کارگاه تولید جواهرات دستساز

طرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز

جواهر سنگ های قیمتی‌کوچکی هستند که برای زینت و زیبایی شخص به صورت سنجاق، انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ها می توانند به لباس و یا بدن فرد وصل شود. از نظر باستان شناسان جواهر یکی از قدیمی ترین مصنوعات به حساب می اید. مهره های ساخته شده از صدف ناسارئیس با قدمت ۱۰۰ هزار ساله، یکی از قدیمی ترین جواهرات شناخته شده است.(طرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز)

عمر استفاده از زیور و جواهر ، در طول تاریخ چندهزار ساله بشریت ادامه داشته و اولین نشانه های استفاده از جواهرات به بیش از هفت هزار سال قبل می رسد. در این زیورها از صدفها و دیگر سنگ های زینتی زیبا استفاده می شده که در کنار جنبه های زیبایی و زیوری، با اعتقادات پزشکی و حتی جادویی همراه بوده است. این به دلیل تنوع رنگ و شکل سنگ ها بوده است که به آنها «گوهر» گفته می شود.
برخی معتقدند که گوهرها، انرژی مخصوص و خواص درمانی دارند و از آنها برای درمان دردها و امراض جسمی و روانی استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با سنگ درمانی اینجا و برای آشنایی با خواص گوهرها اینجا بخوانید. حتی امروزه از سنگ ها در صنایع زیبایی، مانند رفع چین و چروک پوست استفاده می کنند. زیورآلات عموما از یک قطعه فلز گرانبها مثل طلا، نقره، پلاتین و یا سایر فلزها تهیه می شوند و زمانی که در آنها سنگ زینتی یا گوهر بکار می رود، به آن «جواهر» می گویند.

پیشینه ی استفاده از جواهر در فرهنگ های مختلف چگونه بود؟

جواهرات در فرهنگ های مختلف دارای اشکال مختلفی بودند. حلقه، انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند اشکال رایج جواهر است که همه ی مردم از آن استفاده می کردند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شد که بیشترین مدل های جواهرات را مردم قاره ی آسیا استفاده میکردند.بعضی از فرهنگ‌ها جواهرات را به مچ پا و یا به عنوان زیورآلاتی برای بینی نیز استفاده می کردند. جواهر از ماده‌های زیادی ساخته می شود. سنگ های قیمتی مانند گوهر، مروارید، یاقوت و الماس به عنوان جواهر شناخته شده‌ اند. گوهر شناسی و گوهر تراشی از رشته های مورد استفاده در جواهر شناسی می باشد.
جواهر جزء زیورآلاتی است که می توان از آن به عنوان سنجاق سر، حلقه ی انگشتان پا و اشیای زینتی برای قسمت‌های دیگر بدن استفاده کرد. در فرهنگ های مختلف طرز استفاده ی جواهر برای کودکان و یا افراد سن بالاتر متفاوت است. اما خانم ها در تمام دوران ها یکی از پر طرفدارترین استفاده کننده های جواهرات هستند. امروزه در اروپا استفاده ی جواهر برای مردان بالغ نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

انواع جواهرالات

۱.طلا: طلا فلز نرمی است و قابلیت چکش خوری دارد. به همین دلیل برای این که استحکام بالایی داشته باشد باید با فلزات دیگر ترکیب شود. به جزء طلای ۲۴ عیار بقیه ی طلاها، آلیاژ طلا نامیده می شود. نقره، نیکل و پلادیوم جزء فلزاتی هستند که برای استحکام به طلا اضافه می شوند پس طلا دارای عیار های مختلف می باشد. فلز روی هم به طلا اضافه می شود تا اکسیژن هوا را جذب کند تا مس یا نقره ی ترکیب شده با طلا اکسید نشوند.

