طرح تولید سولفات آهن ابدار

سولفات آهن(زاج سبز) ماده ای بلورین و به رنگ سبز می باشد که حاوی ۱۹ درصد آهن است . آهن از ضروری ترین عناصر برای رشد همه گیاهان می باشد، چرا که موجب تشکیل کلروفیل و بالابردن سبزینگی گیاه و در نتیجه افزایش رشد و بازدهی محصول می شود. رنگ پریدگی برگ ها به علت کمبود آهن و عدم تشکیل کلروفیل به مقدار کافی ست .
اغلب خاک های ایران مقدار قابل توجهی آهک دارند و مهم ترین دلیل کمبود آهن در خاک، ازیاد آهک در آن است. آبیاری سنگین نیز موجب کاهش جذب آهن می شود.این محصول در بسته بندی ۲۵ کیلوگرمی به بازار عرضه می گردد.

موارد کاربرد سولفات آهن آبدار
  در صنایع کشاورزی جهت تأمین آهن خاکهای با فقر آهن از کود سولفات آهن استفاده میشود.
در صنایع تولید کودهای کشاورزی به عنوان مواد اولیه جهت سایر کودهای کشاورزی، کود کامل، ماکرو و میکرو
در صنایع تولید رنگ بهعنوان رنگدانههای آهن
در صنایع استخراج روی جهت رسوبدهی با هالوژنهایی نظیر کلر و فلوئور
در صنایع خوراک دام و طیور بهعنوان ویتامین آهن
در صنایع شیمیایی بهعنوان کاتالیزور
در صنایع دباغی و چرمسازی
در صنایع نساجی
در صنایع تصفیهی آب
ریختگری چدن و  

 

مزایا و ویژگی ها سولفات آهن آبدار

تشکیل کلروفیل و بالابردن سبزینگی گیاه

افزایش رشد،گل دهی و باردهی محصول

افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی

اختلاط پذیری سولفات آهن ابدار-به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید زاج سبز را محلول پاشی نمود.

در صورت نیاز به اختلاط با سموم و یا کودهای دیگر ، حتما ابتدا در یک ظرف جداگانه امکان اختلاط بررسی و سپس در سطح محدود آزمایش شود.

مشخصات سولفات آهن آبدار

زاج سبز یا ویتامین گیاه و خاک

فرمول کریستال FeSO4.7H2O با خلوص ۱۸%

فرمول پودری FeSO4.H2O با خلوص ۲۰%

آهن در تشکیل و نگهداری کلروفیل و تولید کربوهیدراتها ضروری بوده و کمبود آن در گیاه، فقدان کلروفیل ،زردی بین رگبرگها و کاهش فتوسنتز را به دنبال دارد.

تفاوت سولفات خشک وابدار

 

سولفات آهن خشک

در تولید سولفات اهن ، ابتدا سولفات آهن دو ظرفیتی تولید می شود. این ماده یکی از محصولات جانبی صنایع فولاد سازی محسوب می گردد. سولفات آهن دو ظرفیتی با نام فروس سولفات ferrous sulfate و فرمول شیمیایی FeSO4 معرفی می شود و به رنگ سبز روشن است. ساختار این ماده از نوع کریستال های آبدار بوده و به سولفات آهن آبدار هم شهرت دارد. کاربرد های فروس سولفات بسیار گسترده است و از آن در تولید دارو ، کشاورزی و باغداری ، آبکاری فلزات و سختی گیری آب استفاده می شود. سولفات آهن آبدار دارای خلوص ۱۸ تا ۲۰ درصد است ولی با فناوری های خاصی می توان آن را خشک کرده و خلوص آن را تا ۲۲ یا حتی ۲۴ درصد نیز افزایش داد.

سوفات آهن ابدار

سولفات آهن ۳ از طریق اکسیداسیون فروس سولفات تولید می شود. این ماده به نام فریک سولفات Ferric sulfate و با فرمول مولکولی Fe2(SO4)3 معرفی شده و دارای ۳ ظرفیتی الکترونی می باشد. برای تولید آن در اشل صنعتی از واکنش اسید سولفوریک یا محلول داغ سولفات آهن دو ظرفیتی و یک عامل اکسید کننده همچون کلرین ، اسید نیتریک یا هیدروژن پروکسید استفاده می شود. سولفات آهن سه ظرفیتی به خودی خود دارای حالت خشک است و رنگ زرد مایل به قهوه ای دارد.

