طرح تولید اتصالات پنوماتیک

پنوماتیک ( نیوماتیک ) در زبان یونانی به معنی باد یا نفس میباشد , ولی در صنعت و فناوری امروز به معنی استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی است . بدین ترتیب که هوا به وسیله ای یک کمپرسور فشرده شده و در سیستم پنوماتیک که در پایین توضیح آن آمده مصرف میشود . به علت مزایای خواص مانند بازده بالا , قابل کنترل بودن , سادگی تعمیر و نگهداری و …. باعث شده تا امروزه در صنعت رواج بسیاری داشته باشد .

اتصالات پنوماتیک یکی از متداول ترین تجهیزات پنوماتیک است که برای اتصال و برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستم های پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات پنوماتیکی برای استفاده بسیار راحت است و در بیشتر موارد در یک حرکت در جای مناسب قرار می گیرد. با خرید اتصالات پنوماتیک ، به زودی با پیشرفت کار و افزایش سرعت کار خواهید بود.

از جمله اجزاء کاربردی و پرمصرف در سیستم پنوماتیک ، اتصالات پنوماتیک می باشد . کاربرد اتصلات پنوماتیک در ایجاد اتصال و ارتباط بین قسمت ها و قطعات مختلف درسیستم پنوماتیک است . نحوه به کار بردن اتصالات پنوماتیک بسیار آسان بوده و اغلب تنها با یک حرکت در جای مناسب خود قرار می گیرد . این اتصالات سرعت عمل بسیاری به پیشروی عملیات در سیستم پنوماتیک می بخشد . اتصالات پنوماتیک با توجه به کارائی مورد انتظار از آن ها در سیستم پنوماتیک در ابعاد گوناگون و با ویژگی های مختلف به تولید می رسد .

ویژگی های اتصالات پنوماتیکی

این اتصالات با فشار کاری حداکثر ۲۴ بار نسبت به سایز آنها طراحی شده اند.

به دلیل استفاده آسان و سریعشان آنها را از دیگر اتصالات متمایز میکند.

بدنه اتصالات پنوماتیک از جنس PBT و قسمت دنده آنها از جنس برنج تولید می شود.

و معمولا قسمت فلزی آن ها با روی یا نیکل آبکاری و سخت کاری می شود.

برای جلوگیری از نشتی در داخل این اتصالا از اورینگ های NBR استفاده می شود.

این اتصالات به صورت اتصال مستقیم ، زانو گردان ، سه راه وسط دنده ، فولی کنترل سرکج و… می باشد.

دنده این اتصالات معولا در انواع BSPT ، BSP ، NPT و METRIC می باشد.

اتصالات پنوماتیک |لیست قیمت روز بهترین اتصالات پنوماتیکی

کاربردهای اتصالات پنوماتیکی

اتصالات پنوماتیک کاربردهای متداولی دارند که برخی از آنها عبارتند از :

دستگاه های پنوماتیک
دستگاه های بادی
کمپرسور ها
صنعت دارو سازی
صنعت خودرو
خدمات پنوماتیک
جک های پنوماتیک و…

نکاتی مهم در انتخاب اتصالات پنوماتیکی

در انتخاب و خرید اتصال پنوماتیک نوع و سایز رزوه و سایز شلنگ خور و کیفیت و دقت ساخت ، نوع و کیفیت آلیاژ بکار رفته شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید به آنها توجه کرد.

هر یک از اتصالات پنوماتیک کاربری های متفاوتی دارند.

از جمله این اتصالات می توان به اتصال مستقیم اشاره کرد.

که در انواع مستقیم آلن خور ،

مستقیم تابلویی

مستقیم مهره ای پلاستیکی

و رابط مستقیم بین راهی در نیاز صنعت موجود میباشند.

یکی از پرکاربردترین قطعات پنوماتیکی شیر های برقی پنوماتیک می باشند.

شیر برقی پنوماتیک نیز انواع مختلفی دارند که همگی آنها از جمله شیر برقی آب و دیگر مدل های آن در این فروشگاه موجود میباشد.

