طرح تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه

ورق گالوانیزه در بین انواع ورق ها، به علت تنوع زیاد تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی متنوع پیچیدگی های بیشتری دارد و اغلب مشتریان در انتخاب بین کیفیت های مختلف دچار تردید میشوند. گالوانیزه کردن فرایندی است که یک ورق فولادی را با استفاده از یک لایه قلع و روی پوشش میدهند تا از خوردگی فولاد جلوگیری شود. گالوانیزه کردن با روش غوطه ور کردن ورق های فولادی در مذاب روی انجام می شود.

مزایای ورق های گالوانیزه
هزینه کمتر: برای انجام عملیات گالوانیزینگ، در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از خوردگی، نیاز به هزینه کمتری خواهد بود.
تعمیرات و نگهداری: حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزینگ در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه برتر است، اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه، توصیه می شود.
طول عمر زیاد: طول عمر ورقهای پوشش داده شده با روی در محیط های کاملا خورنده، در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.
اعتبار: استانداردهای مختلف در خصوص گالوانیزینگ ورقهای فولادی، در زمینه ایجاد پوشش های نازک بحث می کنند و این نشان دهنده آن است که طول عمر و نحوه عملکرد لایه روی، برای مصرف کننده قابل اعتماد است.
دوام پوشش: پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزه به دلیل داشتن یک ساختار متالورژیکی خاص، دارای مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد بود.
اتوماتیک: پوشش های گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند، به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریز موجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی، محافظت نمایند.

طرح تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه (4)

مصرف ورق های گالوانیزه
ورقهای گالوانیزه مصارف بسیاری در صنایع مختلف داشته و زمانی از آن استفاده می شود که نیاز به کنترل خوردگی در آهن و فولاد باشد. معایب ورق های گالوانیزه عبارتند از: عملیات جوشکاری این ورق نسبت به آهن معمولی دارای پیچیدگی و دشواری های به مراتب بیشتری می باشد گازها و بخارهای حاصل از عملیات جوشکاری سمی می باشد و در طولانی مدت باعث بروز بیماری های ریوی حاد و قرار گرفتن برای مدت محدود در برابر این گازها باعث بروز سردرد سرگیجه و حالت تهوع می شود لذا توصیه می گردد هنگام جوشکاری با این نوع ورق حتما از ماسک های استاندارد استفاده گردد و مدت زمان جوش کاری برای هر نفر در روز با استفاده از تجهیزات استاندارد به مدت چهار ساعت می باشد. کلافه های ورودی از خطوط نورد سرد ( تاندم میل و نورد دو قفسه ای ) در ابتدای خط گالوانیزه به یکدیگر جوش خورده و به صورت یک نوار پیوسته شارژ خط می شود . در قسمت شستشو سطح ورق توسط چربی زدایی با مواد قلیایی ، برس زنی و شستشو با آب گرم تمیز شده و سپس با هوای داغ خشک می شود .
عمده کاربردهای ورق گالوانیزه
*پانلها و تابلوهای برق ،سینی کابل
*برخی از قطعات لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه
*مخازن
*مجراهای هوا و دودکش ،ناودان ها و لوله ها
*بدنه و سقف سوله ها و سالن ها
*کرکره ،کانال، صنایع یخچال سازی، اتاق های رنگ

طرح تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه (5)

انواع ورق و لوله گالوانیزه
۱. پوشش های آلی نظیر رنگها و پلاستیک
۲. پوشش های معدنی نظیر شیشه و سرامیک
۳. پوشش های فلزی نظیر گالوانیزه

تاثیر فرآیند گالوانیزه بر روی فلز پایه
به طور معمول پس از فرآیند گالوانیزه کردن به روش غوطه وری گرم، استحکام کششی، تنش تسلیم،افزایش طول در نقطه شکست و کاهش سطح مقطع تغییر قابل توجهی نمیکند. افزایش استحکام ناشی از عملیات حرارتی یا کار سرد معمولا در اثر گالوانیزه کردن کاهش می یابند. مقدار کاهش استحکام به عواملی چون مقدار کار سرد، نوع عملیات حرارتی و ترکیب فولاد پایه بستگی دارد. چقرمگی ضربه ای کمی کاهش می یابد ولی نه به اندازهای که کار پذیری فولاد را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی شکل پذیری فولاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد ولی اگر فولاد سریعا خم شود ممکن است در جهت کشش خمشی ترک برداشته و یا پوسته شود. این حالت به ضخامت پوشش و « روی » پوشش شعاع خمش بستگی دارد. میدهند در حالیکه استحکام خستگی فولادهای آرام شده توسط سیلسیم در اثر فرآیند گالوانیزه به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اختلاف استحکام خستگی در فولادهای آرام شده توسط سیلسیم به ساختار متفاوت پوشش نسبت داده میشود. در اثر تنش های خستگی ممکن است در لایه آهن روی ترک هایی به وجود آید که به عنوان منشاء ترک های سطحی عمل کنند. در فضای آزاد، فولاد بدون پوشش گالوانیزه سریعا زنگ زده و در آن حفره های خوردگی ایجاد می شود لذا مقاومت خستگی کاهش مییابد ولی برای فولادهای گالوانیزه شده در شرایط اتمسفری، مادامی که پوشش «روی» سالم مانده باشد، استحکام خستگی به اندازه قابل توجهی تغییر نمی کند.

