طرح تولید پریفرم PET

پریفرم قطعه ای است با ظاهری خاص شبیه به لوله آزمایش، شفاف و دارای سطحی هموار که محصول واسط در مجموعه فرایندهای تبدیل گرانول پلی اتیلن ترفتالات (PET) به بطری می باشد. اگر چه این محصول ظاهری بسیاری شبیه به شیشه دارد اما مانند شیشه شکننده نیست و جداره های مقاوم آن امکان مناسبی برای حمل ونقل در اختیار قرار می دهد .در تعیین مقاومت جداره بطری پت ، انتخاب پریفرم مناسب تاثیرگذار ترین عامل است . ظاهر و عملکرد و سایر ویژگی های بطری هریک به نحوی متاثر از این انتخاب خواهند بود.
تولید پریفرم یک بخش اساسی در فرایند تولید بطری پت است. وجود این محصول واسط مزایای قابل توجهی از جمله در هزینه ها ، ملاحظات زیست محیطی ، بهره وری و انعطاف پذیری در تولید ایجاد کرده است.
پریفرم پت راه تولید بطری های خالص ، متنوع و باکیفیت ، بهداشتی و شفاف چون شیشه را هموار کرده و در عین حال بدون هیچ تاثیرگذاری از نظر بو و طعم ، امکان بسته بندی انواع محصولات غذایی را فراهم می کند.
پریفرم پت در یک فرآیند قالب گیری با قالبی که بر اساس نیاز عمومی مصرف کنندگان طراحی شده است ساخته می شود .با وجود پریفرم ، تولید بطری های پت با ظواهر کاملا متنوع و بر اساس طراحی های متفاوت مطابق خواست و نیاز هر مشتری به سهولت و به کمک یک فرآیند قالبگیری بادی کششی قابل تحقق است. البته دهانه پریفرم تنها قسمتی است که در حین قالبگیری بادی تغییری نمی کند ، لذا یکی از روش های طبقه بندی انواع پریفرم ، دسته بندی بر اساس نوع دهانه آن ها می باشد .
بطری پت بطور گسترده در صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده است. این محصول در عین انعطاف پذیری و مقاومت ، سهولت بسیار بالایی در تولید و انبارش ایجاد می کند. پایداری قابل توجه این نوع بطری در کنار نفوذپذیری بسیار پایین آن در مقابل گاز و رطوبت باعث شده تا بسته بندی مناسبی برای محصولات گازدار باشد.
پلی اتیلن ترفتالات معروفترین و پرمصرفترین پلی استر گرما نرم خطی است که از سال ١٩٧٧ به این طرف وارد بازار مواد پلیمری شده و به سرعت کاربردهای فراوانی در صنعت و مصارف خانگی پیدا کرده است. از جمله این کاربردها میتوان به ساخت بطری نوشابههای گازدار، فیلم عکاسی، نوارهای مغناطیسی صوتی و تصویری، دیسکت های کامپیوتر، فیلم های بسته بندی مواد غذایی، الیاف مصنوعی جهت پوشاک، پتو و ده ها کاربرد دیگر اشاره نمود.
اما از این میان، رشد وسیع این ماده در صنایع بطری نوشابه چشمگیر است. رمز موفیت PET در این صنعت، چقرمگی، شفافیت، قدرت شکل گیری و جهت گیری زنجیرها، عدم تأثیر گذاری بر روی مزه و طبیعت غیر سمی آن است. علاوه بر این بطریهای نوشابه PET سبک، ارزان و قابل بازیافت میباشند. ویژگیهای بطری پت وابسته به کیفیت ماده اولیه آن دارد. PET در مقابل قلیا و اسید رقیق مقاومت خوبی دارد، اما مقاومت آن در برابر اسیدها و بازهای غلیظ کم است. در برابر چربی ها و روغن ها نیز مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.
پلیمر PET با ویسکوزیته ذاتی (Inherent Viscosity) حدود ۰/۵-۰/۶ به روش پلیمریزاسیون پیوسته مذاب تولید میشود. در ادامه PET به شکل میله (rod) اکسترود شده و به قطعات کوچکتر (چیپس) بریده میشود که پلیمر اصلی برای ساخت الیاف پلی استر، فیلم و رزین مهندسی است و تحت نام پلیمر فاز مذاب (Melt Phase) یا چیپس PET شناخته میشود.
برای تولید بطری PET ،رزین جامد PET به روش قالبگیری تزریقی به شکل بطری پیش فرم در می آید. سپس تا دمای قالبگیری بادی گرم شده و وارد قالب مخصوص میشود. در مراحل بعد هوای فشرده وارد قالب شده و مواد را به دیواره قالب میفشارد و همزمان بوسیله میله های مخصوص در دو جهت کشیده میشود(Biaxially Oriented Blow Molding) .در نهایت محصول سرد شده و بطری از قالب خارج میگردد. بطری ساخته شده با این روش در جهت شعاعی نسبت به جهت محوری، آرایش یافتگی بیشتری دارد، بطوریکه استحکام ضربه ای و ترکیدگی آن در این جهت بیشتر است و بطری در هنگام ضربه یا فشار خرد نشده و نمی شکند.
همچنین بطری PET خزش(Creep) پائینی دارد، چقرمه است و دی اکسید کربن، آب و اکسیژن براحتی از آن عبور نمیکنند. بالا بودن خواص مکانیکی ذکر شده این اجازه را میدهد که دیواره بطری نازک باشد و برای ساخت بطری با کارایی مطلوب پلیمر کمتری مصرف گردد. PET جامد باید بسیار خشک باشد (درصد رطوبت کمتر از ۰/۰۰۵% ) تا از هیدرولیز آن جلوگیری شده و خواص فیزیکی و مکانیکی آن نیزحفظ گردد.
PET براقیت و شفافیت عالی دارد، ضمن آنکه نسبت به بطریهای شیشهای در وزن هر بطری بطور قابل ملاحظه ای صرفه جویی میشود. از آنجائیکه حمل و نقل بطریهای PET مشکل میباشد، بنابراین این محصولات را بصورت پریفرم یا پری پت جابه جا میکنند. در واقع پریفرم محصولی است که در مرحله قالبگیری دمشی تبدیل به بطری PET میگردد .
از آنجاییکه PET در حالت مذاب استحکام لازم را ندارد، مواد PET به قطعات لوله ای شکل توخالی که در واقع پیش شکل بطری محسوب می شود، تبدیل می شوند. این قطعات حاصل از فرایند تزریق، در دستگاه های باد کن شکل داده شده و با توجه به قالب بطری و وزن پریفرم در تولید انواع مختلف بطری به کار می رود.

