بررسی اجمالی بازار جهانی متوکسید سدیم

مطالعات بازار تکنیک‌ها و روش‌های تحلیلی و آماری برای جمع‌آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است. این فرایند شامل پژوهش‌های اجتماعی و در محیط کسب‌وکار مهم است. هدف از هر پروژه تحقیقات بازار رسیدن به افزایش درک موضوع می‌باشد. در حال حاضر با رقابتی‌تر شدن بازارهای سراسر جهان، تحقیقات بازار در دستور کار بسیاری از سازمان‌ها، اعم از بزرگ یا کوچک قرارگرفته است.
از جمله مزایای تحقیقات بازار می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
بهره‌برداری از فرصت: یکی از بزرگ‌ترین مزایای انجام تحقیقات بازار این است که شمارا قادر به پیدا کردن فرصت‌های مختلف در بازار کرده و امکان بهره‌برداری از آن‌ها به‌طور مؤثر را فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یافتن اینکه آیا محصولتان مناسب مخاطبان هست یا نه، و اگر نیست، تحقیقات بازار به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می‌کند.
حداقل کردن ریسک: یکی دیگر از مزایای عمده تحقیقات بازار این است که کمک می‌کند تا ریسک‌های کسب ‌وکار حداقل شده و اقدامات موردنیاز در مورد موضوعات خاص در نظر گرفته شود.
برقراری روند و سهم بازار: شرایط بازار به‌طور مداوم تغییر می‌کند. در چنین سناریویی، تنها تحقیقات بازار کامل می‌تواند به ایجاد ادامه روند و سپس تدوین و فرموله کردن برنامه با توجه به نیازهای فعلی و موردنیاز مشتریان کمک کند.
کشف مشکلات احتمالی: ازآنجاکه تحقیقات بازار، واکنش، انتخاب‌ها و اولویت‌های مشتریان را نشان می‌دهد، یک کسب‌وکار می‌تواند محصول را تغییر دهد درحالی‌که هنوز در حال تولید و یا در فرایند تولید است. اگر یکی از نتایج تحقیقات در دست باشد، پیدا کردن مشکلات و سپس کار روی آن‌ها آسان‌تر است.
متوکسید سدیم یک جامد کریستال سفید رنگ با ساختار هگزاگونال است که با دفع گاز متانول شکل می گیرد. این ماده از دسته بازهای آلی در علم شیمی و یک معرف گسترده در صنعت و آزمایشگاه است.متوکسید سدیم یک الکل اکسید سدیم است. واکنش آن با برمیدهای آریل غیرفعال در حضور کاتالیزور مس در شرایط مختلف انجام می گیرد.
با از بین بردن پروتون هیدروژن (+H) از متانول تشکیل می شود. این ماده با نام متیل سدیم یا سدیم متیلات نیز شناخته می شود. با آب واکنش می دهد و در اتانول، متانول محلول و در هیدروکربن ها نامحلول است.متوکسید سدیم با تصفیه متیل الکل با سدیم و همچنین از طریق واکنش سدیم هیدروکسید با متیلن تولید می شود.
سدیم متوکسید بسیار سمی است و ممکن است باعث آسیب دیدگی به بدن از جمله ریه ها، پوست و چشم شود و تماس مکرر با آن می تواند باعث آسیب دائمی به اندام ها گردد. این ماده همچنین یک منبع سوزاننده خطرناک است.متوکسید سدیم با تصفیه متیل الکل با سدیم می تواند تشکیل شود که واکنش آن به شکل زیر می باشد:

۲Na + ۲CH۳OH → ۲CH۳ONa + H۲

این واکنش بسیار گرمازا است و طبیعتاً احتمال اشتعال نیز وجود دارد. محلول سدیم متوکسید در هیدروژن بی رنگ است. این محلول منبعی از متوکسید سدیم است که آن را می توان با استفاده از تبخیر با استفاده از حرارت از این محلول استخراج کرد. با این کار متیل الکل باقیمانده از بین می رود و متوکسید سدیم را در ظرف می گذارد.

