طرح تولید خمیرمایه از ملاس

خمیــر مایــه از نــوعی مخمــر بنــام ساکارومیســس ســرویزیه تشکیل شده است. مخمر یک موجود زنده تک سلولی از خانواده قـارچ هـا است، بدین لحاظ مخمر در واقع نوعی قارچ است که قادر به فـراهم آوردن مـواد غـذایی برای خود نیست و ضمن رشد و تولید مثل، از طریق عمل تخمیر به زندگی خود ادامـه میدهد. تخمیر را میتوان پروسه ای دانست که در طی آن تغییـرات شـیمیایی در یـک ماده آلی (اورگانیک) از طریق یک کاتالیست بیوشیمیایی موسوم به آنزیم بوجود می آید که این آنزیم بوسیله نوع خاصی از موجودات زنده میکروارگانیسم ساخته می شود .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت خمیرمایه از ملاس

طرح توجیهی تولید خمیرمایه از ملاس: ۱۵۴۹۲۴۶۱

موارد مصرف و کاربرد خمیرمایه از ملاس

اصولاً مصرف این کالا بعنوان یـک کـالای نهـائی مطـرح نبـوده و بعنـوان یـک کـالای واسطه ای در تولید بسیاری از محصولات که از آرد بعنـوان مـاده اولیـه اصـلی در تولیـد خود استفاده میکنند، کاربرد دارد.عمده مصرف خمیرمایه در تهیه انواع نـان ( سـنتی و حجیم) و سپس در قنادی و شیرینی پزی، مصارف خانگی، تولید کیـک و کلوچـه، مـی باشد و به نوعی می توان گفت که در هر کجا آرد مصرف شود خمیرمایه قابلیت کاربرد دارد. مصرف خمیرمایه بعنوان یک مخمر در برخی فرایندهای شـیمیایی ماننـد تولیـد الکل، آبجو، برخی هورمونها و غیره نیز وجـود دارد اصـولاً وظیفـه و نقـش خمیرمایـه دربهبود ساختار نان است.

اهمیت تولید خمیرمایه از ملاس در کشور

خمیرمایه در زمینه های مختلف دارای کاربرد است این کالا بعنوان یک کالای واسطه ای در تولید بسیاری از محصولات که از آرد بعنوان ماده اولیه اصلی در تولید خود استفاده میکنند، کاربرد دارد و از آنجا که نان غذای اصلی مردم در جهان می باشد لذا عمده مصرف خمیرمایه در تهیه انواع نان( سنتی و حجیم) و سپس در قنادی و شیرینی پزی، مصارف خانگی، تولید کیک و کلوچه، می باشد. از آنجا که جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است لذا تقاضا برای غذا افزایش یافته و متقابلا نیاز به این محصول نیز افزایش می یابد .

وضعیت تولید خمیرمایه در کشور

میزان تولید خمیرمایه خشک در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن و خمیر مایه تازه حدود ۵۴۰۰ تن بوده و بر این اساس میزان تولید خمیر مایه همگن (بر مبنای خشک) در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۱ هزار و ۲۳۰ تن بوده که به نسبت مقایسه با سال ۱۳۹۶ شاهد کاهش ۴۲۶ تنی (۱٫۵ درصدی) تولید خمیر مایه بوده‌ایم. در زمینه صادرات خمیرمایه که چند سالی روی نوار رشد قرار داشت در سال گذشته با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است.
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که توزیع داخلی خمیرمایه در سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۹ هزار و ۳۱۷ تن خمیر خشک و ۵ هزار و ۳۲۹ تن خمیرمایه تازه بوده که به نسبت مقایسه با سال ما قبل میزان مصرف خمیرمایه خشک ۹ درصد و خمیر مایه تر ۴۱٫۵ درصد افزایش داشته است.
بررسی تحلیلی این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد حال و روز صنعت تولید خمیرمایه حال و روز خوشی نبوده است و این وضعیت با توجه به تلاش‌های سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه در طول چند سال گذشته که همواره به دنبال راه‌های افزایش مصرف خمیر مایه در پروسه تولید نان سالم بوده‌اند آنچنان همخوانی ندارد.
به واقع نوسان نرخ ارز در سال گذشته، بروز سیل و نابودی بخشی از مزارع و به تبع آن کاهش تولید ملاس مورد نیاز تولیدکنندگان خمیرمایه در کنار افزایش تولید صنایع الکل‌سازی که قدرت جذب ملاس با قیمت بالاتر را داشتند همه و همه چراغ قرمز تولید را در صنعت خمیرمایه روشن کرده است.
بحرانی که بیش از آنکه ناشی از ضعف در پروسه تولید باشد ناشی از یک بام و دو هوای دستگاه‌های نظارتی در نحوه نظارت بر قیمت‌گذاری صنایع مختلف است، یعنی در حالی که به‌درستی صنایع قند و الکل‌سازی قادر به افزایش قیمت محصولات تولیدی‌شان با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولیداتشان هستند، اما تولیدکنندگان خمیرمایه که با افزایش چند برابری قیمت ملاس به‌عنوان پایه اصلی تولیداتشان روبه‌رو شدند با ادله تثبیت قیمت نان از این امر بدیهی در اقتصاد محرومند.
یعنی از یکسو کمبود ملاس و افزایش قیمت حادث شده معضلات بسیاری را ایجاد کرده است، از سوی دیگر جریان‌سازی برخی اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدکننده نان مانع از ادامه حیات اقتصادی تولید خمیر مایه در کشور شده است.
همه این شرایط در حالی رقم می‌خورد که نقش خمیرمایه در قیمت تمام شده یک قرص نان کمتر از ۳ درصد می‌باشد.
نکته قابل اعتنا در این وادی این است که در طول ۶ ماه گذشته تولیدکنندگان خمیرمایه در راستای مدیریت پروسه تولیدی از ملاس‌های داخل انبارهایشان استفاده کرده‌اند و امروز که دیگر انبارهایشان خالی شده اگر سریعاً متولیان امر فکری به حال وضعیت تولید خمیرمایه که این روزها از توجیه اقتصادی هم افتاده، نکنند، فردا دیگر نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک نشان و همه زحمات یک دهه گذشته برای ورود خمیرمایه به پروسه تولید نان و جایگزینی با جوش‌شیرین که تبعات ناگواری برای سلامت جامعه دارد به باد خواهد رفت.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید خمیرمایه از ملاس

تانک های کشت اولیه از جنس آهن با روکش پلی اتیلن
تانک های کشت ثانویه
تانک های تخمیر از جنس استیل
دیگ بخار ۵ تنی
برج تقطیر آب تمام استیل
برج تقطیر روغن الکل تمام استیل
فیلتر عمودی
شاسی سازی جهت کل ماشین آلات از جنس آهن و …

قیمت خط تولید خمیرمایه از ملاس

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید خمیرمایه از ملاس، برابر با ۶۴۷۵۰ میلیون ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت خمیرمایه از ملاس

بودجه: بالای ۱۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۵۴۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۵۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۱۵۰۰ مترمربع
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۸۷۵۶۴.۷ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۴.۷/۵ - (۲۳ امتیاز)