 

موارد مصرف و کاربرد بطری PET

موارد کاربرد PET گرید جامد(بطری) به تفکیک در ذیل ارائه شده است:
بطری نوشابه های گازدار
بطری های آب معدنی
بطری های آب میوه
بطری های نوشیدنیهای انرژی زا(ورزشی)
بطری های مواد غذایی
بطری های مواد شوینده و آرایشی
بطری سایر نوشیدنی ها
سایر( …,CPET ,APET)

همانطور که ذکر شد بیشترین کاربرد رزین PET حالت جامد بعنوان بطری نوشیدنی هاست، که عمدتاً در اندازههای ١ ،٢ و ٣ لیتری میباشند. موارد کاربرد این بطری ها عمدتاً با قوطی های آلومینیومی قابل مقایسه میباشند.
سایر کاربردهای بطری PET تحت عنوان ظروف سفارشی (Custom Container) میباشد که سایر بطری ها را که برای مصارفی غیر از نوشیدنی ها مورد استفاده قرار میگیرند، دربر میگیرد. برای ساخت ظروف دهن گشاد برای انواع سس، ترشی، ادویه جات، ظروف و قوطی های لوازم آرایشی، بطری شوینده های مایع، قوطی های توپ تنیس، ظروف فر و قالب نان مخصوص فر نیز از PET جامد استفاده می شود.
شبیه سازی فرایند تولید با تجزیه ساختاری بطری پت آب میوه که در وضعیت یکسان عمل می آیند با بطری واقعی انجام شد و نتایج تجربی با نتایج شبیه سازی شده مقایسه شد . اختلاف بین مطالعات تجربی و شبیه سازی توضیح داده شد .
خواص مانع ( نفوذناپذیری ) با توجه به شکل ظاهری بطری و مدت ماندگاری محصول نفوذ گاز از دیوار بطری را کنترل می کند .
دمای پریفرم و دمای نمایه بطری ( سطح بطری ) وضوح و توزیع مواد در بطری سهولت پردازش را آسان میکند .
مان خنک کردن پریفرم یکی از پارمترهای مهم در مراحل ساخت بطری پت می باشد در حالی که پارامترهای دیگر مانند فشار ضربه ای خاص و سرعت میله کشش و همچنین نفوذ و قدرت دمای پریفرم ، دستیابی به ضخامت دیواره را در محصول نهایی فراهم میکند
همچنین در پلاستیک صنعت بسته بندی تغییر دمای پریفرم یک روش معمول برای دستیابی به بطری با دیواره ضخیم است این امر به ویژه مربوط به دو مرحله کشش تزریق در دستگاه blow molding وقتی که پریفرم ها در مرحله گرم شدن مجدد در مرحله کشش / ضربه می باشد .

