طرح احداث واحد بازیافت سیم و کابل

مس یکی از عناصر و فلزات پرکاربرد در سطح جهان است، علی الخصوص با پیشرفت های بشر در حوزه برق و الکترونیک درخواست برای این فلز برای تولید سیم و کابل یا تولید قطعات الکترونیکی در حال افزایش روز افزون است. اما با توجه به محدود بودن سطح منابع مس در جهان و هم خوانی نداشتن میزان تقاضا با عرضه این فلز ،بهترین راهکار استفاده از روش بازیافت سیم و کابل ضایعاتی است.
برای بازیافت سیم و کابل به روش مدرن و استفاده از ماشین آلات جدید و روش التراسونیک استفاده میشود. این روش هم مقرون به صرفه است، هم آسیبی به محیط زیست نمی‌زند. سیم و کابل بازیافتی در روش مدرن و آسیاب کردن، ۱۰% گران‌تر و با کیفیت بالاتری به فروش می‌رسد. با استفاده از این دستگاه ضایعات سیم های فلزی و روکش های آنها به صورت جداگانه در مخازن تفکیک و بازیافت می شوند.
زمانی که بازیافت با دستگاه ها انجام می شود ضمن اینکه کیفیت سیم های فلزی حفظ می شود روکش های پلاستیکی آنها نیز پس بازیافت دوباره به چرخه مصرف باز می گردد. اگر افرادی که در کار خرید و فروش ضایعات سیم و کابل ها هستند ضایعات را به مراکز بازیافت تحویل دهند ضمن جلوگیری از آلودگی هوا می توانند بهره برداری مالی مناسب تری داشته باشند. ضمن اینکه طبق ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند مصوبه ۸۴ سوزاندن پسماندهای غیراستاندار و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوطه ممنوع است.
برآورد می‌شود منابع قابل برداشت مس تا ۴۰ سال دیگر به پایان خواهد رسید. در عین حال مصرف جهانی مس در حال افزایش است که این افزایش به خاطر بازارهای در حال ظهور و تقاضای این بازارها برای این عنصر است. به‌علاوه، در سیم و کابل بسیاری از خودروهای هیبریدی از مس استفاده می‌شود .
این گرایش خبر خوبی برای بازیافت کننده‌هاست. در واقع ایالات متحده به لطف همین بازیافت توانسته در مصرف مس به خود کفایی برسد. در سال ۱۹۹۶، ایالات متحده ۳.۸ میلیون تن مس مصرف کرده و از این مقدار ،۱.۷ میلیون تن یعنی ۴۴ درصد مس مصرفی از ضایعات داخلی به دست آمده است. در حقیقت در بیست سال گذشته ضایعات مس سالانه ۴۴ تا ۵۵ درصد مس مصرفی آمریکا را تامین کرده است. در نتیجه قیمت ضایعات مس بالا مانده است. در حال حاضر قیمت ضایعات باکیفیت مس، ۹۰٪ قیمت مس در بازار است.
بزرگترین دسته بندی ضایعات، ضایعات «نو»، یا به عبارت دیگر ضایعات تولید شده توسط تولیدکنندگان سیم و کابل، لوله، میله‌های اتوبوس، اتصالات و سایر تولیدات مسی است. این ماده به‌طور مستقیم مجددا ذوب می شود.
دسته‌بندی دیگر ضایعات، مواد دور ریز توسط مصرف کنندگان یعنی سیم و کابل برق، رادیاتورهای ماشین، دستگاه‌های تهویه‌ی هوا و محصولات دیگر که دور انداخته شده‌اند است. میزان این ماده که مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد متغیر است و به قیمت مس و ملاحظات دیگر بستگی دارد. در سال‌های اخیر ضایعات کهنه ۳۹ درصد از ۴۶ درصد کل ضایعات بازیافتی مس را تامین کرده است.

فرآیند بازیابی مس از ضایعات سیم و کابل

در روش هایی جدید برای بازیافت سیم و کابل ضایعاتی دستگاه هایی تولید شده اند که می توان ان ها را در سطح کارگاه یا کارخانه نصب و تجهیز کرد. روش کار این دستگاه ها به این گونه است که سیم ها و کابل ها را از یک طرف وارد دستگاه می شوند و در اثر حرارت غیر مستقیم، روکش پلاستیکی انها ذوب می شوند و از مس موجود در سیم و کابل جدا می گردند.
این مواد پلاستیکی با توجه به اینکه در اثر حرارت غیر مستقیم از سیم ها جدا می شوند، خود دوباره وارد چرخه تولید می شوند و مهم تر اینکه صدماتی مثل اکسایش مس را برای مس موجود در سیم و کابل ضایعاتی ندارند.البته این دستگاه ها به دلیل داشتن فیلتر هوای هیچ گونه الودگی و خطر زیست محیطی ایجاد نمی کنند. در ادامه پس از خارج شدن مس خالص از این مرحله رشته های مس توسط دستگاه هایی پودر می شوند و پس از گذشتن از صافی مخصوص به صورت پود بسته بندی شده و به کارخانجات و کارگاه های ذوب فرستاده می شوند. مس به دست امد از این روش بسیار با کیفیت تر از مس هایی است که با سوختن روکش به دست می ایند.

