چگونه سرمایه گذار جذب کنیم؟

امروزه افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که ایده دارند و آن‌هایی که پولشان برای اجرایی کردن ایده نیاز است. آن‌هایی که ایده دارند، همیشه به دنبال سرمایه گذار هستند؛ اما هیچ وقت کسی که دارای سرمایه است، پول خود را برای هر ایده‌ای هزینه نمی‌کند و باید از نظر او، ایده قابل اجرا کاملاً سود ده باشد و به قول معروف برایش توجیه داشته باشد تا سرمایه گذاری کند.

انواع سرمایه گذار:

-بذری
-فرشته
-خطرپذیر

سرمایه گذاری بذری

به مراحل اولیه جذب سرمایه گفته می شود که این مرحله خود بنیان گذار سرمایه اولیه را تامین می کند. در این مرحله، جذب سرمایه گذار بسیار سخت است به دلیل اینکه ریسک سرمایه گذاری که در مرحله بذری به سر می برد بسیار زیاد است. به همین دلیل بنیان گذاران تلاش می کنند سرمایه اولیه را خود تامین کنند و زمانی به دنبال جذب سرمایه گذار باشند که استارتاپ آنها سر و شکلی به خود گرفته باشد و واقعا چیزی برای عرضه به سرمایه گذار داشته باشند.

سرمایه گذاران فرشته Angel Investors

معمولا افرادی هستند که پول خودشان را برای حمایت استارتاپ هایی که به نظرشان آینده موفقی دارند، هزینه می کنند. علاقه اصلی آن ها تنها در بازگشت سرمایه نیست بلکه معمولا آن ها علاقه مندند که با ترند های روز همگام شوند و تخصص خود را با کارآفرینان جوان به اشتراک بگذارند. بعضی از این فرشتگان سرمایه گذار واقعا فرشته اند! چرا؟ چون آن ها فقط به صنعتی که شما در آن حضور دارید علاقه مندند و می خواهند بخشی از آن باشند.
سرمایه گذاری فرشته یکی از مهم ترین گزینه ها برای راه اندازی کسب و کارتان است. سرمایه گذاران فرشته، تجار موفقی هستند که منابع مالی خود را به یک فرصت تجاری بالقوه اختصاص می دهند تا سود بیشتری نصیبشان شود. به عنوان یک کارآفرین، شما باید سرمایه گذاری را انتخاب کنید که بتواند نیازهای تجاری خاصتان را از هر نظر برآورده کند. از این رو برای جذب سرمایه مورد نیاز خود لازم است کاری کنید که سرمایه گذاران درباره توانایی‌های شما و مزایای کسب و کارتان متقاعد شوند و به شما اعتماد کنند.

سرمایه گذاران خطر پذیر Venture Capitalist

سرمایه گذاران خطر پذیر در مقابل، شرکت هایی هستند که منابع مالی آنها متعلق به سازمان ها و منابع مالی دیگر است. به عبارت دیگر، آن ها باید به شرکای خود در قبال سرمایه گذاری روی ایده ها پاسخگو باشند. همین امر هم باعث می شود رویکرد کاملا متفاوتی به سرمایه گذاری داشته باشند. سرمایه گذاران خطر پذیر که به آن ها VC هم به اختصار گفته می شود بیشتر علاقه دارند در کسب و کار هایی سرمایه گذاری کنند که از خود یک روند پیشرفت مشخصی را نشان داده باشند.

