طرح تولید بتن سبک گازی (AAC)

بتن هوادار اتو کلاو (بتن گازی)که در دنیا به اختصار AAC نامیده میشود، یک نوع خاص بتن سبک متخلخل است که عمدتا از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته میشود. محصولی که امروزه به نام ACC است در ۷۰ سال اخیر در کشور سوئد به توسعه رسیده است.
در سال ۱۹۲۴ میلادی، دکتر اکسل اریکسون، آرشیتکت سوئدی و استادیار تکنولوژی ساختمان در انستیتو ویل تکنولوژی استکهلم، برای نخستین بار بتن هوادار اتوکلاو شده را ابداع کرد. ریشه بتن هوادار اتوکلاوشده به سال ۱۹۲۰ میلادی برمی گردد زمانی که سوئد بدلیل کمبود چوب، با توجه به ازبین رفتن جنگل ها نیاز شدیدی به مصالح جایگزین پیداکرد.

حدود ۴۵ سال پیش در آلمان غربی آقای جوزف هبل، پیمانکار ساختمانی، مبادرت به مکانیزه کردن سیستم تولید این محصول با طراحی سیستم اندازه گیری، مخلوط کردن، قالب گیریِ و برش نمود. سپس با اضافه کردن آرماتور مقاومت این محصول را افزایش داد. مهندسان معمار و مجریان ساختمانی به سرعت متوجه قابلیت ها و خصوصیت های بی نظیر این سیستم که بسیار سبک ولی با مقاومت بالا بود شدند و از این ویژگیها در پروژه های خود استفاده کردند.

افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع بتن باعث شد که تا سال ۱۹۹۵ میلادی ۵۱ کارخانه با تولیدی برابر با ۳۱ میلیون متر مکعب در سال در سراسر دنیا احداث گردد و تا سال ۱۹۹۸ میلادی این تعداد به ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت.

تولیدکنندگان عمده این محصول به ترتیب در قاره های اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه قرار دارند. همچنین دو انجمن AACPA(انجمن AAC آمریکا) و EAACA(انجمن AACاروپا )در راستای حمایت از تولید و ترویج AAC در اروپا و آمریکا تأسیس گردیده اند.

