طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار) از مخلوط یکدست سیمان پورتلند،الیاف فرآوری شده سلولز،سیلیکا کوارتز ریز و سایر افزودنی های معدنی با استفاده از فرآیندهای پیچیده و تحت کنترل دیجیتالی تولید میشود و در هیچیک از مراحل این فرآیند، از آزبست استفاده نمی شود و لذا این فناوری دوستدار محیط زیست است. امروزه با گسترش تکنولوژیهای ساخت استفاده از مصالح پیش ساخته با توجه به امکان کنترل کیفیت بیشتر و سرعت اجرای بالا پیش از پیش مورد استقبال قرار می گیرد. یکی از این مصالح پیش ساخته که به منظور استفاده از پوشش های دیواری و نما مورد استفاده قرار می گیرد پانل سیمانی الیاف دار یا سمنت بورد ( Cement board ) می باشد. الیاف سلولزی به کار رفته در این صفحات ، باعث افزایش مقاومت آنها در برابر تنش های فشاری و کششی ناشی از تغییرات دما شده و از بروز عیوب مختلف همچون ترک خوردگی و اعوجاج جلوگیری می کند. با توجه به مقاومت خمشی قابل توجه، پانل های سیمانی الیاف دار (فایبر سمنت بورد) دارای عملکردهای در نمای بیرونی و داخلی، دیوارهای داخلی و خارجی و پوشش سقف و کف ساختمانها هستند . پنل های سیمانی الیاف دار مقاومت بالائی در مقابل آتش سوزی داشته و عایق های صوتی و حرارتی و همچنین عایق رطوبتی مناسبی هستند. این پنل ها درمقایسه با کلیه محصولات مشابه ، مقاومت بیشتری دربرابرجذب و عبور رطوبت از خود نشان می دهند .اگرچه در حالت غوطه وری ، آب زیادی به خود جذب می کنند و مقاومت خمشی آن ها کاهش پیدا می کند ، اما بعد از خشک شدن بدون تغییر در ابعاد ، مقاومت خمشی اولیه را بدست می آورند. با توجه به اینکه پانل های سیمانی الیافدار (فایبر سمنت بورد) سطح بسیار صافی دارند ، بعد از نصب می توان بدون اجرای نازک کاری اقدام به رنگ آمیزی سطح پنل و یا اجرای کاغذ دیواری و یا هرگونه روکش PVC و ورق HPL بر روی سطح آن نمود.

کاربرد فایبر سمنت برد

۱- پوشش های داخلی ساختمان

پوشش دیوارهای داخلی : فایبرسمنت برد ها با چگالی تا ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب در فضای داخلی ساختمان و به عنوان پوشش استفاده می شوند . با توجه به مقاومت این محصول در برابر ضربه و خواص مکانیک مناسب ، می توان از آن در دیوارها داخلی مکان های پر تردد و شلوغ استفاده نمود.

پوشش های دکوراتیو : با توجه به تنوع طرح و رنگ در محصولات شرکت خشکه چین می توان از آن به عنوان دیوارهای دکور و یا پوشش های نهایی ( بدون استفاده از رنگ ) در مکان های مسکونی و تجاری ، اداری استفاده نمود.
زیرسازی کاشی و سرامیک در سرویسهای بهداشتی ، استخرها و فضاهی بسیار مرطوب. با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر رطوبت و همچنین چسبندگی بالا به ملاتهای ساختمانی و چسب های کاشی به سادگی می توان از آن به عنوان پوشش دیوارهای Drywall در اینگونه فضا ها استفاده نمود .

سقف کاذب : در کلیه فضا های اداری ، تجاری و مسکونی و همچنین فضا های بسیار مرطوب مانند استخرها و فضاهایی که امکان تماس با رطوبت و یا بخار بالا وجود دارد می توان از این محصول به عنوان سقف کاذب به صورت تایل های ۶۰ *۶۰ و یا به صورت دکوراتیو استفاده نمود .

۲- درای وال فایبر سمنت برد
عبارت است ازدیوار خشک با پوشش صفحه سیمانی الیاف دار فاقد آزبست که میتواند برای دیوار داخلی و دیوار خارجی همراه با نما مورد استفاده قرار گیرد. در این دیوار نیازی به استفاده از مصالح سنتی نمی¬باشد.