تفاوت های سرمایه گذاران فرشته و خطرپذیر چیست؟

* به دلیل اینکه سرمایه گذاران فرشته مدیریت دارایی خود را شخصاٌ انجام می‌دهند، مبالغ کمتری نسبت به سرمایه گذاران خطر پذیر یا VC ها پیشنهاد می کنند. اگر برنامه دارید که توجه یک سرمایه گذار فرشته را جذب استارتاپ خود کنید، باید در نظر داشته باشید که سقف سرمایه گذاری آن ها در ایران چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. اگر پروژه شما نیاز به سرمایه بیشتری دارد بهتر است که بدنبال جذب سرمایه گذاران خطر پذیر باشید. زیرا آنها مبالغی بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان را می توانند تامین کنند.
* ریسکی که سرمایه گذاران فرشته انجام می دهند بالاتر است، به همین دلیل تقاضای بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به سرمایه گذاران خطر پذیر دارند. سرمایه گذاران فرشته دوست دارند که تخصص و روابط خود را با شما به اشتراک بگذارند اما معمولا از مدیریت مستقیم کسب و کار شما دوری می کنند. در سمت مقابل سرمایه گذاران خطر پذیر تقاضای این را دارند که در هیئت مدیره شرکت حضور داشته باشند و اصرار بر مقررات سخت گیرانه ای دارند که به آن ها قدرت کنترل بیشتری می دهد. قبل از نزدیک شدن به کاندید هایی که برای سرمایه گذاری در استارتاپ خود در نظر گرفتید، ما توصیه می کنیم که واقعا تشخیص دهید که به چه کمکی نیاز دارید، چقدر پول می خواهید و چقدر حاضر هستید به سرمایه گذاران قدرت کنترل اجرایی بدهید. وقتی که این ارزیابی ها را انجام دادید و به پاسخی روشن رسیدید، تقریبا به فرم ایده آل سرمایه گذاری که باید به دنبالش باشید می رسید و این مسیر را برای شما روشن تر و جذب سرمایه را بسیار عملیاتی تر خواهد کرد.

چگونه می توان سرمایه گذار را جذب کرد؟

۱-ایده قوی و تیم قوی بسازید
۲- خودتان را جای او بگذارید
۳- ابتدا نتیجه کاررا به سرمایه گذار نشان دهید
۴- مدل درآمدی مشخصی رادر نظر داشته باشید
۵- بازار کسب و کار خود را بیابید
۶-با سرمایه گذاران بالقوه خود آشنا شوید
۷- بازدهی را مشخص کنید
۸- داشتن اسناد واقعی از کسب و کارتان
۹- ارتباطات و آمارهای مربوط به مشتریان را به اشتراک بگذارید
۱۰-با نکات حقوقی جذب سرمایه آشنا شوید
۱۱- هنر ارائه ایده به سرمایه گذاران را کسب کنید

۱-ایده قوی و تیم قوی بسازید

سرمایه گذاران معمولاً جذب ایده‌هایی می‌شوند که مشکل یا مشکلاتی را حل کنند؛ در واقع ایده‌های نوآورانه می‌توانند سرمایه گذاران بیش‌تری را به خود جذب کنند؛ این در حالی است که خیلی از استارتاپ‌هایی که تاکنون ایجاد شده‌اند یا اصلاً مورد نیاز مردم نیستند یا اینکه کپی محصولات و مدل‌های کسب و کار قدیمی هستند
سرمایه گذاران تنها روی محصول یا ایده کسب و کار شما سرمایه گذاری نمی‌کنند بلکه روی اعضای تیم شما سرمایه گذاری می‌کنند؛ و یک محصول یا ایده قوی تنها با وجود یک تیم قوی است که می‌تواند سرمایه گذاران را به خود جذب کند.
سرمایه گذاران بیشتر علاقه مند به کسب و کارهایی هستند که به صورت تیمی کار می‌کنند؛ زیرا به شدت معتقدند که تیم نقش عمده‌ای در ارتقا و رشد کسب و کار ایفا می‌کند و به ندرت روی کسب و کارهایی که تنها یک مؤسس دارد سرمایه گذاری می‌کنند. همچنین آن‌ها به دنبال افراد حرفه‌ای هستند و وجود چنین افرادی در تیم شما شانستان را در جذب سرمایه گذاران و جلب اعتماد آن‌ها افزایش می‌دهد. بنابراین قبل از اینکه به دنبال سرمایه گذار و جذب سرمایه باشید ابتدا باید به دنبال هم بنیان گذار و اعضای تیم خوب و البته به همان اندازه خودتان پرشور و متعهد باشید. این را هم در نظر داشته باشید که انتخاب اعضای تیم نامناسب نه تنها به نفع شما نیست بلکه می‌تواند به ضرر کسب و کارتان نیز باشد پس هنگام انتخاب هم بنیان گذار و اعضای تیم باید دقت و ظرافت بیشتری خرج کنید.

