احداث پیست کارتینگ

طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری

کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ باز است. این گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخباز، کارت نام دارند. کارتینگ به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزشهای پرخرج تر خودروسواری به شمار می آید.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)کارتینگ نوعی اتومبیل کوچک و یک نفره است و به‌نحوی طراحی شده که مرکز ثقل آن در هفت سانتی‌متری زمین قرار دارد و راندن با آن خطری برای فرد ندارد، این خودرو به‌نحوی ساخته شده است که حالات دینامیکی خودروهای مسابقه‌ای را داشته و رانندگی با آن دارای جنبه‌های ورزشی، آموزشی و تفریحی است. به علاوه موتورسواری در این مجموعه یکی دیگر از ورزش‌های هیجان‌انگیز است که در دو شاخه اصلی موتور کراس (نمایشی) و ریس (سرعتی) انجام می‌شود. احداث مجموعه کارتینگ، موتورسواری و اتومبیل رانی میتواند افزون بر جذب جوانان و پرکردن اوقات فراغت آنان به صورت سالم، آنان را از تفریحات ناسالم دیگر مانند موتورسواری و اتومبیلرانی خارج از هنجار در اتوبانها و سطح شهر دور نگه دارد. احداث این مجموعه تفریحی ورزشی با امکاناتی چون موتور سواری، کارتینگ، مینی کارتینگ نوجوانان، ماشینها و موتورهای برقی کوچک کودکان، ورزشکاران و گردشگران زیادی را در طول سال به خود جذب خواهد کرد.طرح های مشابه در تهران، شیراز و کرمان، نمک آبرود و … موجود است.

کارتینگ
کارتینگ یکی از رشته های ورزشی موتوری است که در سال ۱۹۵۹ توسط آرت اینگل، فضانورد آمریکایی اختراع شد، کارتینگ معمولاً بعنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزشهای اتومبیلرانی به شمار میآید که بعنوان رشته مادر اتومبیلرانی نام گرفت و ورزشکار میتواند لذت رانندگی را تجربه کند، مسابقات این رشته ورزشی بصورت انفرادی و تیمی در سطح بین المللی و جهانی برگزار میگردد. کارتینگ(Karting) که در بعضی کشورها ( Go kart ) نامیده میشود. به نوعی اتومبیل اطلاق میشود که مرکز ثقل آن به زمین نزدیک و در ارتفاع ۷ سانتیمتری زمین قرار دارد این خودرو به نحوی ساخته شده است که حالات دینامیکی خودروهای مسابقه ایی را داشته و رانندگی با آن دارای جنبه های ورزشی، آموزشی و تفریحی است. ( این نوع خودرو یک نفره و دو نفره میباشد).

پیست
میدان طراحی شده جهت برگزاری مسابقه و تمرین موتورسواری و اتومبیلرانی گویند.

پیت استاپ
محل توقف و پارک کردن پارکینگ جهت انجام تعمیرات

پیت لاین
محل سوار و پیاده شدن از کارتینگ را گویند.

کرب
حاشیه یا لبه های بتونی دو طرف پیچهای ( قوسها ) مسیر مسابقه.

احداث پیست کارتینگ

مشخصات پیست سرعت مسابقات کارتینگ بر اساس قوانین CIK ( فدراسیون جهانی کارتینگ)

طول : حداقل یک کیلومتر و حداکثر ۷ / ۱ کیلومتر
عرض : حداقل ۸ متر و حداکثر ۱۳ متر
طول مسیر مستقیم بدون پیچ و تغییر مسیر حداقل ۱۵۰ متر
فاصله خط استارت تا اولین پیچ ( پیچ به معنای تغییر مسیر حداقل ۴۵ درجه) ۸۰ متر تعداد شرکت کنندگان در تمرینات ۵۱ نفر ودر مسابقات ۲۴ نفر عرض پیچ اول بعد از خط استارت باید بین ۱۰ تا ۱۲ متر باشد. حداقل فاصله بین ۲ مسیر پیست ۱۰ متر و بهتر است ۱۵ متر باشد. کلیه موارد ایمنی براساس استانداردهای بین المللی کارتینگ CIK می باشد.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)

