طرح تولید پارچه فلوک

چاپ فلوک توسط شابلون روی انواع پارچه بصورت قواره همانند چاپ پارچه معمولی می باشد. با این تفاوت که بجای رنگ ، چسب فلوک داخل شابلون ریخته میشود و بعد از عملیات فلوکینگ حتما جهت مقاومت به آب (قابلیت شستشو) میبایست کار مورد نظر فیکسه بشود.

چاپ فلوک از خانواده ی چاپ های برجسته می باشد که حالت های ترکیبی آن با دیگر چاپ ها جلوه ی خاص و زیبائی به پارچه می دهد.

از خواص فلوک روی پارچه میتوان ارزش افزوده محصول چاپ شده را نام برد. بدین توضیح که پاچه های خیلی ساده و ارزان قیمت بعد از فلوک جلوه ارزشمند و گرانبها پیدا میکنند . از همین رو در صنعت چاپ پارچه همواره این خاصیت مورد توجه قرار میگیرد. پودر فلوک و چسب آن شرایط نگهداری و کاربرد خاص خود را دارد . به همین منظور در اکثر مراکز و کارخانجات بزرگ آزمایشگاه های مدرن و گران قیمت جهت تست و آزمایشات این محصول وجود دارند.

 

فرآیند تولید فلوک

فرآیند فلوک از کنار هم قرار گرفتن الیاف برش خورده ، ریز ، صاف و یکدست در کنار یکدیگر بطور عمودی روی سطح چسب خورده مورد نظر ، حالت پرز گونه بوجود می آورد که اصطلاحا فلوکینگ نامیده میشود.

مشخصات فنی فلوک

پودر فلوک توسط ۴ مشخصه کلی شناخته می شود. ۱- جنس الیاف ۲- ارتفاع ۳- دنیر ۴- رنگ

۱- جنس :

پودر فلوک موجود در بازار های جهانی از جنس : ویسکوز ، رایون ، اکرلیک ، پلی آمید ، پلی استر ، پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، کتان و پی وی سی میباشد، که متواول ترین آن: ویسکوز ، پلی آمید ، و پلی استر میباشد.

۲- ارتفاع الیاف :

ارتفاع یا بلندی الیاف پودر همان ارتفاع یا طول یک رشته نازک برش خورده از آن میباشد که اصولا در سایز های ۰.۲۵ میلیمتر ، ۰.۵ ، ۰.۷۵ ، ۱ ، ۱.۲ ، ۱.۵ ، ۲ و ۳ میلیمتر موجود میباشد .البته سایز های متداول شامل : ۰.۲۵ ، ۰.۵ و ۱ میلیمتر میباشد.

۳- دنیر :

در اصل همان قطر و سطح مقطع الیاف است که آن را با واحد دیتکس می سنجند.

اصولا پودر فلوک از ۰.۹ دیتکس تا ۱۷ دیتکس بطور معمول تولید میشوند، کاربردی ترین ضخامت ۱.۷ و ۳.۳ دیتکس میباشد.

۴- رنگ :

طور متداول تنوع کلی حدود ۴۰ رنگ میباشد ولی بنا به نیاز مشتری توسط کارخانه قابلیت رنگرزی طبق نمونه رنگ درخواستی میباشد.

پودر فلوک چگونه تولید میشود؟

الیاف فلوک در ابتدا بصورت رشته های نازک و باریک به طول زیاد در کارخانه های ریسندگی مادر تولید میشوند سپس در مرحله ی بعد در اختیار کارخانجات برش و فرآوری الیاف فلوک قرار می گیرند. (tow)

توسط دستگاه های مخصوص برش الیاف این رشته ها بطور دقیق و به طور متداول از ۰.۲۵ میلی متر ارتفاع تا ۴ میلی متر برش میخورند سپس طی چند مرحله عملیات شامل: چربی گیری ، شستشو، رنگ رزی، آب گیری، نرم کننده، بار دهی و رطوبت دهی فرآوری شده و بصورت پودر در می آیند که به آن پودر فلوک میگویند.

ادوات فلوکینگ

برای اینکه بتوانیم عمل فلوک را انجام بدهیم بطور خیلی مختصر نیاز به پودر فلوک ، چسب ، دستگاه فلوک و ابزار کارگاهی داریم.

بطور اختصار در خصوص پودر فلوک کلیات عنوان گردید فقط نکته ی حائز اهمیت اینکه برای کاربردهای مختلف نوع جنس پودر ، ارتفاع ، دنیر ، و رنگ تغییر میکند.

من باب مثال اگر برای چاپ پارچه پنبه اقدام میکنیم، بهتر از الیاف ۱ میلیمتر با ۱.۷ دیتکس از جنس پلی آمید استفاده کنیم ؛ چون بهترین افکت و نشست را روی این پارچه دارد . توجه داشته باشید هرچه طول الیاف بلندتر میشود ، دنیر آن افزایش پیدا میکند.

