طرح تولید صفحات موم آجدار

مهمترین مورد مصرف ورق موم آجدار یا ورق موم آج شده، زنبورداری است. به منظور استفاده از موم تصفیه شده در کندو و اتصال آن به قاب ها موم را به روش های مختلف و با دستگاه آج موم، آج می کنند. منظور از آج در اصطلاح زنبورداری، شش ضلعی های حک شده در دو طرف ورق مومی می باشد که زیر بنای دیواره حجرات می باشند.
ورق های موم آجدار با استفاده از ابزار خاصی به قابهای تخته ای چسبانده می شوند و در داخل کندو در اختیار زنبورها قرار داده می شوند. این کار سبب می شود تا زنبورها انرژی کمتری برای تولید موم یا به اصطلاح موم بافی مصرف کنند که سبب افزایش تولید عسل می شود.
برای تهیه ورق موم آج شده از دستگاه آج موم استفاده می شود که در دو نوع دستگاه آج موم دستی و دستگاه آج موم اتوماتیک موجود می باشد.
ورق موم آجدار، باید طبیعی و خالص باشد تا زنبوران نسبت به موم بافی ترغیب شوند.

بسته بندی های ورق موم آجدار

ورق های موم آجدار برای سه نوع چهار چوب (قاب) رایج مورد استفاده در زنبورداری، ارائه می شود.
ورق های موم آج دار در بسته های دو کیلویی ارائه می شوند و در هر کارتن ۱۰ بسته دو کیلویی قرار دارد.
وزن هر کارتن ۲۰ کیلوگرم (۲*۱۰) و ابعاد آن برابر (۴۴٫۵cm* 43.8cm * 57.5cm) می باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید صفحات موم آجدار

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک موم ۱۵۱۴۵۱۲۴۰۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید صفحات موم آجدار

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی موم ۱۵۲۱۹۰۱۰ میباشد.

فرآیند تولید

۱) ذوب کردن
۲) جدا سازی مواد زائد(تصفیه موم)
۳) تصفیه مجدد و استریلیزاسیون
۴) شکل دهی و تولید صفحات آجدار

ویژگیهای فرآیند تولید، نکات فنی و شرایط عملیاتی

صفحات موم آجدار عبارتند از ورقه مومی به ضخامت ۲ تا ۵ میلیمتر که روی آن شش ضلعی های بسیار دقیق بوسیله ماشین مخصوص حکاکی شده و زنبور عسل از روی پایه های شش ضلعی شروع به موم سازی می نماید و همین سلول های مومی است که زنبورها در آن رشت نموده و آنگاه تولید یافته، بعلاوه عسل و گرده گل را نیز زنبورها داخل همین سلول ها انبار و ذخیره می کنند. فرآیند تولید به کلی به ترتیب عبارتست از:
ذوب کردن موم
تصفیه کردن موم
تصفیه مجدد و استریل کردن موم
شکل دهی و تولید صفحات آجدار موم که شرح کامل فرآیند به صورت زیر است :

۱- ذوب کردن موم

عمل ذوب کردن درآب صورت می پذیرد. موم های کهنه را پس از شستشو و تمیزکردن همراه با مقداری آب در داخل آن ریخته شده و بوسیله مشعل آنرا حرارت می دهند. باید توجه شود که حرارت داخل دیگ کاملاً کنترل شده باشد تا از حرارت زیاد جلوگیری گردد،( درجه حرارت لازم بین ۶۰ تا ۶۴ درجه سانتیگراد می باشد) زیرا که موم در درجه حرارت های زیاد تبخیرمی شود. جهت کنترل دما تانک ها اکثراً دوجداره ساخته می شوند سپس موم ذوب شده توسط جدا سازی مواد زائد و نا خالصی ها به بخش تصفیه هدایت می گردد.

۲- تصفیه کردن موم

عمل تصفیه با کمک دستگاه سانتیریفوژ انجام می پذیرد. این دستگاه به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد توری داخل این دستگاه بسیار حساس و دقیق ساخته شده که تنها آب و مواد زائد از آن خارج می گردد. پس از انجام عملیات فوق که به صورت اتوماتیک انجام می شود، دستگاه اتوماتیک وارد خاموش می شود و موم داخل دستگاه که تصفیه شده و از آب و سایر کثافات جدا شده و به رنگ زرد طلائی درآمده خارج و توسط یک پمپ به تانک دیگری جهت تصفیه مجدد و استریل نمودن فرستاده می شود.

۳- تصفیه مجدد و استریل کردن موم

استریل کردن در تانک سه جداره استیل انجام می شود. در این تانک علاوه بر عمل استریل کردن تصفیه مجدد نیز انجام می پذیرد. عمل استریل کردن توسط گرما انجام می شود و در دمای کنترل شده کلیه باکتریها، میکروبها و همچنین قارچهای باقی مانده داخل موم از بین رفته و موم کاملاً سالم و بهداشتی به دست می آید. یادآوری می گردد در داخل این دستگاه صافی های تعبیه شده که ذرات باقیمانده را از خود عبور نمی دهد و در انتهای دستگاه ته نشین می کند که هر چند یک بار باید دستگاه باز و مواد ناخالص تخلیه گردد، موم استریل شده جهت ساخت برگ موم آجدار به ماشین والس آجدار جهت شکل دهی فرستاده می شود.

۴- شکل دهی و تولید صفحات موم آجدار

شکل دهی توسط ماشین والس آجدار انجام می پذیرد. این ماشین به صورت اتوماتیک به کاربرده می شود و از آج زنی و ورقه کردن تا دسته بندی و برش را به صورت خودکار انجام می دهد. قسمت های مختلف دستگاه شامل بخش های زیر می باشد:

الف- والسها

دقیق ترین و حساس ترین قسمت ماشین می باشد که از فلز مخصوص ساخته شده است و بر روی آن حفره های شش ضلعی بسیار دقیق تعبیه گردیده که این حفره ها پایه و اساس لانه زنبور را تشکیل می دهد. این والسها از نظر ضخامت برگ موم قابل تنظیم است و می توان آنها را به ضخامتهای بین ۲ تا ۵ میلیمتر تنظیم نمود.

ب- سیستم شستشو و خنک کن

روی ماشین یک سیستم شستشو نصب گردیده که توسط پمپی مایع شستشو روی والسها پاشیده شده و این کار والسها را خنک و تمیز نگه می دارد و از چسبندگی موم ها به بدنه والسها و در نتیجه پارگی برگ موم ها جلوگیری می کند. مایع خروجی از دستگاه دوباره توسط سیستم خنک کنی خنک و مجدد به سیستم مایع در گردش دستگاه فرستاده می شود.

ج- قسمت برش

برگهای موم آجدار در ابعاد مختلف برش داده می شود که معمولی ترین آنها ۱۹ در ۳۵ سانتیمتر می باشد. سیستم برش دارای دو تیغه مدور لبه تیز(جهت برش طولی) و گیوتین(جهت برش عرضی) می باشد.

د- خشک کن و بسته بندی

پس از برش خوردن برگ موم آجدار تولید شده را روی یک صفحه میز شکاف دار قرار داده تا مایع شستشو همراه با آب از آن خارج و سپس خشک گردد. پس از خشک شدن هر دو کیلوگرم برگ موم آجدار را به صورت یک بسته بندی یعنی هر ۳۸ برگ در یک کاغذ قرار داده و آن را بسته بندی می نمایند.

وضعیت واحد های فعال تولید صفحات موم آجدار

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید صفحات موم آجدار در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات صفحات موم آجدار

نمودار واردات و صادرات صفحات موم آجدار در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید صفحات موم آجدار

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)