کوتینگ ورق گالوانیزه
کوتینگ ورق گالوانیزه یکی از مواردی است که در کاربرد آن تاثیر خواهد گذاشت. اما این جمله به چه معناست؟
کوتینگ در اصطلاح به قطر لایه روی (ZN) ورق‌های گالوانیزه گفته می‌شود. هر چقدر که لایه گالوانیزه روی ورق قطورتر باشد، کوتینگ ورق بالاتر است. کوتینگ ورق‌های گالوانیزه با توجه به کارخانه و کشور سازنده آن‌ها متفاوت است. به طور مثال درصد کوتینگ ورق‌های گالوانیزه ژاپنی در حدود ۱۷۰ یا حتی بیشتر است اما درصد کوتینگ در ورق‌های چینی بین ۱۰۰تا ۱۲۵ متغیر می‌باشد.
خریداران محترم ورق‌های گالوانیزه باید توجه کنند که باتوجه به نیاز خود و صنعتی که در آن فعال هستند، از ورق گالوانیزه با کوتینگ متناسب خود استفاده نمایند تا بتوانند کیفیت و طول عمر محصولات تولیدی خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهند.
“جالب است که بدانید، طول عمر ورق‌های گالوانیزه در حدود ۵۰ سال بیشتر از سایر ورق‌های فولادی است.”

عوامل موثر بر درصد کوتینگ (مقدار پوشش روی در سطح گالوانیزه)
درجه کیفیت کوتینگ به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل:
میزان ترکیبات ورق فولادی پایه
وضعیت و کیفیت سطح ورق (طی نمودن مراحل اسید شویی، باز شویی و پیش گرم قبل از انجام فرآیند گالوانیزاسون)
گذراندن مراحل و فرآیندهای سرد قبل از فرآیند پوشش روی بر روی سطح فلز
مدت زمان عملیات غوطه وری فلز در وان مذاب روی
سرعت العمل خارج نمودن ورق از وان مذاب
تکنولوژی عملیات گالوانیزه
چگونگی سرد نمودن ورق

طرح تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه (6)

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه
کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک انواع ورق و لوله گالوانیزه به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد آیسیک
ورق فولادی با پوشش روی (ورق گالوانیزه)۲۷۱۰۵۱۲۳۵۷
لوله فولادی بدون درز با پوشش فلزی (گالوانیزه)۲۷۱۰۵۱۲۴۴۹

 
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی انواع ورق و لوله گالوانیزه به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد تعرفه گمرکی
ورق فولادی با پوشش روی (ورق گالوانیزه)۷۲۱۰۳۰۰۰ – ۷۲۱۲۲۰۰۰ – ۷۲۱۲۳۰۳۰
لوله فولادی بدون درز با پوشش فلزی (گالوانیزه)۷۳۰۴۹۰۰۰

 
مراحل و فرآیندهای تولید ورق گالوانیزه
ورق پایه برای ورق گالوانیزه، ورق روغنی است. در ادامه به توضیح مراحل تولید ورق گالوانیزه می پردازیم.
در ابتدا ورق های روغنی که در طی فرآیند نورد سرد تولید می شوند توسط جوشکار به یکدیگر متصل می شوند تا یک نوار پیوسته تولید گردد.
قبل از وارد شدن به مرحله تولید می بایست ورق های در طی فرآیند اسید شویی به کمک مواد قلیایی چربی زادیی شود، در ادامه مراحل برس زنی و شستشو با آب گرم انجام می شود و در نهایت با هوای داغ خشک شده تا سطح فلز عاری از هر نوع ناخالصی شود.
مرحله بعدی گروه های آنیل است در این مرحله کلاف های تمیز توسط اتمسفر محافظت می شود. در مرحله آنیل بسته به کاربرد نهایی ورق سه فرآیند پیشگرم، گرم نمودن و همدمایی و در نهایت توسط سیستم خنک کننده، دمای لازم برای ورود به مرحله حمام مذاب را مهیا می نمایند.
بعد از طی نمودن مرحله آنیل، کلاف ها در وانی از روی مذاب غوطه ور می شوند بدین ترتیب لایه محافظی در دو طرف سطح فلز قرار می گیرد.

بررسی تقاضا بازار انواع ورق و لوله گالوانیزه
در بررسی تقاضا، دو حالت مدنظر قرار گرفته یکی مربوط به سنوات گذشته و دیگری مربوط به پیش بینی چهار سال آینده می باشد. با توجه به تقاضای محصولات در کشور همانند سایر موارد که به صورت تقاضای مستقیم است ، حجم بیشتر مصرف را عموم مردم تشکیل می دهند. تقاضای محصولات در کشور را به عنوان تقاضای مستقیم لحاظ می داریم. برآورد میزان تقاضا با توجه به میزان واردات، مصرف داخل و همچنین برآورد اداره صنایع از میزان بازار مصالح ساختمانی جهت کسب بدست آمده است .

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
با توجه به استراتژیک بودن صنعت ساخت و ساز و نفت در جهان بالطبع محصول مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در تمامی صنایع نظیر ساختمان و نفت و گاز مصرف به گونه ای فراگیر شده که جزء کالاهای استراتژیک می باشد.

کشورهای عمده تولید کننده انواع ورق و لوله گالوانیزه

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ، کشورهای ایالات متحده – چین – اتحادیه اروپا – ژاپن – کره – هند می باشند.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه
در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه
در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع ورق و لوله گالوانیزه در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح انواع ورق و لوله گالوانیزه

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰.۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۴ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۷ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)