طرح تولید باند و گاز پزشکی (1)

طرح تولید باند و گاز پزشکی

باند و گاز پزشکی که به بازار عرضه می شوند به سه دسته اصلی استریل، غیر استریل و روغنی تقسیم بندی می شود. انواع باند و گاز پزشکی دارای بافت ساده (تافته) بوده و تراکم تار ۱۲ و تراکم پود آن ۸ است. جنس باند و گاز پزشکی ۱۰۰ درصد پنبه می باشد. الیاف نخ بکار رفته در بافت پارچه مورد استفاده در تهیه باند و گاز می بایست از جنس پنبه طبیعی و خالص باشد و به هیچ وجه نباید از الیاف مصنوعی در آن حتی به مقدار کم نیز استفاده شود.

دلایل عدم استفاده از الیاف مصنوعی

۱. الیاف مصنوعی عموما حساسیت های جلدی و غیر جلدی در بیمار ایجاد می کنند.
۲. به دلیل شکل خاص ساختمانی شان, امکان جذب و نگهداری محلولها و نیز کارایی مطلوب را دارا نمی باشند.

کاربرد باند و گاز پزشکی

انواع باند و گاز پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی سطح کشور به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات به دو دسته استریل و غیر استریل تقسیم می شوند که هر کدام موارد کاربرد خاص خود را دارند. گاز غیراستریل وگاز روغنی عمدتا که جهت بستن زخم های سطحی و گرم نگه داشتن عضله کاربرد دارند. گازهای استریل نیز به صورت گسترده در جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین گاز استریل برای پوشاندن محل سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن برای پانسمان اولیه زخمها و بریدگی های عمیق از گاز استریل استفاده می شود. برای ثابت نگهداشتن اولیه محل در رفتگی و بعضا شکستگی از باند غیر استریل استفاده می شود. به عبارتی می توان گفت انواع باند و گاز از جمله اجزاء لاینفک کمک های اولیه و اعمال جراحی هستند.

طرح تولید باند و گاز پزشکی (3)

فرآیند بسته بندی باند و گاز پزشکی

مرحله بسته بندی پارچه تنزیب میکروب کش ( نگهداری و آماده برای مرحله بعدی ) UV خشک شده در اتاقهای قرنطینه مجهز به لامپ یعنی برش پارچه در ابعاد مورد نیاز شده و مجددا در اتاقهای قرنطینه دیگر نگهداری و آماده برای قرار گرفتن روی دستگاه های بسته بندی می شود. در مرحله بسته بندی که توسط ماشین آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام شده و در داخل بسته های نایلونی مرغوب یا جعبه های مقوایی قرار می گیرند. تا اینجا گاز کاملا بهداشتی تولید شده و به نام گازهای استریل برای اتاق های عمل توسط دستگاه اتوکلاو، استریل شده و مورد استفاده قرار می گیرد. گازهای پانسمان استریل یکبار مصرف پس از عاری شدن از هرگونه مواد زائد در مرحله تکمیل و شستشو با روش اتیلن اکساید در محل تولید و یا به روش پرتونگاری (اشعه گاما) در سازمان انرژی اتمی، استریل شده و توسط داروخانه ها برای مصرف در منازل، مطب ها و اورژانس عرضه میگردد. استریل بودن، بیست و هفتمین فاکتور استاندارد برای این گونه گازها می باشد.

قیمت داخلی باند و گاز پزشکی

بر اساس بررسی های میدانی انجام شده و اطلاعات گرفته شده از فروشندگان تجهیزات پزشکی، داروخانه و مراکز بهداشتی درمانی سطح کشور، متوسط قیمت روز انواع باند و گاز به شرح زیر می باشد.
۱. قیمت هر حلقه باند ۸۵۰ ریال
۲. قیمت هر جعبه گاز روغنی ۴۹۰۰ ریال
۳. قیمت هر پاکت گاز استریل ۱۱۵۰ ریال

طرح تولید باند و گاز پزشکی (2)

اهمیت استراتژیک کالا

تولید گازهای طبی, استریل و باندهای زخم بندی بسیار فنی و تخصصی بوده و با توجه به مصرف آن در اتاق های عمل بیمارستانها و نیز مراکز درمانی و تماس مستقیم با خون بیمار و ارتباط تنگاتنگ با سلامتی و تندرستی وی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گاز و باند از کالاهای اساسی پزشکی بوده و به دلیل تماس با محل جراحت ارتباط مستقیمی با سلامت بیمار دارد. از آنجا که عوارض مصرف باند و گاز غیراستریل عفونت و آلودگی میکروبی است، تولید محصول با رعایت استاندارد ها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

کشورهای عمده تولیدکننده باند و گاز پزشکی

شایان ذکر است به دلیل اینکه این محصولات از جمله کالاهای با مصرف نهایی هستند و همچنین تنوع آن، آمار دقیقی از تولید و مصرف باند و گاز پزشکی در جهان در دسترس نیست. با توجه به اطلاعات موجود می توان گفت کشورهای آلمان، چین، آمریکا و مکزیک از جمله تولید کنندگان عمده این محصولات در جهان هستند. در این میان کشورهای آمریکا، چین و انگلیس از جمله مصرف کنندگان عمده این محصولات در جهان به شمار می آیند.

طرح تولید باند و گاز پزشکی (4)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید باند و گاز پزشکی

۱. باند زخم بندی ساده (پانسمان) : ۲۴۲۳۴۱۳۷۰۱
۲. باند ارتوپدی معمولی (باند گچی) : ۲۴۲۳۴۱۳۷۰۳
۳. باند ارتوپدی سنتتیک (مانند فیبرگلاس، پلی استر) : ۲۴۲۳۴۱۳۷۰۶
۴. انواع گازهای پزشکی : ۲۴۲۳۳۱۳۷۱۴
۵. گاز دندانپزشکی : ۲۴۲۳۴۱۳۷۲۰

وضعیت واردات و صادرات باند و گاز پزشکی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات باند و گاز پزشکی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید باند و گاز پزشکی (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)