طرح تولید صمغ عربی

صمغ عربی، که از درختی به نام صمغ سنگالی بدست می‌آید، سفید رنگ و محلول در آب است و عمدتاً شامل هیدرات‌های کربن است.صمغ عربی یا صمغ آکاسیا صمغی طبیعی است که از دو گونه آکاسیا به نام‌های Acasia senegal،Acasia seyal استخراج می‌شود.از صمغ عربی در صنایع غذایی به عنوان «پایدارکننده» و در صنعت چاپ به عنوان روان‌کننده در انواع خاصی از جوهر برای چاپ استفاده می‌شود.

از این صمغ در گذشته استفاده‌های زیادی می‌شده‌است از جمله آن به عنوان تغییر میزان گرانروی جوهر مرکب. صمغ عربی ترکیب پیچیده‌ای از ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌ها می‌باشد که مهم‌ترین خواص صمغ از این ترکیب‌ها می‌باشد. این صمغ خوراکی می‌باشد.

ترکیبات صمغ عربی

از نظر ترکیبات شیمیایی بسته به نوع گیاهی که صمغ عربی از آن گرفته می شود و زمان و نحوه گرفتن ترکیب آن تا حدودی فرق می کند ولی به طور کلی در ترکیب صمغ عربی دو ماده آرابان و گالاکتان وجود دارد که در اثرهیدرولیز آنها دو قند به نام آرابینوز و گالاکتوز تولید می شود.

نام علمی درختچه

Acacia Senegal Willd.، نام فرانسه صمغ Gomme arabique و نام انگلیسی صمغ Arabic Gum می‌باشد. نام‌های دیگر صمغ درختچه به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اَزدوتازی، صمغ عربی، هشاب، صمغ خشاب و قتاد نامیده شده است.

تیره گیاه صمغ

تیره‌ی فرعی گل ابریشم Mimosaceae

نوع گیاه صمغ

درختچه

مشخصات ظاهری درختچه صمغ

درختچه‌ای است به ارتفاع ۲ الی ۵ متر گاهی موارد بیشتر و شاخه‌های آن منشعب از قاعده‌ی اصلی و پر تیغ می‌باشند. پوست ساقه‌ی درختچه مایل به سفیدی و حالت صاف دارد. برگ‌های آن شانه‌ای مرکب و تشکیل شده از برگچه‌های ریز و هر دو برگ آن همرا با ۱ تا ۳ گل آذین در کنار یک تیغِ ساقه جای دارند. گل‌های آن سفید رنگ، خوشبو و مجتمع به صورت سنبله‌هایی در محور ساقه‌اند. میوه‌اش نیام و متوی ۳ تا ۵ دانه به رنگ خاکستری حنائی است.

مشخصات ظاهری صمغ
صمغی است که بر اثر نیش زدن حشرات، ایجاد شکاف مصنوعی در شاخه، تیغ‌زنی و یا بر اثر برخورد اجسام بر شاخه‌ی درختچه به دست می‌آید. رنگ آن از سفید و سفید مایل به زرد تا قهوه‌ای تغییر می‌کند و بهترین نوع آن سفید مایل به زرد می‌باشد و به شکل دانه‌های اشکی یا تکه‌های کوچک درخشنده است.
طبیعت

طبق نظر بیشتر حکمای طب سنتی طبیعت صمغ عربی از نظر گرمی معتدل و خشک است.

رویش جغرافیایی صمغ

در سراسر مناطق سودان از بحر احمر تا سنگال و در نواحی جنوبی ایران انتشار دارد. به صورت پراکنده در برخی مناطق دیگر کشورها نیز یافت شده است.

کاربرد های صمغ عربی
صمغ عربی در شیرینی ها

یکی از کاربردهای اصلی صمغ عربی در صنعت شیرینی سازی است .در محصولاتی همچون آدامس ،پاستیل ،مارشمالو و تافی کاربرد دارد.در فرآیند تولید آدامس ابتدا این محصول در دمای حدود ۶۰ درجه سانتی گراد حل می شود سپس به یک محلول از پیش جوشیده ساکارز و گلوکز (۷۰%)اضافه شده و مخلوط می شود .در تولید مارشمالو از این ماده به عنوان پایدار کننده کف استفاده می شود.در تافی ها نیز از خاصیت امولسیفایری این صمغ بهره می برند.

