طرح احداث شهرک صنعتی غیردولتی

شهرک صنعتی مجموعه ای است که حداقل ۲۰ کیلومتر از شهر اصلی فاصله داشته و دربردارنده کارگاه های تولیدی و کارخانه باشد و در نتیجه پیشرفت صنعت و تولیدات صنعتی ایجاد شده باشد. به طور کلی اهداف دولتها از تشکیل شهرک های صنعتی را می توان موارد زیر ذکر کرد:

  • کاهش تاثیرات منفی بار صنعتی بر شهرنشین ها
  • کاهش آلایندگی هوا
  • کم کردن بار ترافیکی در مناطق شهری با امکان دسترسی راحت به مسیر حمل و نقل

وجه تمایز بین شهرک صنعتی دولتی و غیردولتی، مالکیت اراضی واگذار می باشد. در شهرک صنعتی غیردولتی، سند مالکیت اراضی وفق ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک، به دارنده پروانه بهره برداری و متقاضی ایجاد و شخص اداره کننده شهرک صنعتی غیردولتی تعلق دارد.

انواع شهرک صنعتی های غیردولتی

شهرکهای صنعتی غیردولتی قوانین و مقررات و ضوابط متفاوتی دارند که با توجه به این قوانین و مقررات به ۴ دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

  1. شهرکی که پروانه تاسیس و بهره برداری صادر می نماید.
  2. شهرک صنعتی غیر دولتی که به موجب قوانین به وجود آمده است.
  3. شهرک صنعتی دولتی که مبدل به شهرک صنعتی غیر دولتی شده است.
  4. شهرک هایی که از سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یا شرکت های استانی پروانه بهره برداری گرفته اند.
مزایای شهرک های صنعتی غیردولتی
  • برخورداری از تمامی مزایای شهرکهای صنعتی دولتی
  • بهره مندی از فعالیتهای مالیاتی
  • انتقال امور به شرکت بهره بردار توسط شرکت انجام دهنده امور
  • امکان مکاتبه به عنوان یک مرجع حقیقی و حقوقی با سایر نهادها و ارگان ها
  • مجوز صدور پایان کار و همچنین مجوز احداث
  • اداره شهرک توسط شخص به صورت خود کنترل و تنها استفاده از قوانین و دستورالعملهای وزارت صمت
جزئیات صدور پروانه تاسیس یا بهره برداری شهرکهای صنعتی غیردولتی

مطابق با قانون واحد زیرصلاح و واجد شرایط به منظور صدور مجوز پروانه تاسیس و بهره برداری شهرکهای صنعتی غیردولتی، شهرکهای صنعتی استان می باشد. لازم به ذکر است شهرکهای صنعتی غیردولتی هفت تا سیزده سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که علاقمند به احداث شهرک یا ناحیه صنعتی هستند می توانند با مراجعه به این شهرکها اقدام به صدور هرگونه پرونده که شامل سه مرحله ۱. پروانه تاسیس ۲. تمدید پروانه تاسیس ۳. پروانه بهره برداری خواهد بود، کنند.

تاریخچه شهرک های صنعتی

در کشور ما تلاش های بسیاری برای شهرک های صنعتی انجام گرفته است و اولین صحبت های ساخت و استقرار واحد های صنعتی در یک محدوده جغرافیایی در میانه های دهه ۳۰ به میان آمد که با شکست روبرو شد.با این وجود آرمان تاسیس نواحی صنعتی همچنان تداوم پیدا کرد و به طور جدی تری دنبال شد و طرح ایجاد سه ناحیه صنعتی به تصویب رسید. به دنبال آن در مرداد سال ۱۳۴۱ در پی درخواست دولت ایران، سازمان ملل یکی از کارشناسان خود را برای مطالعات مقدماتی تشکیل یک ناحیه صنعتی نمونه و مشاور فنی به ایران فرستاد. نتایج این تحقیقات به انتخاب ناحیه صنعتی در بندر انزلی و اهواز منتهی شد. مطلب قابل توجه در این مطالعات این بود که تهران به دلیل «سیاست تمرکز زدایی» از میان گزینه های انتخابی به کنار گذاشته شده بود. به همین علت مشخص شد که  ایده محافظت از شهر تهران در مقابل هجوم جمعیت تا دهه ۳۰ شمسی به اصلی مهم در برنامه ریزی شهری و منطقه ای تبدیل شده بود. در نتیجه ساخت و اسکان شهرک های صنعتی در اطراف تهران باید بر اساس همین سیاست گذاری باشد. ایده ایجاد شهرک های صنعتی در دهه های بعدی هم ادامه یافت. در سال ۱۳۶۴ براساس گزارش وزارت صنایع و معادن تعداد ۷۴ واحد صنعتی (۵ واحد تاسیس شده، ۳۲ واحد در حال ساخت، ۳۷ واحد در حال مطالعه) برای تنظیم و افزایش بهره جویی اقتصاد کشور در نظر گرفته شده بود. همچنین بر اساس مطالعات وزارتخانه، هزینه ساخت یک واحد صنعتی در سال ۱۳۶۴ برابر با ۲۵۰ ریال است که به این ترتیب اعتباری برابر با ۱۸۱۵ میلیار ریال فقط برای ساخت این شهرک ها باید در نظر گرفته می شد و همچنین در این سال مسئولیت ایجاد و اداره شهرک های صنعتی به شرکت شهرک های صنعتی سپرده شد.با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، هم اکنون بیش از ۷۵۰۰ واحد صنعتی در ۳۰۰ شهرک صنعتی در سراسر کشور فعالیت می کند. فقط در سال ۱۳۸۱ تعدا ۱۵۵۰ قرارداد با درخواست کنندگان و صنعتگران در کشور متحد شد.در زمان پیش از انقلاب، صنایع کشور وابسته بودند و با پیروزی انقلب اسلامی، این مشکلات افزایش یافت. خوشبختانه در سال های اخیر کارهای مناسبی برای پیشرفت و تقویت صنایع در شهرک های صنعتی کشور صورت گرفته است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث شهرک های صنعتی غیردولتی

نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰ هزار مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۵ میلیون دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۶ امتیاز)