طرح تولید دوشاخه و سرپیچ

دو شاخه و سرپیچ بر اساس مشخصات مختلفی که دارا می باشند طبقه بندی می شوند. در ادامه به ترتیب ابتدا طبقه بندی سرپیچ و سپس دو شاخه ارائه می گردد.

الف – سرپیچ ها

سرپیچ ها دارای انواع و اقسام متعدد می باشند که با توجه به مسائل مختلفی می توان آنها را طبقه بندی نمود، انواع طبقه بندی سرپیچ ها به قرار زیر می باشد:

١- برحسب جنس بدنه سرپیچ

شامل انواع سرپیچ های عایقی و سرپیچ های فلزی

٢- بر حسب میزان جریان اسمی
تقسیم بندی سرپیچ ها

بر این اساس سرپیچ ها به انواع زیر تقسیم می گردند:

 

 

٣- بر حسب ولتاژ اسمی

بر این اساس سرپیچ ها در سه گروه ولتاژ مورد بررسی قرار می گیرند:
١٢۵ ولت
٢۵٠ ولت
۵٠٠ و ٧٠٠ ولت

۴- بر حسب درجه محافظت در برابر رطوبت

شامل انواع سرپیچ های معمولی و سرپیچ های ضد قطره می باشد. این سرپیچ ها در برابر نفوذ آب
عایق بندی شده اند.

۵- برحسب طریقه نصب

– سرپیچ هایی با مجرای اتصال
– سرپیچ های آویز
– سرپیچ های دیواری
– سرپیچ هایی بدون مجرای اتصال دیگر

ب – دوشاخه
دوشاخه نیز به روش های مختلفی قابل تقسیم بندی می باشد
١- بر حسب درجه محافظت در برابر رطوبت

– معمولی
– حفاظت شده در برابر آب
– حفاظت شده در برابر پاشیده شدن آب با فشار (جت آب)

٢- بر حسب اتصال زمین

– بدون اتصال زمین
– با اتصال زمین

٣- بر حسب روش اتصال به هادی

– قابل تعویض
– غیر قابل تعویض

موارد کاربرد دوشاخه و سرپیچ

انواع دوشاخه و سرپیچ کالایی “نهایی” قلمداد می شوند که مستقیما” توسط مصرف کنندگان بدون هیچگونه تغییری در شکل و یا ماهیت آنها مورد استفاده قرار گیرند. کاربرد عمده این قطعات در ساختمان سازی می باشد.

 

 

کالای جایگزین دوشاخه و سرپیچ

در بیشتر مواقع عملکرد این قطعات مهم بوده و بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین کالایی که بتواند این عملکرد را به خوبی انجام دهد و جانشین این قطعات گردد وجود ندارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید دوشاخه و سرپیچ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پریز و دو شاخه خانگی : ۳۱۲۰۴۱۲۳۱۷

سرپیچ مهتابی : ۳۱۲۰۵۱۲۳۳۳

سرپیچ استارتر مهتابی :  ۳۱۲۰۵۱۲۳۳۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید دوشاخه و سرپیچ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پریز و دو شاخه خانگی : ۸۵۳۶

سرپیچ مهتابی : ۸۵۳۶۶۱۰۰

سرپیچ استارتر مهتابی :  ۸۵۳۶۶۹۹۰

روشهای مختلف تولید و انتخاب روش بهینه

قالب زنی این ترکیبات معمولا بر اساس سه روش متداول به شرح زیر انجام می شود.

قالب زنی ساده

در این روش ترموست به درون قالب ریخته می شود. با بسته شدن قالب و تحت فشار قرار گرفتن و نیز گرم شدن آن، مواد ترموست نرم شده و فضای داخل قالب را پر می کنند. در همین حین واکنش های شیمیایی صورت گرفته و زنجیرهای مولکولی اتصال شبکه ای برقرار می کنند. بعد از این که واکنش ها کامل گردید و قطعه به اندازه کافی سخت شد، پرس باز شده و قطعه توسط اپراتور بیرون آورده می شود.

قالب زنی فشاری انتقالی

این روش ماند قالب گیری فشاری ساده بوده با این تفاوت که به جای گرم شدن مواد در خود محفظه شکل دهی، در یک محفظه جداگانه فشرده و گرم می شوند. یک استوانه که بصورت سنباده عمل می کند وظیفه فشردن مواد را بر عهده دارد. این سنباده به صفحات پرس متصل می شود. با پایین آمدن صفحات پرس قالب بسته شده و سپس با فشار، موادی را که نرم شده به محفظه های اصلی قالب وارد می کند. هنگامیکه ترموست ها به سرعت از درون راه گاههای قالب عبور نموده و محلهای ورودی قالب را که بسیار کوچکند پشت سر می گذارند، انرژی مکانیکی آنها به گرما تبدیل می شود. این حوادث پخت را سریع نموده و چرخه عمل را کوتاه می نماید. گاهی اوقات به علت طراحی غلط راهگاهها مواد بیش از حد گرم می شوند و در نتیجه هنگام بسته شدن قالب و حرارت دهی کامل، قطعه دچار سوختگی خواهد شد. سرعت تولید قطعه در این روش متوسط است و در مواردیکه تیراژ تولید خیلی بالا نباشد مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب زنی تزریقی

