طرح تولید کربنات پتاسیم

کربنات پتاسیم (potassium carbonate)پودر سفید رنگ، با طعم نمکی است .محلول در آب که در اتانول نامحلول است به شدت قلیایی است. از واکنش هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن، کربنات پتاسیم ساخته می شود. این ترکیب رطوبت پذیر است و اغلب ظاهری خیس و آبکی دارد.
کربنات پتاسیم یک ماده قلیایی، بی رنگ، بی بو و شفاف است. کربنات پتاسیم در آب قابل انحلال اما در الکل اتیل نامحلول است. کربنات پتاسیم با نامهایی مانند خاکستر مروارید، نمک تارتار و یا پتاس نیز شناخته میشود که هر دو شکل ناخالص کربنات پتاسیم هستند؛ این ناخالصی ها شامل کلرید سدیم و برخی فلزات سنگین مانند آهن و سرب هستند. پتاسیم یکی از سه عنصر مهم مورد نیاز گیاهان است. کربنات پتاسیم یک ترکیب معدنی مهم برای صنایع مختلف است. در دمای اتاق، کربنات پتاسیم یک ماده جامد سفید رنگ است. کربنات پتاسیم به طور کامل در آب یونهای پتاسیم (K+) و یونهای کربنات (CO۳۲-) تقسیم می شود. حل شدن کربنات پتاسیم در آب یک واکنش گرمازا است. کربنات پتاسیم در دمای بالا تجزیه می شود و فاقد نقطه ذوب مشخصی است. کربنات پتاسیم یک ماده آب دوست است و بنابراین کربنات پتاسیم جامد به آرامی آب را از هوا جذب می کند. کربنات پتاسیم با فرمول شیمیایی K۲CO۳ به عنوان یک پودر سفید یا یک کریستال جامد بی رنگ و شور مزه است. تمام نمکهای کربنات بی خطر هستند. کربنات پتاسیم معمولا به شکل پودر کریستالی یا دانه ای در دسترس است و تمایل به جذب آب از هوا دارد. آنچه به حفظ آب در خاک، تقویت ریشه و ساقه گیاهان کمک می کند وجود کربنات پتاسیم در کودها است. کربنات پتاسیم یکی از مواد شیمیایی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگیهای کارآمد و مفید بسیاری می باشد.

تاریخچه پتاسیم کربنات

پتاسیم کربنات عنصر اصلی پتاس و خاکستر مروارید پالایش یافته‌تر و نمک‌های ترش است. از نظر تاریخی، خاکستر مروارید با پختن پتاس در یک کوره برای از بین بردن ناخالصی‌ها ایجاد شده است. پودر ریز و سفید رنگ باقی مانده خاکستر مروارید بود. اولین اختراع ثبت شده توسط دفتر ثبت اختراعات ایالات متحده در ساال ۱۷۹۰ به روش پیشرفته ساخت پتاس و خاکستر مروارید به ساموئل هاپکینز اعطا شد. در اواخر قرن ۱۸، آمریکای شمالی، قبل از توسعه پودر بیکینگ، خاکستر مروارید به عنوان یک عامل بزرگ برای نان‌های سریع استفاده می‌شد.

 

کاربرد های کربنات پتاسیم
صنایع غذایی

در آشپزی های چینی و آسیای شرقی برای درست کردن ژله چمنی از کربنات پتاسیم استفاده می شود. همچنین در آلمان به عنوان عامل پخت در نان زنجبیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
در تولید پودر کاکائو به منظور تنظیم پی اچ مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین باعث افزایش عطر کاکائو می شود.
پودر کربنات پتاسیم جهت تهیه تیزاب کاربرد دارد. از مخلوط کردن این محصول با روغن سبزه جهت خشک کردن انگور و تهیه کشمش و برای خشک کردن میوه های دیگر مانند سیب ،آلو،هلو استفاده می شود.

صنایع شوینده

به‌عنوان نرم‌کننده آب – سختی گیری آب
در ساخت صابون ، کربنات پتاسیم در تولید انواع مختلف صابون و مواد شوینده کاربرد دارد.
صابون ساخته‌شده از پتاسیم با صابون‌های سدیمی کاملاً متفاوت است. این صابون‌ها مالیم تر از صابون‌های سدیمی هستند.

رطوبت گیر

به عنوان یک ماده خشک کن ملایم مورد استفاده قرار میگیرد البته در صورتی که ترکیباتی مانند کلرید کلسیم و سولفات منیزیم موجود نباشد.
کربنات پتاسیم برای ترکیبات اسیدی مناسب نیست ولی میتوان به عنوان یک ماده خشک کن در فاز آلی که مقداری ناخالصی اسیدی دارد استفاده کرد.
همچنین برای خشک کردن کتون ها – الکل ها و آمین ها قبل از تقطیر استفاده می شود.

سختی گیر

به منظور نرم سازی آب سخت، می توان آن را به آب اضافه کرد؛ زیرا مانع از جمع شدگی کلسیم، منیزیم و یون های دیگر در آب سخت می شود.

