طرح واردات انواع ماشین آلات معدنی و راهسازی

یکی از بخشهای مهم در اقتصاد کشور که از پیوندهای پیشین و پسین قابل توجهی برخوردار است بخش معدن است. با توجه به وجود معادن متنوع و غنی از فلزات مهم در کشور، برنامه ریزی برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی در برنامه های توسعه کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. دستیابی به اهداف پیشبینی شده در برنامه های مزبور نیازمند جبران کاستیها و رفع موانع مرتبط از جمله تامین ماشین آلات موردنیاز در این بخش است. بخش قابل توجهی از ماشین آلات مزبور با توجه به عدم تکافوی میزان و تنوع تولیدات داخلی، به ناچار میباید از خارج از کشور تامین شود که در این میان تسهیل واردات در این زمینه میتواند در تامین به موقع و لازم نیاز کشور مهم باشد.

در ایران علیرغم افزایش تعداد و ارزش واردات ماشین آلات معدنی در سال ۱۴۰۱ همچنان رقم واردات در این حوزه در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان و یا حتی اقتصادهای همسایه که از نظر وجود پتانسیل معادن و تنوع مواد معدنی در این بخش در موقعیت بسیار پایینتری نسبت به ایران قرار دارند، کمتر است. از همین رو لازم است در کنار حمایت منطقی از تولیدات داخلی، فرصت واردات ماشین آلات برای تولیدکنندگان مواد معدنی نیز در این بخش فراهم شود و از این طریق از توقف سرمایه گذاری و رکود این بخش، جلوگیری و تولید پایدار و مستمر آن محقق گردد.

با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از معدن کاران و حتی افراد و اشخاص حقوقی و حقیقی اقدام به واردات ماشین الات معدنی و راه سازی نظیر انواع لودرها، بیل و … می نمایند، با توجه به قوانین فعلی دو نوع ترخیص برای این نوع تجهیزات وجود دارد:

۱-ترخیص موقت: زمانیکه مدل دستگاه از ۲۰۱۴ پایین تر باشد و قدرت موتور زیر ۳۰۰ اسب بخار باشد
۲-ترخیص دایم: زمانیکه مدل دستگاه بالاتر از ۲۰۱۴ باشد و قدرت موتور بالای ۳۰۰ اسب بخار باشد
در ترخیص دایم می بایست از وزارت صمت مجوزه بهره برداری معدن داشته باشیم یا گرید ۱ و ۲ برای برخی شرکت های خاص!

در ترخیص موقت اجازه فروش تا دو سال را ندارید اما در ترخیص دائم بلافاصله امکان فروش دستگاه وجود دارد، روشن است که هزینه ترخیص در هر مدل بسیار متفاوت است.

شروط واردات ماشین‌آلات معدنی

در نحوه محاسبه میزان مجوز برای واردات ماشین‌آلات با عمر ۵ تا ۱۰سال ساخت (وفق ماده ۴ و جدول به پیوست نامه مذکور جهت سهولت در محاسبه میزان مجوز ارسال می‌شود. از ۵۰ تا ۹۰ هزار تن، یک دستگاه و بیش‌از آن به ازای هر ۹۰هزار تن یک‌دستگاه اضافه می‌شود. بنابراین معادن به میزان عملیات بیش‌از ۹۰ هزار تن، به عنوان فرض ۹۱ هزار تن، مشمول دریافت ۲ دستگاه هستند.» همچنین در بند ۳ این نامه اعلام شده که با توجه به ابهام در نحوه محاسبه میزان مجوز «معادنی که حائز شرایط ماده ۱ بخشنامه باشند (با هر تناژ فعالیتی) می‌توانند صرفا برای انجام عملیات معدنی در معدنی که بهره‌بردار یا پیمانکار آن هستند، بدون محدودیت در تعداد، نسبت‌به واردات ماشین‌آلات بدون سابقه ساخت داخل تا سال ساخت ۲۰۱۷ میلادی اقدام کنند.» با توجه به آن که برخی ماشین‌آلات معدنی در کشور تولید می‌شوند، در این نامه عنوان شده است خودروهایی که ساخت داخل مشابه ندارند امکان واردات بدون محدودیت در تعداد را خواهند داشت. همچنین واردات ماشین‌آلات نو یا با عمر زیر ۵سال بدون محدودیت به‌شرط فروش آن در کشور آزاد شده است.

