طرح احداث دهکده توریستی، تندرستی

ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﭘﺪﯾﺪه ای اﺳﺖ ﮐﻪ از ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎی دور ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ‫ﺟﻮاﻣﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮده و ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﯿﺎزﻫای ﻣﺘﻔﺎوت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ‫اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻪ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺧﻮد اداﻣﻪ داده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ درﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﯾﮑﯽ از ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ دﻧﯿﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪ و اﯾﺠﺎد ‫اﺷﺘﻐﺎل درﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ رﻫﯿﺎﻓﺘﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻗﺘﺼﺎدی ‫در ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺷﺎﻣﻞ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫـﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮ در ﻃﻮل ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﺷﺨﺼﯽ و ﮐـﺎری ﺧﺎرج ‫از ﻣﮑﺎن زﻧﺪﮔﯽ و ﮐﺎری ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ. در ﺑﺴﯿﺎری از ‫ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﯿﺮوی اﺻﻠﯽ ﭘﯿﺸﺒﺮد و رﺷﺪ اﻗﺘﺼـﺎدی ﻣﺤﺴﻮب ﻣـﯽﺷـﻮد.
ﮔﺮدﺷﮕﺮیﺳﻼﻣﺖ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺰ روﻧﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﯾﺎﻓﺘﻪ است.ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن و آزادﺳﺎزی ﺗﺠﺎرت در ﺣﻮزه ی ﺧﺪﻣﺎت ‫ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺴﺘﺮ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ اﯾﻦ ﻧﻮع ﮔﺮدﺷـﮕﺮی ﺷﺪ. اﮔﺮ گردشگری ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اوﻟﻮﯾﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد اﯾﺮان ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻟﻘﻮه از ﺧﺎرج ﺷﺪن ارز و ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﺪ. ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻫﻢ ﭼﻮن ﺗﻐﯿﯿﺮ در ‫ارزشﻫﺎی ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ، ﻣﺴﻦﺗﺮ ﺷﺪن ‫ﺟﻤﻌﯿﺖ و اﻗﺘﻀﺎﻫﺎی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ را ﻣﯽﺗﻮان ‫ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﻇﻬﻮر ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ داﻧﺴﺖ. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﯾﻦ ‫ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺗﺎ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ‫در زﻣﺮه ی رو ﺑﻪ رﺷﺪﺗﺮﯾﻦ اﻧﻮاع ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺤﺴﻮب ﺷـﻮد ‫. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در زﻣﯿﻨﻪی ‫ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﻣﯽﺗﻮان اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ را ﺑﻪ ﺳﻪ ﻧـﻮع ﺗﻘﺴﯿﻢ ‫ﮐﺮد:

‫اﻟﻒ:‌ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ

ﻣﺴﺎﻓﺮت ﺑﻪ دﻫﮑﺪهﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ و ‫ﻣﻨﺎﻃﻖ دارای ﭼﺸﻤﻪﻫﺎی آب ﻣﻌﺪﻧﯽ و آب ﮔﺮم، ﺑﺮای رﻫﺎﯾﯽ ‫از ﺗﻨﺶﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ روزﻣﺮه و ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻗﻮا ﺑﺪون ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ‫ ﻧﻈﺎرت ﭘﺰﺷﮑﯽ.

ب: ﮔﺮدﺷﮕﺮی درﻣﺎﻧﯽ (ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽ)

ﻣﺴﺎﻓﺮت به ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ درﻣﺎﻧﯽ ﻃﺒﯿﻌﯽ (ﻣﺎﻧﻨﺪ آبﻫﺎی ‫ﻣﻌﺪﻧﯽ، ﻧﻤﮏ و ﻟﺠﻦ) ﺟﻬﺖ درﻣﺎن ﺑﺮﺧﯽ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎ ﯾﺎ ﮔﺬراندوران ﻧﻘﺎﻫﺖ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﭘﺰﺷﮑﯽ.

