وضعیت نسل چهارم صنعت

اخیرا نتایج یک نظرسنجی جهانی از فعالان و ذینفعان نسل چهارم صنعت منتشر شده که پیشرفت‌های صنعت روباتیک، ماشین آلات پیچیده و سیستم‌های کنترل را نشان می‌دهد. یافته‌ها حاکی از پیشرفت مداوم در توسعه نوآوری‌های نسل چهارم صنعت در زمینه اکوسیستم اتوماسیون صنعتی از جمله اتوماسیون هوشمند، اتصال و تجزیه و تحلیل است. (وضعیت نسل چهارم صنعت)
یکی از کارشناس این حوزه می‌گوید گفت: «پیشرفت گسترده در زمینه انقلاب صنعتی ۴ بسیار مایه خوشحالی است، چرا که i4.0 برای تحقق وعده‌های تولید دیجیتال بسیار مهم است. اطمینان از موفقیت مستلزم رویکرد عملگرا، هماهنگی سازمانی و راهکارهای اتصال ایمن است که موجب کارایی عملیاتی در عین افزایش انعطاف‌پذیری تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود».
شرکت تحقیقاتی Dimensional Research در ژوئن ۲۰۲۱ یک پژوهش پیمایشی انجام داد. در این راستا، از ۲۱۶ شرکت‌کننده‌ واجد شرایط در نقش‌های مختلف مانند تحقیق و توسعه، مهندسی، تولید، استراتژی، نوآوری و مدیریت زنجیره تامین، نظرسنجی انجام شد. هدف اصلی این مطالعه، گردآوری داده‌هایی در زمینه تجربیات و نظرات واقعی و کاربردی نسل چهارم صنعت بود.

یافته‌های کلیدی

۵۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که در زمینه نسل چهارم صنعت، اولویت سازمانی مشخص و معین با حمایت مالی اجرایی دارند. ۴۹ درصد در حال حاضر به موفقیت دست یافته‌اند و ۲۱ درصد هنوز در مرحله سرمایه‌گذاری هستند.
بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که اهداف صنعت خود را ظرف ۲ سال محقق کنند و این در حالی است که یک سوم معتقدند رسیدن به این مرحله بین ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد.
۵۸ درصد می‌گویند که سرمایه گذاری‌ها در زمینه تحول دیجیتال، تلا‌ش‌های نسل چهارم انقلاب را تسریع کرده است.
۴۴ درصد نیز غلبه بر موانع سازگاری سازمانی و فرهنگی را دشوار می‌بینند.

نتایج و مزایای تاثیرگذار

بر اساس این نظرسنجی، تاثیرگذارترین نتایج کسب و کار شامل قابلیت ایجاد محصولات بهتر (۶۹ درصد)، کاهش هزینه‌های کلی تولید (۵۸ درصد)، افزایش درآمد (۵۳ درصد)، ارائه محصولات با قیمت کمتر (۳۵ درصد) و کاهش زمان عرضه راهکارهای جدید (۳۵ درصد) است.
انتظار می‌رود که برای سازندگان ماشین آلات، تولید‌کنندگان روبات و یکپارچه‌کنندگان سیستم‌ها، فرصت اتوماسیون و هوشمندسازی کارخانه منافع قابل توجهی را برای مشتریان به ارمغان بیاورد.
از جمله مزایای مورد انتظار برای مشتریان، افزایش کارایی روبات‌ها، ماشین‌ها و سایر تولیدات (۵۸ درصد)، انعطاف‌پذیری بیشتر در خطوط تولید (۵۰ درصد)، استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته برای بهینه‌سازی عملیات‌ها (۵۰ درصد)، طراحی مجازی و شبیه‌سازی امکانات جدید تولید قبل از اعمال هزینه‌های اصلی (۴۲ درصد)، افزایش بهره‌وری نیروی کار (۴۱ درصد) و دسترسی بیشتر به داده‌های زمان واقعی در تمام مراحل (۲۶ درصد) بوده است.
به طور کلی، درصد قابل توجهی از پاسخ دهندگان نظرسنجی (۸۷ درصد) درباره قدرت دگرگون‌کننده نسل چهارم صنعت در دهه آینده هیجان زده هستند.
پاسخ‌دهندگان از میان قابلیت‌هایی که برای تلاش‌های نسل چهارم صنعت سازمان آنها بسیار مفید بوده است، به ماشین‌آلات مجهز به هوش بالا برای کنترل فرایندهای خود در عین تعامل خارجی (۵۳ درصد)، دسترسی از راه دور به تمام خطوط و ماشین آلات تولید (۴۷ درصد) و راهکارهای اتصال پرکاربرد که شامل اینترنت می‌شود (۴۰ درصد)، اشاره کردند. (وضعیت نسل چهارم صنعت)

وضعیت نسل چهارم صنعت

غلبه بر چالش‌های مزمن

با وجود خوش‌بینی فراوان نسبت به انقلاب صنعتی چهارم، چالش‌های زیادی در زمینه فرهنگ، مدل کسب و کار و فناوری، مانع اجرای کامل آن می‌شود.
تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، مشکلات مربوط به رهبری را بیان کرده‌اند که این امر، به دست آوردن ارزش کامل سرمایه گذاری‌ها را دشوارتر کرده است.
سایر مسائل فرهنگی که مانع موفقیت می‌شوند عبارتند از:
مشکلات یافتن افرادی با مهارت‌های مربوط به داده‌ و تجزیه و تحلیل (۳۵ درصد)، ساختارهای سازمانی که به اشتراک گذاری اطلاعات و سیستم‌ها را محدود می‌کند (۳۲ درصد)، کمبود بودجه و نیروی کافی برای پروژه‌های آزمایشی (۳۰ درصد) و عدم تخصص در حوزه تکنولوژی‌های متصل (۲۸ درصد). همچنین، اکثر پاسخ دهندگان با چالش‌های عمده‌ای در زمینه مدل کسب و کار روبرو هستند که به دلیل طیف وسیعی از الزامات پیچیده و پرهزینه مانند تصمیمات دشوار در زمینه تامین مالی (۴۵ درصد) وسرمایه‌گذاری‌های اولیه که ROI را پیچیده می‌کند (۴۲ درصد) ایجاد می‌شوند. مجموعه‌ای از موانع فناوری نیز وجود دارد که شامل زیرساخت‌های جداگانه شبکه IT و OT (43 درصد)، پروتکل‌های ارتباطی محدود کننده (۳۹ درصد)‌، دسترسی از راه دور محدود (۳۶ درصد)، عدم تطابق زیرساخت‌های ابری و راهکارهای داده با نیازهای تولید (۳۴ درصد) و قابلیت‌های امنیتی ناکافی می‌شوند. در نهایت، ۸۵ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی با این نظر موافق بودند که تغییر در نحوه تفکر رهبری، برای توانمندسازی ابتکارات نسل چهارم صنعت برای پیشرفت بسیار مهم است.

منبع: سایت فناپ زیر ساخت

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)