ویژگی های متوکسید سدیم

• یک ترکیب آلی فلزی است.
• بی ثبات بوده به نحوی که پس از قرار گرفتن در معرض هوا به عنوان نمک های سدیم تجزیه می گردد.
• در شرایط جوی بی اثر(N۲) با ثبات می باشد.
• قابلیت واکنش با آب را دارد.
• جرم مولی متوکسید سدیم، ۵۴.۰۲ گرم بر مول است.
• در دمای ۱۲۷ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و در دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد به نقطه جوش خود می‌رسد.
• قابل اشتعال و بسیار سمی است.
• یک باز قوی محسوب می‌شود که خورنده است و به شدت با اسیدها واکنش می‌دهد.

موارد مصرف وکاربردهای متوکسید سدیم

متوکسید سدیم به عنوان پایه و واکنش در شیمی آلی استفاده می شود. در سنتز داروها و مواد شیمیایی زراعی مفید است و به عنوان یک نوکلئوفیل عمل می کند و در تولید متیل اترها استفاده می شود. متوکسید سدیم به عنوان آغازگر پلیمریزاسیون اضافی آنیونی با اتیلن اکسید عمل می کند و پلی اتر با وزن مولکولی بالا را تشکیل می دهد. همچنین در تولید بیودیزل از روغن های گیاهی و چربی های حیوانی نقش دارد.
این محصول در دو زمینه سنتز آلی و موارد صنعتی کاربرد دارد که در ادامه به تفسیر بررسی میشود:
• سنتز آلی
سدیم متوکسید یک باز معمول استفاده شده در شیمی آلی است که برای سنتز ترکیبات متعددی از داروها گرفته تا مواد شیمیایی قابل استفاده است. به عنوان باز، در دهیدرو هالوژناسیون و میعانات مختلف استفاده می شود. این ماده همچنین نوعی هسته برای تولید متیل اترها است.
•کاربردهای صنعتی
از سدیم متوکسید به عنوان آغازگر پلیمریزاسیون اضافی آنیونی با اکسید اتیلن و تشکیل پلی اتر با وزن مولکولی بالا استفاده می شود.
متوکسید سدیم در صنعت بیودیزل، یک عملکرد مهم به عنوان کاتالیزور دارد. بیودیزل از اسیدهای چرب تری گلیسیرید ساخته می شود. این اسیدهای چرب تری گلیسیرید در درجه اول از چربی های حیوانی و روغن های گیاهی حاصل می شوند. انتقال مجدد اسیدهای چرب تری گلیسیرید با متانول استرهای متیل اسید چرب یا FAME ها را تولید می کند. از سدیم متوکسید، در این واکنش شیمیایی، به عنوان یک کاتالیزور استفاده می شود.
متوکسید سدیم در صنعت داروسازی به عنوان یک واکنش دهنده در تولید مواد فعال دارویی (API) استفاده می شود. همچنین به عنوان یک کاتالیزور در سنتز برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی استفاده می شود. همچنین در صنعت داروسازی، از متوکسید سدیم به عنوان مثال، در تولید ویتامین استفاده می شود و ماده اولیه ویتامینB۱،A است.
از متوکسید سدیم در تولید مواد شوینده از جمله شوینده های لباسشویی، مایعات ظرفشویی و سایر محصولات پاک کننده خانگی استفاده می شود. خواص قلیایی آن آن را به یک چربی‌گیر و لکه‌بر مؤثر تبدیل کرده است.
این ماده معمولاً در محلول های متانول با غلظت ۳۰٪ مترمربع تهیه می شود. با وجود اهمیت فراوان آن در فرآیندهای صنعتی، کمی سازی متوکسید موجود در چنین محلول هایی به صورت غیر مستقیم از طریق تیتراسیون اسید-باز انجام می شود. می توان از این ماده برای سنتز عطر، رنگ و موارد مشابه استفاده کرد. این ماده اولیه مهم برای سنتز سولفادیازین، سولفامتوکسازول، سولفای سینرژیک و موارد مشابه است.

