تفاوت طرح کسب و کار با مدل کسب و کار

به طور کلی، ممکن است شباهت‌های بین بیزینس مدل و بیزینس پلن برای کسانی که از دور به دنیای کسب و کار نگاه می کنند، کمی گیج کننده به نظر برسد اما باید به خاطر داشت، کاربردهای بیزینس مدل و هدف نوشتن آن، متفاوت از اهداف نگارش بیزنس پلن است. اما نکته مهم و قابل توجه این است که بیزینس مدل و هم بیزینس پلن، هر دو به منظور کمک به کسب و کار ما برای رسیدن به موفقیت، لازم و ضروری هستند. در طرح کسب و کار و مدل کسب و کار، تفاوت اساسی این دو سند هدف آن هاست. طرح کسب وکار مستنداتی را در مورد تاریخچه کسب وکار و دستاوردهای آن تهیه می کند که باید به سرمایه گذار بابت پیش بینی آینده آن کسب وکار داده شود. این در حالی است که مدل کسب و کار،نحوه خلق و ارائه ارزش را نشان می دهد و معمولا در جلسه جذب سرمایه گذار به صورت شفاهی به ارائه می شود.

شرح مدل کسب و کار (Business Model)

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار به ما نشان می دهد که برای کسب و کار خود باید چه هزینه هایی متحمل شویم، چطور محصولات و خدماتی را ایجادد و بازاریابی کنیم و چگونگی به دست آوردن سود را به ما نشان می دهد. مدل کسب و کار درستی مسیر موفقیت شما را نشان می دهد. برای طراحی یک مدل کسب و کار مناسب باید از بوم کسب و کار استفاده کنیم. مدل کسب و کار به ما نشان می دهد که چگونه برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنیم . طراحی ارزش پیشنهادی مهمترین بخش یک مدل کسب و کار محسوب می شود که موفقیت یک کسب وکار به آن وابسته هست.
عناصر بوم کسب و کار را که در مبحث قبلی به صورت کامل توضیح داده شده را به صورت خلاصه به آن می پردازیم:
مشتریان
ارزش پیشنهادی
فعالیت‌های اصلی
منابع اصلی
شرکای کلیدی
ارتباط با مشتریان
کانال توزیع
جریان درآمدی
ساختار هزینه‌ها
معمولا این بوم را در ابعاد بزرگ چاپ و در محیط کاری اعضا تیم نصب می کنند. هر یک از اعضا تیم یادداشت های خود را روی بوم نصب و از یادداشت های دبگران استفاده می کنند. این بوم به درک مشترک اعضا تیم از مدل کسب و کار کمک می کند موجب تجزیه تحلیل، کمک و خلاقیت اعضای تیم می شود.

چه زمانی باید از بوم کسب و کار استفاده کنیم؟

زمان مشخصی برای استفاده از این بوم تعیین نشده و در هر برهه از زمان لازم است برای حیات کسب کار از این بوم استفاده کرد. برای بهبود روند کار، درآمد و نتایج پیشنهاد می کنیم این روش را برای مدل کسب و کار خود امتحان کنید.

بیزینس پلن چیست؟ (Business Plan)

یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن (BP)، سندی است که به کسب و کارها درباره محصولات و خدمات، چگونگی بدست آوردن پول، رهبری و منابع انسانی، تامین مالی، مدل‌های عملیاتی و دیگر جزییاتی که برای موفقیت ضروری هستند، به طور مفصل توضیح می‌دهد. کارآفرینان معمولا در هنگام راه اندازی کسب و کار جدید خود آن را می نویسند. در حالی که کسب و کارهای با سابقه معمولا بیزینس پلن را هنگام تغییر جهت و یا استرتژی شرکت می‌نویسند. این طرح معمولا بین سه تا پنج سال آینده شرکت را ساپورت می کنند. بدین ترتیب شما نمی توانید اهمیت طرح کسب و کار را کم شمارید و برای کسب و کار نوپا یا حتی کسب و کار چندین ساله خود لزوما به یک بیزنس پلن برای تامین بودجه نیاز دارید. طرح کسب وکار یک سند پویاست که می بایست تکمیل و بازبینی شود و زمانی که کسب و کار شما رشد می کند، تغییر می کند و با شما سازگار می شود.

حوزه‌های اصلی یک بیزینس پلن

چکیده برنامه اجرایی
شرح کار
محصولات و خدمات
برنامه بازاریابی
برنامه عملیاتی
زیرساخت های فنی
مدیریت و سازمان
برنامه مالی
پیوست‌ها
این بیزینس پلن اساساً به عنوان یک طرح اولیه برای کسب‌وکار شما عمل می‌کند.

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در چیست؟

بیزینس مدل ایده اولیه کار و نحوه اجرای آن را شرح و نحوه کسب درآمد و سود را مشخص می کند و شاهرگ اصلی کار به شمار می رود اما بیزنس پلن ساختار سازمانی و بدنه شرکت است که به جزئیات ایده کسب و کار می پردازد و برنامه ریزی و استزاتژی سازمان را در بازه زمانی مشخص ارائه می دهد. تفاوت اساسی این دو جزئیات طرح است.بیزنس مدل ، ۹ مولفه اصلی دارد و روی ایجاد ارزش برای مشتریان تمرکز دارد و در طراحی استراتژی ها کاربرد دارد ولی بیزنس پلن با همان طرح کسب و کار نقشه راه رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت یک کسب و کار را ارائه می کند . بیزنس پلن هنگام جذب سرمایه و تامین مالی ارائه می شود در حالی که بیزنس مدل پایه ریزی و فرم دهی کسب و کار را به دنبال دارد. این دو سند کاملا به هم وابسته اند و رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. با بیزنس پلن نقشه راه را طراحی می کنیم و با بیزنیس مدل استراتژی ها را طراحی می کنیم. به عنوان مثال اگر جریان درآمدی نقل شده در مدل کسب و کار تغییر کند در بیزنس پلن ساختار رسیدن به آن جریان مالی تغییر خواهد کرد. همچنین طرح‌ها و مدل‌های کسب و کار همواره پویا هستند و همزمان با تغییر و رشد کار تغییر میکنند و ما را در مسیر رشد و موفقیت یاری خواهند کرد.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)