اصولا در برخی مصارف مانند کشاورزی ، آبکاری فلزات ، تولید رنگ و جوهر و … توصیه می شود از سولفات آهن آبدار (سولفات آهن ۷ آبه) استفاده نمایند و در کاربرد هایی مانند تولید دارو ، تصفیه آب و فاضلاب , حمام اسید درصنایع تولید استیل و آلومینیوم ، سولفات آهن خشک مصرف شود.

سولفات آهن آبدار در حقیقت سولفات آهن دو ظرفیتی بوده که رنگ آن سبز است. سولفات آهن آب دار به زاج سبز نیز شهرت دارد و در صورتی که رطوبت آن خشک شود ، بر اثر ترکیب با اکسیژن موجود در هوا به اصطلاح زنگ می زند و رنگ آن به زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شود. پس سولفات آهن خشک را سه ظرفیتی می نامند و محصولی متفاوت از زاج سبز است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سولفات آهن ابدار

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک سولفات آهن آبدار یا هیدراته : ۲۴۱۱۵۱۲۳۹۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سولفات آهن ابدار

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی سولفات آهن آبدار یا هیدراته : ۲۸۳۳۲۹۳۱

روش تولید سولفات آهن آبدار

از ترکیب ضایعات آهن واسید سولفوریک رقیق شده وبعد از ۱۰ ساعت واکنش نهایتا مایع سیاه رنگی که ترکیب روغن وکربن موجود در آهن میباشد بوجود میآید که پس از فیلتر کردن وخنک سازی مایع موجود. کریستالهای آهن تولید خواهد شد.این کریستال دارای ۷ مولکول آب خواهند بود که پس از سانتریفوژ کردن قابل بسته بندی برای صنایعی همچون کشاورزی ،صنایع روی ونیز تسویه آب وفاضلاب میباشد. درمرحله بعدی وپس از خشک کردن آن که میتوان در افتاب ویا با استفاده از خشک کن های روتاری درایر میباشد ۳ مولکول آب خود را از دست داده و تبدیل به پودر سفید رنگ خواهد شد که عمده مصرف آن برای صنایع مکملهای دام و طیور و نیز کشاورزی میباشد. نوع سوم آن که توسط دستگاههای اسپری درایر تولید میگردد قبل از اینکه کریستال تشکیل گردد مایه را حرارت میدهند تا اب موجود را از آن بگیرند وتبدیل به مونو هیدرات یعنی تک آبه میشود که عمده مصرف آن جهت صادرات به کشورهای اروپایی وهمچنین دام وطیور میباشد

نگهداری سولفات آهن

از انجا که کریستالها ذاتا جاذب والرطوبت هستند در صورتی که رطوبت آنها از محیط بیشتر باشد آنرا پس داده ودر غیر اینصورت آن را جذب مینمایند برای همین نگهداری آنها بسیار سخت ومشکل میباشد وحتما باید در محیط کاملابسته، خشک، دردمای بین ۱۵+تا۲۵+ درجه از آنها نگهداری نمود

مهم ترین کاربرد سولفات آهن آبدار در کشاورزی است زیرا این ماده به عنوان ارزان ترین کود برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان به شمار می رود. همچنین وجود یون سولفات در ساختار آن سبب می شود تا pH خاک های آهکی و شور که رشد گیاهان در آن ها با کندی مواجه است کاهش یابد و در نتیجه سبب افزایش حاصلخیزی خاک می گردد. کود های سولفاته معمولا به راحتی در آب قابلیت انحلال پذیری دارد و می توان آن را در سیستم آبیاری و یا به صورت اسپری بر روی برگ ها استفاده نمود. گروه صنعتی پارس شیمی به عنوان تولید کننده سولفات آهن آمادگی عرضه این محصول را با خلوص ۱۹ تا ۲۰ درصد و با کمترین میزان رطوبت دارد.

وضعیت واحد های فعال تولید سولفات آهن ابدار

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید سولفات آهن ابدار در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سولفات آهن ابدار

جدول واردات و صادرات سولفات آهن ابدار در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید سولفات آهن ابدار

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۹۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)