راه اندازی اولین خط تولید بتن هواداراتوکلاوشده در ایران به سال ۱۳۶۵ با نام تجاری سیپورکس مربوط می شود. اما بتن هوادار اتوکلاوشده در سال ۱۳۶۷ و با نام تجاری هبلکس توسط شرکت آستان قدس رضوی به مردم ایران معرفی شد و همچنان بسیاری از افراد به تمام بتن های هوادار اتوکلاوشده ی تولید شده در کشور هبلکس (Heblex) می گویند.
این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط سیمان، آهک و پودر سیلیس و عمل آوری بتن حاصله توسط اتوکلاو میباشد. مواد چسباننده که عمدتاً سیمان و آهک می باشند در فرآیند اتو کلاو با مصالح سیلیسی واکنش نشان داده و سیلیکات کلسیم هیدراته تولید مینمایند.
ساختار متخلخل ACC که به علت واکنش آهک آزاد حاصل از ترکیبات سیمان و آهک و پودر آلومینیوم به وجود میآید دارای خواص حرارتی مناسب (عایق حرارتی) و همچنین نسبت مقاومت به جرم حجمی زیادتری نسبت به دیگر انواع بتن می باشد.
محصول به دست آمده بعد از اتوکلاو نیاز به عمل آوری دیگری نداشته و قطعات تولید شده میتوانند بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار گیرند.
با توجه به اینکه بتن گازی دارای وزن کم و مقاومت مناسب غیرساز های می باشد، از عمده ترین کاربردهای آن میتوان به بلوکهای سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا کننده و همچنین قطعات مسلح بتن گازی برای کاربردهای غیرباربر مانند پانلهای پرکننده سقف و دیوار غیر باربر اشاره نمود. همچنین، بتن گازی در جرم حجمی و مقاوم تهای مختلف تولید می شود که بستگی به کاربرد مورد نظر دارد. لازم به ذکر است بتن گازی، جهت کاربردهای سازه ای مورد استفاده قرار نمیگیرد.
ورود این فناوری به ایران در نیمه دوم دهه ۱۳۵۰ شمسی با تأسیس دو شرکت خصوصی به نام های »چکش « (با سرمایه گذاری مرحوم حسن هاشمی) و »بنای سبک « (با سرمایه گذاری مرحوم علی اکبر بجستانی مقدم) هم زمان بود. حاصل فعالیت این دو شرکت، به راه اندازی کارخانه ای از کمپانی »سیپورکس ۱« سوئد در ۱۳۵۶ در آبیک قزوین و کارخانه ای از کمپانی »یونی پل « از لهستان در ۱۳۷۱ انجامید که درحال حاضر محصول این کارخانه در ایران با نام »هبلکس ۳« شناخته می شود.
حسن هاشمی در همان سال ها خط تولید دیگری به نام »ایتونگ ۴« را از کشور آلمان به ایران منتقل کرد که در ۱۳۷۴ در محل کارخانه سیپورکس در آبیک قزوین با سرمای هگذاری بانک معدن راه اندازی شد.
کارخانه های سپیورکس و ایتونگ که پس از انقلاب اسلامی زیرمجموعه شرکت های بانک صنعت و معدن قرار گرفتند، در ۱۳۷۹ به کلی تعطیل شدند. درحال حاضر کارخانه بنای سبک حدود ۹۵ هزار مترمکعب در سال تولید دارد.
در بهمن ۱۳۸۷ کارخانه دیگری به نام شرکت »سیلیس آرا « بانام تجاری محصول »سیلکس « در استان زنجان پس از دریافت مجوز از اداره کل صنایع و معادن با ظرفیت فاز اول ۳۰۰۰۰۰ مترمکعب در سال، راه اندازی شد. امید است با راه اندازی فاز دوم در سال های آینده تولیدات این کارخانه باتوجه به تجهیزات عظیم آن به حدی باشد که بتوان آمار قابل توجهی از جایگاه مناسب این فناوری در کشور ارائه داد.

 

مواد اولیه تولید بتن سبک

بتن سبک اتوکلاو شده از مواد اولیه زیر تشکیل شده است:
۱. مصالح برپایه سیلیس (ماسه سیلیسی یا خاکستر یا دوده سیلیسی)؛
۲. سیمان؛
۳. آهک؛
۴. مواد ایجادکننده حفره و تخلخل (مثل پودر آلومینیم)؛
۵. آب؛
۶. مواد افزودنی.

از مزایای بلوکهای ساخته شده با این بتن، میتوان به مقاومت مناسب آن در مقابل آتش، عدم صعود گازهای سمی از بلوک هنگام اشتعال، عملکرد حرارتی مطلوب، عدم نیاز به عایقهای حرارتی مجزا، کاهش انتقال صوت، افزایش سرعت ساخت و کاهش در مصرف مصالح مورد نیاز برای نما و همچنین در جرم ساختمان را نام برد. در صورت عدم رعایت الزامات فنی در تولید و نصب این بتن، مشکلات بهره برداری از قبیل ترکهای ناشی از جمع شدگی و انبساط و انقباض حرارتی ایجاد میشود. استفاده از بتن ACC براساس الزامات تهیه شده در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مجاز است.
مواد ترکیبی بتن سبک گازی در اتو کلاو منجر به تشکیل ملکولهای سیلیکات کلسیم و آلومینیوم هیدراته میگردد که در فشار و گرمای مرطوب زیاد به Tobermorite تبدیل می شودکه یک ماده کریستالی است که به طور طبیعی در محیط زمین هم یافت میشود و این همان ماده و عاملی است که باعث قدرت و پایداری عالی بتن سبک گازی اتو کلاوی می شود.
بتن سبک ACC کاربردیترین مصالح موفق معرفی شده در ۶۰ سال گذشته در اروپا و ۲۵ سال اخیر در منطقه آسیا برای تولید ساختمانهای صنعتی پیش ساخته ویلایی و آپارتمانی تا چهار طبقه بدون سازه فلزی.
بتن سبکACC تنها و بهترین سیستم موفق برای اجرای انبوه سازی مسکن با کیفیت عالی و قیمت مناسب است و امکان تولید با مواد معدنی بسیار ارزان را دارا است و در کشورهای آسیایی و اروپایی به رفع معضل انبوه ضایعات ایجاد شده به وسیله نیروگا هها و دیگر صنایع کمک شایانی داشته است.
بتن سبکACC و بازگشت سرمایه، امکان تولید انواع متنوع این مصالح با قیمت ارزان و انبوه در همه جای ایران به خوبی فراهم میباشد و دارای بازدهی ۳۰۰ درصدی است.