عمده ترین فرآیند برای تولید قطعات پلاستیکی در شکلهای پیچیده “قالب زنی تزریقی” است که یک فرآیند مداوم می باشد. این روش فرآیند ساده ای است که در آن گرانولهای سرد پلاستیک در داخل محفظه ای ریخته شده و حرارت داده می شوند تا نرم یا ذوب شوند. سپس این مذاب توسط پیستون و یا مارپیچ به داخل قالب تزریق گردیده و داخل حفره قالب سرد می شود. فشار اعمال شده به پلیمر مذاب برای تزریق در قالب زمانی که قالب کاملا پر شده و سرمایش کافی نیز انجام نشده باشد اعمال می گردد، تا از تشکیل حباب (در اثر خلاء) و یا چروک خوردگی و در هم پیچیدن غیر طبیعی قطعه قالب زده شده جلوگیری شود.هر چند قالب گیری تزریقی اصولی ساده دارد اما قالب گیری ترموست ها از حساسیت بالایی برخوردار است به نحوی که با کوچکترین اشتباه در بکار انداختن دستگاه ها، ضررهای جبران ناپذیری به دستگاه وارد میشود. این حساسیت ناشی از ماهیت ترموست بودن این نوع پلاستیک است. لذا جهت جلوگیری از شبکه ای شدن پلیمریزاسیون در محفظه تزریق لازم است که دمای این قسمت کاملا تحت کنترل باشد تا بدین ترتیب وقفه ای در امر تولید حاصل نشود. لزوم کنترل دقیق دما و فشار در این دستگاه ها باعث شده است که در مقایسه با دستگاه های تزریقی مواد ترموپلاست هزینه بالاتری داشته باشند.در قالب گیری تزریقی ترموست ها می توان قطعات پیچیده (از نظر شکل ظاهری) را با بکار گیری قالب های
مناسب تولید نمود. همچنین به دلیل ذوب کامل مواد ترموست در داخل محفظه، محصول تولیدی یکنواخت تر بوده و دارای استحکام بیشتری می باشد. در این روش سرعت تولید قطعات بالا می باشد و در مواردیکه ظرفیت تولید بالا مورد نظر است لزوم بکارگیری آنها افزایش می یابد.

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی

با توجه به اینکه روش “قالب زنی فشاری ساده” از قدیمی ترین روش های تولید پلاستیکهای ترموست است. این روش به سهولت و توسط دستگاه های ارزان قیمت انجام می گیرد ولی سرعت تولید قطعه در آن کم است و در مواردی که شکل قطعه پیچیده نبوده و نیاز به سرعت تولید زیاد نیست، استفاده می گردد.

وضعیت واحد های فعال تولید دوشاخه و سرپیچ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دوشاخه و سرپیچ در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

وضعیت واردات و صادرات دوشاخه و سرپیچ

نمودار واردات و صادرات دوشاخه و سرپیچ در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

اهمیت استراتژیک کالا

صنعت تولید دو شاخه و سرپیچ (ادوات توزیع جریان) از صنایع نسبتا جوان کشور می باشد که در اوایل سالهای دهه ١٣٣٠ در کشورمان ایجاد شده است. این صنعت از نظر تکنولوژی و فنی دارای پیچیدگی خاصی نمی باشد. این گروه ادوات شامل کلید، پریز، جعبه تقسیم، ترمینال، دوشاخه، سرپیچ و … است که تعداد آنها متجاوز از یکصد عدد می باشد. این ادوات در اشکال مختلف و جهت مصارف گوناگون طراحی،ساخت و بکار برده می شوند که دو گروه عمده این وسایل ادوات خانگی و دیگری ادوات صنعتی می باشد.

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

دوشاخه و سرپیچ در ساختمان سازی بکار رفته و در ضمن فرآیند تولید این قطعات پیچیده نبوده و بسیار آسان می باشد. به همین دلیل تجار تمایلی به واردات این محصول نداشته و کلا تبادلات جهانی آن از رونق چندانی برخوردار نیست. به عبارت دیگر اکثر کشورها نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند.

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح تولید دوشاخه و سرپیچ

با توجه به اهمیت دسترسی این واحد به بازار های داخلی مصرف کننده “دوشاخه و سرپیچ” مکان اجرای طرح می تواند یکی از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز، شیراز یا مشهد باشد.

تجزیه و تحلیل

با توجه به اینکه مصرف دوشاخه و سرپیچ به میزان رشد ساختمان سازی، افزایش انشعاب برق و سایر مکانهای مصرف این محصول بستگی دارد. با ایجاد و حفظ شرایط مناسب تولید می توان به موفقیت در انحصار بازار مصرف داخلی و ورود به بازارهای خارجی (صادراتی) در آینده نه چندان دور امیدوار بود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید دوشاخه و سرپیچ

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)