سیستم توزیع کننده

کلیه اجزای یک سیستم پنوماتیک مانند مولد ها، عمل کننده ها، واحد مراقبت، شیرها و … از طریق یک سیستم توزیع مناسب به هم متصل می گردند و به همین دلیل طراحی و اجرای صحیح سیستم توزیع تاثیر بسزایی در عملکرد مناسب سیستم خواهد داشت . سیستم توزیع شامل انواع شلنگ ها ، لوله ها و اتصال های پنوماتیک می باشد که سایز و نوع آن ها را باید به صورت صحیح و باتوجه به شرایط محیطی و همچنین مقدار فشاری که قرار است تحمل نمایند انتخاب نمود . تجهیزات سیستم توزیع می توانند از هر دو نوع فلزی و یا پلاستیکی انتخاب شوند.

اتصالات پنوماتیک

اتصالات یا فیتینگ پنوماتیک برای اتصال انواع لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند، این اتصالات کاربری ساده ای دارند و باعث افزایش سرعت اجرای سیستم توزیع پنوماتیک می گردند لوله های پلاستیکی در درون آن ها قرار گرفته و باتوجه به اینکه دارای روکش پیش ساخته می باشند به صورتیکه در هنگام استفاده موجب آب بندی بیشتر می گردد و برای باز کردن لوله کافیست تا ضامن پلاستیکی این اتصالات را فشار دهید و لوله را جدا نمایید ، پس از جدا نمودن لوله می توان فیتینگ را مجددا مورد استفاده قرار داد .

انواع اتصالات پنوماتیک

عموماً اتصالات پنوماتیک به دو صورت فشاری و رزوه ای در سایز های متعدد به تولید می رسند . اتصالات رزوه ای پنوماتیک با مقیاس میلیمتر و اینچ و بصورت شلنگ خور موجود می باشد . از جمله مواردی که در انتخاب اتصالات پنوماتیک بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد کیفیت این اتصالات و دقت در تولید آن ها و آلیاژ به کار رفته در ساخت آن می باشد .

یکی از انواع اتصالات پنوماتیک اتصالات مستقیم است که در انواع مختلف از جمله مستقیم آلن خور ، تابلوئی ، مهره ای پلاستیکی و رابط مستقیم بین راهی در دسترس می باشد . همچنین سه راهی های پنوماتیک را می توان از دسته قطعات بسیار پرکاربرد در سیستم پنوماتیک دانست . این سه راهی ها نیز در انواع گوناگون به تولید می رسند که عبارتند از : سه راهی شیلنگ خور ، سه راهی وسط دنده ، سه راهی داخل رزوه ، سه راهی مینیاتور .

نکات مورد توجه در کاربرد اتصالات پنوماتیک

از دست زدن به قسمت آزاد کن اتصالات در زمانی که تحت فشارند خودداری کنید زیرا سبب جداشدن تیوب و امکان ایجاد خطر می شود .
در نقاطی که لرزش و یا خمیدگی بیش از اندازه وجود دارد نباید از این اتصالت استفاده نمود.
اتصالات پنوماتیک را نباید در مواردی جز آن چه که ویژه آن ساخته شده اند به کار برد .
این اتصالات را در موقعیت هایی که در تماس با سیالاتی است که خوردگی ایجاد می کنند و یا آتش زا بوده و همچنین مواد شیمیایی نباید مورد استفاده قرار داد .
اگر اتصالات پنوماتیک در شرایط فشار بیش از حد مجاز گشتاور باشند امکان آسیب دیدن آن وجود دارد و اگر این فشار بیش از حد کمتر از مقدار توصیه شده باشد ممکن است سبب نشتی و یا شل شدن قطعه شود.

اتصالات پنوماتیک فشاری

مفاهیم مربوط به اتصالات پنوماتیک فشاری برای چندین دهه است که وجود دارد، اما رشد اصلی آن در در اوایل ۱۹۹۰ در حوزه آب در آمریکا بوده است. از آن زمان به بعد، اتصالات پنوماتیک فشاری رشد بسیار سریعی را در بین تکنولوژی های صنعت آب در بسیار از شاخه ها داشته است. با اولین ورود آنها در بازار آب آمریکا در اواسط ۱۹۸۰، فن آوری اتصالات پنوماتیک فشاری بسیاری از کاستی های خود را از بین برد. دست اندرکاران این حوزه (عرضه کنندگان و تکنسین) باور نمی کردند که یک قطعه به این سادگی بتواند کارهای قابل اتکایی را انجام دهد. ترک گفتن روش های قدیمی اتصال لوله و تیوب (اتصالات پرس و خاردار) و انتقال به یک روش جدید و نوآورانه کار سختی بود. با این حال، همانطور که فن آوری های جدید در حال ایجاد تغییر در بازار آب بود، نصاب ها و تکنسین های بیشتری شروع به استفاده از مزایای قابل اتکا بودن و صرفه جویی در نفر ساعت اتصالات پنوماتیک فشاری کردند. پذیرش بسیار زیاد اتصالات پنوماتیک فشاری در طی ۱۹۹۰ موجب شد تا آن را به عنوان یک فن آوری استاندارد برای اتصال در صنعت آب تعیین کنند.

