طرح تولید و فرآوری سنگ تراونیکس

مروزه در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلف برای تکمیل انواع پروژه ها استفاده می شود. یکی از این مصالح پرکاربرد و بادوام سنگ است که جایگاه ویژه ای در ساختمان سازی داشته و از قدیم تا اکنون توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. استحکام و طول عمر سنگ باعث شده از این متریال هم در نماکاری ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده شود. سنگ ها در انواع گوناگون با قابلیت های متفاوت از معادن سطح زمین استخراج می شوند و بعد از فرآوری توسط سازندگان مورد استفاده قرار می گیرند. طرح و نقش سنگ های طبیعی و قابلیت های آنها این امکان را برای مشتریان فراهم نموده که گزینه های متعددی برای انتخاب پیش رو داشته باشند و متناسب با بودجه خود و نوع دکوراسیون یا نمایی که مد نظر دارند نسبت به خرید سنگ مورد علاقه اقدام نمایند.
تراورتن یک سنگ رسوبی متخلخل است که بافت آن به صورت لایه لایه بوده و اصلی ترین کانی در ساختار آن کلسیت می باشد. این سنگ در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود و به دلیل بافت متخلخل خود انتخاب خوبی برای کفپوش ساختمان به شمار می آید. از این سنگ هم در نمای خارجی و هم در طراحی داخلی با ابعاد و اشکال گوناگون استفاده می شود. سنگ مرمر نیز یک سنگ رسوبی دگرگون شده است که دانه بندی آن درشت و بلورین است و از قابلیت انتقال نور برخوردار می باشد. این سنگ در رنگ های متنوع به صورت ساده یا رگه دار در طبیعت یافت می شود و به دلیل زیبایی بی نظیر در دکوراسیون داخلی از آن استفاده می شود. این سنگ مقاومت پایینی در برابر جذب آب دارد، از این رو برای نمای ساختمان به کار نمی رود.
سنگ تراونیکس (Traonyx) ترکیب دو سنگ تراورتن (Travertin) و سنگ انیکس یا مرمر (Onyx) است و متشکل از کانی هایی همانند آراگونیت، کلسیت و کربنات آهن می باشد. بیشترین درصد سنگ هایی که روی کره زمین یافت می شوند سنگ های آذرین هستند. وقتی مواد آتشفشانی از کوه های آتشفشان فوران می کنند، بر روی زمین پخش می شوند و با گذشت زمان دچار فرسایش می گردند. این مواد توسط آب دریا یا رودخانه ها به مکان های مختلف حمل می شوند و رسوب می کنند. در بین این رسوبات که به صورت لایه لایه هستند موادی با ساختار متفاوت قرار می گیرد که تحت فشار با لایه ها پیوند خورده و بافت سنگ را پدید می آورند. سنگ های حاصل از چنین فرآیندی سنگ های رسوبی نامیده می شوند. این سنگ ها اگر تحت تاثیر عواملی مانند فشارهای درونی و بیرونی زمین و یا چشمه های آب گرم قرار گیرند دگرگون شده و بافت آنها به بافت بلوری تغییر پیدا می کند. تراورتن یک سنگ رسوبی است که ترکیبات آن در اثر دگرگونی به سنگ مرمر تبدیل می شود، البته دگرگونی این سنگ نیاز به فشار، دمای بالا و مدت زمان طولانی دارد. اگر شرایط لازم برای تبدیل کامل سنگ تراورتن به سنگ مرمر وجود نداشته باشد و یا قبل از اتمام فرآیند دگرگونی این سنگ از زمین استخراج شود، محصول بدست آمده سنگ تراورتنی است که بخشی از بافت آن به بلورهای سنگ مرمر تبدیل شده و ویژگی هیچ یک از سنگ های مرمر یا تراورتن را ندارد. از نظر سنگ شناسی این محصول سنگ تراونیکس نام دارد. سنگ تراونیکس هم در معادن تراورتن و هم در معادن سنگ مرمر یافت می شود و می توان آن را برای مصارف گوناگون استخراج نمود.
سنگ تراونیکس که یک سنگ رسوبی نیمه دگرگون است در رنگ هایی نظیر قرمز، شکلاتی، زرد و سفید یافت می شود. این سنگ یک سنگ متخلخل و دارای نقوش و رگه های پر رنگ و واضح می باشد که با زیبایی منحصر بفرد خود در نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به طرح های جدیدی که از طرف طراحان و معماران برای دکوراسیون داخلی پیشنهاد می شوند نگاهی بیندازید متوجه تمایل آنها به حضور طبیعت در ساختمان می شوید. الگوها و تم های الهام گرفته از طبیعت دارای رنگ های متضاد و نقش و نگارهای نامنظم و طبیعی هستند که استفاده از آنها در انواع بناها تا حد زیادی سردی و یکنواختی سبک های مدرن را کاهش می دهد. سنگ تراونیکس از جمله سنگ هایی است که به دلیل نقوش متفاوت و رنگ های زیبای خود حسی از طبیعت را به خانه ها منتقل می کند. قسمت هایی از این سنگ که دارای رگه های پر رنگ است نور را از خود عبور نمی دهند اما نور می تواند از سایر قسمت های آن عبور کند. این ویژگی سنگ باعث شده هنگام استفاده از آن در طراحی داخلی، پشت آن نورپردازی انجام شود تا با عبور از سنگ جلوه ای متفاوت به فضا بخشیده شود. سنگ تراونیکس بعد از استخراج از معادن در انواع چرمی، صیقل داده شده و آنتیک فرآوری و مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ در مواردی نظیر کفپوش، دیوارپوش، پله ها، ستون ها، نمای خارجی ساختمان و … کاربرد دارد.

