طرح تولید و فرآوری پودر آهن

پودر آهن در بسیاری از گریدها تولید می شود زیرا هر محصول تولید شده از پودر بر اساس خلوص ، چگالی ، دانه بندی و روش تولید طبقه بندی می شود. وقتی صحبت از فلز خالصی می شود که در فرآیندهای تولید مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر مردم به دال یا تکه های فلز فکر می کنند که در محصولات نهایی کار و تولید می شوند.
با این وجود چندین فلز خالص به صورت پودر در می آیند. بنابراین از پودر آهن اتمیزه با آب با خلوص بالا را برای ساخت قطعات ماشین آلات که به اجزای قوی نیاز دارند یا پودر مقاومت سبز خوب برای رنگ های مغناطیسی یا جوهرهای چاپ استفاده فراوانی می شود.
کشف فلز آهن را می توان در تاریخ تکامل بشریت بسیار برجسته خواند. ما سود زیادی از این فلز کسب کرده ایم و بیشتر پیشرفت های صنعتی ارزشمند خود را مدیون آهن و فولاد هستیم. در حالی که از نظر مردم عادی آهن بیشتر یک ماده ساختمانی است ، اما در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد.
بسیاری از صنایع از پودر آهن خالص که دانه بندی ریز تا نانو دارند ، استفاده می کنند. با توجه به خصوصیات فیزیکی ویژه ای که از چنین ذراتی به دست می آید ، این پودرها در کاربردهای مختلف شیمیایی به یک انتخاب بی رقیب تبدیل شده اند.

کاربرد های پودر آهن در صنایع مختلف
سیستم های تصفیه آب

از پودر آهن در ساخت نمک های آهنی و فریک استفاده می شود که در تصفیه آب استفاده می شوند. برای این منظور از کلرید فریک ، کلرید آهن و اکسیدهای آهن مانند مگنتیت استفاده می شود که از پودر آهن تولید شده اند.

برش پودر فولاد

پودر آهن ، هنگامی که در مشعل اکسی استیلن استفاده می شود ، درجه حرارت شعله را افزایش می دهد و در نتیجه کارایی برش فولاد را افزایش می دهد. جدا از این ، سرباره تولید شده نیز رقیق می شود که در غیاب ذرات آهن در برابر حرارت مقاومت ایجاد می کند.

بسته بندی مواد غذایی

از کیسه های پودر آهن به دلیل کیفیت جذب اکسیژن در بسته های غذایی استفاده می شود. بدین منظور تولید کنندگان پودر آهن فوق العاده ریز و با خلوص بالا را ارائه می دهند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. پودر آهن همچنین در غنی سازی مواد غذایی و صنایع داروسازی برای تولید مکمل ها نیز استفاده می شود.

افزایش رسانایی

آهن رسانای خوب گرما است. از این رو اغلب در محصولات پلیمری با اهمیت صنعتی استفاده می شود. با تقویت پلیمر با مقدار مناسبی پودر آهن ، رسانایی گرمایی متناسب با کاربرد خاص افزایش می یابد.

افزایش وزن ماده

پودر آهن همچنین به عنوان ماده پرکننده یکنواخت برای افزایش وزن موادی مانند قالب پلاستیکی یا پلیمری برای کارهای خاص مهندسی استفاده می شود.

ساخت رنگ های مغناطیسی

در ساخت رنگ های مغناطیسی و تخته های مغناطیسی ، از پودرهای آهن به عنوان پوشش روی سطح استفاده می شود. برای ساخت چنین رنگ های مغناطیسی از پودر آهن فوق العاده ریز استفاده می شود.

کاتالیزورهای صنعتی

تولیدکنندگان پودر آهن برای صنایع شیمیایی پودرهای آهن خالص با عیار بالا ، در اندازه های مختلف را متناسب با کاربردهای کاتالیزوری در واکنش های صنعتی ارائه می دهند.

حذف ناخالصی گوگرد از سوخت های گازی

از پودر آهن برای تصفیه سوخت های گازی ، به ویژه حذف گوگرد که به راحتی با کاربرد آهن اکسید می شود، استفاده می شود.

