احداث مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی

گردشگری امروزه یکی از اقتصادیترین فعالیتها در چرخه ملی کشورها، به خصوص از جهـت اشـتغال و ارزآوری و رونـق منـاطق مختلف تلقی میشود که علاوه بر آن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرات بین الملل خاصـی اسـت. بـه همـین دلیـل اغلب کشورهای جهان که دارای میراث فرهنگی غنی و نیز مناطق طبیعی هستند از ایـن فعالیـت بـه منزلـه ابـزاری راهبـردی در توسعه اقتصادی استفاده میکنند. این عامل شرایط مساعدی را برای بهره برداری و توسعه زیرساخت های گردشگری فراهم میسازد. گردشگری یکی از مهمترین محورهای یکپارچگی و اتحاد ملی و جهانی محسوب گردیده و به عنوان یک صنعت مطرح میباشد. پروژه حاضر در خصوص احداث مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی میباشد.
کشور ایران به دلیل داشتن اقلیمهای متفاوت، جاذبه های طبیعی گوناگونی دارد. کویر، جنگلهای انبوه، کوهها، دریاها، دریاچه ها، مردابها و تالابها و جزایر زیبا و چشمه های آب معدنی نمونه ای از جاذبه های ایران هستند که در کمتر کشوری میتوان آنها را کنار هم مشاهده کرد.
با توجه به اهداف و سیاستهای دولت در سند چشم انداز کشور که در آن سالانه به ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تاکیـد شـده است، ایجاد زیرساختهای گردشگری از واقعیـتهـای اجتنـاب ناپـذیر اسـت. یکـی از راههـای تحقـق توسـعه گردشـگری، ایجـاد مجتمع های گردشگری میباشد، این امر از طریق جذب گردشگر و افزایش اشتغال بر رشـد اقتصـادی و توسعه این مناطق و در نهایت توسعه کشور تاثیر میگذارد. پژوهش حاضر درصدد بررسی امکانسنجی مالی پروژه مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی میباشد، برای تحقق این امر ضمن بررسی شرایط بـازار خدمات قابل ارائه توسط پروژه مذکور و بیان اینکه ادامه وضع موجود چه عواقبی خواهد داشت، فواید و اثـرات احـداث پـروژه هـای گردشگری بخصوص طرح مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا داده های لازم از طریق بررسی اطلاعات مرتبط با سطح و سطوح پروژه و اطلاعات مرتبط با بازار هدف جمع آوری و براساس محاسبات نرم افزار کامفار، ارزش خالص فعلی NPV ،شاخصهـای نـرخ بـازده داخلی IRR ،ارزش خالص فعلی، دوره بازگشت سرمایه PBP و نسبت سود خالص به درآمد به عنـوان شـاخص سـودآوری طـرح محاسبه گردیدند، نتایج حاکی از آن است که پروژه مذکور دارای توجیه مالی بوده است.

هدف از اجرای طرح احداث مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی در زمینی به مساحت .۳۰ هکتار می باشد که این مجتمع مشتمل بر واحدهای تجاری اوت لت به تعداد ۶۰ واحد در متراژهای مختلف ، پاتیناژ و هاکی، پینت بال، اسکیت و اسکیت برد، سالن چند منظوره ورزشی، واحد های اقامتی با تم روستایی و تجهیزات مدرن، باشگاه اسب سواری، جایگاه یوگا و مدیتیشن، پارک مینیاتوری ایران و نمایشگاه دائمی آداب و سنن ایرانی، پیست کارتینگ و موتور سواری، تنیس، اسکواش، بیلیارد و بولینگ، باغ آروماتیک و باغ ویال های مدرن و باغ تالار می باشد .
به طور کلی هدف از احداث این مجتمع ایجاد امکانات مختلف و گوناگون در یک مجموعه و در کنار هم می باشد که تاکنون در سطح کشور احداث نگردیده است که با توجه به تنوع و گستردگی آن پاسخگوی نیازهای مردم، خصوصأ گردشگران، ورزشکاران، هنرمندان، و اقشار مختلف مردم بویژه جوانان می باشد.

اجزای مختلف پروژه

بخش های مختلف پروژه مطابق لیست زیر است:
o اوت لت
o پاتیناژ
o ساختمان اداری
o پینت بال
o اسکیت و اسکیت برد
o سالن چند منظوره
o اقامتی با تم روستایی
o پارکینگ عمومی
o باشگاه سوار کاری
o یوگا و مدیتیشن
o پارک مینیاتوری ایران و نمایشگاه دائمی آداب و سنن ایرانی
o کارتینگ و موتور سواری
o سرویس بهداشتی عمومی
o زمین تنیس
o اسکواش
o باشگاه بیلیارد
o بولینگ
o بازی های رایانه ای و گروهی
o ساختمانهای جانبی مجتمع
o باغ ویلا
o باغ تالار

اهداف پروژه مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی

اجرای چنین طرحهایی سبب ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای چندین هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم میشود .
• اجرای این چنین طرحهایی سبب جذب سرمایه های داخلی و خارجی خواهد شد .
• رونق گردشگری طبیعی (بوم گردی) و ایجاد شور و نشاط در سطح جامعه که موجب کاهش آسیب های اجتماعی خواهد گردید
• این طرح نمونه ای از ارائه خدمات جامع به زائرین و مجاورین می باشد .) از لحاظ کاربری های تفریحی ، تجاری ، اقامتی و فرهنگی و … (
• ایجاد تفرجگاه سالم و فضای گذران اوقات فراغت جهت شهروندان و گردشگران چنین طرحهایی اوقات فراغت خانواده ها را پر نموده و لحظات خاطره انگیزی برای آنان ایجاد مینماید.
• تحقق ایده تفریح ، تفرج ، اقامت موقت و خرید رضایتمند به صورت یکجا برای مراجعه کنندگان امکان پذیر می گردد.
• ارتقاء توریسم‌ ورزشی با بهره‌گیری از جاذبه‌های طبیعی‌ منطقه و‌به ویژه صخره‌ها‌ و دیوارهای سنگی‌ منحصر به فرد آن از دیگر کارکردهای ‌طرح می‌باشد.
• جذب گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه و جذب مسافران و توریستهای ایرانی (شهروندان منطقه و دیگر نقاط کشور که خستگی زندگی ماشینی، آنها را به تفرجگاههای توریستی در کشورهای همسایه می کشاند، از این امکانات استفاده می نمایند) موجب تحقق توسعه پایدار مبتنی بر استعدادهای منطقه خواهد گردید.
در این طرح فضاهایی نظیر متل، ویلاهای اقامتی، آلاچیق ها، بازار صنایع دستی و سوغات محلی، مجموعه رستوران های مدرن و سنتی، مجموعه ورزشهای آبی ، آبشارهای مصنوعی، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، دریاچه مصنوعی جهت قایق رانی و بازیهای آبی ، باغ مشاهیر، باشگاه اسب سواری ، سایت کایت سواری و بازیهای پروازی، فضاهای جانبی نظیر مسجد، تالار اجتماعات ، سالن‌های همایش و … پیش بینی گردیده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح احداث مجتمع تفریحی، ورزشی، تجاری، سرگرمی و اقامتی

نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۴۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

۵/۵ - (۳ امتیاز)