انواع سنگ تراونیکس
تراونیکس کارمانیا

سنگ تراونیکس کارمانیا یکی از محبوب‌ترین و زیباترین سنگ‌های طبیعی ایران است. از این سنگ می‌توان در نمای داخلی و خارجی استفاده کرد. سنگ کارمانیا ترکیبی از رنگ‌های سفید و خاکستری در زمینه قهوه‌ای می‌باشد.

تراونیکس جنگلی

سنگ تراونیکس جنگلی یکی از انواع سنگ‌های آهکی نیمه دگرگون شده است. این سنگ زمینه‌ قهوه‌ای با نقش‌های تیره و روشن دارد. معدن سنگ تراونیکس جنگلی در استان اصفهان قرار گرفته است. این سنگ را می‌توان در ابعاد اسلب، پلاک، پله، حجمی، جدولی و کابینت فرآوری نمود. سنگ تراونیکس جنگلی در تمامی فضاهای داخلی و خارجی به کار می‌رود.

تراونیکس چوبی

علت نام‌گذاری این سنگ به تراونیکس چوبی، شباهت ظاهری آن به چوب است و زمینه‌ای قهوه‌ای رنگ دارد. مهم‌ترین و بارزترین ویژگی این سنگ، قابلیت عبور نور است. به همین دلیل، برای بخش‌های کم‌نور ساختمان گزینه‌ مناسبی به شمار می‌رود. از سایر ویژگی‌های این سنگ می‌توان به مقاومت در برابر ساییدگی، جذب آب بسیار پایین و قابلیت ساب‌پذیری اشاره کرد. از این سنگ، همانند سایر اعضای خانواده‌ تراونیکس، می‌توان در تمامی فضاهای داخلی و خارجی استفاده نمود.

سنگ تراونیکس محلات

این سنگ دارای زمینه‌ کرم رنگ به همراه رگه‌هایی از رنگ‌های قهوه‌ای روشن و بژ می‌باشد. سنگ تراونیکس محلات به دو صورت بی‌موج و موج‌دار برش داده می‌شود. مشخصه‌ بارز این سنگ، عبور نور از بخش مرمری آن است. بیشترین کاربرد این سنگ در طراحی نمای داخلی از قبیل دیوار لابی، سرویس‌های بهداشتی و مصنوعات سنگی می‌باشد. معدن سنگ تراونیکس محلات در استان مرکزی قرار گرفته است.

سنگ تراونیکس یزد

سنگ تراونیکس یزد، تم رنگی کرم متمایل به زرد با رگه‌های سفید و قهوه‌ای دارد. رگه‌های زرد و قهوه‌ای این سنگ از جنس تراورتن و رگه‌های سفید از جنس مرمر هستند. این سنگ همانند سایر اعضای مجموعه‌ تراونیکس‌ها، قابلیت عبور نور و کاربرد در تمامی فضاهای داخلی و خارجی را دارد. همچنین، به دو شکل موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود.