خواص فایبر سمنت

ماده‌ای است که قدرت جذب و دفع رطوبت دارد و در ازای هر ۱% جذب رطوبت به مقدار ۰.۱mm/m تغییر اندازه می‌دهد و در صورتی که رطوبت جذب کند، افزایش طول پیدا می‌کند و در صورت دفع رطوبت به همان مقدار کاهش طول خواهد داشت.

اجزای تشکیل دهنده درای وال فایبر سمنت برد

۱ پوشش نهایی خارجی: رنگ اکریلیک پایه آب، پوششهای بافت دار
۲ پوشش خارجی: صفحه سیمانی الیاف دار فاقد آزبست Fiber cement board به منظور پوشش دیوار خارجی و نما به طور همزمان.
۳ زیر سازی: قوطی فولادی برای کمربندی به منظور اتصال استاد و رانر و ترازبندی سازه جهت دیوار خارجی و نماسازی استاد و رانر پیچ، چسب¬ پلی¬ یورتان و بتانه مخصوص درزگیری و آب بندی
۴ عایق¬های حرارتی، صوتی، آب¬ بند و بخار بند
۵-عایق¬ پلی یورتان، پشم سنگ، پلی استایرن (عایق حرارتی و صوتی ) ، ( Water barrie )آب¬ بند از بیرون با یک لایه یک طرفه مثل تای¬ وک)، Vapor barrier (بخار بند از داخل با یک لایه نایلون معمولی)
۶- پوشش داخلی : فایبر سمنت، صفحه گچی ، رابیتس بعلاوه گچ پاششی
۷–پوشش نهایی داخلی: رنگ اکریلیک پایه آب، رنگ پلاستیک، روغنی یا کاغذ دیواری

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (14)

مزایای سمنت برد

۱-ترکیب مواد تمام طبیعی و سازگار با محیط زیست ،طبیعت و انسان
۲-عدم وجود آزبست یا هرگونه ماده مضر دیگر
۳-غیر قابل احتراق( کلاس A1 مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتشسوزی مطابق با EN13501-1 )
۴-عدم انتشار گازهای خطرناک حتی در زمان قرارگرفتن در معرض دماهای بسیار بالا
۵-مقاوم در برابر آب – نسبت جذب آب سمنت برد پایین تر از ساختمان های بتنی است.
۶-مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش
۷-زوال ناپذیر، طول عمر بالا، نگهداری آسان
۸-عایق بندی بسیار خوب حرارت و صدا
۹-بدون تاثیر پذیری از حشرات مضر ، غیر قابل سکونت برای حشرات
۱۰-به علت ترکیب مبتنی بر سیمان و سیلیکات با رنگ بیرونی آکریلیک و رنگ داخلی پلاستیک بنیان قابل نقاشی است .
۱۱-ظاهر گرم و مناسب چوب، اما از نظر فیزیکی بهتر از آن
۱۲-به راحتی قابل فراوری توسط ابزار های چوبی سخت،نصب آسان
۱۳-اقتصادی به دلیل عدم نیاز به اندود
۱۴-با دوام در برابر ضربه های معمولی و شدید
۱۵-سبک، به راحتی قابل انتقال ( وزن واحد بورد ۸ میلیمتری ۱۱.۲ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.)
۱۶-بدون بو ، بدون تولید هیچگونه گاز مضر برای سلامتی انسان
۱۷-مقاوم در برابر بسیاری از عناصر شیمیایی و ضایعات حیوانی
۱۸-قابلیت استفاده با خیال راحت و به مراتب راحت تر در کاربردهای گوناگونی که مصالح پوششی مشابه استفاده می شود.
۱۹-مقاوم در برابر یخ زدگی ، در سردترین شرایط آب و هوایی با اطمینان قابل استفاده است.
۲۰-چسبندگی عالی به چند ماده عایق از اینرو به عنوان ساندویچ پنل برای اهداف متعدد قابل استفاده می باشد.