پ: ‫ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﭘﺰﺷﮑﯽ

ﻣﺴﺎﻓﺮت ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر درﻣﺎن ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﺟﺴﻤﯽ ﯾﺎ اﻧﺠﺎم ﻧﻮﻋﯽ از ﻋﻤﻞﻫﺎی ﺟﺮاﺣﯽ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﭘﺰﺷﮑﺎن در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و ﻣﺮاﮐﺰ درﻣﺎﻧﯽ

اصولا توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند سرمایه گذاری در بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی آن کشور است و بدون سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و روبنایی، نمی توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. برای تحقق این مهم، امروزه بسیاری از کشورهای جهان، تمایل شدیدی به جذب سرمایه های خارجی پیدا کرده اند. سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری و استفاده از توانهای بالقوه منطقه ای به منظور جذب گردشگر، یکی از راههای مناسب، بدین منظوراست. توسعه گردشگری به عنوان مجموعه فعالیتهای اقتصادی، تاثیر بسزایی در تقویت بنیانهای اقتصادی جوامع دارد و نقش گردشگری به عنوان منبع جدیدی برای ایجاد اشتغال، کسب درآمد، دریافتهای مالیاتی بیشتر، جذب ارز و تقویت زیرساختهای اجتماعی که موجب رشد و توسعه سایر صنایع می شود، در مطالعات متعدد مورد تایید قرار گرفته است. با توجه به اینکه ساختار اقتصادی ایران بعد از اکتشاف و بهره برداری از منابع نفتی به شدت متکی به صادرات نفت و درآمد ارزی حاصل از آن بوده است و تلاشهای صورت گرفته برای خروج از این وضعیت و اتخاذ سیاست های اقتصادی غیرنفتی نتیجه چندانی دربر نداشته است، اینک برای ایجاد توسعه ای همه جانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب درآمد به جای منابع نفتی در کشور، نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیتها هستیم. این در حالی است که ایران یکی از دیدنی ترین کشورهای جهان است. به طوری که کشور ما جزو ده کشور اول جهان از نظر جاذبه های (فرهنگی و تمدنی) گردشگری و جزو پنج کشور اول جهان از نظر تنوع (محیط طبیعی) گردشگری و جزء سه کشور اول جهان از نظر تنوع صنایع دستی است. همچنین ایران در منطقه جنوب آسیا رتبه دوم جذب بیشترین گردشگر و درآمد حاصل از گردشگری بعد از هند را به خود اختصاص داده است. (طرح احداث دهکده توریستی، تندرستی)

بررسی میزان سود و بازدهی دهکده توریستی

تفریح هم یکی از نیازهای ضروری هر شخص به شمار می آید. اگر شخصی در زندگی دائما کار کند و وقتی را برای تفریح اختصاص ندهد، به مرور زمان، احساس سرخوردگی و افسردگی کرده و بازدهی کاری خود را هم از دست خواهد داد. اما اگر تناسب بین کار و تفریح را رعایت نماید، با چنین پیامدهایی مواجه نخواهد شد. حال یکی از چیزهایی که بساط تفریح فرد را به بهترین شکل مهیا کرده و برای چند روز، او را از حال و هوای کار و دغدغه های زندگی، رها خواهد کرد، یک مکان تفریحی مثل دهکده توریستی می باشد.
دهکده های توریستی، یک فرصت عالی برای تفریح و عوض کردن روحیه را در اختیار افراد قرار می دهند. این دهکده ها ضمن به همراه داشتن مناظر طبیعی و زیبا، امکانات تفریحی زیادی نیز داشته و از هر نظر، عالی به نظر می رسند. حال با توجه به این موضوع، خیلی از افراد از دهکده های توریستی استقبال کرده اند. این استقبال منجر به رواج این دهکده ها شده و به دنبال آن سود و بازدهی بیشتر را از آن سرمایه گذاران نموده است.

