طرح تولید نانو ذرات نقره (1)

طرح تولید نانو ذرات نقره

فناوری نانو یا نانو تکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی، عمدتاً متاثر از غلبه خواص، کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.

کاربرد نانو ذرات نقره

۱. نانو ذرات سیلور خصوصیات متعدد دارد. فهرست بعضی از این خواص به شرح زیر است: تاثیر بسیار زیاد به علت اندازه ذرات بسیار کوچکو درنتیجه اثر گذاری بالای واکنش
۲. تاثیر سریع به علت اندازه ذرات بسیار کوچکو درنتیجه سرعت بالای واکنش
۳. غیر سمی (تاثیرات نانو نقره بر بدن و محیط زیست هنوز در حال بررسی است و گزارشات ·مختلفی برله یا علیه آن در دسترساست.)
۴. غیر محرک و غیر حساسیت (هنوز در حال بررسی است اما تاکنون گزارش مستندی ارایه نشده است.)
۵. قابلیت تحمل شرایط مختلف به علت پایداری زیاد آب

طرح تولید نانو ذرات نقره (2)

کاربرد نانو ذرات نقره در پزشکی

نانو ذرات نقره بدلیل خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی ای که دارند، امروزه در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. در بعضی استفاده ها از آنها مستقیما به عنوان آنتی بیوتیک استفاده میشود. به عنوان مثال یکی دیگر از کاربردهایی که امروزه دارند، استفاده در پانسمان های آنتی باکتریال است. این پانسمان ها به این شکل است که دیگر در آنها نیازی به استفاده از ضدعفونی کننده هایی مانند بتادین نیست و احتمال عفونت زخم نیز کاهش می یابد.

کاربرد نانو ذرات نقره در نساجی

نانو ذرات نقره بدلیل ویژگی هایی که دارند، در صنعت نساجی نیز مورد اقبال واقع شده اند. یکی از معروف ترین کاربرد آنها در نساجی، همین جورابهایی نانویی است که بو نمیگیرند. یکی از دلایل مهم بوی بد پا، باکتریهای درون کفش هستند که بدلیل محیط مرطوب درون کفش به سرعت تکثیر شده و بوی بدی ایجاد میکنند. نقره این باکتری ها را نابود کرده و باعث میشود بوی بد پا از بین برود. نانو ذرات نقره در برخی دستمال ها، لباس های زیر، ماسک تنفسی و نخ بخیه نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

محصول مورد بررسی با توجه به جایگزین موجود جزء محصولات استراتژیک به حساب نمی آید ولی با توجه به نیاز جامعه برای ارتقاء بهداشت و سلامت از محصولات ضروری محسوب می گردد.

کشورهای عمده تولید کننده نانو ذرات نقره

در خصوص تولید نانو ذرات نقره نمی توان از کشوری به عنوان تولید کننده و یا مصرف کننده نام برد. زیرا توزیع جغرافیایی شرکتها در بیش از ده کشور جهان وجود دارد. این کشورها عبارتند از: آمریکای شمالی، چند کشور اروپایی و تایوان، چین و کره جنوبی و ژاپن. البته لازم به ذکر است که گرید نانو ذرات تولیدی هر کدام از این کشورها متفاوت است. اما فناوری تولید نانو ذرات نقره در اختیار این کشورهاست.

طرح تولید نانو ذرات نقره (3)

مکانیزم های کلی عملکرد نانو ذرات نقره

نانوذرات نقره پتانسیل غشایی را ناپایدار میکنند و نتیجه آن کاهش ATP درون سلول میباشد که در نهایت باعث مرگ سلول باکتری میشود. بار کلی سلول در pH منفی است. حضور این ساختار باعث میشود دیواره سلولی بار منفی به خود بگیرد. نانوذرات نقره موجب از هم شکستن اجزای حفاظ موجود در غشاء خارجی باکتری میشود. اتصال نقره به گروههای عاملی پروتئین دار و تشکیل پیوند با آنها، باعث از بین رفتن خواص اصلی آنها میشود. نانوذرات نقره با آنزیمهای حیاتی واکنش داده و آنها را غیر فعال میکند. نانوذرات نقره قدرت تحرک پروتون غشا را گرفته و موجب کم آمد پتاسیم درون سلولی میشوند.

بررسی قیمت تولید داخلی و جهانی نانو ذرات نقره

قیمت نانو ذرات نقره بسته به مشخصات نانو نقره، توزیع ذرات، مورفولوژی آنها و حتی روش تولید متفاوت است. از این رو مقایسه قیمت های شرکت های تولیدی مختلف با یکدیگر بسته به هر کدام از عوامل فوق داشته و لذا به سادگی محصولات معمولی نیست. در محصولات با فناوری پایین مقایسه دو نوع محصول تولیدی دو شرکت ساده و با پارامترهای مشخص مانند کیفیت و استاندارد و مانند آن است اما در حوزه فناوری های پیشرفته به این سادگی نیست و بسیار پیچیده تر میباشد.

طرح تولید نانو ذرات نقره (4)

شرایط واردات نانو ذرات نقره

از آنجا که نانو ذرات نقره جدید بوده و چندان توسط متصدیان گمرک کشور شناخته شده نیست، لذا شرایطی در مورد واردات این محصول وجود ندارد. همانطور که اشاره شد بعضی از شرکت ها که اقدام به واردات آن کرده اند، نانو نقره را به عنوان پودر مخلوط نقره صنعتی معرفی کرده اند. آزمایشگاه استاندارد نیز آن را بررسی و ادعای وارد کننده ها را تایید کرده و سرانجام با تعرفه ۴% نانو ذرات نقره وارد کشور شده است. به عبارت دیگر فعلا شرایط خاصی برای واردات نانوذرات نقره وجود ندارد و تعرفه آن نیز مانند سایر مواد معمولا ۴% در نظر گرفته می شود. طبق اظهار نظر بعضی از واردکنندگان، قوانین گمرگ ایران حساسیت چندانی به اندازه و ابعاد ذرات نداشته و بیشتر نوع ماده و کاربرد تجاری آن مطرح است، از این رو فضای شفافی در مورد این ماده وجود ندارد. با توجه به واردات بسیار محدود این ماده تاکنون در فرآیندهای واردات این کالا مانند ثبت سفارش، ترخیص کالا و غیره تغییر خاصی ایجاد نشده است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نانو ذرات نقره

۱. نانو پودر نقره : ۲۷۲۰۵۱۲۳۱۵

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)