طرح تولید لوله بدون درز (سیم لس)

لوله بدون درز لوله ای است که هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی ندارد. در این نوع لوله، تمامِ محیط لوله بدون هیچ گونه درز و یا جوش به یکدیگر متصل هستند و به عبارتی تمام لوله یک‌ تکه است. لوله های بدون درز عموماً در یک سمت و یا در هر دو سمت رزوه دارند و از این طریق می توان آن‌ها را به لوله های دیگر متصل کرد. داشتن درز و یا جوش یکی از نقاط ضعف لوله ها است که مقاومت آن ها را در برابر مسائل مختلف کاهش می دهد.

اولین ایده برای تولید لوله فولادی بدون درز، روش اکستروژن بود که پیش از آن برای تولید لوله های سربی به کار می رفت و پس از آن بر روی فولاد تکرار شد. روش های اولیه تقریبا غیر عملی بودند اما امروزه چندین روش تولید لوله بدون درز که در زیر به آن ها اشاره می شود از لحاظ نظری و تا حدودی عملی اثبات شده اند. از جمله این روش ها می توان به ریخته گری، نورد اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق، کشش لوله، فلوفرمینگ و نورد لوله فولادی اشاره کرد.
دسته آخر یعنی نورد لوله که خود شامل سه دسته اصلی نورد سوراخ کاری، نورد پیلگر و نورد اصلاحی است، روشی است که در سال های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده است. از دلایل این موضوع می توان به کیفیت بالا و همچنین طولانی بودن لوله های تولیدی به این روش اشاره کرد.

تاریخچه و کاربرد لوله بدون درز

پیشینه تاریخی تولید لوله فولادی بدون درز به روش نورد به سال ۱۸۸۰ می رسد. در این سال هنگامی که برادران مانسمان آلمانی در کارخانه خانوادگی خود مشغول تولید سوهان از بیلت های استوانه ای بوده اند، متوجه شدند که اگر غلتک های سوهان کاری نسبت به یکدیگر زاویه بگیرند، هسته بیلت ها سست و در نتیجه منجر به سوراخ شدن مرکز بیلت می شود. این دو برادر با جسارت خود توانستند که از این کشف به صورت کاربردی استفاده کنند.
بدین صورت که در گام اول توانستند با استفاده از مندرل سوراخ کاری از این نوع نورد برای سوراخ کردن بیلت های استوانه ای استفاده کنند و در ادامه توانستند که از این بیلت ها پوسته های استوانه ای با دقت ابعادی کم تولید کنند. در نهایت در سال ۱۸۹۰ آقای ماکس مانسمان نورد پلیگر را به عنوان یک روش مستقل برای تولید لوله بدون درز معرفی کرد.

لوله بدون درز به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. از آن جمله می توان به لوله های انتقال تحت فشار مانند لوله های نفت و گاز، مخازن بویلرها، کمپرسورها و مخازن سوخت CNG ، به عنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی اشاره کرد. این کاربردها از ویژگی های اصلی لوله فولادی بدون درز ناشی می شوند که همان تحمل فشار بالا، هم مرکزی عالی مقطع لوله و دقت بالای تولید این لوله هاست.
به دلیل کاربردهای گسترده این نوع لوله در صنایع استخراج و انتقال نفت و گاز و اخیرا نیز در تولید مخازن سوخت CNG، اهمیت این نوع لوله در ایران بسیار زیاد است. از جمله شرکت هایی که در کشورمان در سال های اخیر اقدام به تولید لوله بدون درز کرده است می توان به شرکت لوله گستر اسفراین اشاره کرد. این شرکت از سال ۱۳۸۴ تولید لوله فولادی بدون درز به روش پیلگر را در دستور کار خود قرار داده است.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار

به طور کلی انواع روش تولید لوله فولادی به دو دسته لوله بدون درز و درزدار تقسیم بندی می شوند. لوله فولادی بدون درز در اصطلاح به لوله مانسمان یا سیم لس (seam-less) معروفند. در فرایند تولید این دسته از محصولات از روش جوش استفاده نمی شود، به این صورت که برای تولید از مقاطع فولادی اعم از شمش استفاده نموده و پس از حرارت و کشش و سایر فرایندها به لوله فولادی تبدیل می شود. همچنین ماده اولیه لوله فولادی مانیسمان نیز با لوله درزدار تفاوت دارد. این در حالی است که در فرایند تولید لوله درزدار پس از برش ورق و شکل دهی آن ، از جوشکاری نیز استفاده می گردد. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله بدون درز نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد و قیمت لوله فولادی نیز در هر دو روش متفاوت است.