 

کاربرد پریفرم PET
بطری نوشابه های گازدار(CSD)

اصلی ترین کاربرد رزین PET) حالت جامد)، در ساخت بطری نوشابه های گازدار است. بطری های PET به دلیل سبک بودن بطری و مقاوم بودن در برابر شکنندگی و همچنین دارا بودن عبورپذیری بسیار محدود نسبت به CO٢ و اکسیژن برای نگهداری و حمل و نقل نوشابه های گازدار مورد استفاده قرار میگیرند.
این بطری ها عموماً در ٨ سایز ساخته میشوند و به سه دسته اصلی تقسیم میگردند.
دو لیتری و بزرگتر
یک و یک و نیم لیتری
نیم لیتری و کوچکتر
مصرف بطری های PET در صنعت نوشابه های گازدار رشد قابل توجهی داشته است و همچنان نیز روبه افزایش است. قبل از وارد شدن بطری های PET به بازار، بطری نوشابه های گازدار عمدتاً بطری های شیشه ای و قوطی های آلومینیومی بودهاند، اما با ورود بطریهای ساخته شده ازPET ،مصرف بطری های شیشه ای کاهش چشمگیری داشته است. ولی قوطی های آلومینیومی هنوز هم بصورت نسبتاً گسترده در کنار بطری های PET مورد استفاده قرار میگیرند.

بطری های آب

بطری ها و ظروف ساخته شده از PET به عنوان ظروف نگهداری آب و بطری های آب معدنی مورد استفاده قرار میگیرند. این محصولات به سه بخش مجزا تقسیم میشوند.
مخزن های ٢٠ لیتری که بعنوان ظروف نگهداری آب و آب سردکنها در ادارات و اماکن عمومی مورد استفاده قرار میگیرند.
بطری های و بشکههای ١۵ تا ٣٢ لیتری که درون سوپر مارکت ها برای مصارف عموم وجود دارد.
بطری های کوچک آب معدنی که جایگزین نوشابه های گازدار و سایرنوشیدنی ها میشوند.
در این زمینه بطری های ساخته شده از پلی کربنات ، PVC و بعضا بطریهای شیشهای میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. پلی کربنات خواص فیزیکی و مکانیکی بالاتر و شفافیت بیشتری دارد، همچنین در طول فرآیندهای شکل دهی کمتر دچار آسیب میشود. ولی از آنجا که قیمت بالاتری دارد، اغلب در موارد ویژه که کارایی خاصی مدنظر است، استفاده میشود .

بطری نوشیدنی های الکلی

بازار نوشیدنی های الکلی شامل آبجو، شراب و نوشیدنی های تقطیرشده میباشد. در این زمینه عمدتا بطری های شیشه ای و قوطی های آلومینیومی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی به دلیل نفوذ پذیری هرچند اندک این بطریها در برابر اکسیژن و در نتیجه زمان نگهداری کوتاه این مواد، مصرف بطری های PET برای مشروبات الکلی چندان مورد توجه نیست. در این مورد بطریهای کوچک یکبار مصرف که در سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، طرفدار دارد و سهم کوچکی از این بازار در اختیار بطری های PET است. بطری های PET مورد استفاده در این زمینه اغلب بصورت ٣و ۵ لایه مورد استفاده قرار میگیرند .