فرآیندهای پاکسازی و بازیافت عایق های کابل

– خرد کردن فلز و پلاستیک
– مسیر الک کردن
– شست و شو با سرعت pvc زیاد و جداسازی براساس چگالی (با استفاده از سه محلول با چگالی های مختلف)
– آب کشیدن و خشک کردن
– صاف کردن مذاب pvc و از بین بردن آلودگی تا حد ممکن

نکات مهم برای بازیافت صحیح سیم و کابل

– دیگر روش‌های سنتی مانند سوزاندن را فراموش کنید و برای بازیافت سیم و کابل به روش مدرن و استفاده از ماشین آلات روی آورید. این روش هم مقرون به صرفه است، هم آسیبی به محیط زیست نمی‌زند و هم اشتغالزایی می‌کند.
– یکی از مواردی که ممکن است در خط بازیافت سیم و کابل اتفاق بیافتد، خرابی قسمتی از درستگاه بازیافت باشد. توصیه می‌شود برای بهره‌مندی سریعتر خدمات پس از فروش و تعمیر ماشین آلات، این نوع ماشین آلات را از تولیدکنندگان معتبر ایرانی تهیه فرمایید.
– بیشتر دستگاه‌های بازیافت وارداتی از کشور ایتالیا هستند و دارای فیلترهای گران قیمت بوده و تمیز کردن آنها نیز زمان‌بر می‌باشد. در برخی دستگاه‌ها نیز باید با دستگاه واترجت انجام شود که باعث پایین آمدن زمان انجام کار مفید نیز می‌شود. به همین دلیل بهتر است از فیلترهای موجود در کامیون‌های پر تیراژ کشور استفاده نمود تا انجام کار آسان‌تر و مفیدتر شود.
– اکثر دستگاه‌های خارجی بازیافت سیم و کابل روکش‌دار به صورت یک پک کامل و به هم پیوسته وارد کشور می‌شوند. و در صورت خرابی، برای تعمیر باید کل دستگاه و خط بازیافت خاموش شود. در صورتیکه بهتر است از ماشین آلاتی با خطوط تولید متحرک استفاده شود که در صورت بروز مشکل برای قسمتی از دستگاه، فقط همان قسمت خاموش شود.

– سیم و کابل بازیافتی در روش مدرن و آسیاب کردن، ۱۰% گران‌تر و با کیفیت بالاتری به فروش می‌رسد.
– ضایعات سیم و کابل را هرگز به مقدار زیاد انبار نکنید؛ و مراقب آتش سوزی غیر منتظره آنها باشید.
– تمام مواد اضافی روی سیم و کابل را قبل از بازیافت جدا کنید، زیرا وجود ناخالصی در محصول بازیافتی، کیفیت آن را کاهش می‌دهد. (مانند سوکت‌های سر سیم‌ها و…)
– یکی دیگر از ۱۱ نکته برای بازیافت صحیح پی وی سی ، از دستگاه‌هایی استفاده نمایید که جای سنگ زدن تیغه آسیاب مناسب باشد. (برای مثال: در تیغه‌های متحرک ۱۸ میلی‌متر و در تیغه‌های ثابت ۲۹ میلی‌متر باشد.)
– از دستگاه‌هایی استفاده کنید که هوا در آن در یک سیکل باز قرار داشته باشد. چرا که در برخی دستگاه‌ها هوا در یک سیکل بسته بوده و همین امر باعث پر شدن سریع فیلتر می‌شود.
– در ماشین آلات بازیافت، قسمتی به عنوان سیستم جمع آوری گرد و غبار وجود دارد که شما باید از کارکرد صحیح آن اطلاع داشته باشید. آن را بررسی نمایید چرا که در خالص بودن و ناخالص بودن مواد بازیافتی نهایی تأثیر به سزایی دارد.
– در نهایت مس‌های آسیاب شده از بازیافت سیم و کابل را به صورت فشرده در آورید، چون باعث سهولت در جابه‌جایی، حمل و نقل و استفاده از آن می‌شود.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد های بازیافت

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد های بازیافت اینجا کلیک کنید.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث واحد بازیافت سیم و کابل

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۲۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۶۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)