بازار هدف دهکده توریستی

بر اساس گزارش های ارائه شده سازمان جهانی گردشگری، درآمد اغلب کشورها از گردشگری در سـال هـای اخیـر بـا سرعتی چشمگیر در حال افزایش بوده است. استان آذربایجان شـرقی علـی رغـم دارا بـودن قابلیـت هـای بسـیار بـالا، نتوانسته است هماهنگ با این رشد، صنعت گردشگری(خارجی و داخلی) خود را متحول سازد. بر اساس تحقیقات انجام
شده در این استان، مکان های گردشگری استان در اغلب زمینه ها فاقد امکانات و تسهیلات لازم بـرای جلـب رضـایت گردشگران می باشند. برنامه ریزی اصولی و به ویژه احداث چنین دهکده ورزشی در استان نه تنها می‌تواند امکان جذب گردشگر بیشتر را فراهم آورد، بلکه می‌تواند آثار زیانبار توسعه گردشگری بر محیط زیسـت و فرهنـگ جامعـه را نیـز کاهش دهد. احداث چنین دهکده توریستی با امکانات کامل تفریحات و ورزشهـای کوهسـتانی و هـوایی در منطقـه نمونه خواهد بود و کمک شایانی به جذب گردشگری خواهد نمود.
نکته دیگر که در مورد صنعت گردشگری استان می‌توان توجه نمود این است که بر اساس برنامه پنجم توسعه اسـتان در بخش میراث فرهنگی و گردشگری، تا پایان این برنامه باید ۲۱۱ جاذبـه گردشـگری تجهیـز و ۱۱۵ مرکـز اقـامتی ساخته شود. که این در حالی است که هر سال آمار گردشگران به این استان مطابق آمار های رسمی افزایش می یابـد مطابق گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی آمار گردشگران ورودی بـه اسـتان در تابستان ۹۰ بیش از ۲۰ میلیون نفر سفر بوده است که بیش از ده درصد رشد نسبت به سال قبل آن داشته است. (طرح احداث دهکده توریستی، تندرستی)

تقاضای بازار (مشتریان)

گردشگری تندرستی به گونه ای از گردشگری اطلاق میشود که در آن گردشگر به دنبال دستیابی به آرامش و برای رهایی از تنش های زندگی، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر میشود. براساس آمار سازمان سالمت جهانی(۲۰۱۷) ایران رتبه اول خاورمیانه را در مخارج دولتی در بخش سلامت دارد. اما از منظر سطح سلامت، در حال حاضر در جایگاه ۹۵ ام دنیا قرار گرفته است که یک دلیل عمده آن، سبک زندگی ناسالم و کم تحرک شهری است. طبق آخرین مطالعات وزارت بهداشت، شیوع چاقی در کودکان طی دو دهه گذشته ۲ برابر شده و به ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که ۶۰ درصد بزرگسالان نیز در ایران اضافه وزن دارند.
از طرفی نتایج طرح آمارگیری گردشگران در سال ۹۷ نشان میدهد که حدود ۱۴درصد از گردشگران به منظور درمان و ۳۵ درصد آنها با هدف تفریح و سرگرمی به سفر رفته اند. این دو عدد در کنار یکدیگر از نیاز و تقاضای بالا برای گردشگری تندرستی در کشور حکایت
دارند.

پیش بینی رشد آتی بازار

طبق پیشبینی های جمعیتی، تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کشور به مرز ۹۲ میلیون نفر خواهد رسید که بر اساس هرم سنی جمعیت، در این سال، بیش از ۴۵ درصد جمعیت کشور سنی بالاتر از ۴۰ سال خواهند داشت. این ترکیب جمعیتی و تشدید سالخوردگی آن در کنار سبک زندگی پرمشغله شهری، به روشنی از تقاضای رو به رشد در کشور برای گردشگری تندرستی حکایت دارد

اهمیت تولید این محصول

در کمتر از یک دهه دیگر، موج جمعیتی دهه ۱۳۶۰ ایران سن ۴۰ سالگی را پشت سر خواهد گذاشت. سبک زندگی ناسالم شهری، پایین آمدن سن بیماریهای قلبی عروقی، افزایش استرس و کمبود تحرک چالش هایی است که نه تنها سلامت جامعه را تهدید میکند، بلکه نقش مستقیمی در افزایش هزینه بهداشت و درمان جامعه خواهد داشت. از این رو توسعه گردشگری تندرستی در قالب کمپ های ورزشی میتواند با ترویج سبک زندگی سالم نقش به سزایی در ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها داشته باشد.

مشوق ها یا حمایت های دولتی

بر اساس بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است از بخش های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک های دانش و سلامت، حمایت به عمل آورد

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث دهکده توریستی، تندرستی

نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۲۵ هکتار
زیربنای کل: ۸ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۵۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۸۵۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۲۷ درصد




درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)