طرح احداث هتل ۵ ستاره

وجود گردشگران با اهداف، سلایق و البته بودجه متفاوت صنعت هتل‌ داری را متحول کرده و باعث به وجود آمدن انواع مختلف هتل‌ها با مشتریان، خدمات، امکانات، موقعیت جغرافیایی، اندازه و هزینه‌های متفاوت شده است.
با تمام تفاوتها هر هتل مشتری خاص خود را دارد این امر دلیلی است صنعت هتل‌داری جزوء فرصتهای سرمایه‌گذاری خوب قرار بگیرد.
هتل دارای امکانات کافی برای زندگی افرادی است که به منظور اقامت موقت بدان مراجعه و از این امکانات استفاده می‌کنند. وجه مشترک کلیه هتل‌ها فروش اتاق و عرضه خدماتی است که هر کسی که در سفر است به آن نیاز دارد. هتلدار همواره باید سعی و کوشش کند که محیطی دلپذیرتر، از خانه میهمان به‌وجود آورد.
هتل‌های ۵ ستاره، هتل‌های لوکسی هستند که عالی‌ترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند. اتاق‌های هتل‌های پنج ستاره با تختخواب‌ها و ملحفه‌های مجلل آراسته‌شده و هر اتاق امکاناتی چون سیستم صوتی، ویدئو و جکوزی دارد. رستوران‌های متعددی در فضای هتل‌های ۵ ستاره وجود دارد که انواع و اقسام غذاها را در منوی خود دارند. خدمات داخل اتاق شبانه‌روزی است و باشگاه بدن‌سازی، خدمه، پارکینگ و سایر خدمات از ملزومات این نوع هتل‌ها است.

امکانات مورد نیاز هتل ۵ ستاره

• معماری و دکوراسیون داخلی باید بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد .
• هر هتل ۵ ستاره باید بیش از ۱۰۰ اتاق داشته باشد .
• ورودی هتل باید زیبا بوده و لابی و فضای عمومی هتل نیز زیبا و تزئین شده باشد .
• هتل ۵ ستاره باید دارای اتاق مهمان باشد .
• وجود نگهبان و سرویس به صورت ۲۴ ساعته
• اتاق های هتل باید با استفاده از اشیای عتیقه تزئین شوند .
• در طول روز باید ۲ مرتبه اتاق ها نظافت شوند .
• دفتر پذیرش هتل باید آرام و دارای فضای کافی باشد .
• رستوران هتل باید عالی و دارای امکانات جذاب باشد . همچنین غذاها و سرویس های غذایی انگلیسی ، روسی و فرانسوی نیز در رستوران ارائه شود .
• داخل اتاق های هتل باید یخچال همراه با میوه و انواع نوشیدنی قرار داده شود .
• هتل ۵ ستاره باید دارای سالن آمفی تئاتر و کنفرانس باشد .
• هر اتاق باید دارای ۳ عدد تلفن باشد .

چه میزان گردشگر وارد ایران می‌شود؟

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲.۱۵۹.۸۸۲ نفر گردشگر بین‌المللی به کشور وارد شده‌اند. درست است این روند با از سرگیری تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است ولی صنعت گردشگری ایران با توجه به چهار فصل بودن کشور، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارق العاده پیش‌بینی‌ها مثبتی در رابطه با احداث هتل می‌توان انجام داد.
از طرفی هم ارز آوری گردشگران بخش سلامت بسیار زیاد است و به ۳ تا ۵ هزار دلار به ازای هر گردشگر می‌رسد و با توجه به اینکه این گردشگران مدت اقامت طولانی‌تری نیز دارند، سود حاصل از ساخت هتل به منظور اقامت و رفاه حال این دست گردشگران بسیار بالا باشد.
متأسفانه به دلیل آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب صنعت گردشگری رشد نداشته است و کمبود هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره در ایران بسیار محسوس است. این امر دلیل دومی هم دارد که آن را می‌توان عدم جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل که چهارمین صنعت درآمدزا در ایران است، دانست.

یک هتل استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی است؟

هتل‌ها اصولاً باید حداقل دارای یک طبقه زیر همکف، یک طبقه، همکف و یک طبقه روی همکف داشته باشند. طبقه زیر همکف معمولاً به رستوران، فست فود، لاندری، تأسیسات و انباری اختصاص پیدا می‌کند.
طبقه هم کف نیز باید شامل لابی، کافی شاپ، نمازخانه مردانه و زنانه، سرویس بهداشتی، بخش اداری، اتاق استراحت و رختکن کارمندان، سالن آمفی تئاتر، اجتماعات، سالن ورزشی و … باشد. طبقه‌های بالای هم کف نیز به اتاق‌های مختلف مخصوص اقامت مسافران را در بر دارد. در طبقه پشت بام نیز در هتل‌های ۵ ستاره به بالا به ساخت روف گاردن، استخر، کافی شاپ و … اختصاص پیدا می‌کند.