بتن سبک و کاهش بارمرده، برای ملموس شدن خواص سبک سازی ساختمان میتوان به تقلیل آهن آلات مصرف شده به دلیل کم نمودن بار مرده در بناهای ساخته شده با اسکلت فلزی اشاره کرد.
بتن سبکACC و بهترین گزینه، این سیستم تأمین کننده انواع مصالح برای دیوارچینی، پوشش سقف و تولید انواع دیوار پیش ساخته است و عامل مؤثری در کاهش مصرف سیمان پرتلند در ساختمان میباشد.
بتن سبکACC و بخش حمل و نقل کشور، به دلیل سبکی وزن کم به نسبت حجم مصالح صرفه جویی مناسبی در بخش انرژی دارد.
بتن سبک ACC و سابقه ۶۰ ساله، نمونه ای موفق از انبوه ساخت و ساز با مصالح نوین درکشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و چین در دو دهه اخیر است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بلوک سبک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تولید بلوک از بتن سبک ۲۶۹۵۶۱۲۳۲۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بلوک سبک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید بلوک از بتن سبک ۶۸۱۰۱۱۱۰ میباشد.

فرآیند تولید بتن سبک (هبلکس)
فرآیند تولید در خط ثابت

نحوه تولید بلوک سبک | دراین حالت جهت تولیدانواع بلوک های سبک ابتدابارگیری مواداولیه صورت می گیرN (به دوشکل وزنی وحجمی که قابل تنظیم است) پس ازوزن سنجی .حجم سنجی مواداولیه که شامل پوکه صنعتی لیکامی شود وماسه ازدیواره های بچینگ پلانت به داخل میکسربچینگ پلانت ریخته می شودوسپس آب وسیمان موردنیازریخته می شودودرنهایت ملات آماده تولیدو ازطریق نوارنقاله به درون مخزن دستگاه ریخته می شود.
پس ازانجام این مرحله دستگاهی بافشار۵۰۰تن وویبره کافی،بلوک راروی پالت چوبی تولیدکرده وازقسمت نوارنقاله به قسمت آسانسوراتوماتیک منتقل می کند. پس ازاین مرحله پالت های تولیدشده به وسیله لیفتراک به درون فضای عمل آوری منتقل می شود. بعدازانجام این مراحل بعداز۲۴ساعت بلوک های تولیدی برروی پالت های فلزی منتقل شده وبه نشان گذاری اطلاعات مربوط به بچ تولیدبه انبارتولیدات منتقل می شوند تاپس ازانجام یک دوره عمل آوری وانجام آزمایشات کیفی به محل مصرف حمل شوند.