اجرای سمنت برد
۱- اجرای سیستم دیوار خشک

در این سیستم به دلیل پایین بودن سختی درون صفحه ای در صورت اجرای آن به عنوان دیوار میان قاب عملکرد لرزه ای ساختمان دستخوش تغییرات عمده نخواهد شد.سیستم دیوار های خشک متشکل از اعضای افقی و عمودی از نوع ورق های فولادی سرد نورد شده میباشد. اعضای افقی (رانر ها) توسط پیچ یا میخ هیلتی در دو تراز یکی از روی کف سازه ای و دیگری بر روی سقف نصب شده و سپس اعضای قائم (استاد ها) به فواصل استاندارد بسته به نوع دیوار و کاربری ساختمان بر روی رانرها جایگذاری میگردند. در سازه بندی دیوار ، استادها در داخل رانرها جای بازی دارند و به هم پیچ نمی شوند ، و نحوه اتصال آنها از طریق پیچ ردن پانل ها میباشد که این نحوه اتصال انعطاف پذیر پانل ها به استاد و رانر باعث کاهش نیروی زلزله شده و در هنگام وقوع زلزله هیچگونه فشار اضافی و نیروی متقابل به سازه ساختمان وارد نمیشود و خللی در رفتار لرزه ای سازه ایجاد نمی نماید. پس از تکمیل سازه بندی صفحات فایبر سمنت Smart Board بر روی سازه بندی توسط پیچ نصب میشوند در صورت نیاز مابین صفحات فایبر سمنت از مصالح عایق مانند پشم سنگ ، پشم شیشه و یا پلی استایرن استفاده خواهد شد.

۲- معرفی سیستم دیوار ایستا فایبر سمنت برد

دیوار ایستا حاصل ایده نوآورانه در جهت حل مشکلات دیوار های سنتی و تکمیل سیستم دیوارهای درای وال می باشد. این سیستم ضمن بهره مندی از مزیت احداث سریع و اتصال مکانیکی به ساختمان و سازه، از استحکام بالاتری نسبت به سیستم های مشابه نصب خشک برخوردار بوده و معایبی چون ایجاد صدای توخالی، عدم امنیت، نفوذ حشره در فضای خالی دیوار و … را مرتفع می سازد. دیوار ایستا متشکل از استاد رانرهای گالوانیزه است که توسط هیلتی یا پیچ به سقف و کف ساختمان متصل و پس از جایگذاری تاسیسات مکانیکی و برقی، دو طرف دیوار توسط صفحات فایبر سمنت پوشیده می شود. پس از اتمام عملیات نصب پانل ها بتن سبک با ترکیب سیمان، گرانول پلی استایرن و مواد افزودنی به داخل دیوار تزریق می گردد و در پایان درز بین پانل ها، توسط بتونه و نوار درزگیری پوشیده شده و حاصل کار دیواری با کیفیت سطح بسیار مطلوب آماده رنگ و یا هر پرداخت دیگری خواهد بود.

۳- اجرای نمای سمنت برد (سمنت برد بر روی نما)

۱-۳ زیر سازی فلزی
اجرای المانهای عمودی ( وال پست ) از قوطی ۸۰*۴۰ : به جهت اینکه در اغلب پروژه های ساختمانی دیوارهای پیرامونی از مصالح سبک ساخته می شوند و تنها نقاط اتصال سازه ی نما تیرهای طبقات می باشد ، جهت تامین اتصال المانهای افقی در سرتاسر نما از وال پست استفاده می شود و چون بار تمام نما به این سازه منتقل می گردد ، از قوطی ۸۰*۴۰ و یا بنا بر محاسابت طراح پروژه از المان مناسب استفاده می گردد .اجرای المانهای افقی ( کمر کش ) از قوطی ۴۰*۴۰ : به جهت اینکه پروفیل های گالوانیزه ی M و V به صورت عمودی اجرا می شوند بایستی عناصر افقی از قوطی ۴۰ * ۴۰ به فواصل عمودی حداکثر ۱۵۰ سانتی متر بر روی وال پست ها اجرا گردد . لازم به ذکر است که اجرا ی کمر کش افقی به صورت رو گذر به هر چه تراز بودن زیر سازی کمک خواهد نمود .

