طرح تولید سولفات پتاسیم (3)

طرح تولید سولفات پتاسیم

پتاسیم سولفات با فرمول شیمیایی K2SO4 یکی از نمک های مهم دارای پتاسیم است که سفید رنگ بوده و به شکل های مختلف تولید می شود در حلال هایی مانند گلیسرول و آب حل شده در صورتی که در حلال هایی مانند استون و الکل حل نمی شود. میزان حلالیت آن در آب به دما وابسته است به طوری که با افزایش دما افزایش می یابد.خواص فیزیکی پتاسیم سولفات را نشان می دهد. پتاسیم سولفات ماده معدنی است که می تواند پتاسیم مورد نیاز گیاهان را از نظر کمی و کیفی تامین کرده و باعث بالا بردن کیفیت محصول، میزان رشد و همچنین مقاومت در برابر عوامل بیماری زا در گیاهان می شود. به طور کلی، هر ترکیبی (آلی و معدنی) که بتواند چنین ویژگی داشته باشد کود نامیده می شود. کودها با توجه به ماهیت شان به دو گروه کودهای بیولوژی (آلی) و شیمیایی (معدنی) تقسیم بندی می شوند.

کودهای بیولوژی (آلی)

این دسته از کودها بیشتر شامل کودهای گیاهی (کود سبز) و حیوانی (فضولات جانورانی مانند مرغ، گاو و گوسفند) می باشد و به دلیل آلودگی کم زیست-محیطی و بازیافت آنها مورد توجه بوده و کارآیی خوبی از خود نشان می دهند.

کودهای شیمیایی (معدنی)

این دسته از کودها خود شامل انواع گوناگونی مانند کودهای ازته (سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و دی آمونیوم فسفات)، کودهای فسفاته (دی آمونیوم فسفات، تریپل سوپر فسفات، سوپر فسفات ساده و منو آمونیوم فسفات) و کودهای پتاسه (نیترات پتاسیم، کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم) می باشند. کود مورد بررسی در این گزارش کود پتاسیم سولفات جامد می باشد که بر اساس تعاریف گفته شده در بالا در دسته دوم یعنی کودهای شیمیایی (معدنی) قرار می گیرد.

طرح تولید سولفات پتاسیم (4)

کاربرد سولفات پتاسیم

امروزه در دنیا تلاش بر این است که برای تولید محصولی بهتر و سالمتر و همچنین آسیب رساندن کمتر به محیط زیست از کودها به صورت بهینه استفاده شود. در مصرف کود باید دقت زیادی انجام داد تا اثرات منفی بر روی گیاه کمتر گردد. در بیانیه جهانی مربوط به غذا (WFS) که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، حاصلخیزی خاک مهمترین عاملی است که به طور مستقیم بر میزان تولیدات کشاورزی اثر می گذارد. مهمترین عامل در حاصلخیزی خاک استفاده از کود مناسب می باشد، به گونه ای که در سالهای اخیر افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی محصولات کشاورزی مرهون مصرف کودها در زمین های کشاورزی می باشد. به عبارتی می توان گفت که مصرف کود به منظور تامین عناصر مورد نیاز گیاه می باشد. کودهای پتاسیم دار (پتاسیم کلرید و پتاسیم سولفات) جزو کودهای پرمصرف در جهان می باشند. پتاسیم سولفات به دلیل فراوانی نسبتاً خوب در طبیعت، منبع غذایی مناسب برای گیاه و ارزان بودن آن نسبت به کودهای دیگر برای تغذیه گیاه ترجیح داده می شود و برای غلاتی مانند ذرت، چغندرقند، سویا، گندم و پنبه از این کود استفاده می شود که به دلیل داشتن خواص نزدیک با پتاسیم کلرید جایگزین بسیار خوبی برای این کود بویژه در مناطقی که به دلیل وجود یون کلر زمین شور است، می باشد. به دلیل حلالیت خوب این کود و همچنین هدر رفتن کم آن هنگام شسته شدن، جذب پتاسیم توسط خاک به خوبی انجام می شود که این ویژگی برای اغلب کودهای پتاسیم دار صادق است.

کشورهای عمده تولیدکننده سولفات پتاسیم

اسامی کشورهای تولیدکننده عمده کودهای پتاسیم دار مانند پتاسیم کلرید و پتاسیم سولفات در کل جهان و آسیا
آمریکا- روسیه – آلمان – انگلستان – کانادا – بلاروس – اسپانیا – عربستان – چین – تایوان – هند – مالزی

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سولفات پتاسیم

۱. سولفات پتاسیم : ۲۴۱۲۶۱۲۳۳۷
۲. تیوسولفات پتاسیم : ۲۴۱۲۶۱۲۴۰۱

وضعیت واردات و صادرات سولفات پتاسیم

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات سولفات پتاسیم در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید سولفات پتاسیم (2)

وضعیت واحد های فعال تولید سولفات پتاسیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده سولفات پتاسیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح-تولید-سولفات-پتاسیم-20

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)