بطری سایر انواع نوشیدنی ها
سایر انواع نوشیدنی ها شامل انواع شربت، آبمیوهها، کنسانتره میوه و سبزیجات، نوشابههای انرژیزا و همچنین چای و قهوه آماده (RTD) و بطری شیر میباشد. بازار بطریهای PET مصرفی برای نوشابههای انرژی زا (نوشیدنی های ورزشی) بسیار وابسته به روند تولید محصولات جدید و عرضه و تقاضای آنهاست. بررسیها نشان میدهد که تولید این محصولات در سالهای آتی روند رو بهرشدی خواهد داشت. ترکیبات این مواد انرژیزا شامل عصاره میوه ها، کربوهیدرات ها، ویتامین و رنگهای خوراکی است که برای حفظ خواص باید دور از اکسیژن نگهداری شوند. بطریهایی که برای نگهداری این مواد مورد استفاده قرار میگیرند، معمولاً بصورت چند لایه هستند. (لایهای از نایلون به همراه PET) .
مصرف بطریهای PET برای نگهداری شیر، بعلت قیمت تمام شده بالاتر بطری رشد چندانی نیافته است. هرچند که بطریهای PET بعلت شفاف بودن و عبور پذیری کمتر، مرغوبتر میباشد. اما در حال حاضر اکثر شرکتهای تولیدکننده از بطریهای ساخته شده از پلیاتیلن سنگین به عنوان بطری شیر استفاده میکنند.
در این زمینه بطریهایی از جنس PVC نیز رقیب بطریهای ساخته شده از PET هستند ولی از آنجا که بطریهای PET شفافیت بیشتر و قابلیت بازیافت بالاتری دارند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. شایان ذکر است تکنولوژی جدیدی که امکان پر شدن بطریهای PET را در دمای بالا(Hot fill) میدهد،باعث رونق بازار بطریهای PET در این زمینه شده است.

بطری ها و ظروف مواد غذایی

عمده ترین بازار مصرف PET در بطریهای مواد غذایی، بطری روغنهای خوراکی است که بطور وسیع بطری های PET جایگزین ظروف و بطریهای PVC شده است. سایر موارد مصرف عبارتند از بطری کره بادام زمینی و انواع سس ها، ظروف ترشی، قهوه و ادویهجات. با استفاده از تکنولوژی جدید که پرشدن این بطریها در دمایی بالا را امکانپذیر میسازد، میتوان باکتریها و سایر عوامل آلوده کننده موجود درون ظروف را از میان برد که با استفاده از این روش مانع اصلی استفاده از ظروف و بطریهای PET در زمینه بسته بندی مواد غذایی برطرف شده است.

کاربردهای غیر غذایی

این قسمت شامل کاربرد بطریهای PET بعنوان ظروف نگهداری مواد بهداشتی و دارویی، مواد آرایشی و مواد شوینده خانگی است. این کالاها شامل ظروف پزشکی و بهداشتی (M&H) مواد آرایشی نظیر رنگ مو و انواع کرم ها(T&C) و ظروف نگهداری و بعضا حمل و نقل مواد شیمیایی (HIC) می باشند .

بهداشتی و پزشکی (M&H)

بیشترین مصرف رزین جامد PET در این زمینه تولید بطری محلول های دهانشویه و بطری برخی از داروها که به صورت شربت هستند، نظیر شربت سرفه و … میباشد. برای نگهداری انواع ویتامینها نیز بعضاً از بطریهای PET استفاده میکنند. به دلیل حساسیت ویتامین ها در برابر نور خورشید و عوامل محیطی، این بطریها به رنگ تیره (ارغوانی) ساخته میشوند تا از تخریب این مواد جلوگیری شود.
در این زمینه هنوز شیشه رقیب اصلی PET است. زیرا بطری ها و ظروف شیشه ای قابلیت نگهداری بالاتری در مقایسه با بطری های PET دارند و ماده را برای زمان طولانی تازه نگه میدارد. عیب بزرگ ظروف شیشه ای سنگینی و شکنندگی آن است که اجازه رقابت PET با ظروف شیشه ای را میدهد.
در این زمینه بطری های ساخته شده پلی اتیلن نفتالات (PEN) نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