اهمیت و ضرورت واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی

اهمیت و ضرورت واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی از جمله لودر به ایران از منظرهای مختلف اقتصادی، صنعتی و توسعه ای قابل درک است. واردات لودرها که ماشین آلات سنگینی هستند که برای ساخت و ساز، جابجایی مواد و سایر مقاصد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در چندین حوزه کلیدی در ایران نقش داشته باشند:

۱. توسعه زیرساخت: لودرها نقش مهمی در ساخت و نگهداری پروژه های زیربنایی مانند جاده ها، پل ها، فرودگاه ها و توسعه شهری دارند. واردات لودر می تواند سرعت توسعه زیرساخت ها را که برای رشد اقتصادی و اتصال در داخل کشور ضروری است، تسریع بخشد.
۲. رشد صنعتی: لودرها به طور گسترده در صنایعی مانند ساخت و ساز، معدن، کشاورزی و تولید استفاده می شوند. واردات لودر می تواند بهره وری و کارایی را در این بخش ها افزایش داده و منجر به افزایش ظرفیت تولید و فرصت های شغلی شود.
۳. کشاورزی و توسعه روستایی: در کشور کشاورزی مانند ایران، لودرها برای کارهایی مانند آماده سازی زمین، جابجایی مواد و حمل و نقل محصول مهم هستند. نوسازی بخش کشاورزی از طریق واردات لودر می تواند تولید مواد غذایی و معیشت روستایی را افزایش دهد.
۴. استخراج منابع طبیعی: ایران دارای ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی و منابع طبیعی است. لودرها برای فعالیت‌های معدنی حیاتی هستند و به استخراج منابع ارزشمند در عین رعایت استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی کمک می‌کنند.
۵. امداد رسانی و بازسازی در بلایا: لودرها در زمان وقوع فاجعه برای حذف آوار، عملیات نجات و تلاش های بازسازی بسیار مهم هستند. وجود ناوگان لودر در دسترس می تواند توانایی های واکنش کشور را در مواجهه با بلایای طبیعی یا انسان ساز افزایش دهد.
۶. پیشرفت فناوری: واردات لودر با ویژگی ها و فناوری های پیشرفته می تواند منجر به انتقال دانش و توسعه مهارت در بین تکنسین ها و اپراتورهای محلی شود. این می تواند به پیشرفت فناوری در بخش های صنعتی و مهندسی ایران کمک کند.
۷. تجارت و صادرات: در حالی که در اینجا تمرکز بر واردات لودر است، شایان ذکر است که افزایش توانمندی های داخلی از طریق واردات می تواند منجر به افزایش صادرات در آینده شود. بهبود بهره وری صنعتی و کشاورزی می تواند به تراز تجاری مطلوب برای ایران کمک کند.
۸. شهرسازی و مسکن: از لودرها در پروژه های عمرانی شهری اعم از ساخت و ساز مسکن و شهرسازی استفاده می شود. با افزایش جمعیت ایران و ادامه شهرنشینی، تقاضا برای لودر برای حمایت از پروژه های ساختمانی احتمالا افزایش خواهد یافت.
۹. حفاظت از محیط زیست: لودرهای مدرن اغلب دارای ویژگی هایی هستند که برای کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای طراحی شده اند. واردات لودرهای سازگار با محیط زیست می تواند به تلاش های ایران برای کاهش تأثیر فعالیت های صنعتی بر محیط زیست کمک کند.

