طرح تولید پرک پت هات واش

کلمه پت مخفف پلی اتیلن ترفتالات بوده از که از اسید ترفتالیک و اتیلن گلایکول ساخته شده است. از این پلاستیک در صنایع نساجی و بسته بندی غذا به عنوان فیبرهای پلی استری استفاده میشود. این مواد پلاستیکی مزایا و معایب فراوانی داشته به طوری که انعطاف پذیری، مقاومت در برابر ضربه، حمل و نقل آسان، سبک بودن، شفافیت، پایین بودن مصرف انرژی در تولید و مناسب بودن برای نوشیدنی ها از جمله مزایای آن به شمار می رود. اما معایبی نیز به همراه دارد که شامل افزایش ضایعات طبیعی به دلیل برگشت ناپذیر بودن و افزایش حجم زباله های تولیدی دارد. اما امروزه برای حل معایب پت ها مشاهده می شود که روش هایی ابداع شده که می توان اقدام به بازیافت آن نمود.
ضایعاتی که جمع آوری می شوند در دو دسته قرار می گیرند. ضایعاتی مانند مشمع، سبد و … در یک دسته قرار می گیرند و پت در دسته ای دیگر قرار می گیرد. با توجه به اینکه کاربرد پت در حال گسترش است، رقابتی بین پت تازه و پت دسته دوم شکل گرفته است. جایگزینی پرک پت با پت دسته اول برای ساخت محصولات سود بیشتری داشته و تولیدکنندگان توجه ویژه ای به خرید پت بازیافتی دارند. پرک پت هاش واش مرغوب را می توان از طریق آمیزه سازی با سایر مواد تقویت کرده و انواع وسایل محکم و مقاوم را با آن تولید نمود.

معیار و میزان آلودگی پت بازیافت شده

آلودگی پت به مقدار پی وی سی موجود در پت بستگی دارد. در تهیه پرک پت هات واش شده مقدار پی وی سی بسیار مهم بوده و کیفیت پت با آن تعیین می شود. اکثر ناخالصی و آلودگی موجود در پرک پت هات واش شده به دلیل وجود پی وی سی می باشد. اگر آلودگی پی وی سی بیشتر از استاندارد تعیین شده باشد کارخانه ها حاضر به خرید آن نخواهند شد. شاخصی که برای آن تعیین شده اندازه آلودگی پی وی سی در پرک پت بوده و آن را با ppm نشان می دهند.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پرک پت هات واش

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پرک پت ۳۷۲۰۵۱۲۳۳۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پرک پت هات واش

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پرک پت ۳۹۱۵۹۰۰۰ میباشد.

دستگاه بازیافت پت

در تهیه پرک پت هات واش، دستگاه بازیافت پت نقش زیادی را ایفا می کند زیرا همانطور که گفته شد گرفتن آلودگی های پت و تولید پت خالص توسط این دستگاه انجام می شود. اما توجه داشته باشید برای اینکه بتوان پرک پت هات واش مرغوب تولید نمود تنها وجود دستگاه کافی نبوده و لازم است که مراحل جداسازی ناخالصی و شستشوی آن به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد تا بتوان محصول بازیافتی مناسبی تولید کرد. یکی دیگر از دستگاه های ضروری برای تولید پرک پت هات واش دستگاه فلات است که این دستگاه کار شستشو و جدا کردن ناخالصی ها را برعهده دارد. به طوری که دستگاه درب ها و لیبل خا را از پت ها جدا می کند و این درب ها به مخزن کوچک تری منتقل می شوند. از دستگاه شن گیر نیز جهت تمیز کردن و شفاف شدن پت استفاده می شود، زیرا با ساییدن پت در این دستگاه آلودگی های آن به طور کامل از بین میرود. به طوری که در دستگاه شن گیر چسب هایی که بر روی پت ها وجود دارد به طور کامل جدا می شود. پس از این امر پت ها از حوض های آب داغ عبور کرده و تمیز و خالص برای تولید محصولات مختلف تحویل داده می شود.