صمغ عربی در نوشیدنی ها

صمغ عربی در شرایط اسیدی پایداری خوبی دارد.و در تولید اسانس های پرتقال و کولا برای تولید نوشابه های گاز دار کاربرد فراوانی دارد.این افزودنی قادر است از بهم پیوستن ذرات کوچک روغن ها و اسانس ها تا حدود چندین ماه جلوگیری کند.و می تواند در نوشابه های گاز دار تا یک سال نیز امولسیون را پایدار نگه دارد.در تولید امولسیون کنسانتره اسانس ها ابتدا محلول صمغ عربی اماده می شود و سپس تحت هم زدن سریع روغن یا اسانس افزوده می شود و بعد از ان تحت فرایند هموژنیزاسیون قرار می گیرند تا قطر گلبول ها به حدو.د یک میکرون برسد.
این محصول همچنین درتولیداتی مانند سس ، ژله و آدامس نیز مصرف می گردد.

صمغ عربی در ریز کپسول ها برا ی مواد معطر

در فرمولاسیون ریز کپسول ها نیز از مالتودکسترین و صمغ عربی استفاده می شود.تکنیک ریزکپسول کردن در تبدیل مواد معطر به مواد قابل جریان در سوپ ،دسر و پودر آبمیوه کاربرد دارد.

صمغ عربی یکی از ترکیبات مهم شربت نوشابه می‌باشد.
همچنین در آب نبات و البته در آدامس.
در نقاشی از آن به عنوان یک ماده چسبنده در آبرنگ استفاده می‌شود.
در صنعت چاپ و داروسازی و لوازم آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود.
یکی از ترکیبات مهم واکس نیز صمغ عربی می‌باشد.
ماده چسبنده تمبرهای پستی نیز از این صمغ می‌باشد.
در سیگارسازی نیز به عنوان چسبنده کاغذ سیگار می‌باشد.
۸۰ درصد صمغ عربی در سودان تولید می‌شود؛ که بخش مهمی آز آن از دارایی‌های اامه بن لادن بوده‌ است.

ویژگی های صمغ عربی

این ماده به آسانی در آب حل می شود و محلول های شفاف با رنگ زرد کمرنگ تا متمایل به قهوه ای روشن یا نارنجی با Phحدود۵/۴ ایجاد می کند.انشعاب زیاد موجود در این مادهباعث شده که این ماده در محلول به صورت مولکول های فشرده با حجم هیدو دینامیکی نسبتا پائین ظاهر شود که این امر باعث شده است که در غلظت های کم، ویسکوزیته پایین و تنها در غلظطت های بال محلول های ویسکوز ایجاد نماید.ویسکوزیته تحت تاثیر الکترولیت ها قرار می گیرد و کاهش می یابد که به علت تغییرات شکل فضایی مولکول ان در محلول ،تحت تاثیر بار می باشد.در pHهای پایین نیز به دلیل عدم تجزیه شدن گروه های هیدروکسیل موجود در ساختار صمغ و به تبع آن کاهش حجم هیدرودینامیک مولکول ها ویسکوزیته افت می کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید صمغ عربی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک صمغ عربی : ۱۵۴۹۵۱۲۵۲۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط تولید صمغ عربی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی صمغ عربی : ۱۳۰۱۲۰۰۰

فرآیند و آماده سازی صمغ عربی

این ماده ابتدا با تبدیل صمغ دانه ای به پودر قدرت حلالیت آن را افزایش می دهند .پس از آسیاب کردن صمغ دانه ای با اعمال حرارت و هم زدن ،پودر در آب حل می شود در طی فرآیند حل کردن دما در حداقل ممکن کنترل می شود تا از تجزیه مولکول های صمغ جلوگیری شود.پس از آن از طریق ترسیب ،الک کردن و فیلتر نمودن ذرات غیر محلول و ناخالصی ها ازآن جداسازی شود و پس از پاستوریزاسیون صمغ ها با خشک کن های پاششی و یا غلطکی خشک می شوند.در این نوع صمغ ها مواد خارجی و ناخالصی ها وجود ندارند.

وضعیت واحد های فعال تولید صمغ عربی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست بهره برداری تولید صمغ عربی درکشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات صمغ عربی

نمودار وضعیت واردات و صادرات صمغ عربی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)