 

نحوه شکل گیری سنگ تراونیکس (Traonyx)

اکثر سنگ های موجود در سطح زمین را سنگ های آذرین تشکیل می دهند که در زمان فعالیت کوه های آتشفشانی از دهانه آتشفشان ها فوران کرده و بر روی سطح زمین پخش شده اند و در طی سالیان متمادی دچار فرسایش می شوند و در اثر حرکت های سیال طبیعت همچون امواج دریا و رودخانه ها به مکانهای دیگرمنتقل می شوند و به صورت لایه لایه رسوب می کنند و در این حین مواد دیگری نیز در بین لایه های سنگ های آذرین قرار می گیرند که دارای ترکیب و ساختاری متفاوت می باشند و تحت فشار و زمان طولانی این لایه ها با یک دیگر پیوند خورده و سنگ را ایجاد می کنند که اصطلاحاً به آن سنگ رسوبی گفته می شود.
سنگ های رسوبی در اثر فشارهای روی زمین و درون زمینی و در مجاورت چشمه های آب گرم شرایط مناسبی را برای دگرگون شدن پیدا می کنند و چنانچه دارای خاصیت تبدیل باشند به بلورهای مرمر تبدیل می شوند. سنگ های تراورتن دارای ترکیباتی هستند که قادر تبدیل به بلورهای سنگ مرمر می باشند ولی فرآیند تبدیل شدن سنگ تراورتن به مرمر علاوه بر شرایط فشار و دمای بالا احتیاج به گذشت زمان زیادی نیز دارد. پس از انجام واکنش و ایجاد بلورهای مرمر هرچند ترکیب شیمیایی تغییر نمی کند ولی در خواص مکانیکی و ظاهر تغییرات عمده ای ایجاد می شود به نحوی که امکان عبور نور از بلورهای مرمر وجود دارد.
در کل میتوان گفت که در اثر دگرگونی سنگ تراورتن بلورهای سنگ مرمر ایجاد می شود و سنگ مرمر همان تراورتن پخته شده است. حال چنانچه شرایط محیطی لازم برای انجام این واکنش به میزان کافی ایجاد نشود و یا پیش از اتمام پروسه تبدیل سنگ های تراورتن به بلور های مرمر از معدن بهره برداری صورت گیرد محصول استخراج شده سنگ تراورتنی است که تنها بخشی از آن به بلورهای مرمر تبدیل شده و از لحاظ خواص فیزیکی و ظاهری هیچ یک از مشخصات دو دسته مرمر و تراورتن را ندارد و دسته بندی جدیدی را ایجاد نموده که به نام سنگ تراونیکس شناخته می شود.

مشخصات ظاهری سنگ تراونیکس (Traonyx)

سنگ تراونیکس دارای نقوش پر رنگ و بعضا متفاوتی از زمینه است که نور از آن عبور نمی شود و قسمتهایی از آن نیز کاملا نور را از خود منتقل می کنند و عبور گزینشی نور زمانیکه در پشت سطح سنگ از منبع روشنایی استفاده شود صحنه های جذاب و بدیعی را خلق می کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سنگ تراونیکس

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سنگ تراونیکس ۱۴۱۰۴۱۲۴۳۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سنگ تراونیکس