کد آیسیک مرتبط با تولید متوکسید سدیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
متوکسید سدیم ۲۴۱۱۵۱۲۸۱۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید متوکسید سدیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
سایر مونو الکل های اشباع شده ۲۹۰۵۱۹۹۰

بررسی وضعیت تجارت متوکسید سدیم در جهان

در ساده‌ترین تعریف، تجارت بین‌الملل به معنی فرایند دادوستد کالا و محصول بین دو یا چند بازار خارجی تعریف می‌شود. تجارت بین‌الملل به کشورها امکان می‌دهد بازارهای خود را گسترش دهند و به کالاها و خدماتی دسترسی پیدا کنند که در صورت نبود تجارت بین‌الملل ممکن بود هیچ‌وقت در آن کشور در دسترس نباشند. درنتیجه تجارت بین‌الملل، بازارها رقابتی‌تر می‌شوند که درنهایت منجر به قیمت‌گذاری رقابتی‌تر می‌شود و کالای ارزان‌تری را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.
تجارت بین‌الملل و دادوستدهای خارجی عامل بنیادین ظهور اقتصاد جهانی بوده است. در تجارت بین‌الملل، عرضه و تقاضا و درنهایت قیمت‌ها تحت تأثیر رویدادهای جهانی قرار می‌گیرند که درنتیجه آن متغیرهای اقتصادی در سطح جهانی تعریف و مورد بررسی قرار می‌گیرند.
باتوجه به اطلاعات مستند موجود در مرکز تجارت بین الملل (ITC)، برای بررسی تجارت محصول مورد بررسی سال ۲۰۲۱، سال مبنا در نظر گرفته شده است.

نمودار وضعیت صادرکنندگان متوکسید سدیم در جهان در سال ۲۰۲۱

نقشه فوق بر اساس میزان ارزش صادراتی کشورها رنگ بندی شده است.کشورهای بارنگ قرمز(سنگاپور و هلند) بیشترین ارزش صادرات متوکسید سدیم در جهان در سال ۲۰۲۱ را داشته‌اند.

نمودار میزان صادرات متوکسید سدیم در ۲۰ کشور نخست صادرکننده در سال ۲۰۲۱

با توجه به نمودار بالا که نشان‌دهنده میزان صادرات محصول مورد بررسی در ۲۰ کشور نخست صادرکننده این محصول در سال ۲۰۲۱ است می‌توان دریافت در سال ۲۰۲۱ ارزش صادراتی متوکسید سدیم ۱.۸۵۵ میلیارد دلار بوده که کشور سنگاپور با صادراتی به ارزش ۴۹۶.۹۶ میلیون دلار و سهم ۲۶.۸ درصدی از کل حجم صادرات این محصولات در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در جهان بوده است. کشورهای هلند، عربستان صعودی و لهستان هرکدام به ترتیب با صادراتی به ارزش ۳۱۵.۰۵ میلیون دلار، ۱۸۷.۱۰ میلیون دلار و ۱۷۰.۰۶۴ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار می‌گیرند.

نمودار وضعیت واردکنندگان متوکسید سدیم در جهان در سال ۲۰۲۱

نقشه فوق بر اساس میزان ارزش وارداتی کشورها رنگ بندی شده است.کشورهای بارنگ قرمز(چین و هلند و هند) بیشترین ارزش واردات متوکسید سدیم در جهان در سال ۲۰۲۱ را داشته‌اند.

نمودار میزان واردات متوکسید سدیم در ۲۰ کشور نخست واردکننده در سال ۲۰۲۱

نمودار میله‌ای بالا، نشان دهندهٔ رتبه و حجم واردات کشورهای جهان در حوزه متوکسید سدیم در سال ۲۰۲۱ است. با توجه به نمودار بالا ارزش واردات این محصولات در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲.۱۵۷ میلیارد دلار بوده است که از این مقدار، ۴۰۱.۴۴ میلیون دلار سهم چین، ۲۴۶.۷۲ میلیون دلار هلند، ۲۱۹.۲۸ میلیون دلار سهم کشور هند بوده است.کشور هلند در سال ۲۰۲۱ در رتبه دوم صادر و وارد کنندگان این محصول بوده است.