کاربردها اتصالات پنوماتیک فشاری

اتصالات پنوماتیک فشاری جایگاه خود را در صنعت آب پیدا کردند. معمول ترین استفاده آنها برای اتصالات عمومی تیوب در سیستم های RO و فیلترسازی آب است. با این حال، اتصالات پنوماتیک فشاری را به دلیل سادگی در نصب و ارتقای پایداری سیستم در دریچه های آب ، تانکر ها، پمپ ها و جک های آب نیز استفاده می کنند. همچنین این اتصالات فشاری را می توان در کولر های آبی ، ماشین های یخ ، دستگاه های آبمیوه و قهوه ساز نیز پیدا کرد.

نصب کردن اتصالات پنوماتیک فشاری

همانند هر محصول دیگری، نصب مناسب برای عملکرد صحیح و پایداری بالا حیاتی است. در هر نوع اتصالی باید دقت مناسبی به منظور حصول اطمینان از انجام یک اتصال قابل قبول عمومی و عملی بایست صورت گیرد. نکات کلیدی خاصی مخصوص هر یک از اتصالات پنوماتیک فشاری وجود دارد که رعایت آنها کیفیت نصب را تضمین خواهد کرد.

نصب تیوب اتصالات پنوماتیک فشاری

برخی از اتصالات پنوماتیک فشاری محدودیت استفاده در تیوب های مسی یا پلاستیکی دارند. تنها برخی از آنها قادر به بکارگیری هم برای پلاستیک و هم مس بدون تغییر اتصال دارند. همیشه با سازنده این موضوع را چک کنید و از قابلیت های تیوب خود اطمینان حاصل کنید. نصب در تیوب باید دارای کیفیت باشد. اطمینان حاصل کنید که ابعاد تیوب ، تلرانس ها ، تقریب های مهندی و سطح نهایی با پیشنهادات سازنده سازگار باشند.

رشته ها اتصالات پنوماتیک فشاری

در بسیاری از اتصالات پنوماتیک فشاری رشته ها وجود دارند که اجازه انتقال نیرو از اتصال فشاری را می دهند. انواع مختلفی از رشته ها استفاده شده است، همانند NPT ، NPTF ، شعله ای ( flare )، پرسی ( Compression ) ، BSP و BSTP – با پیکربندیی های مستقیم ، مخروطی ، نری و مادگی. دوباره، مشخصات فنی سازنده رشته را برای حصول اطمینان در نصب صحیح چک کنید. همچنین، بسیاری از اتصلات فشاری رشته دار تنها نیاز به سفت شدن توسط دست را دارند. در زمان محکم کردن ممکن است استرس زیادی وارد شود و منجر به شکسته شدن یا آب دادگی شوند. کاتالوگ سازنده باید راهنمای مقدار گشتاور محکم کردن را ارائه دهد.

تجربیات عملی اتصالات پنوماتیک فشاری

زمانی که یک اتصال را توسط اتصالات پنوماتیک فشاری انجام می دهید، برش تیوب به صورت چهارگوش انجام شود و عاری از لبه های تیز و سوراخ و برآمدگی باشد. یک کاتر لوله با کیفیت به شکل گیوتین باید برای تیوب های پلاستیکی استفاده شود، در حالی که برای تیوب های مسی باید از یک کاتر لوله بر استفاده شود. تیوب از طریق فشنگی داخل شده و سپس از حلقه چنبری می گذرد تا جایی که دیگه نتوان تیوب را بیشتر داخل برد. تیوب را باید تا جای ممکن به داخل فشار داده شود. اینکار باعث می شود تا از قرار گرفتن درست و ثابت تیوب اطمینان حاصل شود. فشنگی تیوب را در جای خود نگه می دارد و حلقه چنبری قطر خارجی تیوب را مهر و موم می کند. یکی از مزایای اتصالات فشاری این است که می توان اتصال را به راحتی جدا کرد. تیوب را به راحتی می توان با بیرو کشیدن جدا کرد. در حالت هم تیوب و هم اتصال را می توان دوباره استفاده کرد.