 

ابعاد پیست کارتینگ

زمین مناسب برای تأسیس باشگاه ورزشی کارتینگ حداقل ۶۰۰۰ متر مربع مشتمل بر پیست و سایر امکانات مندرج در ماده ۷ این دستورالعمل میباشد.
حداقل طول زمین ۸۰ متر و حداکثر ۱۲۰ متر
حداقل عرض زمین ۷۰ متر و حداکثر ۱۰۰ متر
حداقل عرض مسیر حرکت کارتینگ ۶ متر و حداکثر ۸ متر
طول مسیر یکدور کامل کارتینگ حداقل ۴۵۰ متر
شرایط ایمنی محیطی برای پیست آموزشی و تفریحی:
۱. فاصله میان دو مسیر از شن بادامی – ۱.۵mm تا ۱.۷mm ( حداقل قطر ۲۰ سانتی متر ) یا چمن، پر نموده به طوری که با آسفالت و این منطقه هم سطح باشد.
۲. عدم استفاده از تایر ماشین ، مانع فلزی و بتونی یا موارد مشابه به جهت طراحی و پیاده سازی در مسیر کارتینگ
۳. ارتفاع چراغ خط شروع و پایان حداقل۲ متر حداکثر ۵ / ۲ متر
۴. دور تا دور مسیر پیست و مجموعه بایستی با تور فلزی محصور گردد و حداقل به اندازه عرض پیس ( ۱۰ متر ) تا لبه آسفالت فاصله داشته باشد. و ازپوشش ابری روکش دار با ضخامت حداقل ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۱ متر استفاده شود.
۵. مجموعه بایستی طوری طراحی گردد که امکان ورود افراد غیر مسئول به مسیر پیست امکان نداشته باشد. صرفاً پرچم داران حق ورود دارند.
۶. محل سوار و پیاده شدن از کارت بایستی حداقل ۴ متر از مسیر پیست فاصله داشته باشد و این منطقه از مسیر پیست بایستی جدا گردد به طوری که با سرعت کم وارد و خارج شود و تا لحظه توقف کامل و ترک محل، افراد جدید حق ورود به این منطقه را ندارند.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)
۷. نصب کپسول آتش نشانی و اطفاء حریق بتعداد مورد نیاز )حداقل ۶ عدد( در داخل پیست الزامی است.
۸. استفاده از روسری بلند و کفش پاشنه بلند برای بانوان، شال گردن و دمپایی و لباسهای نامناسب ممنوع میباشد.
۹. استفاده از لباس کارتینگ برای مسابقات داخلی باشگاه ها الزامی و برای استفاده عمومی (اختیاری)میباشد.
۱۰. روشنایی پیست در شب حداقل ۸۰ لوکس
۱۱. استفاده از رنگ های قرمز، زرد، سفید در طول مسیر پیست الزامی است.
۱۲. استفاده از کربهای داخلی و خارجی در قوسها و محدودهای چمن و شن و پشت آنها باید دارای شیب عرضی – ۱ الی ۵ / ۲ درجه و شیب طولی ۵ / ۰ الی ۵ / ۱ درجه (حداکثر مجاز ۵ درجه) باشد.
۱۳. استفاده از آسفالت مناسب با قطر حداقل ۶ سانتی متر و دانه بندی آسفالت: ۶ / ۰ – ۹ / ۰ – ۱۲ / ۰ ( متناسب نوع آب و هوای منطقه ای دارد ) الزامی است.

احداث پیست کارتینگ
ایمنی کارت ها و تجهیزات فنی مورد نیاز کارتینگ

۱. کلیه کارت های مورد بهره برداری میبایست برچسب (همولوگ) فدراسیون جهانی را داشته باشد.
۲. استفاده از باک زیر فرمان و سیستم اگزوز زیر کاور شفت الزامی است.
۳. استفاده از باک و اگزوز روی موتور ممنوع و نصب کاور شفت الزامی است.
۴. استفاده از کلاه کاسکت استاندارد و دارای برچسب )همولوگ( فدراسیون جهانی الزامی است.
۵. استفاده از زیر کلاهی یکبار مصرف و حفاظ گردن و دستکش قبل از سوار شدن الزامی است.