۲.نقره: نقره مانند طلا فلز نرمی است و باید با فلزات دیگر ترکیب شود. معمولاً نقره را برای استحکام بالا با مس ترکیب می کنند. نقره به دلیل وجود اکسیدهای گوگرد در هوا و یا عرق بدن تیره می شود و برای اینکه رنگ اولیه ی خود را به دست بیاورد باید پولیش کاری شود. یکی از نقره های معروفی که درصد خلوص نقره در آن ۹۲.۵ درصد می باشد نقره استرلینگ است.(طرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز)

۳.تیتانیوم: تیتانیوم فلزی به رنگ خاکستری و بسیار سفت است. بگونه‌ای که استحکام آن سه برابر فولاد می باشد. با اینکه فلز بسیار سختی است اما بسیار سبک نیز می باشد. تیتانیوم هیچ حساسیتی برای پوست به وجود نمی ‌آورد. برای اینکه بتوان این فلز را به رنگ های دلخواه درآورد باید آن را حرارت داد. توجه داشته باشید که رنگ های فانتزی تیتانیوم عمق کمی دارند و با خراشیده شدن از بین می روند و باید از آن ها خوب مراقبت شود.

۴.پلاتین: پلاتین فلز ارزشمند و سنگین و بسیار مقاومی می‌باشد. پلاتین را معمولاً با رودیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می‌کنند.

۵.الماس: الماس جزء گرانترین جواهرات می باشد. عیار الماس بر اساس وزن است. هر قیراط به ۱۰۰ قسمت تقسیم می ‌شود. بنابراین الماس با درجه ۷۵ یا ۷۵/۰ می باشد. هر چقدر الماس بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می ‌شود. قیمت الماس به سه عامل بستگی دارد که عبارت است از:
نوع تراش: نوع تراش الماس می تواند ارتباط مستقیمی با قیمت آن داشته باشد. مثلاً برلیان نوعی از تراش الماس است که دارای ارزش بسیار بالایی می باشد.
رنگ: رنگ الماس از سفید شروع می شود تا به سایه هایی از زرد و قهوه ای می رسد.
وضوح: هرچه الماس از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار باشد ارزشمند تر خواهد شد.

ارزش جواهرات

جواهرات عموما نسبت به سایر زیورآلات هم رده و یا هم وزن خودشان، ارزش و قیمت بیشتری دارند که می توان از دلایل عمده آن به ۲ مورد اشاره کرد. یکی استفاده از سنگ های قیمتی که بسیار ارزشمندتر از فلزات پایه نظیر طلا و حتی پلاتین هستند و دیگری، هزینه بیشتری که برای ساخت آنها انجام می شود.

مراحل تولید و ساخت زیور الات و جواهرات
ایده پردازی

ایده پردازی در جواهر سازی به فاکتور های زیادی بستگی دارد ، از قیمت خود فلزگرفته تا فرهنگ و عادات مردم در خرید جواهرات. مثلا در شهر های جنوبی ایران طلای زرد با وزن بالا پسند می شود ، در حالی که در تهران طلای سفید و رزگلد با دیزاین های ظریف تر بیشتر طرفدار دارند. بنابراین یک جواهرساز باید شناخت کافی از سلیقه مردم و مشتریان خود آگاه باشد تا بتواند ایده و طرح مورد نظر را پیاده سازی کند.

طراحی زیورآلات

پیش از فرایند ریخته گری باید طرح را روی کاغذ آورد ، با این کار می توان ایرادات ممکن را شناسایی و برطرف کرد. طراح برای اینکه طرح مناسبی از جواهر را بکشد ، باید به اصول مخراج کاری آشنا باشد. پس از تمام شدن دیزاین باید برای ساپورت گذاری آماده شود و برای پرینتر سه بعدی مهیا شود.

قالب سازی سه بعدی

در مرحله قالب سازی همانطور که گفتیم از دستگاه پرینتر سه بعدی استفاده می شود. رزینی که در این دستگاه استفاده می شود ، هرچه کیفیت بالاتری داشته باشد کیفیت قالب نهایی نیز بهتر می شود.

ریخته گری

این مرحله نسبت به مراحل قبلی زیاد سخت نیست ، اما راحتی آن بسته به کیفیت قالب بدست آمده در مرحله پیشین دارد. معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و راحت تر انجام می شود و نتیجه کار نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت. البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت .

سوهان کاری

جواهر سازدر این مرحله باید نهایت هنر و ظرافت خود را نشان دهد چرا که فلزی که با آن کار می کند گرانبهاست و دقت در سوهان کاری اهمیت بالایی در حفظ زیبایی کار دارد.

مخراجکاری

در این مرحله با ظرافت و دقت هرچه تمام تر سنگ های لازم ( یاقوت – برلیان و… ) را در جای خود قرار می دهند. مخراج کار ها چشم های ریز بین و دقت فراوانی در انجام کار خود دارند و معمولا مخراجکاری زمان بر است ، در واقع خود مخراج کاری ۱۰۰ مرحله دارد که باید با دقت فراوانی انجام شوند تا نتیجه کار بی نقص از آب درآید.(طرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز)

تمیزکاری و پرداخت

در آن مرحله به جلا دادن طلا می پردازند و آن را برای آبکاری آماده می کنند

آبکاری

آخرین مرحله در ساخت جواهر آبکاری است ، که آن را به روش های مختلفی انجام می دهند. در کارگاه های زیور سازی ، از آبکاری سیانیدی با ضخامت پایین روکش طلا به رنگ های مختلفی ( سفید ، رزگلد و ….. ) را استفاده می نمایند.

قابل ذکر است که روش فوق فقط یک نمونه از روش های ساخت زیور الات است و روش های متعدد دیگری نیز وجود دارد.
۱۰ کشور برتر عمده تولید کننده جواهرات
۱ چین – ۳۹۹٫۷ تن (تولید جواهرات طلا)

سالهاست که چین برترین کشور تولیدکننده طلا است و ۱۲ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. با این حال ، این میزان ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ است.
و چهارمین سال متوالی کاهش داشته است. روند نزولی عمدتاً ناشی از سیاستهای سختگیرانه زیست محیطی است که توسط دولت اعمال شده است.

۲ استرالیا – ۳۱۲٫۲ تن (تولید جواهرات طلا)

از سوی دیگر استرالیا شش سال متوالی افزایش تولید را به ثبت رسانده است که در سال ۲۰۱۸ ۶ درصد افزایش داشته است.
GFMS گزارش می دهد که معدن کادیا هیل نیوکستر تولید رکورد بالایی را به میزان ۲۳ تن تعیین کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ ۳۸ درصد افزایش داشته است.
تولید AngloGold Ashanti با افزایش ۱۲ درصدی همراه بوده است، در حالیکه کرکلند ۲۱ درصد رشد داشته است.
صنایع معدنی بیش از نیمی از کل صادرات استرالیا را تولید می کنند و حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی را تولید می کند.

۳ روسیه – ۲۸۱٫۵ تن (تولید جواهرات طلا)

۸۳ درصد طلای اروپا بزرگ از روسیه تأمین می شود که از سال ۲۰۱۰ هر سال به تولید خود افزوده است. تولید روسیه در سال ۲۰۱۸ با رشد ۱۱ تن یا حدود ۲ درصد همراه بود ،
زیرا سیاست گذاران بر رشد صنعت متمرکز هستند. بزرگترین خریدار طلای روسیه کیست؟ البته خود دولت روسیه که تقریباً دو سوم کل طلای تولید شده در داخل را خریداری می کند.

۴ ایالات متحده – ۲۵۳٫۲ تن (تولید جواهرات طلا)

تولید طلای آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ۱۰ درصد افزایش ، پنجمین سال متوالی رشد بود. تولید در رتبه های بالاتر در عملیات نیومونت در نوادا پشتیبانی می شد.
در حقیقت ، حدود ۷۸ درصد از طلای تولید شده در ایالات متحده از نوادا است.

۵ کانادا – ۱۹۳٫۰ تن (تولید جواهرات طلا)

کانادا سال گذشته دو مکان طلاسازی را در این لیست جهانی قرار داده است و در سال ۲۰۱۸ نیز رتبه پنجم را حفظ کرده است – تولید ۱۷ تن بیشتر از سال گذشته را داشته است.
در سال ۲۰۱۷ ، Se abridge Gold مستقر در تورنتو پس از عقب نشینی یخچال های طبیعی دارای یک میدان طلا قابل توجه در شمال بریتانیا برخورد کرد و تخمین زده می شود
حاوی ۷۸۰ تن طلا باشد. این می تواند منبع افزایش تولید در سالهای آینده باشد.