مهار کننده سوختگی

به عنوان عامل مهار کننده سوختگی های عمیق چربی و سوختگی های درجه بی دیگر.

جوشکاری

عنصری در جوشکاری لحیم و جریان های پوششی در جوشکاری قوسی.
به عنوان یک عنصر در روغن جوش و پوشش فلاکس در جوشکاری استفاده شود.
پوشش فلاکس از اکسیداسیونی که ممکن است در محل جوشکاری ایجاد شود و جوش را تضعیف کند، جلوگیری می کند.

کشاورزی

به عنوان عنصری از خوراک دام به منظور تامین نیازهای پتاسیم حیوانات دامی گوشتی مانند گله های مادر گوشتی.
از آنجایی که پتاس یکی از سه عنصر اصلی در کودهای کشاورزی می باشد، از کربنات پتاسیم به عنوان کود در صنایع کشاورزی استفاده می شود.
تولید کود شیمیایی به عنوان بهبود دهنده رشد گیاهان و حافظ آب و خاک استفاده میشود.

خواص کربنات پتاسیم

سفید رنگ و محلول در آب با خاصیت قلیایی زیاد میباشد که از واکنش دی اکسید کربن با هیدروکسید پتاس تولید می شود. کربنات پتاسیم ترکیبی رطوبت پذیر است که ظاهری نمناک دارد و در دمای معمولی اتاق جامد میباشد .
با آنکه غیر قابل اشتعال و غیر سمی است باید از تماس آن با پوست و چشم بعلت مشکلات و آسیب دیدگی اجتناب نمود .
کربنات پتاسیم در تولید کشمش سبز کاربرد فراوانی دارد. ۱ لیتر روغن استرالیایی با ۲.۵ کیلوگرم کربنات پتاسیم در ۱۰۰ لیتر آب مخلوط می‌نمایند
انگور را پس از برداشت از مزرعه خوب تمیز نموده و در محلول ۱ لیتر روغن استرالیایی با ۲.۵ کیلوگرم کربنات پتاسیم در ۱۰۰ لیتر آب ( حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با توجه به نوع انگور ) فرو می‌برند و سپس آن را بر روی رشته‌های سیم مفتولی آویزان نموده تا خشک گردند
کاربرد آن به زمان های دور برمی گردد که در گذشته در نساجی و تولید شیشه و صابون کاربرد گسترده ای داشته که از طریق حرارت دادن هیدروکسید پتاسیم تولید می‌گردید.
در گذشته قبل از کشف پودر نانوایی از آن در پخت سریع انواع نان ها استفاده می گردید
در کشور چینی و آسیای شرقی در تولید ژله خاصی از این ماده شیمیایی استفاده می گردد. همینطور در کشور آلمان در تولید نان زنجبیلی بعنوان عامل کاربرد دارد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کربنات پتاسیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کربنات پتاسیم ۲۴۱۱۵۱۲۴۳۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کربنات پتاسیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کربنات پتاسیم ۲۸۳۶۴۰۰۰ میباشد.

روش تولید کربنات پتاسیم

برای تولید این ماده شیمیایی کلرید پتاسیم ابتدا توسط الکترولیز به هیدروکسید پتاسیم (KOH) تبدیل می شود. سپس هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن (CO2) برای بدست آوردن بیکربنات پتاسیم (KHCO3) تیمار می شود. ترکیب اخیر با حرارت دادن به آب ، دی اکسید کربن و کربنات پتاسیم تجزیه می شود.
روش دیگر تولید این ترکیب فرآیند Engel-Precht و اصلاح شده روش فوق است. در این روش مخلوطی از کلرید پتاسیم ، کربنات منیزیم یا اکسید منیزیم و دی اکسید کربن تحت فشار قرار می گیرند که باعث تشکیل نمک مضاعف ، KHCO3 · Mg-CO3 · ۴H2O می شود. سپس نمک مضاعف برای بدست آوردن K2CO3 گرم می شود. در حال حاضر روش سنتی به دست آوردن پتاس از چوب و خاکستر سبزیجات منسوخ شده است.
شایان ذکر است که از تولید کل K2CO3 در دنیا ۹۰% آن برای تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد و این کود ، پتاسیم مورد نیاز گیاهان را برای سالم ماندن و رشد مطلوب فراهم می کند.
پتاسیم یکی از سه ماده مغذی اصلی مورد نیاز گیاهان است ، دو مورد دیگر ازت و فسفر هستند. بزرگترین کاربرد بعدی کربنات پتاسیم در صنایع شیمیایی است که از آن به عنوان ماده اولیه برای ساخت سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می شود که سیلیکات پتاسیم رایج ترین آنها است.

وضعیت واحد های فعال تولید کربنات پتاسیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کربنات پتاسیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کربنات پتاسیم

نمودار واردات و صادرات کربنات پتاسیم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کربنات پتاسیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)