کادر اجرایی کارتینگ

۱. یک نفر مکانیک
۲. یک نفر مربی درجه سه رشته کارتینگ
۳ مدیر فنی ( به فردی گفته میشود که الزاماً کلاسهای آموزشی مورد نیاز که توسط فدراسیون برگزار میگردد طی نموده گواهی مربوطه را اخذ نماید. )مدیر فنی همان مدیر داخلی مندرج در شرائط عمومی در این رشته میتواند باشد).

امکانات پیست کارتینگ

۱. دفتر کار مناسب ( ۴ × ۳ )
۲. فضای کلاس آموزشی (حداقل برای ۱۰ نفر)
۳. رختکن مجزا (آقایان و بانوان)
۴. سرویس بهداشتی مجزا (آقایان و بانوان)
۵ حداقل ۶ دستگاه کارتینگ
۶ حداقل۱۲ عدد کلاه کاسکت
۷ تعمیرگاه حداقل ۱۰۰ متر

احداث پیست کارتینگ
امکانات تفصیلی مجتمع کارتینگ

•پیست کارتینگ به طول ۱۵۰۰ متر
•پیست مینی کارتینگ به طول ۵۰۰ متر
•شهر ماشین و موتور کودکان
•پیست موتورسواری سرعت
•پیست موتور سواری کراس (تپه ای)
•غرفه های مختلف خدماتی
•مرکز کرایه لوازم کارتینگ و موتورسواری

رونق کارتینگ‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند سودآور و درآمدزا باشد باعث جلوگیری تفریحات ناسالم مانند موتورسواری و اتومبیلرانی خارج از هنجار در اتوبان‌ها و سطح شهر می‌شود اما متأسفانه در ایران چندان توجهی به نسبت سایر کشورها به کارتینگ نمی‌شود. در این گزارش قصد داریم چرایی این مسئله و چگونگی ورود به بازار این ورزش مهیج را بررسی کنیم. برخی کارشناسان در حوزه سرگرمی و تفریح معتقدند ایرانیان اصولا چندان هزینه‌ای در سبد هزینه‌های خود برای تفریح و شادی کنار نمی‌گذارند و این بزرگ‌ترین تهدید برای سرمایه‌گذاران حوزه سرگرمی و گردشگری در کشور به شمار می‌آید. برای حل این مسئله باید پژوهش‌های علمی انجام شود تا اولاً صحت ادعای بالا ثابت و دوما دلایل آن آشکار شود که تفصیل این موضوع در گزارش پیش‌رو نمی‌گنجد اما برای افرادی که می‌خواهند به این حوزه ورود پیدا کنند در نظر گرفتن این تهدید نکته حائز اهمیتی است و باید به آن توجه شود. یکی دیگر از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران این حوزه باید در نظر بگیرند محدودیت‌های این ورزش برای اقشار مختلف جامعه است، اگر بخواهیم صادق باشیم مسئله اساسی شاید برای بسیاری از اقشار جامعه هزینه بالای این سرگرمی باشد به‌گونه‌ای که در کمترین مبلغ برای هر یک ربع موتورسواری باید ۲۵هزار تومان و برای هر شش دقیقه کارتینگ ۲۵ هزار تومان به نرخ امروز پرداخت کنید و هیچ‌کسی برای صرفاً یک ربع موتورسواری به کارتینگ نمی‌رود پس بالطبع مبلغ بیشتری برای هربار رفتن به این مکان باید کنار گذاشت.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)

وضعیت واردات و صادرات کارتینگ و موتورسواری

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کارتینگ و موتورسواری در کشور به تفکیک سال آمده است .

