طرح تولید رنگ خودرو

رنگ خودرو از عوامل تأثیرگذار در زیبایی و جذابیت آن به شمار می‌رود. همچنین، در هنگام خرید خودرو، توجه به رنگ آن برای خریداران، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. متناسب با نوع و مدل خودرو، از طیف‌های رنگی مختلفی در ساختار و بدنه ماشین استفاده می‌گردد.
ساختار رنگ اتومبیل غالباً از ۳ ماده و ترکیب اصلی با نام‌های حلال، پیگمان و رزین تشکیل می‌گردد. حلال، عامل سیالیت رنگ محسوب می‌شود. بدون حلال ضمن بالا رفتن ویسکوزیته رنگ، عملاً انتقال آن به ظرف دیگر با مشکل همراه می‌شود. پودری شبیه به بتن و دارای ۱۰۰ رنگ و تونر، با عنوان پیگمان شناخته می‌شود. همچنین، رزین زمینه مناسب برای چسبندگی بهتر و بیشتر رنگ به سطح مدنظر را فراهم می‌آورد.
مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید، چسبندگی، پوشش و درخشندگی بالا و افزایش مقاومت بدنه خودرو در برابر ایجاد و خط و خش را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع رنگ اتومبیل برشمرد.

انواع رنگ خودرو

انواع رنگ اتومبیل در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی‌های بیشتر به لحاظ جنس و ویژگی‌هایی ساختاری موجود در این رنگ‌ها تعیین شده است.
ترکیبات به کار گرفته شده در هر یک از این رنگ‌ها و هم‌چنین ویژگی‌هایی که استفاده از آن‌ها می‌تواند روی بدنه خودرو ایجاد نماید، از اصلی‌ترین وجه تمایزهای آن‌ها است.

رنگ‌های روغنی خودرو
رنگ‌های روغنی خودرو از قدیمی‌ترین انواع رنگ خودرو به شمار می‌روند. این نوع از رنگ‌های ماشین از دولایه مختلف تشکیل گردیده است. یک‌لایه به‌عنوان آستر که نقش پرایمر را دارد و یک‌لایه نیز به‌عنوان رنگ اصلی که در بدنه خودرو ظاهر می‌شود. استفاده از رنگ‌های روغنی برای رنگ‌آمیزی انواع اتومبیل‌ها، به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد.

رنگ صدفی خودرو
این دسته از رنگ‌ها نیز مشابه بارنگ‌های متالیک با اضافه کردن پودر فلز و آهن به رنگ‌های ساده تولید می‌شوند دارای زیبایی و درخشندگی بالایی هستند و در خودروهای خارجی مدرن شاهد استفاده از این دسته از رنگ‌های خودرو هستیم.

رنگ‌های متالیک خودرو
نوع دیگری از انواع رنگ خودرو رنگ متالیک است که نسبت به رنگ‌های روغنی جدیدتر و به‌روزتر هستند. این دسته از رنگ‌های خودرو به‌جای دولایه از سه لایه اصلی تشکیل‌شده‌اند.
علاوه بر دولایه رنگ اصلی و آستر، لایه سومی با عنوان کیلر محافظ نیز در آن‌ها وجود دارد. این لایه در بالاترین سطح قرارگرفته و نقش اصلی آن محافظت از رنگ‌دانه‌های موجود در رنگ اصلی است. باعث بالا رفتن دوام و ماندگاری رنگ اصلی شده و زیبایی آن را چند برابر بیشتر می‌نماید.
رنگ متالیک خودرو ازنظر ساختار به رنگ ساده شباهت دارد. این دسته از رنگ خودرو درواقع با اضافه شدن مقداری پودر فلز مانند براده‌های آلومینیوم به رنگ ساده به وجود می‌آید. خط و خش‌ها در این دسته از رنگ‌ها اصلاً قابل‌تشخیص نیستند و ازاین‌جهت استفاده از آن‌ها در بسیاری از خودروهای امروزی رایج شده است.