بررسی تقاضای متوکسید سدیم

متوکسید سدیم با نام دیگر سدیم متیلات در بازار نیز شناخته می شود. این محصول از نظر نوع به انواع پودر و مایع تقسیم میشود. پودر متوکسید سدیم شکل جامد متوکسید سدیم است که یک پودر کریستالی بی رنگ با بوی مشخص است. در آب و اتانول محلول است. زمینه های اصلی کاربرد پودر متوکسید سدیم عبارتند از تولید آفت کش ها، فرآوری روغن، الیاف مصنوعی، تولید داروها و سایر مواد شیمیایی و صنعت رنگ رزی و سنتز شیمیایی. متوکسید سدیم مایع مایعی شفاف و بی رنگ با بوی اتری است. در آب و الکل محلول است، اما در اتر نامحلول است. این محصول به شکل هیدراته و دارای نقطه ذوب حدود ۲۴ درجه سانتیگراد و نقطه جوش ۱۵۸ درجه سانتیگراد است. باتوجه به نمودار زیر بر اساس کاربرد بازار نوع پودری این محصول رشد بیشتری داشته است.
با توجه به شیوع روزافزون اختلالات مختلف مرتبط با سبک زندگی، تقاضا برای متوکسید سدیم در بخش داروسازی افزایش یافته است. متوکسید سدیم در تولید ویتامین A1، B1، سولفادوکسین، تری متوپریم، سولفادیازین، عوامل تحلیلی و سایر فرمولاسیون ها مورد نیاز است. با شیوع کووید-۱۹، افزایش تقاضا برای داروها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه وجود دارد که باعث افزایش بیشتر تقاضا برای محصولات می‌شود. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای پلاستیک و پلیمر جهت آماده سازی محصولات برای استفاده روزمره نیز این صنعت را به جلو سوق می دهد. افزایش استانداردهای زندگی و افزایش درآمدهای یکبار مصرف منجر به افزایش تقاضا برای محصولات مراقبت شخصی می شود که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر صنعت متوکسید سدیم دارد.
باتوجه به بررسی های انجام شده همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است بیشترین سهم بازار متوکسید سدیم در حیطه داروسازی میباشد. کاربرد متوکسید در مواد شیمایی کشاورزی، پلاستیک و پلیمر، مراقبت های شخصی و بیودیزل نیز به ترتیب بیشترین سهم بازار متوکسید سدیم را به خود اختصاص میدهند.
در نمودار زیر رشد بازار متوکسید سدیم در هر یک از کاربرد نشان داده شده است.

نمودار سهم بازار کاربرد های مختلف متوکسید سدیم

مناطق عمده در این صنعت عبارتند از آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا، اروپا و آسیا و اقیانوسیه که آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. سریع ترین بازار در حال رشد برای متوکسید سدیم در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به ویژه در کشور های چین و هند است.

نمودار تقسیم بندی بازار متوکسید سدیم باتوجه به منطقه

پیش بینی پتانسیل صادراتی جهان در سال ۲۰۲۶

نمودار پیش بینی ظرفیت صادراتی کشورها برای جهان در سال ۲۰۲۶

در نمودار بالا پیش بینی پتانسیل صادراتی کشورها براساس پیش بینی عرضه، تقاضا، شرایط دسترسی به بازار آن کشورها و سهولت تجارت دو جانبه در جهان با آن کشورها نشان داده شده است. به طوری که هر حباب نشان دهنده یک کشور و بزرگی هرحباب نشانگر میزان پتانسیل صادراتی آن کشور در سال ۲۰۲۶ است. میزان درصد داخل حباب‌ها و همچنین میزان پر رنگ بودن داخل هر حباب نیز هردو نشان دهنده میزان یا درصد استفاده شده از پتانسیل صادراتی این کشور در حوزه متوکسید سدیم جهان تا به امروز است. به عبارتی اگر بخواهیم کشورهای فوق را از نظر پتانسیل صادراتی برای جهان در تجارت متوکسید سدیم در سال ۲۰۲۶ رتبه بندی کنیم باید گفت چین با پتانسیل صادراتی به ارزش ۵۷ میلیون دلار، هند ۲۳۲ میلیون دلار، کره جنوبی ۱۶۹ میلیون دلار، آمریکا ۹۹ میلیون دلار و هلند ۹۳ میلیون دلار بیشترین ظرفیت صادراتی متوکسید سدیم با توجه به روابط دوجانبه کشورهای جهان با یکدیگر را دارا هستند. اما این به معنای بازار مناسب برای صادرات نیست چرا که این مقدار ظرفیت کلی آن کشورها است و در آن ظرفیت استفاده شده لحاظ نشده است. با دقت به نمودار می‌توان دریافت کشور مالزی با اینکه با پتانسیل صادراتی به ارزش ۶۹ میلیون دلار محصول مورد بررسی در جهان در جایگاه هشتم این رده بندی قرار دارد اما با پیش بینی انجام شده تا به امروز تنها ۳۲ میلیون دلار از این نیاز محقق شده است که این نتیجه می‌دهد برای صادرات متوکسید سدیم در جهان روی کشورهای چین، هند و کره جنوبی و هلند مناسب میباشند.
نمودارپتانسیل استفاده نشده در حوزه متوکسید سدیم جهان در ادامه آمده است.