۲-۳ زیر سازی گالوانیزه
پروفیل گالوانیزه M : این پروفیل از ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ میلیمتر تولید می شود و برای کنترل تغییرات ابعادی پنل های سیمانی که بر اثر تغییرات دما و رطوبت پدید می آیند ، استفاده می گردد. این پروفیل در محل قرا گرفت دوپنل سمنت برد در کنار هم استفاده میگردد . در صورت استفاده از این پروفیل ، درز بین پنل های سیمانی به صورت نمایان باقی خواهد ماند که برای پوشش این درز ، می توان از پروفیل گالوانیزه A استفاده نمود. این پروفیل از قسمت وسط و تنها با یک پیچ به زیر سازی فلزی متصل میگرد.
پروفیل گالوانیزه V : این پروفیل از ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ میلیمتر تولید می شود و همراه با پروفیل گالوانیزه M در زیرسازی نمای فایبرسمنت مدولار و سایدینگ استفاده می¬شود. با توجه به اینکه قیمت این سازه به طور چشمگیری از پروفیل M کمتر است ، استفاده از این پروفیل موجب کاهش هزینه زیرسازی خواهد شد. این پروفیل از دو طرف و توسط دو پیچ به زیر سازی فلزی متصل میگردد .

۳-۳ نصب سمنت برد
اجرای عایق ضد رطوبت ( سیلر ) در پشت پنل ها : صفحات سیمانی الیاف دار ( سمنت برد ) به لحاظ اینکه از عمداتاً از سیمان ساخته شده اند ذاتاً با محیط مرطوب و آب سازگاری خوبی دارند ، اما به دلیل وجود الیاف سلولزی در ترکیب آنها و خاصیت جذب آب بالای این مواد در هنگام اشباع شدن از رطوبت ( چه مستقیم و چه به وسیله بخار و رطوبت موجود در هوا ) منبسط و در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و تنش های ناشی از این کاهش و افزایش طول بر روی محل اتصال ( محل پیچها ) نما را دچار مشکل خواهد نمود . برای جلوگیری از این موضوع در پشت پنل سیلر مخصوص استفاده شده و از روی پنل هم پرایمر و رنگ این وظیفه را انجام میدهند ، تا جذب رطوبت به حداقل رسانده شود .

برش در ابعاد مشخص : برش صفحات سیمانی الیاف دار بایستی به وسیله دستگاه میز برش انجام شود تا از غیر گونیا شدن و ناصاف شدن محل برش جلوگیری گردد . از برش توسط دستگاه سنگ فرز خودداری گردد . تیغه های گراینت بر جهت برش این محصول مناسب بوده و از صفحات دیگر برای برش نمی توان استفاده کرد .

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (15)

موارد کاربرد فایبر سمنت برد

با توجه به گسترش فناوری های نوین در صنعت ساختمان و استفاده روز افزون از مصالح صنعتی و پیش ساخته هر روزه شاهد ظهور مصالح ساختمانی جدیدی هستیم . صفحات سیمانی الیاف دار از متریال های نه چندان نوظهور است که با توجه به قابلیت های بالایی که دارد در قسمتهای مختلف ساختمان مورد استفاده قرا می گیرد . از کاربردهای فایبرسمنت برد میتوان به موارد زیر اشره نمود .

۱- نمای ساختمان

نمای ساختمان ها باتوجه به قرار گیری در معرض عوامل جوی و اقلیمی همیشه دارای اهمیت بالایی از نظر انتخاب مصالح بادوام و ماندگار بوده است .

۲- پوشش های داخلی ساختمان

۲-۱ پوشش دیوارهای داخلی: فایبرسمنت برد ها با چگالی تا ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب در فضای داخلی ساختمان و به عنوان پوشش استفاده می شوند . با توجه به مقاومت این محصول در برابر ضربه و خواص مکانیکی مناسب ، می توان از آن در دیوارها داخلی مکان های پر تردد و شلوغ استفاده نمود. ضخامت های ۱۰ میلی متر و ۱۲ میلی متر جهت استفاده در دیوارهای داخلی مناسب است . به طور معمول این پوشش بر روی سازه استاد و رانر نصب می گردد . سازه های استاد و رانر با ضخامت ورق ۰.۰۷ میلی متر به بالا جهت نصب فایبر سمنت برد مناسب است .

۲-۲ پوشش های دکوراتیو : با توجه به تنوع طرح و رنگ در محصولات شرکت خشکه چین می توان از آنها به عنوان دیوارهای دکور و یا پوشش های نهایی ( حتی بدون استفاده از رنگ ) در مکان های مسکونی و تجاری ، اداری استفاده نمود.