 

بازیافت پرک پت هات واش

برای بازیافت این نوع پلاستیک اقدام به آسیاب کردن آن کرده که و در نتیجه می توان گفت پرک پت هات واش به معنای آسیاب کردن پت در دستگاه هات واش است. در عملیات پرک پت هات واش نیاز است که بعد از آسیاب کردن پت ها، آن را در وان ها و حوضچه های آب داغ گذشته تا آلودگی هایش از بین برود. تمامی این موارد با استفاده از دستگاه بازیافت پت صورت میگیرد. توجه داشته باشید مقدار آلودگی پت ها بسته به پی وی سی موجود در پت ها است بهطوری که می توان گفت در تهیه هات واش مقدار pvc بسیار مهم است و می تواند کیفیت آن را تعیین کند، زیرا بیشتر ناخالصی ها و آلودگی های هات واش به دلیل پی وی سی های موجود در آن است. پس اگر بتوان آلودگی های پی وی سی را از پت ها جدا کرد، طبیعتا می توان محصول مرغوب تری تولید نمود.

تهیه پرک پت هات واش با بهترین کیفیت

پی وی سی از لحاظ ظاهری و شفاف بودن، شباهت زیادی به پت داشته و به دلیل عدم شناسایی آن توسط کارگاه های بازیافت، همراه پت راهی مراحل بازیافت می شود. به همین دلیل بیشتر کارگاه ها به وجود داشتن دستگاه هات واش و رعایت تمامی مراحل، پرک پت مرغوبی ندارند و سود زیادی کسب نمی کنند. ممکن است به دلیل آلودگی بالا بارشان برگشت نیز بخورد و این به دلیل نا آشنا بودن با شیوه جدا کردن پی وی سی از پت می باشد. قبل از شروع کار در این زمینه باید روش های تشخیص پی وی سی از پت را یاد بگیرید تا بتوانید پت با کیفیت تولید نمایید.
به کار بردن دستگاه هات واش، شن گیر، سانتریفیوژ و دستگاه های پیشرفته جداسازی به شما کمک می کند تا پرک پت مرغوب و استانداری تولید نمایید. کارخانه های الیاف از خریداران پرک پت می باشند. با رعایت استاندارد آن ها و پایین بودن آلودگی پی وی سی، ارزش افزوده خوبی ایجاد می شود. از پرک پت در تولید پارچه، قالی،سبد لباس و … استفاده می شود. همچنین با آلیاژسازی پت های بازیافتی، آن ها را مقاوم تر کرده و در حوزه های دیگر از آنها استفاده می شود.

فرایند بازیافت بطری تا مرحله ی تولید پرک را به ۳ مرحله تقسیم می نماییم:

  1. جمع آوری و نحوه تامین بطری
  2. تفکیک و آسیاب
  3. شستشو (هاتواش)

قسمت اول- جمع آوری و منابع تامین بطری PET

در این قسمت به موضوع جمع آوری و اهمیت آن در صنعت بازیافت خواهیم پرداخت.

اصلی ترین منابع جمع آوری بطری و ضایعات قابل استفاده در صنعت بازیافت PET به صورت ذیل می باشد:

۱) تفکیک از مبداء (منازل) توسط شهروندان و جمع آوری توسط شهرداری

۲) تفکیک توسط پیمانکار در سطل های دپوی موقت محلی توسط

۳) تفکیک توسط پیمانکار در ایستگاه های دپوی موقت مناطق توسط

۴) تفکیک توسط پیمانکار در ایستگاه های تفکیک و پردازش نهایی

۵) جمع آوری توسط افراد دوره گرد و گاراژ های غیر رسمی

۶) منابع وارداتی

۷) ضایعات کارخانجات تولید پریفرم PET

۸) ضایعات کارخانجات بسته بندی آب و سایر نوشیدنی ها

۹) ضایعات پتروشیمی های تولید کننده PET

هر کدام از موارد بالا بسته به محل جمع آوری و مصرف به صورت زنده و یا پرس شده قابل تهیه می باشند.

در سالهای اخیر شهرداری ها اقداماتی فرهنگی و عملیاتی برای تفکیک زباله از مبدا انجام داده اند که تا کنون تاثیر بسزایی در اصلاح فرهنگ  مدیریت پسماند شهری و تفکیک از مبداء توسط شهروندان نداشته است و بطری جمع آوری شده از این طریق بسیار محدود و غیر قابل اتکاء می باشد.