لوله درزدار (welded pipe)

لوله های درزجوش امروزه در خطوط انتقال سیالات پرفشار و با دبی زیاد در مناطق مختلف از حیث شرایط محیطی از اعماق دریا تا دل کوه ها و نواحی سرد سیر قطب استفاده وسیعی پیدا کرده اند. لوله های درزجوش مستقیم و لوله های درزجوش اسپیرال دو روش عمده در تولید لوله های درزدار محسوب می شوند. با توسعه فناوری طراحی و تولید لوله درزجوش اسپیرال امروزه لوله های قطور درزجوش اسپیرال به صورت اقتصادی تولید می شوند.

مشخصات فنی لوله بدون درز

از استحکام بالایی برخوردار است و اغلب در قطرهای پایین تولید می گردند.

چند ویژگی مهم لوله های بدون درز

لوله بدون درز لوله ای است که علاوه بر دو ویژگی بسیار مهم (سرعت در جریان و نیز مقاومت در برابر فشار)، ویژگی های مهم دیگری نیز دارد که باعث شده است یک لوله کارامد باشد.

مقاومت در برابر خوردگی یکی از بهترین ویژگی های لوله بدون درز است. خوردگی یک دشمن خطرناک است برای لوله ها از هر جنسی که باشند. از این رو لوله هایی که در دراز مدت کارایی و کیفیت خود را در برابر خوردگی حفظ می کنند بسیار مورد توجه قرار می گیرند. پس در نتیجه لوله بدون درز در این زمینه پیشرو خواهند بود.

ویژگی دیگر لوله بدون درز راحتی و سهولت، در نصب و استفاده از آن است. در پروسه های بزرگ مقیاس، لوله کشی می تواند بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد. از این رو استفاده از لوله بدون درز در کاهش زمان بسیار موثر است. چرا که در لوله کشی ها به خصوص لوله کشی های بزرگ مقیاس زمان عامل بسیار مهمی است و ما از وسایل و تاسیساتی استفاده می کنیم که سرعت پروسه را بالا ببرد.

دلیل بسیاری از ویژگی های مثبت این لوله ها عدم وجود هیچگونه جوشی در این نوع از لوله ها می باشد. وجود جوش در لوله ها نقط ضعف اساسی به حساب می آید. این موضوع را در نظر بگیرید که لوله بدون درز در ساختار خودش فقط از خودش کمک گرفته است و در ساختار آن وسایل اضافه ای به کار برده نشده است. در حالی که در ساختار لوله های دیگر صفحات مجزا به یکدیگر جوش داده شده اند و بسیاری از ویژگی های مثبت یک لوله از بین برده می شود. همچنین زمان طی شدن برای تولید لوله بدون درز در مقایسه با دیگر لوله ها نیز کمتر است.

حفظ شکل اولیه لوله از دیگر خصوصیات مثبت این لوله ها می باشد. زمانی که لوله های دیگر طی شرایط مختلف آب و هوایی، تحت تاثیر فشار و موارد دیگر قرار می‌گیرند شکل و حالت اولیه خود را از دست می دهند. اما لوله بدون درز در برابر تغییرات طول و کیفیت بسیار مقاوم می باشد.