رنگ‌های ساده خودرو
اغلب خودروها بارنگ‌های ساده و کم‌هزینه مانند مشکی و سفیدرنگ‌آمیزی شده و روانه بازار فروش می‌شوند. این نوع از رنگ‌ها به‌صورت یک‌لایه معمولی بر روی بدنه ماشین قرار می‌گیرند. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری ماشین و حفاظت از بدنه خودرو در برابر خش و خط احتمالی و قیمت بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه، از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ‌های ساده محسوب می‌شود.
این نوع رنگ کارایی خیلی بالایی نداشته اما با توجه به مشخصاتی که دارد، باعث زیباتر شدن بدنه خودرو شده و حتی آن را از خط و خش‌های احتمالی نیز حفظ می‌نماید.
ازآنجایی‌که قیمت پایینی دارند و همین‌طور به‌سادگی استفاده می‌شوند، درنهایت خروجی اتمام رنگ اتومبیل شبیه پوست پرتقال به نظر می‌رسد که طی بررسی‌های دقیق از نزدیک خیلی ایده آل نیست.
پالت رنگی این مدل نیز بیشتر در چهار رنگ سفید، قرمز، آبی و سیاه خلاصه می‌شود که کمی کسل‌کننده است.

رنگ‌های براق
به‌جای استفاده از ذرات فلزی، رنگ‌های براق با کریستال‌های سرامیکی ساخته می‌شوند که فقط انعکاس نور را انجام نمی‌دهند، بلکه نور را نیز می‌شکنند.
سطح کار پس از اتمام رنگ به رنگ‌های مختلفی تقسیم می‌شود چراکه با عبور مقداری نور و کاهش سرعت هنگام عبور درخششی به وجود می‌آید که بسته به نگاه شما به ماشین تغییر می‌کند.
رنگ‌های براق می‌توانند در پنهان‌سازی آسیب‌های روی بدنه تأثیرگذار باشند و تا حدی آسیب‌های کوچک و جزئی را پوشش دهند.

رنگ‌های مات و کدر
دسته دیگری از انواع رنگ خودرو رنگ‌های مات و کدر هستند که به نسبت دسته قبلی شرایط بهتری ازنظر کیفیت و ساختار دارند. پوشش اپوکسی و پی‌وی‌سی در این نوع از رنگ‌ها استفاده‌شده و دوام بسیار بالایی نیز برای آن‌ها ایجاد نموده است. پوشش بسیار بالایی دارند و ظاهر بسیار زیبایی را نیز برای هر خودرویی به وجود می‌آورند. اما به نسبت قیمت در مقایسه با انواع رنگ ساده بسیار گران‌تر هستند.
نادرترین نوع رنگ مات بیشتر در دسته خاکستری یا مشکی قرار می‌گیرد که قطعاً برای هر ماشینی ظاهری عالی و خاص به همراه دارد. رنگ نهایی کار از انعکاس پوشش نهایی شفاف جلوگیری می‌کند که با این شرایط رنگ خودرو یکنواخت و حتی مبهم به نظر می‌رسد. درواقع به همین دلایل این نوع از انواع رنگ خودرو محبوبیت زیادی پیداکرده است.

لاک آکریلیک
رنگ لاکی بین انواع رنگ خودرو جزو اولین‌ها به شمار می‌رود و برای چندین سال تنها رنگ ماشینی بود که مورداستفاده قرار می‌گرفت.
این نوع رنگ دوام بالایی ندارد و به‌سرعت محو می‌شود، به‌ویژه اگر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار بگیرد.
تأثیرات زیست‌محیطی مخربی نیز دارد که استفاده از آن در بعضی از کشورها غیرقانونی محسوب می‌شود.