۲-۳ زیرسازی کاشی و سرامیک : در سرویسهای بهداشتی ، استخرها و فضاهی بسیار مرطوب میتوان از فایبر سمنت برد به عنوان زیر سازی کاشی و سرامیک در دیوارهای خشک استفاده نمود . با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر رطوبت و همچنین چسبندگی بالا به ملاتهای ساختمانی و چسب های کاشی به سادگی می توان از آن به عنوان پوشش دیوارهای Drywall در اینگونه فضا ها استفاده نمود .

۲-۴ سقف کاذب : در کلیه فضا های اداری ، تجاری و مسکونی و همچنین فضا های بسیار مرطوب مانند استخرها و فضاهایی که امکان تماس با رطوبت و یا بخار بالا وجود دارد می توان از این محصول به عنوان سقف کاذب به صورت تایل های ۶۰ *۶۰ و یا به صورت دکوراتیو استفاده نمود .

۲-۵ کف کاذب : در ساختمانهای سبک و مخصوصا در سیستم هایی مانند LSf استفاده از فایبر سمنت برد با ضخامت ۱۸ میلی متر و ۲۰ میلی متر به عنوان کف کاذب بسیار معمول می باشد .

۳- محافظت سازه در برابر حریق

با توجه به مقاومت بالای فایبر سمنت برد در برابر شعله مستقیم و همچنین حرارت بالا ، از این محصول به عنوان پوشش های ضد حریق ، مخصوصا در سازه های فلزی استفاده می گردد .

۴- ساخت مبلمان و دکوراسیون مدرن
۵- دیوار های محوطه و پرچین ها

با توجه به کیفیت بصری و کارکردی سمنت برد ها از آنها به عنوان دیواره محوطه و پرچین با طرح چوب یا به صورت مشبک استفاده می گردد

فرآیند تولید فایبر سمنت برد

۱-۱ پیشینه مسلح کردن فراورده های ساختمان
بشر ، مسلح کردن با الیاف را از طبیعت آموخته است . یک نمونه خوب چوب است . در ساختمان چوب ، دو ماده لیگنین و هم سلولوز با مدول الاستیسیتۀ پایین و مقاومت کم وجود دارد که با الیاف سلولوز که مدول الاستیسیتۀ بالا و مقاومت زیادی دارند ، مسلح شده است . نتیجه این ترکیب چوب است که به عنوان مصالحی خوب , در ساختمان های چوبی و … مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مقاومت کششی در حدود ۳۰ مگا پاسکال است .مسلح کردن مصالح ساختمانی با الیاف گوناگون ، سابقه ایی بسیار کهن در تمدن های باستانی دارد . در گچ بری های دوران ساسانیان از موی اسب برای مسلح کردن استفاده شده است . همچنین از کاه برای مسلح کردن خشت استفاده شده است .

۱-۲ دوران جدید
در دوران جدید ، اولین سمنت بورد ها ، از سیمان آزبستی تهیه شدند که Hatschek ایجاد شدند .ماشین هات چک در سال ۱۸۹۰ ساخته شد و توسط مخترع آن، لودویک هات چک به ثبت رسید در ابتدا برای تولید صفحات سیمانی آزبستی استفاده گردید .این ماشین امروزه نیز به همان فرم اولیه مورد استفاده قرار می گیرد هر چند که ماشین های هات چک امروزی از مدلهای قبلی بهره وری بیشتری دارند اما اگر مخترع آن امروز زنده بود این ماشین ها را می شناخت. امروزه انواع الیاف برای تقویت انواع مواد ( مثل پلیمر ها ، سرامیک ها و مواد سیمانی ) به کار می روند. کامپوزیت های سیمانی ( از جمله سمنت بورد ( ترکیبات سیمانی تقویت شده با الیاف هستند که حاوی سیمان و الیاف کوتاه یا بلند می باشند ( بدون سنگدانه ) . اما کامپوزیت های بتنی یا بتن تقویت شده با الیاف ، حاوی سیمان , سنگدانه و الیاف کوتاه است بعد از کاربرد اولیه و بسیار زیاد آزبست ، محدوده وسیعی از الیاف دیگر نیز در سیمان به کار رفتند که شامل الیاف مدول بالا مثل فولاد , شیشه ، مثل کربن و کولار و الیاف مدول پایین مصنوعی ، مثل نایلون و پلی پرو پیلن و یا الیاف طبیعی مثل سلولز و کنف هندی می باشند .از آنجا که کیفیت محصولات تولید شده آزبستی با فرآیند Hatschek با هیچ یک از محصولات مشابه قابل رقابت نبود ، علی رغم مشخص شدن سرطان زایی آزبست ، تا سال ها ی زیادی این محصول در کشور های پیشرفته نیز تولید می شد . در محدوده زمانی دهه ۱۹۷۰ تا اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی فناوری کاربرد الیاف غیر سمی و سازگار با فرایند Hatschek کشف شد . از آنجا که هیچ یک از الیاف طبیعی و مصنوعی به تنهایی تمامی خصوصیات آزبست را نداشتند ، بنابر این برای جایگزینی آزبست از هیبرید الیاف با مدول زیاد و کم به ترتیب , به عنوان تقویت کننده و کمک فرایند استفاده گردید . با توجه به اهمیت فرایند تولید ، به تشریح فرایند تولید و به خصوص جزئیات ماشین Hatschek می پردازیم .