 نمودار پیش بینی ظرفیت استفاده نشده صادراتی کشورها برای جهان در سال ۲۰۲۶

پیش بینی پتانسیل صادراتی منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۶

 نمودار پیش بینی ظرفیت صادراتی کشورها برای منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۶

در نمودار بالا پیش بینی پتانسیل صادراتی کشورها براساس پیش بینی عرضه، تقاضا، شرایط دسترسی به بازار آن کشورها و سهولت تجارت دو جانبه برای منطقه خاورمیانه با آن کشورها نشان داده شده است. به طوری که هر حباب نشان دهنده یک کشور و بزرگی هرحباب نشانگر میزان پتانسیل صادراتی آن کشور در سال ۲۰۲۶ است. میزان درصد داخل حباب‌ها و همچنین میزان پر رنگ بودن داخل هر حباب نیز هردو نشان دهنده میزان یا درصد استفاده شده از پتانسیل صادراتی این کشور در حوزه متوکسید سدیم برای منطقه خاورمیانه تا به امروز است. به عبارتی اگر بخواهیم کشورهای فوق را از نظر پتانسیل صادراتی برای منطقه خاورمیانه در تجارت متوکسید سدیم در سال ۲۰۲۶ رتبه بندی کنیم باید گفت چین با پتانسیل صادراتی به ارزش ۲۷ میلیون دلار، هند ۱۱ میلیون دلار،مالزی ۶.۷ میلیون دلار، کره جنوبی ۴.۹ میلیون دلار، چین تایپه ۴.۹ میلیون دلار و بلژیک ۴.۲ میلیون دلار بیشترین ظرفیت صادراتی محصول مورد بررسی با توجه به روابط دوجانبه کشورهای منطقه خاورمیانه با کشورهای جهان دارا هستند. اما این به معنای بازار مناسب برای صادرات نیست چرا که این مقدار ظرفیت کلی آن کشورها برای منطقه خاورمیانه است و در آن ظرفیت استفاده شده لحاظ نشده است. با دقت به نمودار می‌توان دریافت کره جنوبی در حالی که در رتبه چهارم پتانسیل صادراتی محصول مورد بررسی قرار دارد اما فضای خالی برای ورود به این بازار وجود ندارد اما در مقابل کشور ژاپن با اینکه با پتانسیل صادراتی به ارزش ۲ میلیون دلار متوکسید سدیم برای خاورمیانه در جایگاه یازدهم این رده بندی قرار دارد اما با پیش بینی انجام شده تا به امروز تنها ۱۸۷ هزار دلار از این نیاز از طریق منطقه خاورمیانه محقق شده است که این نتیجه می‌دهد منطقه خاورمیانه برای صادرات متوکسید سدیم خود می‌بایست بر روی کشورهای چین، هند و چین تایپه و ژاپن متمرکز شود.
نمودارپتانسیل استفاده نشده در حوزه متوکسید سدیم برای منطقه خاورمیانه در ادامه آمده است.

نمودار پیش بینی ظرفیت استفاده نشده صادراتی کشورها برای منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۶

۵/۵ - (۱ امتیاز)