طرح تولید سولفید سدیم

سولفید سدیم یک ترکیب زرد رنگ، یا قرمز آجری رنگ می باشـد کـه عمـدتا در صـنایع نـساجی، ابریـشم مصنوعی و چرم سازی بکار می رود .این ماده از نظر تولید وصادرات هـم موقعیـت خـوبی دارد کـه بـه انـواع مختلف زیر تقسیم می شود :
۱ سولفید سدیم متبلور: سولفید سدیمی است که هر مولکول آن دارای ۷ تا ۹ مولکول آب تبلور میباشد و خلوص آن حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد جرمی است .
۲ سولفید سدیم پرک: سولفید سدیمی است که در انتهای فرآیند تولید به وسیله برش و سایر عملیات به شکل تکههای پولکی شکل بدست میآید و خلوص آن حدود ۶۰ درصد میباشد .
۳ سولفید سدیم شکسته: سولفید سدیمی است به شکل کلوخه که از شکستن قطعات بزرگ آن پس از خشک شدن بدست میآید و خلوص آن حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد میباشد

توضیح موارد مصرف و کاربرد

موارد اصلی کاربرد سولفید سدیم عبارتست از :
۱ در رنگرزی منسوجات،چرم،ابریشم مصنوعی و سایر صنایع شیمیائی مصرف می شود .
۲ در صنایع چرم سازی کاربرد دارد .
۳ در صنایع کاغذ سازی کاربرد دارد
۴ در ساخت رنگهای نساجی گوگردی استفاده میشود .
۵ بعنوان عامل احیا کننده ضعیف
۶ بعنوان انگل کش
۷ در تهیه ترکیبات آلی

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

در هریک از کاربردهای بالا می شود جایگزینی قائل شد که البته بازهم به دیگر ترکیبات گوگردی می رسیم در انگل کشی سولفات مس را می توان جایگزین کرد و در چرم سازی سولفات سدیم،در ساخت رنگهای نساجی از از سولفات مس بهره برد .

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به کاربردهای مختلف این ماده در صنعت می توان گفت در صنایع کاغذسازی شیمیائی این ماده کاربرد بسیار زیادی دارد.که جهت تولید کاغذهای تحریر و روزنامه استفاده میگردد و در صنعت کشاورزی هم نقش بسیار مهمی دارد لذا می توان گفت که یکی از پرکاربردترین مواد شیمیائی می باشد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سولفید سدیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سولفید سدیم ۱۴۲۱۴۱۲۳۱۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سولفید سدیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی سولفید سدیم ۲۸۳۳۱۱۰۰ میباشد.

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها

اصولاً سولفید سدیم را به سه روش زیر میتوان تهیه کرد :
۱ واکنش سولفید هیدروژن و سودسوز آور
۲ احیاء سولفات سدیم با ذغال یا گاز
۳ الکترولیز نمک طعام، ترکیب ملغمه سدیم با گوگرد
با توجه به دسترسی به مواد اولیه، نوع فرآیند، کیفیت محصول تولید، راندمان واکنش و بالاخره جنبه اقتصادی فرآ نی د، انتخاب کننده روش تولید میباشد .

تولید به روش احیا سولفات سدیم با زغال سنگ

مواد اولیه اصلی جهت ساخت سولفید سدیم عبارتنند از :
۱ سولفات سدیم
۲ زغال سنگ
همه این مواد اولیه بطور طبیعی در ایران یافت می شود .
روش ساخت : سولفات سدیم(کیک نمک)و زغال سنگ را به نسبت ۲ به ۱ باهم مخلوط می کنند.حدود ۵ درصد کربنات سدیم به ان اضافه می کنند.این ماده هم به عنوان سرعت جریان و هم به عنوان یک عامل خنثی کننده برای هرگونه اسید آزاد عمل می کند.مخلوط را در داخل یک کوره انعکاسی(شعله )ای furnace Reverberatory در درجه حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار میدهند.عمل احیا ۲ الی ۵,۲ ساعت به طول می کشد .
محصول بدست آمده از کوره به عنوان خاکستر سیاه ash black معروف استکه آن را سرد و خرد کرده توسط آب گرم چندین مرتبه شستشو می دهند و درجه حرارت ۵۰ درجه سانتیگراد سولفید سدیم را استخراج می کنند . انواع مختلف سولفید سدیم به رنگ های قهوه ای مایل به زرد به این طریق بدست می آید ولی بلورهای سفید سولفید سدیم را می توان بوسیله افزایش ۰/۵ درصد سیانور سدیم به مایع، قبل از بلورسازی بدست آورد