۲- خودتان را جای او بگذارید

اولین و البته مهم‌ترین نکته در خصوص آموزش جذب سرمایه‌گذار آن است که شما طرف مقابل خود، نیازها و انتظارات وی را درک کنید. بنابراین بهتر است خود را جای وی بگذارید. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست جلسات مذاکره جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ به همین مساله برمی‌گردد.
به گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذاران اظهار می‌کنند فرد مقابل صرفا به دنبال دیکته خواسته‌ها و نیازهای خود است.
انسان‌ها همواره داشته‌های خود را دوست دارند و حاضر نیستند به راحتی آنها را از دست بدهند. دارایی و سرمایه‌ نیز یکی از داشته‌های مهم انسان بوده که ممکن است سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده باشد، بنابراین در قدم اول جذب سرمایه‌گذار برای ایده خود؛ باید حساسیت یک فرد سرمایه‌گذار را برای دارایی اش در نظر بگیرید. قرار نیست او جذب رویاهای شما شود.سعی کنید در تمام حرف ها و صحبت ها این اصل مهم را فراموش نکنید. اعتماد حرف اول را در شراکت اقتصادی می زند

۳- ابتدا نتیجه کاررا به سرمایه گذار نشان دهید

یا همان حداقل محصول پذیرفتنی به صورت چشمگیری از بهترین ابزار های جذب سرمایه گذار MPV است. اساسا تمام ویژگی های اصلی یک محصول یا سرویس کاملا توسعه یافته است.MVP این فرصت را به سرمایه گذاران می‌دهد تا نتیجه قابل مشاهده و آزمایش شده از کار شما را ببینند؛ همچنین به سرمایه گذاران نشان می‌دهد که محصول یا سرویس شما قابل اعتماد است و خطر از دست رفتن پول سرمایه گذاران کمتر است.

۴- مدل درآمدی مشخصی رادر نظر داشته باشید

هر کسب ‌وکاری با سود زنده بوده و سود نیز به درآمد بستگی دارد. به همین دلیل تعیین مدل درآمدی برای کسب‌وکار یکی از نکات مهم در جذب سرمایه‌گذار به شمار می‌رود.
دقت کنید که شما تا قبل از برگزاری جلسه مذاکره؛ باید به یک مدل درآمدی تست شده برسید. زمان تست مدل، همان فرصت چند ماهه‌ای است که شما بر روی آن کار می‌کنید.
پلن درآمدی نباید به صورت کلی و مبهم باشد. بلکه شما باید تعیین کنید که از چه افرادی و به چه سازوکاری کسب درآمد می‌کنید. اساسا آیا آن روش از کسب درآمد قانونی است یا خیر؟ آیا آن مدل درآمدی نمونه داخلی یا خارجی دارد یا خیر؟ مدل درآمدی مذکور تا چه اندازه برای مشتریان قابل اعتماد است؟ نکات ضعف و قوت آن چیست؟ آیا با این مدل تاکنون کسب درآمد کرده‌اید؟ سوالات فوق در کنار برخی از سوالات دیگر، پرسش‌هایی هستند که باید قبل از تلاش برای جذب سرمایه‌گذار به آنها پاسخ داده باشد.
قلب تپنده در دل هر کسب وکارمدل درآمدی آن کسب و کار است

۵- بازار کسب و کار خود را بیابید

بعد از یافتن مشتری بالقوه، بازار محصول خود را پیدا کنید و بعد از شناسایی آن را در مدل کسب و کار خود به سرمایه گذاران ارائه دهید. بدین صورت برای سرمایه گذاران اعتماد سازی در زمینه تبلیغ و فروش محصول کرده اید و آن ها را می توانید جذب کسب و کار خود کنید.

