طرح تولید فیلتر هپا

فیلتر هپا ( HEPA ) یکی از کارآمد ترین و موثر ترین فیلترهای هوا در جهان می باشد که نام آن کوتاه شده لاتین عبارت “ذرات هوا با راندمان بالا” می باشد. فیلتر هپا قابلیت فیلتراسیون ۹۹.۹۷% از کل ذراتی که به وسیله هوا جابه جا می شوند را داراست. اما نکته بسیار شگفت انگیز در خصوص این فیلتر این است که توانایی به دام انداختن ذرات تا قطر ۰.۳ را دارا می باشد.

تاریخچه مختصری از فیلتر هپا

فناوری HEPA در طول جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۴۰ اختراع شد. هدف از ساخت این فیلتر در آن زمان، فیلتر کردن سموم رادیواکتیو در هوا بود که در هنگام تولید بمب های اتمی ساطع میشد. فیلتر های هپا عملکرد فوق العاده ی داشتند و کار خود را در این زمینه بسبار عالی انجام می دادند. طراحی این فیلتر بر اساس ماسک های گازی بود که توسط سربازان آمریکایی در جنگ استفاده می شود. ماسک های گازی حاوی مجموعه ای از کاغذ های مخصوص بود که سموم موجود در هوا را به چهار روش مختلف جهت اطمینان سلامت هوای تنفس شده، فیلتر می کردند.

امروزه فیلتر هپا هنوز به طور اساسی از همان تکنیک تصفیه هوا استفاده می کند تا به یک میزان از خلوص هوا دست یابد که در این مورد هیچ فیلتر تصفیه هوایی نمی تواند به این میزان برسد. پس از جنگ، فیلتر های هپا سریعا برای استفاده در آزمایشگاه های پزشکی و تحقیقاتی، تاسیسات هسته ای، بیمارستان ها و کلینیک های جراحی و سپس برای کاربرد های تجاری و مسکونی سازگار شدند.

امروزه با وجود این که ۷ دهه از اختراع آنها میگذرد، فیلتر های هپا از همیشه محبوب تر هستند.

موارد کاربرد فیلتر هپا

فیلترهای HEPA امروزه در انواع لوازم و دستگاه ها استفاده می شوند. رایج ترین مکانی که فیلتر های هپا در آن استفاده می شوند و بالاترین راندمان را دارند سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) می باشند.

اما فیلتر هپا در جاروبرقی ها، فیلتر های هوای اتومبیل ها، دستگاه تصفیه هوای خانگی (قابل حمل/ کل خانه) و هم چنین انواع خاصی از فیلتر های تخلیه اگزوز نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

خبر خوب اینجاست که اگر میخواهید از فناوری فیلتراسیون هپا برای تمیز کردن و تصفیه هوا خانه یا محل کارتان استفاده کنید، میتوانید این کار را انجام دهید و در واقع توصیه نیز می شود.

چگونه فیلتر هپا میتواند به سلامتی شما کمک کند؟

چند نمونه از فوایدی که این فیلتر برای سلامتی شما دارد، در زیر آورده شده است:

۱. ضد آلرژی

کارشناسان بهداشت مانند WebMD فیلتر های هپا را به عنوان ابزاری کاربردی به خصوص برای افرادی که به گرده های فصلی و یا سایر سموم موجود در هوا آلرژی دارند معرفی و توصیه می کنند. به طور کلی دستگاه تصفیه هوا ضد آلرژی فصلی محصولی بسیار پرطرفدار و مورد استفاده است.

تقویت سلامت قلب و عروق

با استفاده منظم از این فیلتر، میتوانید سلامت قلب و عروق خود را بهبود بخشید و هم چنین خطر ابتلای به بیماری های قلبی و آسیب های ریوی را کاهش دهید.