مواد آرایشی (T&C)

از ظروف ساخته شده از رزین جامد PET برای نگهداری انواع محصولات آرایشی نظیر رنگ مو، مواد محافظ و حالت دهنده مو، انواع کرم و لوسیون ها، روغن بچه و روغن حمام و شامپو استفاده میشود. در این زمینه ظروف شیشه ای نیز مورد استفاده قرار میگیرند، ولی به دلیل مقاومت بالاتر بطریهای PET در برابر شکنندگی و سایر خواص بهتر، در حال حاضر مصرف ظروف و بطری های PET در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. برای بسته بندی شامپوها نیز میتوان از بطری های PET استفاده کرد ولی از آنجا که برای بطری این محصولات نیاز به شفافیت بالا نیست و نسبت به نفوذپذیری اکسیژن نیز حساس نیستند، به دلیل قیمت پایینتر در اکثر موارد از بطری های پلیاتیلن سنگین (HDPE) استفاده میکنند .

ظروف نگهداری مواد شیمیایی خانگی(HIC)

برای بسته بندی و نگهداری انواع پودرها و مواد شوینده و مایع ظرفشویی و دستشویی در برخی موارد از ظروف ساخته شده از PET استفاده میشود. در این زمینه هم بازار در اختیار پلی اتیلن سنگین است. در برخی موارد برای نگهداری روغن موتور، روغن های روان کننده و همچنین قوطی نگهداری توپ تنیس نیز از ظروف ساخته شده از PET استفاده میشود .

 

انواع پریفرم:
پریفرم های گازبند:

پریفرم های گازبند جهت استفاده در تولید بطری های نوشابه گازدار همگی دارای دهانه ۲۸ میلیمتری میباشند که از این میان،
پریفرم دهانه ۲۸ با وزنهای ۱۸ و ۲۱ گرم برای نوشابه های گازدار ۲۵۰ سی سی استفاده می شوند.
همچنین پریفرم های دهانه ۲۸ میایمتری با وزن ۲۱ گرم برای نوشابه های گازدار ۳۰۰ سی سی و
پریفرم دهانه ۲۸ میلیمتری با وزنهای ۴۲ و ۴۵ گرم برای نوشابه های گازدار ۱۵۰۰ سی سی مورد استفاده قرار میگیرند.

پریفرم های آب بند:

پریفرم های آب بند جهت استفاده در تولید بطری های آب معدنی دارای دهانه ۳۰ میلیمتری میباشند.
برای بطری های آب معدنی ۵۰۰ سی سی، پریفرم دهانه ۳۰ میلیمتری با وزن ۱۶.۰۹ و
برای بطری های آب معدنی ۱/۵ لیتری پریفرم دهانه ۳۰ میلیمتری با وزن ۳۰ گرم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده پت (PET)

کاربردهای روزافزون پلاستیک ها به دلیل ارزان بـودن، حمـل و نقـل آسـان، مقـاوم بـودن در تمـامی زمینههای صنعتی و خانگی موجب رشد سـریع تولیـد و مـصرف آن فـرآورده هـای پتروشـیمیایی در جهـان گردیده است. ۱/۵ درصد تولید هر بشکه نفـت بـه پلاسـتیک تبـدیل مـیشـود و تقریبـا نیمـی از تولیـدات پتروشیمی در دنیا صرف تولید پلاستیکها میشود. در بین پلاستیکها، پلی الفینها، پلـی اسـتایرین، PVC و PET به پلیمرهای تجاری معروفند و سهمی حدود ٧٠ درصد از کل بازار جهانی مواد پلیمـری را بـه خـود اختصاص میدهند و تولید این مواد به مـوازات افـزایش درآمـد ملـی کـشورها افـزایش یافتـه اسـت.

