طرح تولید پارچه ویسکوز

الیاف ویسکوز بر خلاف تصور عمومی الیافی هستند که پایه طبیعی دارا بوده و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی (سلولزی) هستند. تنها تفاوتی که می توان به الیاف ویسکوز(ریون) نسبت به پنبه و لینن نسبت داد این است که این الیاف همچون کاغذ که در آن ابتدا چوب درختان تبدیل به خمیر می شود و پس از آن طی یک فرایند محصول نهایی که همان کاغذباشد تولید می گردد؛ این الیاف نیز دقیقا اینگونه می باشند. لذا از آنجا که تولید این الیاف به دست بشر تهیه می گردد به آن الیاف “بشر ساخته” گفته می شود. اما باید بدانید که الیافی چون نایلون و پلی استر هم بشر ساخته هستند ولی از نوع کاملا مصنوعی (پایه این الیاف مشتق شده از مواد نفتی است)، این در حالی است که الیاف ویسکوز از این حالت متفاوت بوده و “ بشر ساخته بازیافتی” هستند.

تاریخچه پارچه ویسکوز

دانشمند وصنعتگر فرانسوی به نام هیلر دو شاردونت که ابتدایی ترین الیاف نساجی مصنوعی،ابریشم مصنوعی را اختراع کرد توانست ویسکوز را ایجاد کند.,ویسکوزه در سال ۱۸۹۲ توسط کراس،بوان و بیدل در انگلستان ثبت اختراع شد . بهبود در تجزیه سلولز در می ۱۸۹۲ اتفاق افتاد. در سال ۱۸۹۳ آنها سندیکای ویسکوز را برای اعطای مجوز تشکیل دادند. و در سال ۱۸۹۶ شرکت Viscoid Co را به بهره برداری رساندند.
استفاده از ویسکوز رو به کاهش است. در عوض ، ممکن است ریون با استفاده از فرایند لیوسل ساخته شود ، که از ان متیل مورفولین ان-اکسید به عنوان حلال استفاده می کند و محصول زباله کمی تولید می کند ، و آن را نسبتاً سازگار با محیط زیست می کند.

خاصیت پارچه ویسکوز

✔پارچه یا الیاف ویسکوز جذب رطوبت بالایی دارد که گاهی تا ۵۰% بیشتر از پنبه خواهد بود و باید بدانیم که با جذب رطوبت استحکامش کاهش می‌یابد یعنی خیس شدن پارچه های این مدل الیاف سبب ضعیف تر شدن و کوتاه کردن عمرشان می‌گردد.
✔خاصیت ارتجاعی کمی به نسبت مدل های طبیعی خواهد داشت به این شکل که تن خور خشک تری پیدا خواهد کرد و همین پایین بودن کشسان یا ارتجاع آن سبب می گردد تا به سادگی چروک شود.اگر به پارچه های تمام ویسکوز بازار دقت کرده باشید دقیقا گویای همین جمله بالاست زیرا به شدت چروک شده و دائما نیاز به اتو کشیدن دارند.
✔ظاهر درخشان و براقی به نسبت پارچه های پنبه ای دارند، زیرا پارچه های پنبه ای کدر تر بوده و با دیدن آن به فکر رنگ های کدر می افتید اما پارچه ویسکوز و خصوصا پلی استر برق خاصی در جنس و الیاف پارچه به صورت اولیه وجود دارد. اما اگر پارچه ویسکوز را داخل آب جوش بیندازید این برق از بین رفته و به مرور زمان کدر می شود.

نقاط قوت پارچه ویسکوز

✔خاصیت تنفس بسیار بالایی دارد به طوری که جزو پارچه‌ها و الیاف خنک حساب می شود، و از ابریشم طبیعی نیز خنک تر می گردد می توان آن را هادی گرما نامید به طوری که در حفظ دمای بدن پوششی که جنس ویسکوز داشته باشد موفق تر از سایر مدل های پارچه عمل خواهد کرد. در مرحله رنگرزی به راحتی و آسانی رنگپذیر بوده و می تواند اکثریت رنگ ها را به خود بگیرد.
✔موجب تولید الکتریسیته نشده و همین آن را تبدیل به پارچه های محبوب جهت دوخت لباس های راحتی خانگی کرده است.
✔با اینکه خیلی زود چروک می شود اما تل ننداختن پارچه این ضعف را به خوبی پوشش خواهد داد.