۶-با سرمایه گذاران بالقوه خود آشنا شوید

سعی کنید سرمایه گذاران بالقوه خود را از قبل شناسایی کنید. با انجام تحقیق درباره سرمایه گذاران می‌توانید کسانی را پیدا و انتخاب کنید که ایده‌ها و عقاید مشترکی با شما دارند و در این صورت می‌توانید شانس خود را برای جذب سرمایه افزایش دهید. آنتونی رابینز می گوید: وقتی مردم شبیه یکدیگر باشند بیشتر تمایل دارند که همدیگر را دوست داشته باشند

۷- بازدهی را مشخص کنید

اگر طبق گفته های قبلی خودمان را در جایگاه سرمایه گذار قرار دهیم قطعا تمایل داریم که بدانیم زمان بازگشت سرمایه چه مدت است؟
طبیعتا هر قدر زمان بارگشت سرمایه کوتاه تر باشد سرمایه گذار بیشتر برای سرمایه گذاری ترغیب می شود. البته برخی ایده ها به نوعی هستند که دوره باز گشت سرمایه و سوددهی در آن ها طولانی تر است. منتهی در صورت بازدهی سرمایه گذار به سود قابل توجهی دست پیدا می کند. این موضوع به علائق، سلیقه و حتی حوزه فعالیت وی بستگی خواهد داشت. حتی با وجود اینکه سرمایه گذاران ممکن است به کسب و کار شما اعتماد داشته باشند ولی تمایل دارند از سرمایه خود سودی کسب کنند؛ پس خیلی مهم است که به طور واضح برایشان مشخص کنید قرار است از سرمایه گذاری روی کسب و کار شما چه چیزی عایدشان شود. باید به آن‌ها بگویید که چند درصد سود می‌برند، چگونه می‌توانید آن را بازگردانید و چه مدت طول می‌کشد تا سرمایه آن‌ها افزایش یابد. مشخص کردن دوره بازدهی سرمایه‌گذاری از آن جهت اهمیت دارد که او نیاز به تحلیل و بررسی دارد. می‌خواهد بداند که آیا ایده مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

۸- داشتن اسناد واقعی از کسب و کارتان

در فضای اقتصادی حاکم و به جهت اعتمادسازی سرمایه گذاران می بایست مطمئن باشید که مستندات لازم برای جذب سرمایه گذار را دارید.
با ارائه مستندات مدل های مالی که پایبند به آن هستید در واقع شما یک طرح با مسیر های متعدد برای رسیدن به موفقیت را مشخص کردید. این طرح باید شامل چند راهکار قابل اعتماد برای بازار باشد. در این صورت یک شبکه ایمنی برای سرمایه گذاران در مواقعی که شما در معرض مشکلات ناگهانی قرار می‌گیرید؛ ایجاد می‌کنید.

۹- ارتباطات و آمارهای مربوط به مشتریان را به اشتراک بگذارید

نانکسی لیو موسس Enplug می گوید: وقتی برای جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌کنید، نقدهای کاربران‌تان بهترین سلاح شما خواهد بود. ما یک صفحه‌ی گسترده با فهرستی از مهم‌ترین مشتریان‌مان داریم؛ در فهرست برای هر مشتری اطلاعات اضافی قرار داده‌ایم مثل نقل‌قول‌هایی از آن مشتری، چقدر خرج می‌کنند، چه مدت مشتری ما بوده‌اند و چند بار نقشه‌ی نرم‌افزاری خود را ارتقا داده‌اند.
نگه‌داری سوابق و اشتراک‌گذاری آنها نه‌تنها ثابت می‌کند مردم به محصول یا خدمات شما علاقه‌مندند، بلکه عزم شما برای رشد استارتاپ‌تان را نیز نشان می‌دهد.