تزریق به قطعات قالب گیری شده و اکسترود شده

با تزریق پودر آهن به عنوان ماده پرکننده یکنواخت ، اجزای ساخته شده و اکسترود شده با انعطاف پذیری بالا در صنایع پلیمر ساخته می شوند. وجود پودر آهن باعث می شود که این ماده برای کاربردهای مختلف بسیار سخت و محکم باشد. به این ترتیب ، خصوصیات دوگانه پلیمر و آهن حاصل می شود.طرح تولید و فرآوری پودر آهن

مواد و محصولات اصطکاکی

برخی از محصولات مانند وسایل نقلیه ، قطارها و هواپیماها برای کاهش سرعت از اصطکاک از آهن استفاده می کنند. پودر آهن معمولاً در لنت ترمز ، پوشش ترمز درام و سایر کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد تا اصطکاک لازم را ایجاد کند. پودر آهن مورد استفاده به عنوان پرکننده با اتلاف گرمای تولید شده می تواند به افزایش عملکرد و دوام این محصولات کمک کند.

قطعات پخته شده

پودر آهن را می توان در مواد اصلی قرار داد تا قطعات ، محصولات و اجزای متخلخل ایجاد شود. قطعات پخته شده که مواد اصلی آنها فلزات پودری هستند از فشار و گرمای زیادی عبور می کنند و یک محصول جامد را ایجاد می کنند. این ترکیبات را در بسیاری از اجزای متخلخل در ماشین های الکتریکی بزرگ ، اجزای خودرو و ابزارهای برقی پیدا خواهید کرد.

کامپوزیت های مغناطیسی نرم

از پودر آهن می توان در ترکیب کامپوزیت های مغناطیسی نرم نیز استفاده کرد. این کامپوزیت ها تحت عملیات حرارتی و فشرده شده قرار می گیرند تا زمانی که از خواص مغناطیسی ۳ بعدی برخوردار شوند. این ترکیبات سپس به اجزای ایزوتروپیک تبدیل می شوند و به اشکال پیچیده در می آیند. این کامپوزیت های مغناطیسی نرم اغلب در کاربردهای الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند.

لحیم کاری و جوشکاری

هنگام اتصال قطعات از طریق تکنیک های لحیم کاری به یکدیگر ، از پودر آهن برای ایجاد درزهای محکم بین اجزا استفاده می شود. پودر آهن به دلیل تحمل درجه حرارت بالا ، به صورت مایع ذوب شده و فضای بین دو قسمتی که قرار است به یکدیگر متصل شوند را پر می کند. برای کاربردهای جوشکاری ، پودر آهن را می توان در سیم های هسته دار یا به عنوان بخشی از ماده پوششی اضافه شده به الکترودهای جوش داده شده با روکش یافت.

پوشش سطح حرارتی

به دلیل خواص حرارتی آهن ، پودر آهن به عنوان پوشش سطحی برای قطعاتی که دمای زیادی را تجربه خواهند کرد ، مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش می تواند باعث افزایش طول عمر و مقاومت اجزایی شود که در هنگام کار دچار خوردگی و سایش زیاد می شوند. پوشش سطح حرارتی می تواند عملکرد قطعه یا مونتاژ را افزایش دهد.

صنایع چاپ

پودر آهن را می توان در برنامه های چاپی مانند دستگاه های کپی ، چاپگرهای رنگی و چاپگرهای سیاه و سفید که از کارتریج های تونر استفاده می کنند نیز یافت کرد. هسته های حامل دارای پودرهای آهن هستند زیرا این هسته ها قبل از انتقال تونر به گیرنده نوری ، برای حمل و نقل تونر با شارژ آن استفاده می شود.طرح تولید و فرآوری پودر آهن

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید و فرآوری پودر آهن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
پودر آهن۲۷۱۰۵۱۲۳۴۰
کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید و فرآوری پودر آهن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
پودر آهن۷۲۰۵۲۹۰۰
روش های تولید پودر آهن
روش های رایج تولید پودر فلز
۱- احیای حالت جامد یا تقلیل حالت حجمی

در این روش کانی فلز خرد می شود و پس از آن با ماده دیگری مخلوط می شود. این ماده به طور معمول کربن است. همین که این دو با هم مخلوط شدند، آن ها را در کوره قرار خواهند داد تا با صورت پذیرفتن یک واکنش که سطح اکسیژن و کربن را در ترکیب کاهش می دهد شاهد تشکیل یک کیک اسفنجی باشیم.

