طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی (2)

طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو شده یا بتن هوادار اتوکلاوی (Autoclaved Aerated Concrete – AAC) همان بتن گازی سبک یا متخلخل می‌باشد. این نام برای بتن هوادار تولید شده در اروپا در نظر گرفته شده‌است. در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط مهندس آرشیتکت سوئدی اختراع و به جامعه مهندسین معرفی گردید. این بتن هم‌اکنون در اروپا و آمریکا به نام‌های تجاری HEBEL , YTONG یا Siporex ارائه می‌شود و در ساخت و ساز نیز بسیار از آن استفاده می‌شود. این بتن در صنعت ساختمان‌سازی به هبلکس یا سیپورکس و آران لکس معروف است. ساخت این محصول به روش اختلاط و پخت مواد اولیه انجام می‌گیرد.Johan Axel Erikson مهندس آرشیتکت سوئدی پس از آزمایش‌ها متعدد دریافت که اگر عمل آوری این مواد در حرارت و فشار زیاد انجام شود، یک محصول بتنی متخلخل با مقاومت بالا به دست می‌آید که به علت وجود حباب‌های گاز در آن، یک عایق خوب نیز محسوب می‌شود. این محصول پس از تغییراتی در فرمولاسیون Autoclaved Aerated Concrete و به اختصار AAC نام گرفت.
در حدود ۱۹۴۳ آلمانی‌ها نیز از این تکنولوژی استفاده کرده و AAC را تحت نام‌های تجاری مختلف تولید کردند. همگام با سوئد و آلمان، انگلستان نیز خاکستر را جایگزین سیلیس کرده و مدت زیادی است که بلوک AAC تولید شده را در صنعت ساختمان استفاده می‌کنند. در حال حاضر، با تغییرات کوچک در فرمولاسیون و فرایند مربوط به AAC، تغییرات چشمگیری در ساختار آن فراهم آمده و این تغییرات موجب تقویت ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی AAC شده‌است. در سال‌های اخیر بیش از ۴۵۰ تولیدکننده در ۴۱ کشور جهان AAC را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

مواد تشکیل دهنده اصلی بتن هوادار اتوکلاوی، ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، آب هستند، طبیعی و به وفور یافت می‌شود. ترکیبات قابل بازیافت و برگرداندن به چرخه تولید می‌باشد.

بتن کفی
کفی است پایدار متشکل از ملاتهای حبابدار که به صورت اتوکلاو شده و در محدوده با مقاومت کم به کار میرود.

بتن اسفنج (AAC)
بتنی است سبک، دارای ساختار مقاومتر و حبابهای منظمتر نسبت به بتن کفی که به صورت (Autoclave Aerated Concrete) .اتوکلاو شده به کار میرود اصطلاحاً به بتن اسفنجی )هوادار اتوکلاو شده( بتن گازی هم گفته میشود.

طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی (4)

الزامات پانل‌های دیواری مسلح ساخته شده از بتن سبک گازیAAC

۱.کاربرد این نوع پانل‌های ساخته شده با بتن سبک گازی در دیواره های غیر باربر داخلی و خارجی مجاز می‌باشد .
۲.پانل‌های ساخته شده با بتن AAC باید دارای حداقل مقاومتMpa4 و میانگین مقاومت۵Mpa باشند .(رده۴AAC- طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۸۵۹۳ )
۳.الزامات استاندارد ۱۴۵۲ASTMC یا ۱۲۶۲ EN باید در ساخت پانل‌هایAAC رعایت شود .
۴.وزن مخصوص بتن سبک گازی در دامنه ۳۵۰ تا۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد .
۵.اتصال این پانل‌ها به یکدیگر و به عناصر سازه ای باید به گونه ای باشد که ضمن پایداری دیوارهای حاصل در برابر بارهای خارج از صفحه در رفتار لرزه ای سازه مشارکت نداشته باشند .
۶.رعایت حداقل‌های طراحی، نحوه تسلیح و محاسبات طراحی این پانل‌ها باید بر اساس آیین نامه های معتبر بین المللی مربوطه از جمله ACI523 و ACI318می‌باشد .

مزایای پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

۱- حذف لایه آستر نازک کاری (گچ و خاک) و بسنده نمودن به پوشش چند میلی متری گچ پرداختی
۲- عایق بودن بلوک سبک (رطوبت ، صوت و حرارت) که باعث حذف هزینه های عایق بندی می گردد
۳- کاهش قابل توجه وزن دیوار با بلوک سبک گازی و متعاقباً کاهش وزن مرده ساختمان
۴- آسیب ندیدن بلوک سبک هبلکس در برابر نیروهای ناشی از تغییر شکلها و نشست در ساختمان
۵- یکپارچگی و انسجام بلوک سبک در برابر زمین لرزه و انفجار
۶- اتصال مناسب و راحت بلوک سبک هبلکس به دلیل طراحی ویژه
۷- وجود ماهیچه در زوایای داخلی و خارجی جهت افزایش مقاومت بلوک سبک
۸- سرعت بالا در اجرا و سهولت در حمل بلوک سبک و متعاقباً تسریع در تحویل پروژه
۹- قابلیت چکش پذیری بالا، گیرش میخ، پیچ و پلاک در بلوک سبک گازی
۱۰- سهولت اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی و قابلیت برش با فرز و اره بلوک سبک گازی
۱۱_ بلوک تیغه سبک کاملا منطبق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است
۱۲_ بلوک سبک هبلکس قابلیت استفاده در دیوارهای داخلی و خارجی و انواع پارتیشن و تیغه بندی را دارد
۱۳_ بلوک سبک هبلکس هزینه دستمزد تیم اجرایی را کاهش می دهد
۱۴_ بلوک سبک aac بار مرده سازه را کاهش می دهد
۱۵_ بلوک سبک اتوکلاو شده میزان ملات مصرفی را کاهش می دهد

طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی (3)

مزایای اقتصادی پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا ، به دستمزد کمتری نیاز دارد و همچنین استفاده از هبلکس به سبب مصرف ملات کمتر و نیز کاهش بارهای وارده به سازه بدلیل وزن کم دیوارها که موجب کاهش ابعاد سازه می شود . صرفه جوئی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد. عایق بودن هبلکس در برابر گرما و سرما ، علاوه بر صرفه جوئی چشمگیری در فضاهای تاسیساتی و سطح حرارتی برودتی موجب کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان در آینده خواهد شد . (خصوصا با توجه به روند افزایش قیمت سوخت ). به علاوه با توجه به ظوابط اخیر شهر سازی مربوط به اماکن عمومی نظیر هتلها و ادارات مبنی بر جلوگیری از انتشار صدا بین واحدها و اطاقها .

معایب پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

۱.عدم استحکام کافی و عدم اتصال مناسب به سازه– مهمترین عیب این محصول ساختمانی نیز مانند محصولات مشابه آن، در بحث عدم استحکام و قدرت و پایداری کافی در برابر فشارهای جانبی و نداشتن اتصال مناسب و پایدار به اسکلت، می باشد، به طوری که تنها برای اعضای غیرباربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، در غیراینصورت باید ضخامت بلوکها افزایش یابد که باعث بالارفتن هزینه محصول، اجرا و کاهش فضای مفید ساختمانی می شود، این در حالی است که در یک مقایسه با پانل های سه بعدی۳D)پانل)، این پانلها باداشتن استحکام و صلبیت بسیار بالا و انعطاف پذیری و خاصیت الاستیکی و ایجاد اتصال با اسکلت ساختمان و همچنین افزایش فضای مفید، این مسائل مرتفع شده است.
۲- بکارگیری سیلیس در بلوک هبلکس به عنوان مواداولیه تولید، از معادن و خردایش آنها تا حد زیادی تولید این محصول را غیر اقتصادی می نماید.
۳. هزینه و زمان اجرای بالاتر نسبت به پانلهای سه بعدی گرچه هزینه خود محصول بلوکهای هبلکس در متر مربع است و نسبت به پانل های سه بعدی پایین تر می باشد، اما هزینه های حمل و نقل و اجرای این نوع بلوک به همراه هزینه های دستمزد نیروی انسانی(زمان بالاتر اجرا)، باعث بالارفتن هزینه اجرا و استفاده از آنها در صنعت ساختمان شده است، به عنوان مثال در زمان استفاده از بلوک هبلکس باید نکاتی را رعایت نمود: اولاً: قبل از اجرا بلوک ها باید کاملاً خیس نمود. ثانیاً: ملات مصرفی را نیز باید با دقّت بیشتری تهیه نمود، ثالثاً: بعد از اجرا در صورت امکان به دیوارها آب داده شود، که این ازمواردی است که در هزینه و زمان اجرا تأثیر مستقیم خواهد داشت.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی به شرح ذیل است.
۱. سایر محصولات بتنی غیر مسلح از بتن سبک گازی : ۲۶۹۵۶۱۲۳۸۱
۲. پانل سقفی بتنی پیش تنیده سبک : ۲۶۹۵۶۱۲۴۱۸

طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی (5)

بررسی بازار پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

لیست قیمت بلوک هبلکس با توجه به اینکه بلوک های هبلکس ابعاد و اندازه های مختلف دارند متفاوت می باشد بنابراین قیمت بلوک هبلکس را می توان با توجه به المان های مختلف قیمت بلوک هبلکس را تعریف کرد. در حال حاضر قیمت بلوک هبلکس در اغلب کارخانه های تولید کننده ی آن بر حسب متر مکعب محاسبه می گردد. و با توجه با این فاکتور کلی می توان قیمت بلوک هبلکس را بر حسب المان های دیگر نظیر متر مربع یا هر عدد بلوک محاسبه کرد. قیمت بلوک هبلکس با توجه به کیفیت محصول و موقعیت جغرافیایی محل پروژه و اندازه پروژه در حالت کلی متفاوت می باشد و آنچه که در حال حاظر بین کارخانه های تولید کننده بلوک هبلکس قیمت گذاری می شود با توجه به محصول درجه یک از هر متر مکعب ۱۱۰۰۰۰ تومان شروع شده و تا هر متر مکعب ۱۴۵۰۰۰ تومان هم میرسد. البته این قیمت گذاری ثابت نبوده و با توجه به شرایط کلی تولید و هزینه های مواد اولیه و فاکتور های دیگه امکان تغییر دارد. و بهتر است قیمت بلوک هبلکس را با توجه به زمان مصرف آن به صورت قیمت نهایی و به روز کارخانه دریافت گردد. در زیر ما برای شما لیست مشخصات و ابعاد مختلف بلوک هبلکس را قرار می دهیم تا با کمک این لیست بتوانید قیمت بلوک هبلکس را در ابعاد و اندازه های مختلف برآورد کنید .

وضعیت واحد های فعال تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی (6)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پانل‌های سبک پیش‌ساخته بتن کفی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰۰ متر مکعب
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۸۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴.۴ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)