نیز امکانات محدودی دارد با استفاده از یک پیستوله (فوتک بادی) و اختصاص یک اطاق رنگ زنی بدین منظور میتوان قطعات موردنظر را در واحد رنگ پاشی نمود. رنگ مورد استفاده میتوان از انواع مختلف رنگهای روغنی مات باشد تا کیفیت زیبایی مطلوب قطعه حاصل شود.

تهیه سایر قطعات فلزی موردنیاز

سایر قطعات فلزی مورد نیاز شامل انواع فنرهای مارپیچی واشرها را به دلیل حجم نیاز به اینگونه قطعات می توان از واحدهای مربوطه تهیه و خریداری نمود.

تولید قطعات پلاستیکی

قطعات پلاستیکی موردنیاز محصولات و لوازم اداری مختلف از نظر ابعاد اندازه، پیچیدگی یا سهولت شکل ظاهری بسیار متفاوت می باشند. کلیه این قطعات با استفاده از قالبهای مناسب توسط ماشین قالب زنی تزریقی در یک مرحله به شکل نهایی قالب زده تولید می گردند بسته به ابعاد، ضخامت جنس قطعات نوع قالب از نظر تعداد قطعه قالب گیری شده در هر مرحله تزریق همچنین ظرفیت دستگاه تزریق متفاوت می باشد.
مواد اولیه پلاستیکی مورد نیاز به صورت گرانول از انبار مواد اولیه به ماشین قالب زنی هدایت گردیده پس از افزایش مواد رنگینه به آن به قیف ورودی ماشین تغذیه می روند. گرانول ها پلیمری در این ماشین در اثر حرارت ذوب گردیده به شکل مذاب تزریق می گردند پس از سردشدن فرم گیری در قالب از دستگاه جدا می شوند.
قطعات قالب زده شده دارای شکل نهایی بوده و آماده مونتاژ می باشند. لازم به است که در صورت لزوم گرانول ها قبل از ورود به ماشین قالب زنی وارد دستگاه گازگیری پلاستیک می گردند. این عمل جهت جلوگیری از ورود رطوبت به دستگاه تزریق پلاستییک می باشد تا از ایجاد حفره یا اشکالات سطحی بر روی قطعات قالب زده شده جلوگیری گردد.

مونتاژ و بسته بندی

قطعاتی که در طی عملیات قبلی به شکل نهایی ساخته شده اند در نهایت جهت مونتاژ شکل گیری محصول نهایی در کارگاه مونتاژ بر روی یکدیگر سوار می گردند. عمل سوارکردن قطعات و اتصال انها به یکدیگر عمدتاً توسط کارگران مونتاژ کار با استفاده از ابزارهای مناسب بطور دستی انجام می گیرد. پس از کنترل کیفیت در نهایت محصولات در جعبه ها و کارتن های مناسب بسته بندی شده و به انبار محصول هدایت می شوند.
لازم به ذکر است تکنولوژی مورد استفاده در تولید لوازم اداری در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است بین تکنولوژی ها تفاوت وجود ندارد بنابراین آنچه که سبب ایجاد تمایز بین محصولات تولید شـده کارخانجـات مختلـف نسبت به همدیگر می شود شامل موارد زیر خواهد بود:
• توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد
• اجرای دقیق سیکل تولید و رعایت دقت تلرانس ابعادی

مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان

تکنولـوژی روش تولیـد ایـن محصول در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام می گیرد آنچه که در فرآیند تولید دارای اهمیت است می توان اذعان نمود که این عوامل کیفیت محصولات تولید شده را تشـکیل داده در کشـورهای صـنعتی از درجه بالاتری برخوردار می باشد موارد ذیل هستند:
• کیفیت و دقت عمل قالب های مورد استفاده
• کیفیت مواد اولیه مصرفی
• توان فنی مهندسی در طراحی اجرای دقیق فرآیند
• توان فنی مهندسی در اجرای دقیق عملیات حرارتی روی قطعات فلزی

نقاط قوت ضعف تکنولوژی های مرسوم در تولید لوازم اداری

– یکسان بودن تکنولوژی مورد استفاده در ایران و دیگـر کشورهای جهان
– ضرورت استفاده از عملیات تکمیلی ماشینکاری درفرآیندهای تولید
– عدم نیاز به خرید دانش فنی تکنولوژی
– عدم قابلیت تولید قطعات پیچیده فنی
– قابلیت تولید قطعات متنوع برای شـاخه هـای مختلـف

وضعیت واحد های فعال تولید لوازم اداری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع لوازم اداری در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید لوازم اداری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع لوازم اداری در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید لوازم اداری

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۸۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)