هزینه ساخت هر متر مربع هتل چقدر است؟

هزینه ساخت هر متر مربع هتل مانند هزینه ساخت مسکن بستگی زیادی به قیمت زمینی دارد که هتل در آن ساخته می‌شود. از آنجایی که هتل‌ها مساحت زیادی طلب می‌کنند و معمولاً باید در مناطق استراتژیک شهر باشد. لذا هزینه خرید زمین آن بسیار بالا خواهد بود و سرمایه‌گذاران آن باید توانایی مالی بالایی داشته باشند. در این مقاله به هزینه ساخت هر متر مربع هتل پرداخته شده است ولی در ابتدا توضیحاتی درباره انواع هتل‌ها، نوع گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند، انواع هتل‌ها و هزینه ساخت آن‌ها ارائه شده است. در ادامه با متری چند همراه باشید.

چه میزان گردشگر وارد ایران می‌شود؟

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲.۱۵۹.۸۸۲ نفر گردشگر بین‌المللی به کشور وارد شده‌اند. درست است این روند با از سرگیری تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است ولی صنعت گردشگری ایران با توجه به چهار فصل بودن کشور، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارق العاده پیش‌بینی‌ها مثبتی در رابطه با احداث هتل می‌توان انجام داد.
از طرفی هم ارز آوری گردشگران بخش سلامت بسیار زیاد است و به ۳ تا ۵ هزار دلار به ازای هر گردشگر می‌رسد و با توجه به اینکه این گردشگران مدت اقامت طولانی‌تری نیز دارند، سود حاصل از ساخت هتل به منظور اقامت و رفاه حال این دست گردشگران بسیار بالا باشد.
متأسفانه به دلیل آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب صنعت گردشگری رشد نداشته است و کمبود هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره در ایران بسیار محسوس است. این امر دلیل دومی هم دارد که آن را می‌توان عدم جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل که چهارمین صنعت درآمدزا در ایران است، دانست.

چه شهرهایی برای ساخت هتل مناسب هستند؟

مسئله اصلی برای ورود به صنعت گردشگری و هتلداری، انتخاب منطقه آن است. پاسخ این سؤال در شرایطی که کشور ایران دارد بسیار آسان است. در مناطقی باید به ساخت هتل اقدام شود که گردشگر زیاد است ولی هتلی برای اقامت وجود ندارد یا کم است. اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تهران، کرمانشاه، رشت و ساری از جمله شهرهایی هستند که ورود گردشگر چه خارجی و چه ایرانی در آن‌ها زیاد است و اقامت چندین روز در آن‌ها صورت می‌گیرد. در این بین شهرهایی مانند بندرانزلی، قزوین و ایلام شهرهایی هستند که مسافران اقامتی در آن‌ها ندارند و بیشتر نقش راه مواصلاتی را بی شهرها بازی می‌کنند. احداث متل و رستوران‌های سرراهی برای این گونه شهرها بسیار مناسب‌تر است.

انواع اتاق‌های هتل و اصطلاحات آن‌ها

اتاق یک نفره (Single) دارای یک تخت است که ابعاد و امکانات آن به تعداد ستاره‌های هتل بستگی دارد.
اتاق دو نفره توین یا دابل (Double یا Twin) نامیده می‌شود. دابل به اتاق دارای یک تخت دو نفره و توین به اتاق دارای دو تخت یک نفره مجزا گفته می‌شود.
اتاق سه نفره (Triple) به اتاقی گفته می‌شود که یا دارای سه تخت تک نفره، یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره است.
سوئیت (Suite) نیز به اتاقی گفته می‌شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب است.
آپارتمان (Apartment) هم عبارت است از یک هال و پذیرایی با یک، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است.
استودیو (Studio) به اتاق‌هایی گفته می‌شود مبلمان آن‌ها به شکل تخت خواب شو هستند و در نگاه اول به شکل پذیرایی هستند و با تغییر مبلمان به شکل اتاق خواب در می‌آیند.
اتاق‌های تودرتو یا کانتکتد روم (Connected Room) به دو اتاق تودرتو می‌گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و با یک در به یکدیگر راه دارند.
کابانا (Cabana) اتاقی است که در طبقه هم کف واقع شده است و پنجره آن به محوطه‌ای باز می‌شود که متصل به استخر شناست.
فیستا سوئیت (Fiesta Suite) این نوع سوئیت‌ها معمولاً برای استراحت بعد عروسی است. در کشورهای دیگر مراسم عروسی در هتل برگذار می‌شود و تمامی مهمانان برای یک شب در هتل اقامت دارند و سوئیت فیستا مخصوص عروس و داماد است.

