طرح تولید کاشی نانو

در کاشی‌های نانو از شیمیایی- نانوتکنولوژی می‌آید، که کاشی‌ها حاوی نانو ذرات ویژه‌ای هستند. این ذرات یک لایه بر روی کاشی‌ها ایجاد می‌کنند، به این ترتیب به آنها خواص ضد آب و گرد و غبار می‌دهد.
فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم‌های جدید با کنترل سطوح مولکولی و اتمی برای استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهرم می شود. امروزه فناوری نانو به یکی از مهمترین شاخه های پیشرفت علم در بسیاری از زمینه های علوم و مهندسی تبدیل شده است. صنعت کاشی نیز همانند سایر صنایع تحت تأثیر این فناوری قرار گرفته است.
کاشی و سرامیک‌ها یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که در قسمت های مختلف یک ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، نمای ساختمان و… استفاده می‌شوند.

تاریخچه کاشی و سرامیک

سفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود ۱۰ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه گری و هم در کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ آمیزی و لعاب کاری بوده است. زمان آغاز لعاب کاری که امکان ضد آب کردن و همچنین نقاشی کردن و زیبا سازی ظروف و سفال‌ها و تهیه کاشی را مقدور می‌کرد به حدود ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد. کاستی‌ها روش و دانش لعاب کاری را از بابل به نقاط دیگر ایران رواج دادند. بعد از اسلام با تشویق استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی به جای ظروف فلزی، طلا و نقره صنعت سفالگری رشد تازه‌ای یافت و از صنعت سفال سازی و کاشی سازی برای آرایش محراب مسجد، ضد آب کردن دیوار حمام‌ها، ایجاد حوض و آب نما و ظروف و خمره و لوازم و کوزه‌ها و همچنین شیب بندی بام‌ها استفاده شده است.

شرح مختصری از فرآیند طرح تولید کاشی نانو

کاشی‌های شیشه‌ای نانو

یک لایه سیلیکا مایع روی کاشی‌های شیشه‌ای تکمیل شده است تا منافذ میکرو (نانو) را در سطح کاشی پر کند، به طوری که به آنها احساس راحتی و نگاه می‌دهد. این نوع کاشی‌ها نامیده می‌شود کاشی‌های شیشه‌ای نانو.

مزایای کاشی نانو

۱. مزایای استفاده از فناوری نانو در صنعت کاشی و سرامیک کاهش استفاده از مواد شوینده برای تمیز سازی سطح تا ۷۰ درصد
۲. کاهش هزینه‌های پاکسازی و ضدعفونی کردن محیطی
۳. کاهش دوره‌های پاکسازی
۴. کاهش آلودگی‌های محیط و محافظت سطوح از تأثیر نم و کثیفی‌ها
۵. سهولت در تمیز کردن لکه‌های سخت مانند سیلیکون، چربی و روغن با استفاده از آب
۶. جلوگیری از رشد و گسترش کپک، جلبک و مشابه آنها در محیطهای بیمارستانی، حمام و سرویس بهداشتی
۷. کاهش سایش و فرسایش سطوح
۸. بی خطر و سازگار بودن مواد با محیط زیست

بازار نانو پوشش

تقاضای بازار جهانی نانو پوشــش‌ها ، ۲۵۵ کیلوتــن و با تخمیــن درآمدی حدود ۱۴۹۵۰ میلیون دلار بوده اســت. البته افزایش تقاضای مواد پیشرفته در صنایع پزشکی و خودروســازی، ساختمانی دلیلی برای رشد نانوپوشش‌ها بوده است. پوشش‌های توســعه‌یافته بر اساس فناوری‌نانــو، دارای مزیت‌هایی از قبیل افزایش سختی، مقاومت در برابر سایش، انعطاف‌پذیری و شــفافیت بالا نســبت به پوشش‌های مرسوم هســتند. انتظار می‌رود افزایش آگاهی در مورد پوشــش‌های ضدمیکروبی و خودتمیزشــونده کاربــرد آن‌ها باعث بهبود تقاضــای بازار در ســال‌های آینده شود. در نمودار زیر حجم بازار نانوپوشــش‌ها (بر حسب کیلوتن) و محصولات مورد تقاضا در بین ســال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نشان داده شده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)