وضعیت ماشین الات معدنی در ایران

آمارها نشان می‌دهد که عمر متوسط ماشین‌‌‌آلات معدنی کشور ۱۸سال است و بیش از ۵ هزار ماشین با عمر بالای ۳۰سال و بیش از ۱۰هزار ماشین با عمر بالای ۲۰سال وجود دارد و در صورتی که در اسرع وقت نوسازی در دستور کار قرار نگیرد، فاجعه در بخش تولید معادن روی خواهد داد.
متوسط زمان استهلاک ماشین‌‌‌آلات معدنی در معیارهای جهانی حدود ۵ ‌سال است؛ اما در ایران این زمان خیلی بیشتر است و حتی به ۲۰سال نیز می‌رسد و در برخی موارد نیز از ماشین‌‌‌آلات اسقاطی به‌‌‌عنوان قطعات یدکی دیگر ماشین‌‌‌آلات معدن استفاده می‌شود. به بیان دیگر در معادن ایران بسیار بیشتر از عمر مفید ماشین‌‌‌آلات از آنها استفاده می‌شود.
از کل معادن فعال کشور، حدود ۳۳۰۰معدن در گروه مصالح ساختمانی فعال است، این در حالی است که با فرض اینکه یک معدن کوچک‌مقیاس حداقل به یک لودر ۳ مترمکعبی و یک بیل مکانیکی یک‌مترمکعبی به عنوان بارکننده‌‌‌ نیاز دارد (به غیر از دستگاه‌‌‌های حمل) و با در نظر گرفتن ۳۳۰۰معدن کوچک‌مقیاس گروه مصالح ساختمانی در کشور و فرض نیاز تنها ۵۰درصد نوسازی، به ۳۳۰۰دستگاه لودر و بیل مکانیکی سایز کوچک نیاز است که رقم بزرگی است.
با توجه به سابقه توان ساخت داخل مانند ماشین‌‌‌آلاتی که این شرکت ها توان ساخت آنها را دارند، مورد استفاده معادن بزرگ‌مقیاس نیست و در شرایط کنونی اصلا امکان تولید ماشین‌آلات سایز بزرگ در کشور وجود ندارد و باید این محدودیت‌ها و بوروکراسی‌‌‌های پیچیده واردات آنها برداشته شود تا بتوانیم به‌سرعت به امر نوسازی معادن بزرگ‌مقیاس کشور برسیم. این ماشین‌‌‌آلات در واقع الزامات تداوم تولید در معادن بزرگ هستند و قطعا نباید در روند تولید آنها نیز اخلال ایجاد شود و همه اینها در حالی است که در دنیا چند شرکت محدود، ماشین‌آلات معدنی بزرگ تولید می‌کنند. ضمن اینکه کشورهای دارای پتانسیل معدنی، اصرار و تاکیدی بر تولید این ماشین‌آلات ندارند؛ چراکه بسیار هزینه‌بر و مستلزم مقدماتی برای تولید آنهاست.
در آینده امکان تولیدات ماشین‌‌‌آلات سایزبزرگ اگر هم در کشور وجود داشته باشد، با فرآیند زمان‌بر صورت خواهد گرفت، نه زمانی که ما درگیر تهیه ماشین‌‌‌آلاتی هستیم که کسری آنها به‌شدت احساس می‌شود و باعث عدم‌پیشرفت معدن‌کاری کشور و آسیب به چرخه تولید و اقتصاد و از همه مهم‌تر اشتغال‌زایی شده است.

لزوم تامین نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از طریق واردات

طبق برآوردها، تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن عملیات خاک برداری انجام شود در حالیکه این عدد هم اکنون ۵۰ میلیون تن است. همچنین طبق آمار اتاق بازرگانی تهران، برای رسیدن به اهداف در برنامه سال ۱۴۰۱ جهت تولید مواد معدنی نیاز به ۲۵ هزار دستگاه داریم.
جهت دستیابی به هدف گذاری افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۱۶ درصدی تولید مواد معدنی داریم؛ بنابراین باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی طی ۴ سال آینده به این صنعت تزریق شود تا هم به اهداف ۱۴۰۴ برسیم و هم از زمین گیر شدن این صنعت جلوگیری کنیم.
همچنین طبق آمار موجود، در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن کشور بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند.