تولید سولفید سدیم توسط سود و سولفید هیدروژن :

سود سرمایه ۴۰ %در تانکهای ذخیره به سود ۳۸ % تبدیل شده و به داخل برج تزریق میگرددو با گاز سولفید هیدروژن وارد واکنش شده و در نتیجه سولفیدات سدیم محلول تولید میگردد. فعل و انفعال انجام شده در این مرحله عبارت است از: H2O+NaHSNaOH+H2S
این واکنش در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد و فشار ۳ اتمسفر انجام میگیرد دیب. ن ترتیب سولفید هیدروژن سدیم بدست آمده پس از تکمیل عمل جذب توسط پمپ وارد مرحله بعدی پروسس میگردد. لازم به تذکر است درصورت نیاز میتوان محصول را به دو قسمت تقسیم نمود و قسمتی بصورت سولفید هیدروژن سدیم ۴۰ %بفروش رساند که در این صورت قسمت اول وارد یک تانک شده و به عنوان اولین محصول ذخیره میگردد. که در صورت لزوم قابل تغلیظ و پرک شدن نیز میباشد .
در این طرح به علت بازار مصرف مناسب سولفید سدیم، تمامی محصولات بصورت سولفید سدیم ۶۰ %پرک تولید میگردد. بنابراین سولفید هیدروژن سدیم که وارد راکتور شده است با سود ۳۸ %مجدداً واکنش داده و منجر به تولید محلول Na2S میگردد .
سولفید سدیم حاصل در این مرحله وارد تبخیر کننده شده و توسط جدا کننده بخارات آن خارج میشود. ماده حاصل در این مرحله پس از عبور از پمپ به بسترشناوری وارد میگردد که در آن بستر شناور، سیلندری محتوی آب سرد قرار دارد. لایهای از مایع سولفید سدیم که در داخل بستر شناور وجود دارد به سیلندر چسبیده و این لایه بر اثر برودت آب داخل سیلندر به صورت کریستال شده توسط کاردکی از سیلندر جدا میگردد و سپس وارد دستگاه پرک ساز میشود. و به صورت پرک در میآید. پرک حاصل وارد قسمت بسته بندی شده و در بستههای ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرمی بسته بندی شده و به انبار محصول فرستاده می شود

شرایط واردات

براساس اطلاعات مندرج در کتب مقررات و شرایط صادرات وزارت بازرگانی به واسطه نیاز شدید داخلی به ورود این ماده اولیه سود بازرگانی و حقوق گمرکی متعلق به آن۱۵ می باشد. که مجموع سود بازرگانی و حقوق گمرکی می باشد.

وضعیت عرضه و تقاضا

با نگرشی اجمالی به آمار واردات این محصول در سال های اخیر و مقایسه حجم پایین واردات آن با حجم بالای واردات سایر محصولات شیمیایی به داخل کشور و نیز حجم بالای صادرات آن درمییابیم وضعیت تولید سولفید سدیم در داخل کشور مطلوب است . علاوه بر آن با تکمیل واحدهای نیمه تمام تولید سولفید سدیم، میزان تولید این ماده در داخل کشور افزایش خواهد یافت . این ماده را جز محصولات شیمیایی غیر نفتی است که میزان صادرات آن از میزان واردات بیشتر است

وضعیت واحد های فعال تولید سولفید سدیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سولفید سدیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سولفید سدیم

نمودار واردات و صادرات سولفید سدیم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید سولفید سدیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۷۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۶۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۵۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)