محافظت ویروسی و تصفیه هوای تنفسی

اگرچه فیلتر هپا به تنهایی توانایی جذب همه ذرات ویروس و باکتری را دارا نمی باشد، چرا که این ذرات به مراتب کوچکتر از آن هستند که کاملا” روی این فیلتر به دام بیفتند، اما در هر صورت درصد زیادی از آنها توسط این فیلتر جذب می شوند. جهت مقابله با ویروس و باکتری پیشنهاد ما استفاده از دستگاه تصفیه هوا دارای فناوری اشعه یو وی UV است که به از بین رفتن ویروس ها در هوای عبوری کمک می کند.

۳.خواب بهتر و کاهش حملات آسمی

دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر هپا انتخابی ایده آل برای افرادی که مشکلات تنفسی از قبیل آسم یا ریه های حساس دارند، می باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه از طریق تنفس دود دست دوم
اگر در خانواده شما افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد، استفاده از فیلتر تصفیه هوای هپا خطر ابتلا به سرطان ریه را برای تمامی افراد خانواده به دلیل تنفس دود دست دوم کاهش می دهد.

 

ویژگی ها و ساختار فیلتر هپا

ساختار فیلتر های هپا به این شکل است که از فیبر های مخصوصی که شامل تعداد بسیار زیادی سوراخ های بسیار ریز هستند و در غشاهای آکاردئونی شکل قرار داده شده اند، تشکیل شده است. طبیعت این فیلتر ها به گونه ای است که حجم زیادی از هوا با سرعت پایین می تواند از آن عبور کند . فیلتر ها متشکل از دو بخش مکنده و دمنده هوا هستند که در قسمت سقف و کف اتاق تمیز یا در طرفین اتاق قرار داده می شوند و به طور دائم و یکنواخت هوای اتاق تمیز را تهویه می کنند.

فیلتر هپا از در هم تنیده شدن نامنظم و کاملا تصادفی الیاف های فایبر گلاس ، پوشال و یا حصیر و فشردن آن ها ساخته می شوند. قطر الیاف های فوق بین نیم تا دو میکرون می باشد.

سه عامل اصلی در جذب ذرات توسط فیلتر هپا به شرح زیر است

قطر الیاف تشکیل دهنده فیلتر
ضخامت کلی فیلتر
سرعت عبور هوا از سطح فیلتر
ساختار کلی فیلتر هپا
فضای باز میان الیاف های تشکیل دهنده هپا تا ۰.۳ میکرون است. برخلاف تصور عامیانه عملکرد جذب ذرات توسط فیلتر هپا مانند الک کردن نیست. در فیلتر های هپا ذرات سوار بر شعاعی از جریان هوا در لابه لای لایه های آن گیزر می کنند و شعاع جریان هوا با انعطاف خود در میان شبکه فیلتر عبور می کند. بر خلاف فیلتر های پرده ای Membrane که مانند یک الک در مقابل جریان هوا مانع عبور ذرات آلاینده تا قطر معینی هستند. فیلتر هپا توان جذب ذرات با اندازه های بسیار ریز و درشت را در لایه های مختلف خود داراست و خیلی دیرتر مسدود شده و مانع عبور جریان هوای سالم نمی گردد. هدف استفاده از فیلتر هپا جذب ذرات فوق العاده ریز آلاینده است و طراحی آن به نوعی است که با سه روش هم زمان به این هدف دست می یابد.

ساختار فیلتر هپا

فیلتر هپا (HEPA) که مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air (حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا) است از الیاف به هم فشرده‌ی پلیمری خاصی تشکیل شده است که دارای منافذ ریزی درون خود هستند. این ساختار باعث می‌شود تا جریان هوا از این منافذ عبور کند اما ذرات بزرگ‌تر از ۰.۰۳ میکرون در فیلتر باقی می‌مانند.

برای افزایش کارایی و طول عمر فیلتر، آن را به صورت آکاردئونی تا می‌کنند. به این ترتیب حجم زیادی از فیلتر در یک بخش کوچک فشرده شود. در بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا ممکن است ۴۰ متر از سطح فیلتر را در یک دستگاه ۱ متری جا دهند.