احداث پیست کارتینگ

احداث پیست کارتینگ

به‌طور خیلی خلاصه می‌توان احداث پیست کارتینگ بتنی که نسبت به آسفالت از هزینه کمتری برخوردار است را به بخش‌های زیر تقسیم نمود:

مرحله ۱ – داشته هارا بررسی کنید

نیازهای بازدیدکنندگان را ارزیابی کنید، پیست کارتینگ شما چقدر می‌خواهد وسیع و پهناور باشد؟ آیا می‌خواهید تمام مساحت زمین خود را پیست احداث نمایید؟ و …
معمولاً طول پیست کارتینگ از ۳۰۰ متر شروع می‌شود بنابراین بسته با طراحی پیست میزان مساحت موردنیاز زمین خودزا محاسبه کنید.

مرحله ۲ – زمین را آماده کنید

مسیر که پیست کارتینگ شما می‌خواهد طی کند را مشخص کنید. با استفاده از گچ و مقداری تخته چندلایه دو طرف مسیر پیست را محدود نمایید سپس مسیر مشخص‌شده را به عمق ۱۵ سانتی‌متر حفر کنید، بین ۲ یا ۳ سانتی‌متر را با شن و ماسه پرکنید.
اکنون زمان ریختن بتن است، بتن را در تمامی سطح پیست بر روی ماسه‌ها ریخته، صاف و یکدست نمایید و صبر کنید تا سخت شود.

مرحله ۳ – محصور کردن و ایمن کردن مسیر

شما نیاز دارید تا مسیر پیست کارتینگ را با به کار بردن مواد محافظ برای مقابله با خطرات احتمالی ایمن نمایید بهترین، ارزان‌ترین و معمول‌ترین وسیله برای این کار استفاده از تایرهای فرسوده است، تایرها را کنار هم و در امتداد مسیر پیست بچینید آگاه باشید که بیشتر تصادفات و برخوردها در پیچ‌ها رخ می‌دهد بنابراین در این قسمت از قرار دادن تایرهای بیشتر دریغ نکنید.
در نقطه اوج پیچ‌ها و پشت تایرها مقداری گراویه ریخته تا اگر برحسب‌تصادف راننده‌ای از مسیر خارج شد در گراویه ها متوقف شود. جلوی سکوی تماشاچیان را با استفاده از فنس های فلزی، پلاستیکی و یا دیگر فنس های معمول پوشش دهید تا کاملاً این دو قسمت از هم مجزا شوند.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)

مرحله ۴ – مسیر را مشخص کنید

با استفاده از رنگ سفید کناره‌های مسیر پیست را ر رنگ‌آمیزی کنید تا راننده‌ها در سرعت با مسیر را راحت‌تر تشخیص داده، در پیچ‌ها هم با استفاده از رنگ‌های ترکیبی مانند قرمز-سفید و یا سفید-زرد توجه رانندگان را بیشتر به پیچ جلب کنید
مسیر Pit Lane را نیز از همین طریق مشخص نمایید.

مرحله ۵ – ساخت سکوی تماشاچی

در مسیرهایی که رانندگان از هم بیشتر سبقت می‌گیرند و دید بهتری نسبت به پیست وجود دارد با توجه به محل قرارگیری آفتاب سکوی تماشاچی به نسبت میزان بازدیدکنندگان پیست خود سکوی تماشا ایجاد کنید. فکر بسیار هوشمندانه‌ای است که با پذیرایی به استقبال تماشاگرانی که به تماشای رانندگی دوستان یا خانواده خود نشسته‌اند بروید.

مرحله ۶ – ساخت مکان سرویس و نگهداری کارت‌ها

شاید مهم‌ترین رکن مجموعه شما کارت‌هایی است که در آن می‌باشد، مکانی برای سرویس و نگهداری آن‌ها امری ضروری و حیاتی می‌باشد. بنابراین با ساخت فضایی مسقف با امکانات فنی مناسب جهت سرویس و نگهداری کارت‌ها می‌توان شرایطی مطلوب را برای این ماشین‌ها فراهم کرد.