این اسفنج در ادامه خرد می شود و از صافی عبور خواهد کرد تا مواد غیر فلزی آن جدا شوند. در این مرحله موادی که باقی می مانند هنوز حالت اسفنجی دارند. که این ویژگی اسفنجی بودن مطلوب است و باعث خواهد شد که به خوبی کمپرس شوند.

روش احیای حالت جامد پروسه ای قدیمی است که ممکن است به ۳ روز زمان نیاز داشته باشد تا بتوان با استفاده از کوره به طور کامل کانی آهن را تبدیل به آهن کرد. باید توجه داشته باشید که در این روش نیاز به کانی فلز با خلوص نسبتا بالا خواهد بود تا در محصول نهایی شاهد کیفیت قابل قبولی باشید.

۲- ریزسازی یا اتمیزه کردن

این پروسه با استفاده از تکه و خرده زیره های فلزاتی که با حرارت ذوب می شوند آغاز خواهد شد و همین که فلزات ذوب شدند، در معرض جریان آب و یا بخار قرار خواهند گرفت. این کار باعث خواهد شد که فلزات از هم جدا شوند. هدف از این کار هم خرد و ریز کردن فلز به قطعات کوچک و تبدیل آن ها به حالت جامد با سرعت بالا می باشد (قبل از این که فلزات مذاب دوباره به هم یا به سطوح دیگر بچسبند).

این روش برای تولید پودر فلز بازده بالایی دارد و می تواند برای همه انواع فلز ذوب شده استفاده شود. معمول ترین انواع پودر فلز که به این روش با استفاده از فلز مذاب تولید می شوند عبارت هستند از:

  • آهن
  • برنز
  • آلیاژهای فولادی
  • مس
  • برنج
  • آلومینیوم
  • روی
  • کادمیوم

۳- الکترولیز

الکترولیز یکی دیگر از روش های تولید پودر فلزات است. اما پروسه الکترولیز نیاز به شرایط خاصی برای افزایش بازدهی دارد که شامل موارد زیر است:

  • تنطیم درست ترکیبات و غلظت الکترولیت
  • تنطیم درست چگالی
  • تنظیم دما

تا زمانی که شرایط مطلوب به خوبی فراهم باشند فرایند تولید پودر فلز با الکترولیز با خلوص و چگالی مطلوب به خوبی انجام خواهد شد.

لازم است بدانید که الکترولیز در مقایسه با سایر روش های ذکر شده در این بخش هزینه بالاتری دارد و برای همین در نگاه اول تنها برای تولید پودر فلزات دارای ارزش بالا و در مواقعی که رسانایی بالایی مورد نیاز باشد مناسب است.

۴- پروسه های شیمیایی

پروسه هایی هم هستند که با استفاده از روش های شیمیایی می توانند منجر به تولید پودر فلزات شوند. سه روش عمده شیمیایی تولید پودر فلز عبارت هستند از:

  • تجزیه گرمایی
  • کاهش اکسید
  • رسوب با استفاده از محلول

هر یک از این فرایندها خواهد توانست پودر فلزات را با کیفیت متفاوتی برای ما به همراه داشته باشد. برای مثال، تجزیه گرمایی بیشتر در فرایندهای کربونیل استفاده می شود. در حالی که ته نشینی رسوب در محلول برای تولید پودر فلزات در زمان نیاز به خلوص بالا و توزیع مناسب اندازه فلزات استفاده می شود.

۵- اتمیزه کردن یا خردسازی با گریز از مرکز

یک روش دیگر برای خردسازی یا اتمیزه کردن فلزات استفاده از سانتریفیوژ است. این کار در مخزن های مشبک صورت خواهد گرفت و می تواند فلز مایع را به اندازه های خاصی تبدیل کند. در این روش به راحتی می توان سرعت ماشین را تغییر داد تا به نتیجه مطلوب رسید.

وضعیت واحد های فعال تولید و فرآوری پودر آهن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید پودر آهن در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید و فرآوری پودر آهنجدول واحد های فعال تولید و فرآوری پودر آهن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید پودر آهن در کشور به تفکیک استان آمده است .طرح تولید و فرآوری پودر آهن

 

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)