کد تعرفه ماشین آلات راه و ساختمان جهت ترخیص از گمرک

کد تعرفه ماشین آلات مربوط به حفاری: ۸۴۳۰۳۱۲۰
کد تعرفه بیل مکانیکی با قدرت بیشتر از ۲۲۰ اسب بخار: ۸۴۲۹۵۲۲۲
کد تعرفه لودر با قدرت بیشتر از ۳۱۰ اسب بخار: ۸۴۲۹۵۱۲۲
کد تعرفه بیل مکانیکی با قدرت ۲۲۰ اسب‌ بخار: ۸۴۲۹۵۲۱۲
کد تعرفه بلدوزر با قدرت بیشتر از ۳۶۰ اسب بخار: ۸۴۲۹۱۱۲۲
کد تعرفه دستگاه حفاری ردهدر: ۸۴۳۰۳۱۲۰

مراحل ترخیص ماشین آلات راهسازی با در نظر گرفتن تعرفه گمرکی آن‌ها

به‌طور‌کلی مراحل مربوط به ترخیص کردن کالاها از گمرک‌ به یک شکل است و این مسئله درباره ترخیص ماشین آلات راهسازی از گمرک‌ نیز صدق می‌کند. مراحلی که باید برای ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک‌ طی کنید، به شرح زیر هستند:

• دریافت پروفرما و پکینگ لیست
• اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
• بیمه کردن کالا هماهنگی به‌منظور بازرسی در مبدا و مقصد
• ارتباط با شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی
• دریافت اسناد حمل از شرکت ترخیص ماشین‌آلات راهسازی
• تنظیم پیش نویس دور اظهاری
• بررسی و تایید توسط کارشناسان فنی گمرکی و بازرگانی
• دور اظهاری واردات
• مدارک ترخیص ماشین آلات راهسازی تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی

اگر واردکنندگان، با تجربه و اطلاعات بالا و هم‌چنین مدارک لازم در این زمینه اقدام کنند، قدم موثری به‌منظور افزایش سرمایه خود و هم‌چنین برطرف کردن نیاز کشور به ماشین آلات راهسازی برداشته‌اند.

مراحل واردات ماشین آلات راهسازی نو و مستعمل از گمرک

ترخیص ماشین آلات راهسازی نو و مستعمل از گمرک، امری بسیار تخصصی و دشوار است. از این رو نداشتن آگاهی از تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات راهسازی و مجوزات لازم آن، منجربه بروز مشکلاتی خواهد شد. این مشکلات ممکن است شامل تاخیر در صدور مجوز خروج کالا از گمرک‌ شود. مدارک مورد‌نیاز برای واردات ماشین آلات راهسازی نو و مستعمل از گمرک‌ شامل موارد زیر خواهد شد:

• اخذ مجوز فنی از کمیسیون ماده ۱ سازمان توسعه تجارت برای ماشین آلات راهسازی مستعمل
• اخذ مجوز فنی از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت
• اخذ مجوز فنی از دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی با شرط محل تامین ارز
• اخذ مجوز ارزی به‌منظور تخصیص ارز از دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی
• نیاز به شناسه کالا
• نیاز به نمایندگی رسمی

ترخیص کار رسمی اداره گمرک، موظف است با در دست داشتن کارت بازرگانی معتبر، به نمایندگی از تاجران و بازرگانان به اخذ مدارک فوق برای ترخیص ماشین آلات راهسازی از گمرک‌ اقدام کند. به‌عنوان مثال در‌صورتی‌که ارسال بار از دبی به ایران انجام می‌شود، باید مامور اداره گمرک‌ ایران برای ترخیص ماشین‌آلات صنعتی و اخذ این مدارک، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح واردات انواع ماشین آلات معدنی و راهسازی

تعداد واردات سالیانه : ۸ دستگاه
میزان سرمایه گذاری : ۳۵۰ هزار دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۵/۵ - (۴ امتیاز)