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (11)

۱-۳ مراحل تولید صفحات سیمانی الیاف دار
فرایند تولید بر پایه تولید یک دوغاب سیمان، الیاف می‎باشد. پس از آن یک لایه نازک دوغاب روی صفحه نمدی نشسته و به کمک پمپ‎ها مکنده آبکشی می‎شوند. ‎این لایه‎ها به یک غلتک بزرگ (مندرل) انتقال یافته و پس از چند دور برداشت لایه‎ها بر روی یکدیگر و رسیدن به ضخامت مورد نظراز غلظک جدا می‎شود. درصورتی که نیاز به تولید لوله باشد طول مندرل و قطر آن متفاوت بوده و تعداد برداشت دوغاب بسیار بیشتر خواهد بود. حال لایه جدا شده به هر شکل دلخواه (طرح دار، چین دار، مسطح و…) می‎تواند در‎آید. مرحله پایانی کار عمل آوری است که در دمای محیط و یا حرارت دهی(اتوکلاو) می‎تواند صورت گیرد. در ادامه به شرح کامل مراحل تولید خواهیم پرداخت .

مراحل تولید فایبرسمنت برد

۱-آماده سازی الیاف :الیاف سلولوز معمولا به شکل رول های کاغذ وارد خط تولید میشونداین مرحله الیاف وزن شده در حجم مشخصی از آب تر شده و به کمک پرده‎هایی پخش می‎شوند و از طریق لوله‎هایی به میکسر اصلی منتقل می‎شوند.
۲- تهیه دوغاب سیمانی :در‎این مرحله سیمان وزن شده به میکسر اصلی منتقل شد و با دوغاب الیاف وآب مخلوط می‎شود.‎این عمل تا زمانی که دوغابی یکنواخت شکل گیرد صورت می‎گیرد.
۳- شکل گیری لایه فیلم بر روی سیلندرهای مخصوص این سیلندرها مشبک بوده و در حال چرخش در داخل دوغاب، یک لایه از دوغاب را برداشت کرده و در عین حال آب اضافی را از داخل خود به مجرایی برای بازیافت انتقال می‎دهند.
۴- انتقال لایه برداشت شده توسط غربال به نمد یکپارچه خشک. در‎این حالت، نمد آغشته به دوغاب توسط غلتک‎هایی با کمک پمپ‎های مکنده، آبگیری نسبی شده و به مندرل منتقل می‎شوند.
۵- برداشت چند لایه فیلم از روی نمد تا رسیدن به ضخامت دلخواه وسپس جدا نمودن ورقه از روی مندرل
۶ – پرس کردن ورقه ها برای افزایش مقاومت و رسیدن به ضخامت های مناسب . در این مرحله صفحات فلزی ما بین ورقه ها قرار داده شده و تعداد مشخصی از آنها با هم تحت فشار قرار گرفته و سپس از پرس خارج شده وصفحات فلزی از مابین ورقه ها بر داشته می شود .
۷- مرحله آخر تولید نیز عمل آوری است که در دمای محیط یا در تونلی که در آن رطوبت محیط حفظ می‎شود و یا دما بالاست, انجام می‎شود تا فرآیند عمل آوری سریعتر انجام گیرد. روش دیگر عمل آوری به کمک اتوکلاو است که در‎این حالت، بخشی از سیمان با میکروسیلیس جایگزین می‎شود. البته برای کاهش هزینه سیستم،برخی اوقات بخشی از سیمان ممکن است با خاکستر بادی (Flyash ) نیز جایگزین شود. مهمترین و بحرانی ترین مرحله‎این فرایند تشکیل فیلم است. خصوصیات لایه‎ها به آهنگ فیلتر شدن لایه دوغاب از سیلندر مشبک به پشت نمد و همچنین آرایش یافتگی الیاف بستگی دارد‎این آرایش یافتگی به گونه‎ای است که حتی استحکام ورقه‎ها را در جهت طولی و عرضی متفاوت می‎نماید. مشخصه‎های فیلتر نمودن نیز عاملی است که عملاً جایگزینی آزبست با الیاف دیگر را مشکل ساخته است. از آنجا که شبکه‎این سیلندرها بسیار حساس بوده و در صورت هر گونه اشکال، مراحل برداشت لایه و انتقال آن به نمد با مشکل مواجه