محل مناسب برای ساخت هتل

یکی از مسائل اصلی پس از اخذ تصمیم و تهیه سرمایه لازم برای ورود به صنعت هتلداری، انتخاب زمین و محل مناسب برای آن است.
اصولا احداث هتل باید در مناطقی انجام شود که گردشگر در آن زیاد است، اما هتلی برای اقامت گردشگران در آن منطقه وجود ندارد و یا تعداد آن کم است.
تهران، مشهد، اصفهان، رشت و … از جمله شهرهایی است که ورود گردشگران ایرانی و خارجی در آن‌ها بیشتر بوده و اقامت چند روزه در آن‌ها صورت می‌گیرد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که موقعیت نقشه و خیابان محل ساخت هتل به چه صورت است. معمولا خیابان‌هایی که در نزدیکی محل‌های تفریحی، فروشگاه‌های معتبر، پارک‌ها و … قرار دارند، بهترین مکان برای ساخت هتل به حساب می‌آیند.
اگر قیمت زمینی که برای احداث هتل در نظر گرفته‌اید، ارزان و مناسب است، می‌توان زمین وسیع‌تری را خریداری نمود تا با استفاده از وسعت زمین، ساختمان هتل به صورت افقی ساخته شود.
در غیر این صورت اگر مساحت زمین کم باشد، به ناچار باید ساختمان را با ارتفاع زیاد و به صورت عمودی ساخت. همچنین در طراحی ساختمان‌های عمودی باید از آسانسور نیز استفاده نمود که هزینه بیشتری را شامل می‌شود.
در حالی که ساختمان‌های افقی و کم‌ ارتفاع نیازی به استفاده از آسانسور ندارند. به همین جهت بهتر است پیش از خرید زمین برای احداث هتل، با متخصصین در این زمینه مشورت نمایید تا راه بهتر و مقرون‌ به ‌صرفه‌تر را انتخاب کنید.

نوسازی

بسیاری از هتلداران ضرورت بازسازی هتل های خود را برای تأمین نیازهای مشتریان خود می بینند. همانطور که بیان شد ، با روند رو به رشد سبز ، نوسازی برای تأمین این تقاضای جدید مصرف کننده می تواند به افزایش بازدید بیشتر کمک کند و فضایی ایجاد کند که بر مهمانان تأثیر مثبت بگذارد.
با ارسال هر میهمان در شبکه های اجتماعی ، نیاز به ایجاد هر وجه از هتل برای داشتن تصویر عالی می تواند به ارتقا جایگاه هر هتل کمک کند و بازاریابی رایگان را با هر عکس ارائه دهد. و با بازسازی ها ، هتل داران می توانند مهمانان فعلی و جدید را جلب کنند.

مراحل و مدراک لازم جهت اخذ مجوز ساخت هتل

برای اخذ مجوز ساخت هتل باید در ابتدا به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کرد. طبق آیین نامه مصوب این اداره حداقل متراژ زمین جهت احداث هتل ۴۰۰ متر مربع، هتل آپارتمان ۳۰۰ متر مربع، سفره خانه سنتی ۳۰۰ متر مربع و مجموعه‌های گردشگری ۵۰۰۰ متر مربع است. برای اخذ مجوز ساخت هتل باید توان مالی مناسب داشته باشید و توانایی اثبات آن را نیز داشته باشید. علاوه بر این عرصه و زمین مورد نیاز جهت ساخت هتل را داشته باشید و در نهایت هم طرحی توجیه پذیر و مناسب جهت ایده ساخت هتل ارائه دهید. زمان مورد نیاز برای صدور مجوز ساخت هتل ۳۰ روز است، طبقه آن غیر صنفی محسوب می‌شود و دریافت کننده مجوز آن می‌توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث هتل ۵ ستاره

گنجایش: ۲۰۰ اتاق
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰۰ مترمربع در ۱۰ طبقه
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۶۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۸ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)