طرح تولید جوش شیرین

جوش شیرین ماده ای است شیمیایی که با طبیعت و ساختار بدن انسان ناسازگاری دارد.کسانی که اطلاع ندارند بهتر است که بدانند جوش شیرین از ترکیب یون سدیم و یون بی کربنات ساخته می شود. سدیم بی کربنات به صورت کریستال جامد و سفید رنگی است که معمولا به صورت پودر می باشد.

جوش‌شیرین از آن دسته موادی است که از روزگارهای‌ گذشته کاربرد‌های فراوانی هم در آشپزی، هم به‌عنوان یک ماده درمانی و حتی به‌عنوان یک ماده تمیز‌کننده داشته‌ و جالب است بدانید جوش شیرین می‌تواند یک زیبا‌کننده پوست و مو نیز باشد.
قطعا نخستین چیزی که با شنیدن کلمه جوش شیرین به ذهن شما می‌آید ماده‌ای است که در شیرینی‌پزی از آن استفاده می‌کنند اما این ماده می‌تواند یک ماده زیبا‌کننده فوق‌العاده نیز باشد.
در واقع جوش شیرین این ماده همه‌کاره و طبیعی که از کربنات سدیم ساخته شده است و استفاده‌های فراوانی دارد، از پخت نان و کیک گرفته تا خوشبوکردن فضا، تمیزکردن خانه و حتی زیبایی! با استفاده از جوش شیرین می‌توانید،‌ خوشبوتر باشید و ناخن‌های سالم‌تری هم داشته باشید،‌ اینها تنها بخشی از کاربردهای استفاده از جوش‌شیرین است.

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین ، محصولی به صورت پودر های کریستالی یا گرانولی می باشد ، که دارای فرمول شیمیایی NaHCo3 می باشد . بی کربنات سدیم بدون بو ، دارای رنگ سفید بوده ، دارای ویژگی جذب رطوبت و جذب بو می باشد . این ماده در آب و اتانول به مقدار پایینی قابل حل بوده و دارای خاصیت بازی می باشد .
درواقع جوش شیرین یکی از نمک های سدیم در ترکیب با کربنیک اسید می باشد ، که در این ترکیب فقط یک هیدروژن اسیدی جایگزین سدیم می باشد .
جوش شیرین دارای کاربرد های گوناگونی می باشد ، که در ادامه به معرفی این کاربرد ها می پردازیم . البته قابل ذکر می باشد که باید از تماس جوش شیرین با چشم ، خوردن آن ، تماس با پوست های صدمه دیده و تنفس این ماده جلوگیری شود . همچنین به دلیل محرک چشم بودن جوش شیرین ، قبل از جا به جایی و حمل و نقل این ماده ، باید اقدامات لازم جهت حفاظت از اپراتور صورت بگیرد . به علاوه بسته بندی جوش شیرین باید به صورتی باشد که از نفوذ آب به آن جلوگیری شود و روی آن برچسب مخصوص داشته باشد . جوش شیرین باید در ظروف درب بسته نگهداری شده و انبار نگهداری این محصول باید از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشد .

 

تاریخچه‌ی جوش شیرین

جوش شیرین سابقه‌ای بسیار طولانی در تاریخ دارد و اولین استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد. مصریان باستان از منابع طبیعی ناترون (ترکیبی شامل سدیم بی کربنات) به عنوان رنگ برای نوشتن هیروگلیف‌ها، برای تمیز کردن دندان‌ها و درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند.
سدیم کربنات (که برای تولید صنعتی سدیم بی کربنات استفاده می‌شود) برای اولین بار در سال ۱۷۹۱ توسط پزشک و شیمی‌دان فرانسوی، نیکلاس لوبلان (یا لبلانک) تولید شد. فرآیند لوبلان در قرن ۱۸ به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت که البته امروزه دیگر از این روش استفاده نمی‌شود.
در اوایل قرن ۱۸ میلادی از جوش شیرین و پتاسیم بی کربنات تا حد بسیار زیادی در ماهیگیری تجاری به منظور جلوگیری از فساد ماهی، استفاده می‌شد.
در سال ۱۸۴۶ میلادی، دو نانوای اهل شهر نیویورک ایالات متحده از سدیم بی کربنات برای حجم دهی به خمیر و نان‌پزی خانگی استفاده کردند. کمی بعد این دو کارخانه‌ای تاسیس کرده و با استفاده از سدیم کربنات و دی اکسید کربن به تولید جوش شیرین پرداختند.
با تولید سدیم بی کربنات به شکل صنعتی، استفاده‌های بی‌شماری نیز برای آن کشف و ابداع شد. در حال حاضر، جوش شیرین به عنوان یکی از داروهای الزامی در لیست سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار دارد.