رنگ فوری (سلولزی) خودرو
یکی از انواع رنگ خودرو که کاربرد زیادی هم در رنگ آمیزی آن دارد، رنگ فوری یا سلولزی اتومبیل است. این رنگ معمولا به عنوان رنگ نهایی و لایه رویه برای خودرو ها استفاده می شود. این دسته بندی از انواع رنگ ماشین بر پایه های مختلفی ساخته می شود.
پایه رزین آلکید و نیترات سلولزی را می توان از رایج ترین ترکیبات برای تولید رنگ فوری خودرو دانست.
مقاومت بالا در برابر نور خورشید و اشعه UV آن یکی از مهم ترین مزیت ها و ویژگی ها برای آن محسوب می شود.
مقاومت در برابر حرارت را نیز می توان یکی از مزیت های جذاب رنگ فوری خودرو دانست.
هم چنین این رنگ در برابر عوامل مخرب جوی نیز مقاومت و استحکام بالایی دارد.

رنگ بیس کوت خودرو
یکی دیگر از دسته بندی ها در انواع رنگ ماشین رنگ های بیس کوت هستند. این دسته از رنگ ها معمولا به عنوان لایه میانی استفاده می شوند. دز خرید رنگ بیس کوت باید بدانید، رنگ های بیس کوت با ترکیبات مختلفی تولید می شود که همین ترکیبات مختلف باعث ایجاد ویژگی های مختلفی نیز برای آنها شده است.
پایه اصلی آنها رزین پلی استر است و در ترکیبات شیمیایی آن می تواند موادی اعم از سیراتلیک، مالتی افکت، مواد معدنی و آلی و … را مشاهده نمود. پوشش مناسب یکی از ویژگی های اصلی این نوع رنگ خودرو است که می تواند برای خودروها اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
استفاده و به کار گیری این رنگ بسیار ساده است و به راحتی می توان از آن در صنایع مختلفی اعم از خودروسازی استفاده نمود.

رنگ دو جزئی خودرو
یکی دیگر از انواع رنگ اتومبیل رنگ دو جزئی خودرو است. رنگ دو جزئی خودرو که با عنوان دو جزئی سری ۲۱ نیز شناخته می شود، بر پایه آکریلیک پلی اورتان است.
این رنگ به دلیل کیفیتی که دارد، به صورت دقیق به جای کد رنگ های فابریک خودرو قابل استفاده است.
خواص فیزیکی و ویژگی های این رنگ به صورت مستقیم به مادر رنگ ۲۱ مورد استفاده برای تولید آن باز می گردد.
نحوه استفاده از آن برای رنگ آمیزی خودرو نیز به شرایط مختلف بستگی دارد.

کد آیسیک مرتبط با تولید رنگ خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است.
کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک تولید رنگ خودرو به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد آیسیک
رنگ و پوشش خودرویی پایه حلالی۲۴۲۲۵۱۲۳۳۴
کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید رنگ خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی تولید رنگ خودرو به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولشماره گمرکی
رنگ ها و پوششهای صنعتی بر اساس پلیمرهای اکریلیک یا وینیل۳۲۰۹۱۰۵۰
وضعیت واحد های فعال طرح تولید رنگ خودرو

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید رنگ خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است.

استانواحدظرفیت اسمی
اصفهانتن۱۳۰۰
البرزتن۳۵۰۰
آذربایجان شرقیتن۱۱۰۰۰
تهرانتن۱۰۶۲۴
خراسان رضویتن۳۹۹۰
سمنانتن۳۵۰۰
قزوینتن۲۶۲۰
قمتن۲۵۰
کرمانتن۲۴۹۰
گیلانتن۱۰۰۰
مازندرانتن۴۰۰
مرکزیتن۲۵۵۰
منطقه آزاد انزلیتن۷۵
منطقه ویژه اقتصادیتن۲۴۸۰
جمع ظرفیت اسمی (تن)۴۵,۷۷۹
ظرفیت عملی با احتساب راندمان (تن)۲۷,۴۶۷

 

وضعیت واحد های در دست احداث طرح تولید رنگ خودرو

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید رنگ خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است.