مشخصات فنی اتصالات پنوماتیک فشاری

در صنعت آب، به طور فرضی تمام اتصالات پنوماتیک فشاری از پلاستیک ساخته شده اند – معمولاً از استال یا پلی پروپیلن ساخته شده اند. پارامترهای عملیات فشار و دما ممکن است برای یک نصب نسبت به نصب دیگر تفاوت داشته باشد. باید توجهات لازم برای حصول اطمینان از قرار داشتن پارامترهای عملیاتی در کاربرد مورد نظر در راهنمای سازنده انجام شود. کاتالوگ سازنده را برای مشخصات فنی بررسی کنید.

به طور معمول اتصالات پنوماتیک فشاری برای فشارهایی خلاء تا ۱۵۰ lbs در هر مربع (psi) و دمای ۳۳ الی ۱۵۰ درجه فارنهایت با قطر خارجی ۴/۱ تا ۲/۱ اینچ مناسب هستند. تلورانس قطر خارجی باید بین ۰.۰۰۱+ الی ۰.۰۰۴- اینچ باشد تا محکم شدن مناسب در حلقه چنبری را تضمین کند. در کابردهایی که مواد شیمایی خطرناک وجود دارند، بایست چارت قابلیت های شیمیایی سازنده را در نظر بگیرید. این موضوع مخصوصا برای سیستم های تیمز کاری و ضدعفونی کننده بسیار مهم است.

با اتصالات پرسی (فلزی یا پلاستیکی) انواع بخش های کوچک (خرده ها و حلقه ها) باید به عنوان یک بخش از عملیات اتصال مونتاژ شوند. گم کردن و سعی در پیدا کردن این بخش های کوچک در هنگام انجام عملیات یک روش مناسب برای استفاده از زمان نیست. همچنین محکم کردن در پرس متعلقات این سوال را ایجاد می کند که «تا چه حد محکم کردن مناسب است؟». به طور مشابه، در اتصالات خاردار، درج های خاردار با نیروی زیاد در درون قطر داخلی تیوب وارد می شوند و سپس با محکم کردن یک کلمپ کوچک در حول اتصال ایمن می شوند. آرنج و اتصال تی و دیگر اتصالات چند-اتصالی برای مونتاژ کمی مشکل هستند. اتصالات پنوماتیک فشاری سختی های همراه با این روش های قدیمی تر را حذف کرده است. اجزای اتصال فشاری در خود قطعه وجود دارند، قرار دادن بسیار ساده و سریع است و محکم کردن رشته را می توان با دست انجام داد. ابزارهای خاص همانند چسب لوله و درزگیر برای آنها نیاز نیست.بعلاوه، از آنجایی که آنها پلاستیکی هستند، می توان آنها را در کاربردهایی که برای مس شکل ساز است بهتر استفاده کرد. وزن کم و اندازه کوچک آنها نیز حمل و نقر و دریافت و باربری را بسیار راحتر می کند.

اجزا و لوازم جانبی اتصالات پنوماتیک فشاری

بسیاری از سازندگان اتصالات پنوماتیک فشاری مجموعه ای از قطعات را که در فن آوری اتصال فشاری همراه با محصولات شیلنگ می آیند را ارائه می کنند. مجموعه قطعات معمولاً شامل «کارتریج» فلزی و پلاستیکی است که در یک پورت از پیش تعبیه شده در شیلنگ سازی پرس می شود. چفت فشنگی در کارتیج پس از حلقه چنبری به پایین در جایگاه خودش فشار داده می شود. این باعث می شود تا یک اتصال یکپارچه فشار به شیر، فیلتر، پمپ و غیره مقدور شود. چنین مجموعه قطعات در سطح OEM استفاده و باعث می شوند که کار با محصولات OEM راحتر شوند. لوازم جانبی مختلف موجب ارتقای موجب راحتر شدن فرایند اتصال فشاری می شود. این لوازم جانبی شامل کلیپس های قفلی، پوشش فشنگی و آداپتورهای ذنجیره ریسمان هستند تا ترکیبات مفصل گردنده ایجاد شوند.