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد

مراحل تولید و فرآوری سنگ

سنگ در بلوکهای بزرگ از دیواره معدن استخراج می شود. سپس تولیدکننده این بلوک ها را به اسلب یا ابعاد دیگر برش می دهد.
سنگ باید به دقت بلوک شود و ترجیحاً به عنوان بلوک های بزرگ برداشته شود. اولین قدم، پایین آوردن “بلوک اولیه” است که یک تکه بزرگ از ابعاد بزرگ است که از دیوار معدن سست می شود. این اغلب با حفاری، انفجار یا اره انجام می شود. یک بلوک اولیه بسته به نوع سنگ می تواند در اندازه های متفاوت تا ۱۰۰۰ مترمکعب، ۲۷۰۰ تن هم باشد.
هنگام حفاری و انفجار، مهم است که سنگ خرد نشود. برای جلوگیری از این امر، سنگ با استفاده از اولین سوراخ سوراخ ها برای تعیین خط برش به صورت مستقیم برش داده می شود. انفجار بعضی از سنگها نسبت به سایرین آسان تر است، بنابراین فاصله بین سوراخ های مته بر این اساس متفاوت است. مهم است که استفاده از مواد منفجره را تا حد ممکن محدود کنید و فقط انواع ضعیف تر را انتخاب کنید.
مدتها پیش، از پودر سیاه برای انفجار استفاده می شد، اما امروزه مواد منفجره بسیار تخصصی و فیوزهای منفجر شده رایج است. معمولاً تکنیک انفجار متناسب با خاصیت نوع سنگ خاص طراحی شده است.
امروزه متداول ترین روش برای سنگ زنی از سنگ ابعاد، برش بلوک های اولیه با اره باند سیم است. کابلهای سیم الماس از طریق سوراخ های دریل پیچیده شده و سفت شدن سیم در حین اره به زودی در برش های بزرگ حاصل می شود. اره به این روش اغلب تنها وسیله استخراج بلوک های مرمر و سنگ آهک است. برای این نوع سنگها ممکن است از اره های زنجیره ای و اره شمشیر نیز استفاده شود. حتی انواع سنگ های بسیار سخت را می توان با اره سیم استخراج کرد، اما بیشتر اوقات کارخانه سازنده معدن می تواند با حذف یک یا دو بلوک از این طریق کارایی بیشتری پیدا کند و سپس بلوک های باقی مانده را منفجر کند.
پس از آنکه بلوک اولیه از معدن آزاد شد، می توان با استفاده از حفاری/ انفجار، اره یا با قرار دادن در سوراخ های مته و ضربه زدن با یک چکش به بلوک های کوچکتر تقسیم کرد. در صنعت تولید تخته سنگ، بلوک های اولیه اغلب کوچک هستند و صفحات تخته سنگ به صفحات به تدریج نازک تر تقسیم می شوند.
هنگامی که بلوک ها به درستی شکل گرفته اند ، آنها آماده انتقال به نزدیکترین کارخانه هستند. اگر آنها در بازار بین المللی فروخته شوند، استانداردهای سختگیرانه ای برای رعایت وجود دارد. علاوه بر این، آنها باید بی عیب و نقص باشند، یعنی هیچ ترک کوچکی وجود نداشته باشد که بعداً طی پردازش به ترک های بزرگتر تبدیل شود.
بلوک های فروخته شده باید از نظر رنگ و ساختار و بدون مناطق لکه دار یکنواخت باشند. رسوب سنگ طبیعی معمولاً شامل ترک های بیشمار و نقص های دیگر است، بنابراین جای تعجب ندارد که فقط درصد کمی وجود دارد که به استاندارد بازار برسد. به عنوان یک قاعده، فقط پنج تا بیست درصد از آنچه که از یک سنگ طبیعی بدست می آید قابل فروش است، اگرچه مواردی استثنایی در مناطقی از اروپا وجود دارد که میزان استفاده بالاتر از آن حاصل می شود.
تخته سنگ در طول صفحه شکاف طبیعی آن به طور مکرر تقسیم می شود، جایی که فاصله بین این لایه ها ضخامت دال را تعیین می کند.
ابعاد سنگ معمولاً با اره شکل می گیرد. انواع اره های سنگی ساخته شده از جمله تیغه های پوشیده از الماس و اره قاب وجود دارد که دارای بسیاری از تیغه های موازی، اره مستقیم و همچنین اره های مدور در اندازه های مختلف است. امروزه روش های بسیار پیشرفته ای در زمینه اره کردن سنگ طبیعی وجود دارد که شامل سیستم های کنترل پیشرفته و راه حل های یکپارچه برای تولید خط مونتاژ است.
بعد از این مراحل سطح سنگ صیقل داده می شود به صورتی که از ساینده های درشت شروع می شوند و سپس به سمت ساینده های ریزتر و ظریف تر حرکت می کنند تا اینکه سطح صیقلی حاصل شود و رنگ و بافت طبیعی سنگ بهبود یابد. از طرف دیگر می توان از ابزارهای مختلفی برای ایجاد یک سطح خشن استفاده کرد. از جمله، سنگ تراشی، انفجار شن و ماسه و یا عملیات حرارتی و شعله.

وضعیت واحد های فعال تولید و فرآوری سنگ تراونیکس

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید و فرآوری سنگ تراونیکس در کشور به تفکیک استان آمده است .

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع معدنی

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع معدنی اینجا کلیک کنید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)