ویژگی‌های فیزیکی جوش شیرین

جوش شیرین جامدی سفید رنگ، در مش بندی های متفاوت ( از کریستال های شکر مانند تا پودرهای شبیه به خاک نرم) و بی‌بو است. کمی مزه‌ی قلیایی می‌دهد و در درمان بالاتر از ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به سدیم کربنات تجزیه می‌شود. سدیم بی کربنات در آب به خوبی و در استون و کمی حل می‌شود. در اتانول نیز نامحلول است.

ویژگی‌های شیمیایی

سدیم بی کربنات ترکیبی آمفوتری است. محلول آبی آن تا حد بسیار کمی بازی بوده که ناشی از تشکیل کربنیک اسید و یون هیدروکسید است. از جوش شیرین می‌توان برای شست‌وشوی ناخالصی‌های اسیدی یک لیپید خام استفاده کرد تا نمونه‌ی خالص‌تری تولید شود. واکنش سدیم بی کربنات و یک اسید باعث تولید نمک و کربنیک اسید شده که به سرعت به کربن دی اکسید و آب تجزیه می‌شود.

کاربرد و مصارف

مکمل غذایی دام و طیور
پاک کردن و سائیدن سطوح
صنایع تولید پاک کننده‌های خانگی
در صنایع غذایی، تولید نوشابه‌های گازدار
در صنعت نساجی برای عمل آوردن نخ‌های پشمی و ابریشمی
در کپسول‌های خاموش کننده آتش، به عنوان باز دارنده در مواد منفجره
می تواند در جهت جلوگیری از اختلالات متابولیکی و تغذیه ای به کار برده شود.
جوش شیرین در ترکیب خمیر دندان به رفع تدریجی لکه‌های دندان و سفید شدن
به عنوان پاک کننده و ساینده ملایم در صورتی که ایجاد حساسیت نکند برای زیبایی پوست به کار رود.
جوش ‌شیرین ترکیبی شیمیایی است که علاوه بر استفاده از آن در شیرینی‌پزی دارای مصارف فراوان دیگری نیز هست. این ترکیب شیمیایی علاوه بر استفاده در موارد شیرینی‌پزی مانند عمل کردن به عنوان خمیرمایه و نیز نرم کردن و پف دادن به کیک‌ها دارای خواص بسیار دیگری نیز است.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید جوش شیرین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک بی کربنات سدیم ۲۴۱۱۵۱۲۴۴۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید جوش شیرین

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی بی کربنات سدیم ۲۸۳۶۳۰ میباشد.

فرآیند تولید جوش شیرین

جوش شیرین را می‌توان با استفاده از واکنش کربن دی اکسید و محلول آبی سدیم هیدروکسید تولید نمود.
در واکنش اولیه سدیم کربنات تولید می‌شود :
CO2 + 2 NaOH → Na2CO3 + H2O
با افزودن بیشتر کربن دی اکسید، بی کربنات سدیم تولید می شود، که با رسیدن به غلظت مشخصی، جوش شیرین در پایین رآکتور رسوب می‌کند.
Na2CO3 + CO2 + H2O → ۲ NaHCO3
همچنین بی‌کربنات سدیم به عنوان محصول فرعی در فرآیند سالوی (فرآیند تولید کربنات سدیم) تهیه می‌شود. در فرآیند سالوی، سدیم کلرید با آمونیاک و دی‌اکسید کربن محیط آبی واکنش داده و بی‌کربنات سدیم به صورت رسوب ته‌نشین می‌شود. رسوب پس از صاف کردن و خشک کردن، بر اثر حرارت به کربنات سدیم تبدیل می‌شود.
NaCl + CO2 + NH3 + H2O → NaHCO3 + NH4Cl
جوش شیرین خوراکی – صنعتی
جوش شیرین چینی – وارداتی
جوش شیرین ایرانی – شیراز
جوش شیرین در تناژ بالا و با قیمت مناسب موجود است.

واردات جوش شیرین
بیشتر جوش شیرین وارداتی از کشور های چین، ترکیه، روسیه و …. می باشد.
وضعیت واحد های فعال تولید جوش شیرین

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید جوش شیرین در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات جوش شیرین

نمودار واردات و صادرات جوش شیرین در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید جوش شیرین

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)