واحد مراقبت پنوماتیک چیست ؟

در سیستم های پنوماتیک برای تولید هوای فشرده باید از دستگاهی به نام کمپرسور استفاده کنند .کمپرسور ها با توجه به  مصرف مورد نیاز کارخانه یا کارگاه ظرقیت آن انتخاب می شود. برای کاهش نوسانات فشاری باید از یک مخزن استفاده شود. در بعضی از موارد برای عبارت مخزن از عبارت “RECEIVER” (دریافت کننده ) نیز استفاده میشود. کمپرسور ، مخزن را که همانند یک تانک ذخیره کننده می باشد ، پر میکند و بعد از تانک ،هوای ذخیره شده برای اینکه هوای مناسب با مشخصات زیر را داشته باشد باید ار واحد مراقبت استفاده کنید.قطر لوله از یک سیستم توزیع هوا باید به گونه ای انتخاب شود که افت فشار بین مخزن تحت فشار و قطعات مصرف کننده ، به طور ایده ال از مقدار تقریبی ۰٫۱BAR تجاوز نکند.

موارد زیر در انتخاب قطر لوله موثر میباشند

۱-مقدار جریان

۲- طول خط

– افت فشار مجاز

۴-فشار کاری

۵- تعداد نقاط کنترل جریان موجود در خط

در اکثر موارد مدارهای حلقه ای به اندازه خطوط اصلی استفاده میشوند. . این روش نصب خطوط فشار، همچنین سبب دست یافتن به یک منبع ثابت در هنگام مصارف بالای هوای فشرده میشود. خطوط لوله باید به گونه ای نصب شوند که در جهت جریان دارای شیب ۱ الى ۲ درصدی باشند. این امر خصوصأ درباره خطوط انشعابی اهمیت زیادی دارد . آب مایع شده که در پایین ترین نقطه از خطوط هوا جمع شده است میتواند خارج گردد.

در جایی که خطوط سیستم به صورت افقی قرار میگیرند، هر گونه انشعابی برای نقاط مصرفی هوای فشرده، باید همواره در سمت بالای خط اصلی نصب شود . انشعاباتی که جهت تخلیه رطوبت ایجاد شده درهوا, مورد استفاده قرار میگیرند در سمت پائین خط اصلی نصب میشوند. جهت بستن بخشی از خطوط هوای فشرده در صورت عدم احتیاج به آن بخش و یا خواباندن آن برای تعمیرات از شیرهای قطع و وصل استفاده میشود.

واحد مراقب پنوماتیک

هوای تولیدی توسط کمپرسور پس از ورود به مخزن و خروج از آن برای انجام یک سری عملیات آماده سازی و تنظیمات لازمه دارد واحدی بنام  واحد مراقبت  پنوماتیک می شود.

واحد مراقبت ترکیبی شامل اجزاء زیر میباشد :

*فیلتر هوای فشرده با آبگیر دستی اتوماتیک

*رگولاتور هوای فشرده

* روغن زن هوای فشرده

فیلتر هوای فشرده به همراه آبگیر

در واحد مراقبت وظیفه فیلتر در واحد مراقبت پنوماتیک جداسازی ناخالصیها از هوا و از طرفی جداسازی رطوبت از هوا و جمع آوری رطوبت در ته ظرف مربوطه می باشد.آب جمع شده در کاسه فیلتر بایستی مرتبأ تحت کنترل باشد تا آنکه از سطح تعیین شده در کاسه فیلتر واحد مراقبت  تجاوز ننماید و در غیر اینصورت آب حاصله با هوای فشرده وارد شبکه گردیده و باعث صدمه به دستگاهها خواهد شد.

آب گیرها از نظر نوع تخلیه آب به ۲ دسته تقسیم می شوند :

۱- آبگیر در واحد مراقبت با تخلیه دستی

۲- آبگیر در واحد مراقبت با تخلیه اتوماتیک

خشک کردن هوا

روش های متداول خشک کردن هوا عبارتند از:

۱-خشک کردن به طریق آبزور پسیون

۲- خشک کردن به طریق ادزورپسیون

٣- خشک کردن به طریق پایین آوردن درجه حرارت

 خشک کردن از طریق آبزورپسیون ABSOR PTION

این روش شیمیایی می باشد که در آن معمولا هوا با ماده خشک کننده در یک محفظه تماس گرفته و با یک عمل شیمیایی رطوبت خود را از دست می دهد و ماده خشک کن رطوبت را به خود می گیرد مخلوطی که از این رابطه بدست می آید بایستی مرتبا به طریق دستی یا اتوماتیک از آبزور پر خارج نمود و چون با مرور زمان ماده خشک کن در اثر مصرف خاصیت شیمیایی خود را از دست می دهد لذا بایستی دستگاه را با توجه به میزان کاهش سالیانه بین ۲ الی ۴ بار با ماده خشک کن پر نمود. جنس رطوبت گیر معمولا KOH ئیدروکسید پتاسیم ,POH پنتاکسید فسفر- NAOH ئیدروکسید سدیم -SIOG اکسید سیلیس

 روش ادزورپسیون

این روش توسط یک رشته عملیات فیزیکی انجام میگیرد)  آذر و پسیون: قرارگیری مواد بر روی سطوحی از اجسام سخت(  ماده خشک کن تقریبا بطور ۱۰۰٪از مواد سیلسیم دی اکسید بوده و بطور دانه ای و بصورت چند ضلعی و یا مرواریدی شکل می باشد و معمولا تحت عنوان گل GEL مصرف می گردد.

خشک کردن از طریق پایین آوردن درجه حرارت یا سرد کردن

این طریق طبق قانون ایجاد نقطه شبنم کار میکند یعنی با پایین آوردن درجه حرارت می توان بخار موجود در هوا را تبدیل به آب نمود. هوا ابتدا وارد یک محفظه تبدیل حرارتی هوا – هواگردیده و در این قسمت هوای سرد و خشک با هوای گرم تماس حاصل نموده و بر اثر تبدیل حرارتی مقداری بخار موجود در هوا بصورت آب خارج می گردد. و سپس این هوای سرد شده وارد ناحیه سرمازا گردیده و تا ۱/۷ درجه سانتیگراد سرد می گردد و در نتیجه هوا آب و روغن موجود خود را از دست میدهد.

 شیر تنظیم کننده فشار هوا یا رگولاتور فشار در واحد مراقبت پنوماتیک

وظیفه این شیر ثابت نگهداشتن فشار در مدار در انواع تغییر حالت ها می باشد.بطوری که در زمان عدم مصرف هوا مجرای خروجی را تنگ کرده تا حجم هوای کمتری عبور کند و بالعکس در زمان مصرف بالا و افت فشار دریچه باز کرده تا حجم هوای بیشتری به مدار ارسال گردد که البته این مقدار فشار مدار بر روی رگولاتور فشار قابل تنظیم است.

شیرهای رگولاتور فشار به ۲ دسته تقسیم می شوند:

الف – رگولاتور فشار در واحد مراقبت با دهانه تخلیه

ب – رگولاتور فشار بدون دهانه تخلیه

فشارسنج در واحد مراقبت پنوماتیک

که وظیفه نشان دادن مقدار فشار تنظیمی روی رگولاتور فشار و همچنین فشار سیستم را نشان می دهد.

روغن پاش هوای فشرده واحد مراقبت پنوماتیک:

وظیفه روغن پاش در واحد مراقبت پنوماتیک ارسال روغن به سیستم جهت روغنکاری ابزار و قطعات و سیستم های کنترل پنوماتیکی می باشد روغنکاری باعث می گردد که سائیدگی و نیز نیروی اصطکاک در قطعات و عناصر کمتر گردد و ابزار در مقابل زنگ زدگی نیز حفاظت گردند.

طرز کار روغن پاش در واحد مراقبت براساس قانون ونتوری می باشد که به شرح زیر است:

در اثر اختلاف فشاریکه مابین فشار در جلوی دهانه کانال و محل تنگنای کانال پیش می آید عمل مکیدن انجام می گردد که در روغن پاش منجر به مکیدن روغن شده و این روغن با هوا مخلوط و بصورت مه آلود شده و به قطعات و ابزار می رسد، روغن پاش موقعی شروع بکار می کند که شدت جریان هوا به حد کافی بوده زیرا در موقعیکه مصرف هوا کم باشد و شدت جریان هوا به حد کافی نرسد افت فشار ایجاد نمی گردد و نتیجتا عمل واکیوم صورت نمی گیرد.