۱۰-با نکات حقوقی جذب سرمایه آشنا شوید

جذب سرمایه به نوعی یک شراکت محسوب می‌شود. از مهم‌ترین اصول شراکت، توجه به نکات حقوقی در همکاری و فعالیت است. اشکال مختلفی از جذب سرمایه وجود دارد که براساس آنها هر کدام از دو طرف حقوق و تکالیفی بر عهده دارند. همین مساله شما را مجاب می‌کند تا قبل از تشکیل جلسه، در خصوص نکات حقوقی جذب سرمایه به اندازه کافی اطلاعات به دست آورید. مطالعه قوانین مرتبط با تجارت با شما در این خصوص کمک خواهد کرد.توصیه می‌شود که حتما یک مشاور حقوق تجارت مشورت کنید. بدین وسیله می‌توانید سهم و تکالیف دو طرف را مشخص کنید. در غیر اینصورت ممکن است در صورت ادامه همکاری دچار مشکلات حقوقی عدیده شوید. در خصوص نکات حقوقی نیاز است که الزامات سرمایه‌گذار را نیز در نظر داشته و اینگونه نباشد که صرفا به فکر منافع خود باشید.

۱۱- هنر ارائه ایده به سرمایه گذاران را کسب کنید

توانایی شما در گفتار و اعتماد سازی سرمایه گذار اهمیت زیادی دارد. طبق اصول ارتباط افراد جذب کسانی می شوند که به خوبی می توانند ارتباط برقرار کنند، سرمایه گذاران هم جذب کسانی میشوند که خیلی روشن می توانند ایده های خود را بیان کنند و احساس خوبی را از فرد بگیرند زیرا در این صورت درک کسب و کار یا استارتاپ برایشان خیلی راحت تر است.
هنگام ارائه ایده به سرمایه گذاران سعی کنید:
*سرمایه گذاران را متقاعد کنید که شما ارزش صرف کردن وقتشان را دارید.
*نتایجی که از کسب و کارتان آماده است را از دیدگاه بلند مدت و کوتاه مدت برای سرمایه گذاران شرح دهید.
*مشخص کنید که منافع و بازگشت سرمایه، آن‌ها چگونه خواهد بود.
*نشان دهید که چگونه می‌توانید همکاری‌های بیشتری داشته باشد و چه نتایجی به ارمغان خواهید آورد.
* اگر قرار است یک جلسه رسمی با سرمایه گذاران داشته باشید؛ سعی کنید یک طرح کسب و کار دقیق ایجاد کنید.

نکات مفید برای ارائه ایده:
از همان ابتدا درباره پول صحبت نکنید؛ اول درباره ایده خود و اینکه کسب و کارتان چی هست و چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند و همچنین مواردی که به بهبود آن کمک می‌کند توضیح دهید سپس پروژه‌های آزمایشی خود را نشان دهید و بگویید چه کسانی با شما کار می‌کنند. درباره آنچه سرمایه گذار می‌تواند از این همکاری عایدش شود حتماً صحبت کنید (این همیشه فقط پول نیست)؛ همچنین با صداقت درباره تمام ریسک‌های مربوط به کسب و کارتان نیز صحبت کنید تا بتوانید اعتمادشان را جلب کنید.
این را در نظر داشته باشید که هزاران نفر تازه کار دیگر مثل خودتان به دنبال جذب سرمایه گذار و تامین سرمایه مورد نیاز خود هستند؛ بنابراین مهم است که یک راه حل منحصر به فرد ارائه دهید تا شما را از بقیه جدا کند و نظر سرمایه گذارن را به شما و کسب و کارتان جلب کند.

نتیجه گیری

مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بسیار زیاد است. اما افراد بیشتر جذب سرمایه‌گذاری در بازارهای رایج مثل طلا، سکه، دلار و سهام می‌شوند و معمولاً از انجام سایر سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل عدم حمایت و ریسک بالا خودداری می‌کنند. اگر بخش‌های دولتی و یا خصوصی بتوانند از سرمایه‌گذاران حمایتهای مالی و معنوی به عمل آورند، آن‌ها همه سرمایه خود را صرف ساخت و آبادانی کشورشان خواهند کرد. با این حال اگر از قوانین تجارت آگاهی داشته باشید می‌توانید در همین بازار کسب و کار پر سودی شروع بکنید.
یکی از اصول مهم برای اینکه بتوانید از فرصت‌های موجود بهترین استفاده را ببرید، قدرت ریسک پذیری است. یک سرمایه‌گذار بدون ریسک نمی‌تواند سود خوبی به دست آورد و حتی متحمل شکست هم خواهد شد.

 

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)