میشود، بنابراین باید از الیافی استفاده شود که با فرآیند موجود سازگارند و صدمه‎ای به سیستم نزنند .کنترل مشخصه‎های فیلتر نمودن در بخش‎های آتی با توجه به ترکیب دوغاب و خصوصیات سطحی الیاف تشریح خواهد شد. برای‎ایجاد آرایش یافتگی الیاف در ورقه‎ها (که باعث بهبود خصوصیات مکانیکی می‎گردد) جریانی توسط همزنها در مخزن به وجود می‎آید که با توجه به جهت همزن، آرایش یافتگی خاصی را به وجود خواهد آورد. اما‎این عمل، اثر بدی در بهبود برداشت دوغاب توسط سیلندر مشبک خواهد اشت که در عملکرد ورقه سخت شده نیز اثر دارد.‎این اثر منفی، در اثر همزدن با سرعت بالا و استفاده از الیاف بلندتر، افزایش می‎یابد. نکته دیگری که رعایت آن اهمیت زیادی دارد، درصد آب موجود در لایه برداشت شده از ظرف حاوی دوغاب(دیگ) بر روی نمد است. در صورتی که‎این مقدار بین ۲۲% تا ۲۸% تغییر نماید، استحکام بالا و پلاستیسیته لازم ( برای آنکه عملیات انتقال و شکل دهی بدون ترک خوردن یا تغییر شکل کنترل نشده انجام گیرد ) حاصل خواهد شد. بنابراین، محتوای آب لایه‎ای که تازه شکل گرفته (که حدود ۵۵% است) باید به کمک پمپ خلا به حدود ۲۲-۲۸% کاهش یابد. بدلیل اهمیت فرایند تشکیل لایه (فیلم) در دستگاه Hatschek به تشریح کامل این قسمت از فرایند می پردازیم
بخش اصلی ماشین هات چک از یک دیگ( Vat) پرشده با دوغابی از سیمان پرتلند و الیافی که قابلیت تشکیل لایه را دارند و یک غربال استوانه ای( Sieve )که در تماس با دوغاب درون آن می چرخد تشکیل شده است .غربال استوانه ای روی محوری نصب شده و با یک نمد (Felt) که در بالای غربال پیچیده شده توسط یک غلطک جدا کننده (Couch roller) که روی آن قرار گرفته به حرکت در می آید.تسمه نقاله دور یک غلطک سندانی و یک غلطک انتهایی (مندرل ) پیچیده شده است.غلطک سندانی با فشار با مندرل در تماس است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

۱. ورق سیمانی الیافی : ۲۶۹۵۶۱۲۳۸۴

جدول موازنه صادرات و واردات سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (110)

وضعیت واردات و صادرات سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (12)

وضعیت واحد های فعال تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار ) (100)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید سمنت برد ( پانل سیمانی الیاف دار )

ظرفیت تولید سالیانه : ۲ میلیون مترمربع
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۴۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی: ۴۲ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)