استانواحدظرفیت اسمی
البرزتن۱۰۰۰
تهرانتن۲۰۰
چهارمحال و بختیاریتن۱
مرکزیتن۱۱۵۰
هرمزگانتن۳۰۰۰
جمع ظرفیت اسمی (واحد تن)تن۵۳۵۱
فرایند تولید رنگ خودرو

مراحل کلی تولید تولید رنگ خودرو به شرح زیر است:
الف) اختلاط اولیه
ب) پخش ذرات (در آسیاب
ج) تنظیم نهایی

اختلاط اولیه
در اولین مرحله، پیگمنت و پرکنند ه ها (فیلر) با حلال و رزین مخلوط می شوند. این عملیات در داخل مخلوط کن های باز و یا پوشیده ولی با سرعت بالا انجام میشوند. نوع اختلاط در این مرحله کار، باید تلاطم و یا حرکت ورقه ای و دورانی باشد. اضافه کردن رنگدانه به مخلوط حلال و رزین باید به آهستگی صورت گیرد تا تجمع رنگدانه در داخل پاتیل اتفاق نیفتد. در بخش پایانی سرعت مخلوط کن افزایش می یابد تا رنگ همگن شود.

پخش ذرات (در آسیاب)
پس از پخش کامل مواد، رنگ به آسیاب های شنی و یا گلوله ای منتقل می شود تا ذرات پودری پخش شده کاملاً مرطوب شوند و تعلیق رنگدانه یا پیگمنت و پرکننده ها (فیلر) در داخل رنگ با pearl Mill و یا آسیاب سه غلطکی پایدار باقی بماند. آسیاب کردن رنگ معمولاً در آسیاب دانه ای انجام می گیرد.

مرحله تنظیم نهایی و بسته بندی
در این مرحله که در مخلوط کن یا آسیاب صورت می گیرد باقیمانده اجزاء رنگ به آن اضافه شده، رنگ از نظر غلظت تنظیم میشود و بعد از تأیید آزمایشگاه در مورد آزمونهای ویسکوزیته وارد سیستم فیلتر می گردد. فیلترهای کیسه ای (نایلون) با اندازه مشخص الیاف و روزنه، برای صاف کردن رنگ مصرف می گردد. پس از صاف شدن رنگ و آزمون آن، رنگ صنعتی در قوطی های فلزی ۴ لیتری، ٢٠ لیتری، ۵٠ لیتری و یا بشکه های ٢٠٠ لیتری بسته بندی می گردد.

بررسی اجمالی بازار رنگ خودرو

رشد بازار جهانی رنگ‌ها و پوشش‌های خودرو ناشی از تغییر ترجیح مصرف‌کنندگان به سمت بافت جذاب و بهبود ظاهر زیبایی‌شناختی خودروها است. میزان تقاضای پوشش‌ها، متأثر از عوامل متعدد اقتصادی است. هم‌چنین باوجود حجم تولیدات وسایل نقلیه افزایش‌یافته (طی سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵) این صنعت به‌سوی تولید وسایل نقلیه کم‌مصرف‌تر پیش می‌رود که حاصل آن، وسایل نقلیه سبک و کوچک‌تر است. به‌این‌ترتیب باوجودی که تعداد وسایل نقلیه‌ای که قرار است پوشش داده شود، فزونی می‌یابد اما میزان پوشش به‌کاررفته برای پوشش دهی هر خودرو، کم‌تر خواهد شد. در سال ۲۰۱۴، دوازده شرکت بزرگ تولیدکننده رنگ و پوشش، ۴۵ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده بودند. انتظار می‌رود اروپا رشد بالقوه‌ای را برای بازار رنگ و پوشش‌های خودرو به دلیل حضور چشمگیر خودروسازان در منطقه ارائه دهد بااین‌حال با توجه به میزان نرخ رشد آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد بازار را شاهد بودند.
پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار جهانی رنگ و پوشش خودرو تا سال ۲۰۲۷ از ۱۷.۳۴ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۶.۸ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ با CAGR قابل‌توجه ۸.۲ درصد رشد کند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید رنگ خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۴۰ هزار دلار
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲۰ هزار دلار
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۵/۵ - (۴ امتیاز)