موارد مصرفی پارچه ویسکوز

بخاطر اﺳﺘﺤﮑﺎم ﮐﻢ اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز اﻏﻠﺐ ﺑﺮای ﻣﻠﺤﻔﻪ، روﻣﯿﺰی، ﻟﺒﺎس زﻧﺎﻧﻪ و ﻣﺮداﻧﻪ، زﯾﺮ ﭘﻮش و ﻟﺒﺎس ورزﺷﯽ کاربرد دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پارچه ویسکوز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک پارچه ویسکوز : ۱۷۱۱۶۱۲۴۳۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پارچه ویسکوز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

تولید پارچه از ویسکوز

چگونگی تولید پارچه از ویسکوز : فرآیند ویسکوز در حضور دی سولفید کربن، خمیر چوب را با هیدروکسید سدیم آبی حل می کند. این محلول چسبناک ویسکوز نام دارد.محلول سلولز برای چرخش فیبر ریون-ویسکوز استفاده می شود، که ویسکوز نامیده می شود. در حقیقت می توان گفت که مهندسان بیش از یکصد سال پیش فرآیند دریافتند که می توانند سلولز را از چوب استخراج کنند. و آن را به نوع جدیدی از فیبر تبدیل کنند. که به نام ویسکوز شناخته می شود. ماده خام و اولیه ویسکوز خمیر چوب مخصوص کاغذسازی است. برای تهیه الیاف مخصوص دوختن ابتدا می بایست خمیرچوب حل شود با توجه به اینکه سلولز در آب حل نمی شود. در قدم اول فرآیند سلولز می بایست اصلاح شود سلولز اصلاح شده حالا می تواند حل شود، سلولز حل شده بازسازی می شود و تغییر شکل پیدا می کند.در پایان طی فرآیندی از ارتباط سلولز با مواد خاصی تولید ویسکوز انجام می شود.فیبر ویسکوز رِیون فیبر نرمی است که در لباس ، روتختی ، پیراهن ، شلوارک ، کت ، کاپشن استفاده می شود. همچنین در نخ های صنعتی (مانند سیم تایر) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای پارچه رو مبلی، فرش،تولید پارچه های یکبار مصرف بکار می رود.اسیدها، ویسکوز را خراب می کنند اما باید گفت مقاومت ویسکوز در برابر قلیا و سود بسیار خوب است. از آنجایی که الیافی که با روش های مصنوعی تولید می شوند فاقد موج و چین یا فر هستند و باید تا حدودی مشابه الیاف طبیعی باشند.این الیاف را به روش های مختلف مشابه الیاف طبیعی چین دار می کنند.ویسکوز با روش های شیمیایی و یا مکانیکی موج دار می شوند.

وضعیت واحد های فعال تولید پارچه ویسکوز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پارچه ویسکوز در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پارچه ویسکوز

نمودار واردات و صادرات تولید پارچه ویسکوز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

نکات خواندنی در مورد پارچه ویسکوز
ویسکوز یکی از مدل الیافی است که در بافت پارچه بکار می رود و جز مدل های پارچه ای که خرید و فروش می شود نیست مگر اینکه نام مدل مورد نظر در کنارش قید شده باشد . برای مثال وقتی که میگوییم پارچه بیمارستانی مدل تترون، پلی استر- ویسکوز به این معنی هست که پارچه تترونی که جهت تولید لباس بیمارستان استفاده می شود از الیاف پلی استر و ویسکوز خواهد بود. پارچه پیراهنی ویسکوز، فاستونی ویسکوز نمونه های دیگری از بیان این موضوع هست و اغلب ویسکوز را برای شرح الیاف پارچه و برای دادن اطلاعات بیشتر به مشتری قید می نمایند. برای مثال پارچه فاستونی که از جنس ویسکوز باشد با مدل پشمی فرق دارد و همچنین نحوه خرید،استعلام قیمت آن ها کاملا متفاوت بوده و قید کردن جنس الیاف بر روی معامله قطعاً تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید پارچه ویسکوز

ظرفیت تولید سالیانه : ۵ میلیون متر مربع
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۸۰۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۷۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)