احداث پیست کارتینگ
مزیت‌های طرح احداث کارتینگ

به‌رغم تهدیدهایی که برای این سرمایه‌گذاری برشمردیم باید در نظر گرفت که هر کسب‌وکاری مزیت‌های مختص به خودش را هم دارد، این کار هم مزیت‌های زیادی دارد که می‌تواند برگ برنده‌ای برای صاحبان آن باشد. نخستین مزیت این کار تعداد کم و محدود فعالیت‌هایی است که در ایران وجود دارد. در واقع این کم توجهی بخش‌خصوصی دریچه‌ای مناسب برای فعالان بالقوه این کار به حساب می‌آید. همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های کارتینگ‌ها این است که کارکردهای زیادی دارند، یعنی علاوه بر کارکرد تفریحی و گردشگری می‌تواند برای ایجاد مهارت مخصوصا در سنین پایین به کار گرفته شود، اغلب افراد هنگام تصادف در شهر یا جاده معمولاً مهارت فیزیکی کافی برای کنترل خود و خودرو را ندارند اما کارتینگ‌ها با امنیت بالا، به خوبی می‌توانند سرعت عکس‌العمل فرد را در برابر اتفاقات غیرمترقبه بالا ببرند. به علاوه مهارت راندن خودرو در فرد بالا می‌رود. از دیگر مزایای کارتینگ‌ها می‌توان به توانایی آن در قانونمند کردن افراد در بحث‌های عملی اشاره کرد. در نهایت چون گرایش جوانان و نوجوانان ایرانی به اتومبیلرانی و موتورسواری زیاد است می‌توان با مدیریت صحیح یک مجموعه به خوبی مشتریان را جذب کرد. در نهایت یکی دیگر از مزایایی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند اعتیاد در این کار است، البته اعتیاد به این کار اصلاً مخرب نیست و به‌گونه‌ای وابستگی به هیجان و سرعت است که در بین جوانان ایرانی به خوبی دیده می‌شود و همین می‌تواند مزیت خوبی برای این کسب‌وکار به شمار آید.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)

آینده کارتینگ‌ها در ایران

توجه دولت یازدهم به مقوله آموزش و حضور در جوامع بین‌المللی زیاد است و ما هم تلاش می‌کنیم با کمک دولت و همکاری بخش‌های خصوصی بر حسب امکانات و شرایطی که داریم در این بخش به‌صورت حرفه‌ای ورود پیدا کنیم.نکته اساسی این است که کارگزاران و سرمایه‌گذاران این مجموعه‌ها نباید صرفاً به مسئله درآمد فکر کنند و بحث‌های آموزشی را بیشتر در نظر بگیرند. وی می‌افزاید: ایران در این شاخه بیش از ۱۰۰ سال قدمت و نزدیک به ۹۰ سال به‌صورت رسمی حضور دارد، پس نباید نسبت به این شاخه بی‌تفاوت بود.(طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری)

سرمایه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک مجموعه کارتینگ

کارتینگ‌ها انواع متفاوتی دارند و براساس وسعت کار و خدماتی که ارائه می‌کنند سرمایه‌های مختلفی هم در کار نیاز است، اما در کوچک‌ترین حالت برای راه‌اندازی یک مجموعه کارتینگ شما به حداقل ۷هزار متر فضا نیاز دارید که شهرداری‌ها و میراث‌فرهنگی در اکثر شهرها می‌توانند این فضا را در اختیار شما برای احداث مجموعهقرار دهند. برای شروع کار حداقل با ۱۰ ماشین کارت و برخی مجموعه‌ها مانند کافی‌شاپ و فروشگاه، مرکز آموزش، انبار و کلاس‌های داوری حداقل یک میلیارد سرمایه اولیه نیاز دارید، اگرچه این سرمایه‌گذاری مبلغ زیادی به نظر می‌رسد اما سود معقولی که از این کار به دست می‌آید می‌تواند پاسخگوی سرمایه‌گذاری شما باشدبرای چنین مجموعه‌ای حداقل ۲۰۰ نفر هم اشتغال‌زایی می‌شود که از جمله مربی‌ها، کادر فنی و خدمه هستند. مهم‌ترین مجوزها را باید از شهرداری و میراث‌فرهنگی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اخذ کنید.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث و راه اندازی مجموعه کارتینگ و موتورسواری

ظرفیت : ۳۰۰۰۰ نفر/سانس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۹۰۰۰ مترمربع
طول پیست : ۵۰۰ متر
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۲.۶۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۶/۵ - (۱۳ امتیاز)