این فیلتر برای دستگاه‌های تصفیه هوا به شکل صفحه‌ای و مستطیلی عرضه می‌شود. در برخی از مدل‌ها با کاربردهای دیگر ممکن است به شکل استوانه‌ای و دایره‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدل‌های پرکاربرد فیلتر هپا قابل شستشو نیستند اما می‌توان با استفاده از تکاندن فیلتر و یا عبور جریان هوای قوی، بخشی از آن را پاک‌سازی کرد. با این حال برای دستگاه‌های تصفیه هوا، خرید فیلتر جدید پس از پایان عمر فیلتر قبلی توصیه می‌شود.

فیلتر هپا انواع مختلفی دارد. رده‌های مختلف این فیلتر، ذرات با قطرهای متفاوتی را تصفیه می‌کنند. اما معیار رده‌بندی فیلتر HEPA براساس میزان فیلتر ذرات با قطر ۰.۳ میکرون است. برای مثال پایین‌ترین رده‌ی فیلتر هپا یعنی HEPA10 یا H10 تا ۸۵% ذرات معلق را از هوا تصفیه می‌کند. رده‌های فیلتر هپا براساس میزان فیلتراسیون آن‌ها تعیین می‌شود.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیلتر هپا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک انواع فیلترهای صنعتی هپا و اولپا بصورت موقت : ۲۹۱۹۱۴۸۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فیلتر هپا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند؟

در دستگاه‌های تصفیه هوا با استفاده از یک فن، هوا به درون دستگاه کشیده می‌شود و در مسیر خود از فیلترهای مختلفی از جمله فیلتر هپا رد می‌شود. روزنه‌های موجود در این فیلتر فضایی در حدود ۰.۳ میکرون دارند که باعث می‌شود جریان هوا از فیلتر رد شود اما ذرات بزرگ‌تر از آن فضا در فیلتر باقی بمانند. این ذرات شامل آلاینده‌های هوا و گردوغبار می‌شوند. فیلتر این ذرات با سه روش به صورت همزمان انجام می‌پذیرد:

مسدود کردن

ذرات با قطر ۱۰۰ نانومتر که در هوا وجود دارند در فیلتر باقی می‌مانند و جریان هوا از فیلتر عبور می‌کند.

گیر افتادن

از آنجا که بافت فیلتر هپا متراکم است، ذرات بزرگ‌تر از ۱ میکرون در الیاف متراکم فیلتر گیر می‌افتند اما جریان هوا عبور می‌کند.

انتشار و پراکندگی

ذرات کوچک‌تر از ۰.۱ میکرون به‌طور مداوم تغییر جهت می‌دهند و در یک مسیر نامنظم حرکت می‌کنند. این نوع حرکت باعث می‌شود تا سرعت انتشار آن‌ها کاهش پیدا کرده و احتمال گیر افتادنشان در فیلتر هپا افزایش یابد.
برطبق این موارد می‌توان دریافت که فیلترهای هپا تنها قادر به تصفیه ذرات معلق هستند و نمی‌توانند بوهای ناخوشایند، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار را تصفیه کنند. به همین دلیل از فیلتر کربن اکتیو نیز در دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید فیلتر هپا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فیلتر هپا در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فیلتر هپا

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

جمع بندی
فیلترهپا یکی از کارآمدترین فیلترها در جذب ذرات معلق است. تقریبا در تمامی دستگاه‌های تصفیه هوا باکیفیت، از یک فیلتر هپا مرغوب و ظرفیت بالا استفاده می‌شود. با توجه به آنکه آلودگی هوا یکی از بزرگترین نهدیدات برای سلامتی ما به شمار می‌رود، توصیه ما استفاده از فیلتر هپا در جارو برقی ‌ها و خرید یک دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر هپا برای تنفس هوایی پاکیزه در محیط‌های داخلی است.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید فیلتر هپا

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)