  • بدلیل آغشته شدن بطری به سایر زباله ها مثل دور ریز غذا، زباله های تر و شیرابه، هر چقدر بطری جمع آوری شده به مراحل نهایی تفکیک و پردازش نزدیک تر می شود، کثیف تر و دارای ناخالصی بیشتری خواهد بود و در نظر گرفتن این موضوع در زمان خرید و نیز محاسبات قیمت تمام شده محصول به شدت تاثیر گذار خواهد بود؛ بسیاری از واحد های خردایش (آسیاب) و هات واش بدلیل عدم دقت به این موضوع دچار ضرر و زیان زیادی شده اند، لذا توصیه می گردد تا حد ممکن زباله های با منشاء نزدیک به مبداء را خریداری نموده و در صورت خرید از ایستگاه های بازیافت نهایی نسبت به کسر میزان افت بار ۴ تا ۷ درصدی اقدام نمایید؛ سایر ناخالصی های غیر از PET بایستی توسط نیروی انسانی تفکیک و از وزن ناخالص خریداری شده کسر گردد.
  • در برخی موارد مشاهده شده که مقادیر زیادی بطری دارای آب و سایر مایعات در داخل بار موجود بوده که این موضوع نیز یکی از مسائل مهمی است که بایستی با دقت زیادی تفکیک و نسبت به کسر وزن آب از وزن نهایی اقدام گردد، البته می توان وزن بطری ها را بر اساس تعداد به وزن نهایی اضافه نمود ( هر بطری در حدود ۳۰ گرم وزن خواهد داشت). توصیه میگردد افرادی که در فرایند پرس کردن بطری فعالیت دارند قبل از پرس بطری ها، آن را از روی غلطک خاردار برای ایجاد شکاف و تخلیه بطری ها عبور دهند.
  • موضوع مهم دیگر در زمان خرید رعایت نسبت بار رنگی به شفاف می باشد. این نسبت در بارهای معمول ۸۵ به ۱۵ یا ۸۰ به ۲۰ می باشد، هر چقدر مقدار بطری رنگی کمتر باشد به نفع خریدار خواهد بود.
  • آفتاب خوردگی بطری یکی از موارد بسیار مهم در کیفیت بطری خریداری شده می باشد، بارهایی که زمانهای طولانی در محل های روباز دپو می گردد احتمال آفتاب خوردگی بالایی دارند،این عامل سبب افت کیفیت بطری و پایین آمدن ویسکوزیته ذاتی (IV) در PET می گردد.

 این مساله در بطری های پرس شده و بخصوص بارهای وارداتی از عراق بیشتر مشاهده گردیده است.

  • شناسایی صحیح بطری های غیر از PET نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که وجود یک بطری غیر قابل تشخیص از جنس PVC و یا استفاده از بطری های با لیبل PVC سبب آلوده شدن بار و در نتیجه پایین آمدن کیفیت و یا حتی غیر قابل استفاده شدن محصول نهایی می باشد.
  • متاسفانه اغلب دستگاه های پرس موجود در بازار مناسب برای بطری نبوده و بدلیل ایجاد فشار زیاد بر روی بطری ها سبب لمینه شدن لیبل بر روی بطری و آلوده شدن بار نهایی می گردد. لذا تا حد ممکن از دستگاه پرس با استاندارد و با قدرت پرس حداکثر ۷۵ تن انجام دهند.
  • کسر وزن مفتول های بسته بندی نیز یکی از موارد مهم در زمان خرید بارهای پرسی می باشد.
  • متاسفانه در برخی موارد مشاهده می گردد که با هدف کم فروشی، بطری ها توسط افراد سودجو در داخل شیرابه غوطه ور می گردد و این مساله سبب کاهش شدید راندمان تولید می گردد، لذا دقت در هویت افراد فروشنده نیز بسیار ضروری می باشد.
  • دقت بفرمایید که نخریدن بطری بی کیفیت حتی در صورت متعهد بودن به خریدار سبب افزایش کیفیت بطری ها توسط فروشنده ها خواهد شد، رقابت های مخرب جز انتقال سود به سودا گران و آسیب به صنعت بازیافت، هیچ سودی برای فعالان این عرصه نخواهد داشت.
  • مشاهده گردیده که در برخی بازه های زمانی بدلیل کمبود بطری در بازار و یا ایجاد شایعات توسط سودجویان، قیمت بطری به طور غیر منطقی افزایش می یابد که این موضوع سبب ایجاد رقابت منفی و انتقال سود در جیب واسطه ها می گردد. در این شرایط ضمن پیروی از منابع تعیین قیمت قابل اعتماد مثل #پتنولوژی، از خرید خارج از قیمت بازار نیز خودداری فرمایید. در صورت ایجاد اتحاد فیمابین تولید کنندگان بازار شاهد ثبات و معاملات برد-برد خواهد بود.

 

وضعیت واحد های فعال تولید پرک پت هات واش

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پرک پت هات واش در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پرک پت هات واش

نمودار واردات و صادرات پرک پت هات واش در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پرک پت هات واش

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۵۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)