گرچه، استفاده از روغن زن برای بخش قدرت یک سیستم کنترل به جز در مواقع لزوم، ضروری نمی باشد، و این درحالی است که هوای فشرده در بخش کنترل ، لزوما احتیاجی به روغن کاری ندارد. ترکیب صحیح ، اندازه و نوع این عناصر با توجه به احتیاجات سیستم و کاربرد آن تعیین میشود.یک واحد مراقبت از شبکه هر سیستم کنترلی جهت حصول اطمینان آن از کیفیت هوای فشرده برای هر کاربرد مجزا نصب میگردد.

معمولا در روغن پاشها از روغن  GVCL2 استفاده می کنند.

نکات قابل اهمیت در مورد واحد مراقبت

۱- مقدار عبور جریان هوا مشخص کننده بزرگی واحد مراقبت بوده و در صورتیکه عبور جریان بیش از حد باشد افت فشار زیادی در واحد مراقبت پدید خواهد آمد بنابراین بایستی به مقادیریکه از طرف سازنده تعیین شده توجه نمود.

۲- مقدار فشار کارگاهی: مشخص شده هر واحد نبایستی از حدش تجاوز نماید و همچنین حرارت محیط کار نبایستی بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اتصالات پنوماتیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک شیرآلات صنعتی پنوماتیک با مکانیزم دستی : ۲۹۱۲۵۱۲۳۴۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اتصالات پنوماتیک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی شیرآلات صنعتی پنوماتیک با مکانیزم دستی : ۸۴۸۱۲۰۰۰

ساختار اتصالات پنوماتیک فشاری

با وجود اینکه اتصالات پنوماتیک فشاری دارای طرح مهندسی پیچیده و دقیق و نیازمند خط تولید بسیار با کیفیت برای تولید محصول است، اما درک و بکارگیری آنها نسبتاً ساده است. اتصالات پنوماتیک فشاری از سه قطعه اساسی ساخته شده است – بدنه اتصال، فشنگی (کولت collet) و حلقه چنبری ( O-ring ). بدنه اتصال را می توان از فلز (برنج ، استیل زد آب) یا پلاستیک ( استال ، پلی پروپیلن ) ساخت. بدنه یک شکل هندسی خاصی در بخش داخلی خود دارد تا فشنگی ، حلقه چنبری و تیوب در زمان مونتاژ به طور دقیق در آن جای گیرد. بدنه های اتصال با پیکره های متنوعی عرضه می شود مانند، اتصالات تی ( tees ) ، آرنج ( Elbow )، پیوسته ( Union ) و رشته ای ( Threaded ). فشنگی را معمولاً از پلاستیک با دندانه های استیل زد زنگ که به پایه های انعطاف پذیر ترکیب شده اند می سازند. دندانه فشنگی یک چسبندگی محکم را با بر روی تیوب پلاستیکی یا مسی ایجاد می کند. انعطاف پذیری پایه های فشنگی وارد کردن و خارج سازی ساده در تیوب را اجازه می دهد. حلقه چنبری معمولاً از ترکیبات لاستیکی درجه-غذایی (نیتریل و EPDM) ساخته می شود. این حلقه در درون بدنه اتصال جای گرفته و در قطر خارجی (O.D) تیوب یک بستر مهر و موم شده را فرم می دهد.

وضعیت واحد های فعال تولید اتصالات پنوماتیک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اتصالات پنوماتیک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات اتصالات پنوماتیک

نمودار واردات و صادرات طرح تولید اتصالات پنوماتیک کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

نتیجه گیری

رشد بکارگیری اتصالات پنوماتیک فشاری بر اساس نیاز فروشندگان و نصب کنندگان در راستای ارتقای بهره وری و افزایش پایداری و کاهش کلی هزینه ها ایجاد شده است. در هر حال، باید به یاد داشته باشید که هنوز این موضوع بستگی به خوب بودن شرکت عرضه کننده این محصول دارد. مواردی چون خدمات پس از فروش مشتری، پشتیبانی فنی و آموزش همیشه باید در زمان انتخاب برند اتصال پنوماتیک فشاری در نظر گرفته شود. بعلاوه تولید کننده باید یک شبکه توزیع قوی و نیرو های فروش آموزش دیده ای را نیز به منظور بازاریابی و پشتیبانی داشته باشد.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع فلزی

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع فلزی کلیک کنید.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید اتصالات پنوماتیک

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۹نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)