فرآیند تولید درخط متحرک

نحوه تولید بلوک سبک | همانندتولیددرخط ثابت جهت تولیدانواع بلوک های سبک دراین سیستم نیز ابتدا بارگیری مواداولیه که به شکل وزنی وحجمی قابل تنظیم هستند صورت می گیرد که پس ازورن سنجی وحجم سنجی مواداولیه که سامل پوکه صنعتی لیکا وماسه می شود ازدیواره بچبنگ پلانت به درون باگت الواتورریخته می شودوپس ازطی مسیر به درون مخزن میکسرواردمی شود. پس ازانجام این مرحله سیمان وآب موردنیازاضافه می شود وعمل میکس مخلوط به مدت۴دقیقه صورت می پذیرد. پس ازآماده شدن بتن سبک،مخلوط آماده شده به درون باگت تراکتور ریخته می شود وتامحل قرارگیری دستگاه بلوک زنی حمل می شود.مخلوط آماده تولیدبه درون باگت دستگاه بلوک زنی ریخته می شود وپس ازانجام عملیات پرکردن،ویبره وپرس،بلوک نهایی تولیدمی شود. ازسیستم آب پاشی جهت عمل آوری بلوک استفاده می شود که این عمل آب پاشی به مدت۲روزانجام می شود. درنهایت این بلوک های تولیدی بروی پالت هایی ازجنس فلزی چیده شده وپس ازثبت اطلاعات تولیدی بررروی این بلوک ها به محل انبارمحصولات منتقل می شوند تاپس ازانجام آزمایشات کیفی به محل مورداستفاده حمل شوند.

بررسی بازار

سالانه بیش از ۷ میلیارد متر مکعب بتن (Concrete) در جهان تولید می شود که بیشترین مقدار تولید را در میان تمام مصنوعات بشری به خود اختصاص داده است. اگرچه عمده این تولید مربوط به انواع بتن های معمولی است اما در این میان تولید بتن های ویژه مانند بتن های سبک، سنگین، با مقاومت بالا، شفاف و… برای کاربردهای مورد نظر جایگاه | خاصی را به دست آورده اند. برآورد می شود سالانه حدود دو میلیون متر مکعب بتن سبک سلولی (در زمینه بلوک سبک) و در همین حدود در زمینه بتن مصرفی در کهریزی ساختمان در کشور تولید شود. میزان نیاز کشور به بتن های سبک سلولی در زمینه بلوک سبک جداکننده | بالغ بر ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است که کماکان عمدتا با تولیدات سفال تامین می شود. صنعت بتن های سبک سلولی به صورت فزاینده ای در حال رشد است و با رونق مجدد ساخت و ساز در کشور همراه با تقاضای بالایی خواهد بود که می تواند سودآوری در این حوزه را افزایش دهد و بازار گسترده تری را پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد. با توجه به اینکه میزان مصرف بلوک سبک در کشور ارتباط مستقیم با میزان ساخت و ساز در کشور دارد، لذا در ادامه به بررسی وضعیت صنعت ساخت و ساز در ایران پرداخته ایم آمارهای منتشر شده از پیش بینی تولید مسکن در سومین فصل سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است تولید همچنان کمتر از یک سوم تقاضای مطلق است. در فصل پاییز سال ۱۳۹۶، تعداد ۶۷۵۱۱ واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداریهای کشور پیش بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۸.۲ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۰.۸ درصد افزایش داشته است. البته طی این مدت در شهر تهران ۱۶۳۰۴ واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان، پیش بینی شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰.۶ درصد افزایش داشته است. با این حال رشد ساخت و ساز در کل کشور همچنان در نقطه صفر قرار دارد. با توجه به اینکه میزان مساحت بناهای احداث شده در کشور برای سال ۹۵، معادل با ۶۵۳۱۶۷۱۰ متر مربع بوده و همچنین طبق بررسی های صورت گرفته، سالانه حداقل ۳ درصد از بلوک های سبک در ساخت و ساز کشور مصرف می گردد می توان گفت در سال ۹۵، حدود ۱.۹۵۹.۵۰۱ متر مکعب بلوک سبک در ساخت و ساز کشور مصرف گردیده است. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و همچنین وضعیت ساخت و ساز طی سال های اخیر، پیش بینی می گردد برای سال های آتی نیز این شرایط حداقل فرآهم باشد.
لذا با توجه به توضیحات فوق بازار مصرف کشور برای بلوک های سبک را می توان به صورت جدول ذیل تنظیم نمود:

وضعیت واحد های فعال تولید بلوک سبک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بلوک سبک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید بلوک سبک

نمودار واردات و صادرات تولید بلوک سبک در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید بلوک سبک

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰.۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۷۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)