لوله بدون درز در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت جهانی رسید. دلیل این محبوبیت چیست؟ قطعا دلیل آن نداشتن نقاط ضعف اساسی بود. ویژگی های منفی برای هر وسیله ای به معنای عدم استفاده از آن است. این در حالی است، که ما با کالایی بی نقص مواجه هستیم که هیچ اتصال، درز و جوشه اضافه ای ندارد.
کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لوله بدون درز (سیم لس)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
لوله بدون درز  از جنس فولاد و چدن۲۷۱۰۴۱۲۴۳۹
لوله بدون درز چدنی نشکن (داکتیل)۲۷۱۰۵۱۲۴۴۰
لوله بدون درز پرفشار چدنی۲۷۱۰۵۱۲۴۴۰
لوله بدون درز از فولاد زنگ نزن۲۷۱۰۵۱۲۴۴۲
لوله بدون درز خطوط نفت و گاز از انواع فولاد به جز فولاد زنگ نزن۲۷۱۰۵۱۲۴۴۳
لوله بدون درز حفاری از فولاد زنگ نزن۲۷۱۰۵۱۲۴۴۴
لوله بدون درز حفاری از انواع فولاد به جز فولاد زنگ نزن۲۷۱۰۵۱۲۴۴۵
لوله بدون درز دقیق ساده کربنی و کم آلیاژی۲۷۱۰۵۱۲۴۴۶
لوله بدون درز دقیق از فولاد آلیاژی۲۷۱۰۵۱۲۴۴۷
لوله بدون درز دقیق از جنس فولاد زنگ نزن۲۷۱۰۵۱۲۴۴۸
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید لوله بدون درز (سیم لس)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد ایسیککد تعرفه گمرکی
لوله بدون درز  از جنس فولاد و چدن۷۳۰۳۰۰۰۰|۷۳۰۴
لوله بدون درز چدنی نشکن (داکتیل)۷۳۰۳۰۰۰۰
لوله بدون درز پرفشار چدنی۷۳۰۴۰۰۰۰
لوله بدون درز از فولاد زنگ نزن۷۳۰۴۱۱۰۰
لوله بدون درز خطوط نفت و گاز از انواع فولاد به جز فولاد زنگ نزن۷۳۰۴۳۱۰۰|۷۳۰۴۳۹۰۰
لوله بدون درز حفاری از فولاد زنگ نزن۷۳۰۴۲۲۰۰
لوله بدون درز حفاری از انواع فولاد به جز فولاد زنگ نزن۷۳۰۴۲۳۰۰
لوله بدون درز دقیق ساده کربنی و کم آلیاژی۷۳۰۴۳۹۰۰|۷۳۰۴۳۱۰۰
لوله بدون درز دقیق از فولاد آلیاژی۷۳۰۴۵۱۱۰|۷۳۰۴۵۱۹۰
لوله بدون درز دقیق از جنس فولاد زنگ نزن۷۳۰۴۵۹۰۰

 

تولید لوله درزدار چگونه است؟

بر مبنای نوع حرکت قطعه، همچنین نحوه حرکت و استقرار غلتک ها، فرایند نورد شامل سه نوع طولی، عرضی و مایل می باشد.

روش تولید لوله درزدار

روش تولید لوله درزدار به این صورت است که ابتدا ورق فولادی برش خورده و پس از نورد به شکل دایره در می آیند و در مرحله آخر درز به وجود آمده جوش داده می شود و به مرحله آزمایش فرستاده می شود. این روش تولید در اصطلاح نورد نامیده شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

معرفی فرآیند نورد لوله فولادی

بر مبنای نوع حرکت قطعه، همچنین نحوه حرکت و استقرار غلتک ها، فرایند نورد شامل سه نوع طولی، عرضی و مایل می باشد. در نورد طولی محور غلتک ها با هم موازی، اما بر محور قطعه عمود است و غلتک ها خلاف جهت یکدیگر می چرخند. تنها حرکت قطعه، حرکت طولی در راستای محورش می باشد. در نورد عرضی محور غلتک ها با هم و با محور قطعه موازی هستند. جهت چرخش غلتک ها در خلاف جهت هم است و قطعه تنها حول محورش می چرخد. در نورد مایل ترکیب قرارگیری غلتک ها به گونه ای است که قطعه ترکیبی از هر دو حرکت طولی و چرخشی که در بالا اشاره شد را دارد.
فرایند نورد بسته به هندسه غلتک به دو گونه نورد تخت و نورد فرم تقسیم می شود. اگر سطح خارجی غلتک ها در ناحیه تماس با قطعه، استوانه ای یا مخروطی شکل باشد، فرایند، نورد تخت است. اگر سطح خارجی غلتک ها دقیقا استوانه ای یا مخروطی نباشد به این فرایند نورد فرم گفته می شود. معمولا فرم شیار روی محیط غلتک ها متقارن است. همچنین فرایند نورد بسته به نوع محصول به دو گونه نورد توخالی و نورد توپر تقسیم می شود.

وضعیت واحد های فعال تولید تولید لوله بدون درز (سیم لس)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید لوله بدون درز (مانیسمان) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید لوله بدون درز (سیم لس)

نمودار واردات و صادرات لوله بدون درز (سیم لس) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید لوله بدون درز (سیم لس)

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۴۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۷۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)