انواع فلوک
فلوک ریون در اندازه های

۰.۷۵Dtex

۰.۹۵Dtex

۱.۷Dtex

۳.۳Dtex

۲.فلوک نایلون

۰.۹Dtex

۱.۷Dtex

۳.۳Dtex

۳.فلوک پلی استر

۳.۳Dtex

نکاتی در مورد چاپ فلوک

١-الیاف فلوک از طول نیم تا ۴ میل

٢-چیب فلوک با تورى درشت اجرا میشود

٣- بهترین چسب فلوک هم ۴٨ ساعت بعد از فیکسه قابلیت شستشو دارد.

۴ – ضمناًاگر مورد افکت بودن چاپ فلوک وا در نظر بگیریم ،روى الیاف پنبه در صورت درست اجرا شدن داراى ثبات بسار خوبى میباشد.

البته چسب هاى که داراى کاتالیزور زمانى میباشند هم داراى ثبات بالاى بوده یکى از سخت ترین نوع اجرا فلوک ،اجرا فلوک در کنار اکلیل میباشد.

در این نحوه باکس هاى فلوک در کنار هم میباشند و پارچه پس از خوردن چسب به ترتیب رنگ روى باکس ها میرود و هر باکس گوران فلوک انجام میشود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پارچه فلوک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک پارچه فلوک : ۱۷۲۲۴۱۲۳۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط تولید پارچه فلوک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی پارچه فلوک : ۵۶۰۳

روش کار ماشین چاپ فلوک

از یک منبع تغذیه ی اصلی میزان ولتاژ ۱۲ v که برای اپراتور ضرری ندارد به دسته ی دستگاه می رود و در آنجا میزان ولتاژ افزایش پیدا می کند و سر دسته به ظرف رنگ متصل است الیاف در اینجا باردار شده و و دافعا بین الیاف و ظرف رنگ باعث می شود الیاف بعد از پاشش بر روی پارچه به صورت ایستاده قرار بگیرد در صورت نبود میدان الکتریکی الیاف روی هم خوابیده و حالت برجسته پیدا نمی کند. و بعد وارد خشک کن شده و چسب خشک می شود و در نهایت الیاف موئی که روی کار باقی مانده و نچسبیده را با سیستم مکش و برس تمیز می کنند.

ماشین های چاپ فلوک به دو صورت پیوسته و غیر پیوسته موجود می باشند ماشین های پیوسته به صورت الکی و غلتکی می باشند و ماشین های غیرپیوسته بیش تر برای چاپ های تیکه بخصوص تی شرت استفاده می شود در ماشین های پیوسته فقط امکان چاپ فلوک به صورت تک رنگ وجود دارد ولی در ماشین های غیر پیوسته میتوان چاپ فلوک به صورت چند رنگ نیز انجام داد به صورتی که پودرهای فلوک از شابلون عبور داده می شوند و برای هر رنگ یک شابلون وجود دارد.

نگهداری پودرهای فلوک: پودرها در کیسه های پلاستیکی پلمپ شده هستند فقط زمانی که شروع به کار می کنید کیسه ها باز شوند و اگر تمامی پودر در یک وعده تمام نشد حتما در کیسه محکم بسته شود.

برای اینکه چاپ فلوک ثبات کافی داشته باشد لازم است ۱۰ درصد از طول الیاف در لایه ی چسب فرو رود.

و نیز هرچه چاپ فلوک برجستگی بیشتری داشته باشد کیفیت بهتری دارد از چسب های هوا خشک و نیز ترموپلاست میتوان استفاده کرد چسب های هواخشک دارای سرعت عمل بیشتری می باشند و از طرفی امکان چسب زدن روی تعداد زیادی کار به صورت همزمان فراهم نیست.

و چسب های حرارتی دارای دوام بیشتری می باشند ولی برای خشک شدن به خشکن نیاز دارند.

وضعیت واحد های فعال تولید پارچه فلوک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال پارچه فلوک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات وصادرات صنعت پارچه فلوک

در نمودار زیر میزان واردات و صادرات پارچه فلوک در کشور به تفکیک استان آمده است .

کلام اخر
امروزه فلوک جایگاه خود را در بیشتر صنایع بدست آورده و هرروز مصارف متنوع تری برای این تکنیک کارآمد ابداع می‌شود ، چادر های فلوک شده ، سقف های انباری ها و شیبی داغ خودرو ها ضمن عبور ناپذیری و تراکم زیاد و در نتیجه کارآیی بالا ، از وزن و چگالی کمتری برخوردارند. سطوح فلوک شده از ایجاد و گسترش سر و صدا (Noise) در دستگاه هایی مانند سرعت سنج ، سوئیچ ها و رادیو پخش خودرو ها جلوگیری میکند.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)