۶ اندونزی – ۱۹۰٫۰ تن (تولید جواهرات طلا)

اندونزی برای گرفتن امتیاز شماره شش به پرو پیشی گرفت. این کشور جزیره ای بیشترین افزایش تولید را در سال ۲۰۱۸ با ۲۳ درصد یا ۳۶ تن داشته است.
یک پیشرفت درجه بالا در عملیات گودبرگ گراسببرگ بیشترین سود را به دست آورد ، به طوری که این غول تقریبا ۴۰ درصد از کل تولید طلای این کشور را تولید می کند.
دولت اندونزی سیاست های زیست محیطی و مالیاتی را تغییر داده است ، که برای چند سال بر صنعت معدن تأثیر منفی گذاشته است.

۷ پرو – ۱۵۵٫۴ تن (تولید جواهرات طلا)

تولید طلا برای سومین سال متوالی در پرو ، ۷ تن کاهش یافت که بیشتر به دلیل سرکوب عملیات غیرقانونی استخراج معدن در منطقه لاپامپا و درجه های پایین تر پروژه های موجود بود.
معدنکاری بخش قابل توجهی از اقتصاد پرو است و بیش از ۲۸ درصد از کل تولید منطقه را تشکیل می دهد.

۸ آفریقای جنوبی – ۱۲۳٫۵ تن (تولید جواهرات طلا)

معادن طلای آفریقای جنوبی که زمانی با اختلاف زیادی به عنوان بهترین تولید کننده طلا در جهان شناخته شده بود ، از سال ۲۰۰۸ هر ساله روند کندی را تجربه می کند ،
به استثنای سال ۲۰۱۳ که تولید چند تن افزایش یافت. این ملت با افزایش هزینه های برق و نیروی کار دست و پنجه نرم می کند ، بسیاری از معادن به دلیل عدم سوددهی بسته می شوند.
با این وجود آفریقای جنوبی عمیق ترین معدن طلای جهان یعنی معدن Mponeng را دارد که ۲٫۵ مایل زیر زمین گسترش دارد.

۹ مکزیک – ۱۲۱٫۶ تن (تولید جواهرات طلا)

اگرچه تولید ۴ درصد کاهش یافته و برای سومین سال متوالی ، مکزیک همچنان یک منبع طلای رقابتی است.
میزان تولید از ۵۰٫۸ تن در سال ۲۰۰۸ به بیش ۱۳۰ تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است که یکی از بزرگترین افزایش در یک دوره نه ساله است.
مکزیک به دلیل هزینه نسبتاً کم مقررات مکانی بسیار عالی برای تولید طلا است.

۱۰ غنا – ۱۰۱٫۸ تن (تولید جواهرات طلا)

دومین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا غنا است و به زودی می تواند آفریقای جنوبی را در صدر جدول قرار دهد و همچنین به دلیل داشتن ذخایر معدنی مختلف صنعتی مشهور است.
تولید شمش در سال ۲۰۱۸ فقط یک دهم تن افزایش یافت و بیش از ۲۰ درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می دهد.(طرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز)

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید جواهرات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد

نام محصولکد ایسیک
ساخت جواهرات و کالاهای مربوط۳۶۹۱
انواع جواهر الات۳۶۹۱۳۱۲۳۱۴
انواع جواهرات بدلی۳۶۹۹۴۱۲۳۳۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید جواهرات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
انواع جواهر الات۷۱۱۳
انواع جواهر الات بدلی۷۱۱۷

 

وضعیت کارگاه های فعال تولید جواهرات دستساز

در نمودارهای زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید جواهرات دستساز در کشور به تفکیک استان آمده است .

نمودار واحد های فعال تولید جواهرات دستساز

جدول واحد های فعال تولید جواهرات دستساز

در جدول های زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید جواهرات دستساز در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید جواهرات دستساز

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازارطرح راه اندازی کارگاه تولید جواهرات دستساز

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)