 

کشورها و شرکت های دارای تکنولوژی خط تولید پریفرم و بطری پت (PET)

در حال حاضر سازندگان بسیاری اقدام به تولید و یا واردات این ماشین آلات در کشور مینمایند. عمـده ماشین آلات موجود در بازار به قرار زیر است:
تولید داخل و با قطعات درجه یک اروپایی
تولید داخل و با قطعات متوسط چینی
ماشین آلات خارجی چینی
ماشین آلات خارجی با کیفییت مطلوب (ساخت اروپا)
موارد ٢و ٣ به دلیل اینکه کیفیت مطلوبی ندارند، از قیمت پایین و کارآیی کمی برخوردار میباشند. به دلیل هزینه استهلاک بالا و عدم کیفیت تولید این گونه ماشین آلات پیشنهاد نمیگردد. مگر با ظرفیت تولید و یا کیفیت پایین. بخش شماره ۴ نیز به دلیل هزینه های سرمایه گذاری بالا و قیمت بالای این گونه ماشین آلات مقرون به صرفه نیست.
به دو دلیل دارای مزیت میباشد:
هزینه پایین
کیفیت مطلوب

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پریفرم PET

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع پریفرم ۲۵۲۰۴۱۲۴۴۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پریفرم PET

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید پریفرم ۳۹۲۶۹۰۶۰ میباشد.

 

فرآیند تولید پریفرم PET

PET با توجه به ساختار قطبی خود یک پلیمر جاذب رطوبت است بنابراین قبل از فرآیند شدن باید رطوبت آن گرفته شده و خشک شود. این کار در قیف های خشک کن (Dryer hopper) بزرگی انجام می شود که بسته به ظرفیت تولید دستگاه ظرفیتی از ۳۰۰ کیلوگرم تا ۱ تن دارند. به منظور تولید پریفرم، گرانول های خام PET توسط موادکش های اتوماتیک به این قیف ها وارد شده و برای مدت زمان ۳ تا ۴ ساعت در دمای ۱۴۰ تا ۱۷۰ درجه سانتیگراد (بسته به ظرفیت قیف خشک کن) نگه داری می شوند تا کاملاً رطوبت آن ها گرفته شود. سپس توسط دستگاه موادکش به سیلندر دستگاه تزریق پلاستیک وارد می گردند. در طول سیلندر دستگاه تزریق زون های حرارتی مختلفی قرار دارد که دمای آن ها را بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنند. گرانول های جامد PET در سیلندر دستگاه ذوب شده و با فشار و سرعت تنظیم شده ­ی دستگاه به درون قالب تولید پریفرم تزریق می گردد. بر روی دستگاه تزریق قالب های پریفرم مختلفی با وزن ها، شکل­ ها و طول دهانه­ های مختلفی نصب می­ شود. از درون صفحه­ های قالب آب سرد جریان دارد که آن را خنک نگاه می ­دارد، این آب سرد توسط چیلری که به قالب پریفرم متصل است تأمین می شود. پس از تزریق PET مذاب به درون قالب پریفرم، به دلیل سرد بودن قالب پریفرم، سرد و جامد شده و پریفرم شکل گرفته نهایی تولید می شود.

 

بررسی بازار پریفرم PET

پلی‌اتیلن بطری سردمدار افزایش قیمتی بود و همه گریدهای این محصول با افزایش ۶۴/ ۴ درصدی اعلام قیمت شدند. با توجه به نزدیکی به فصل گرما و استفاده از بطری‌های نوشیدنی تقاضا برای این محصول بالا رفته است به گونه‌ای که در زمانی که قیمت ارز محاسباتی در ۴هزار و ۸۰۰ تومان هم لحاظ می‌شد این محصول در تالار نقره‌ای سقف می‌خورد و در بازار آزاد با قیمت‌های بالایی معامله می‌شود .
به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به عرضه‌های ناکافی این محصول و تقاضای بالا در این فصل شاهد رقابت در بورس کالای ایران و افزایش قیمت این محصول در بازار آزاد باشیم.

 

وضعیت واحد های فعال تولید پریفرم pet

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پریفرم pet در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات تولید پریفرم pet

نمودار واردات و صادرات تولید پریفرم pet در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پریفرم pet

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۱ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۸/۵ - (۶ امتیاز)