طرح تولید زغال سنگ آنتراسیت

زغال‌سنگ نام کانی سیاه‌رنگی است که از پسماند مواد گیاهی دوران‌های قدیم زمین‌شناختی (میلیون‌ها سال پیش) تشکیل شده‌است و به‌عنوان سوخت و نیز مادهٔ اولیهٔ برخی صنایع شیمیایی برای تولید گاز، کُک، روغن، قطران و غیره استفاده می‌شود.
البته برخی از زمین‌شناسان معتقدند که زغال‌سنگ کانی نیست. بخش بزرگی از جِرم زغال‌سنگ کربن است. از دیگر ترکیبات زغال‌سنگ هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. انواع زغال‌سنگ در دوران‌های گوناگون زمین‌شناسی و تحت شرایط مختلفی به وجود آمده‌اند. پوده (تورب)، نخستین مرحله تشکیل زغال‌سنگ است.
پس از آن به ترتیب لیگنیت، زغال‌سنگ نیمه بیتومینه، زغال‌سنگ بیتومینه و زغال‌سنگ آنتراسیت با درجات مختلف درون‌داشت مواد تشکیل‌دهنده قرار دارند.
زغال‌سنگ از فشرده شدن و تحمل گرما برخی گیاهان به وجود می‌آید که اکثراً از گیاه سرخس می‌باشد.

آنتراسیت

آنتراسیت (به انگلیسی: Anthracite) زغال سخت، سیاه و براقی که مرغوبترین کیفیت را دارد یعنی شامل کمترین مقدار آب و مواد فرار و بیشترین محتوی کربن است و با شعله کوچک و آبی‌رنگ و بدون دود می‌سوزد. آنتراسیت آخرین فراورده تغییر و تبدیل مواد گیاهی از طریق سلسله مراحل زغال نارس، لینیت و زغال بیتومینه است.
انتراسیت، که اغلب به عنوان زغال سنگ نامیده می شود، زغال سنگ سخت و جمع و جور است که دارای یک بلور متالستیک است. این دارای بالاترین مقدار کربن، کمترین ناخالصی ها و بالاترین تراکم انرژی تمام انواع زغال سنگ به جز گرافیت است و بالاترین رتبه از زغال سنگ است.
انتراسیت بیشترین نوع زغال سنگ دگرگون شده است (اما هنوز هم نشان دهنده دگرگونی پایین است)، که در آن میزان کربن بین ۹۲ تا ۹۸ درصد است. اصطلاح برای آن دسته از انواع زغال سنگ استفاده می شود که در هنگام گرم کردن زیر نقطه ی احتراق از بخار یا سایر بخارات هیدروکربنی خنثی نمی کنند. انتراسیت با مشکلاتی روبرو است و با شعله های کوتاه، آبی و دودی مواجه می شود.
انتراسیت به درجه استاندارد طبقه بندی می شود که عمدتا در تولید برق و درجه بالا (HG) و فوق العاده بالا (UHG) استفاده می شود که استفاده اصلی آن در بخش متالورژی است. انتراسیت حدود ۱ درصد از ذخایر زغال سنگ جهانی را تشکیل می دهد و تنها در چند کشور در سراسر جهان استخراج می شود. چین اکثریت تولید جهانی را تشکیل می دهد؛ تولید کنندگان دیگر روسیه، اوکراین، کره شمالی، آفریقای جنوبی، ویتنام، انگلستان، استرالیا، کانادا و ایالات متحده هستند. کل تولید در سال ۲۰۱۰ به ۶۷۰ میلیون تن رسید آنتراسیت میتواند کدورت آب را برطرف کند و کمی هم آهن و منگنز را از بین می برد
بستر آنتراسیت در فیلتر شنی و فیلترهای پیش تصفیه آب و فاضلاب جهت جداسازی مواد معلق به کار گرفته می شود که معمولا بخاطر مراحل تصفیه شیمیائی پیشین و افزودن مواد شیمیائی درشت گردیده و بخاطر سایز بزرگشان قابل جداسازی توسط سنگ های آنتراسیت می باشند. منافذ بیرونی زغال سنگ آنتراسیت بسیار کوچک است لذا جذب مولکولی آن ضعیف بوده و توانایی حذف بسیاری از مولکول های مزاحم در آب (مانند روغنی و مواد فرار) را ندارد. کربن اکتیو گرانولی (GAC) بخاطر بافت فراوری شده خود، توانائی جذب عمقی (Absorption) را داشته و می تواند بو، موادآلی و روغنی را به خوبی حذف نماید. این جذب عمقی باعث می گردد که صرفا با شستشوی معکوس در فیلترها امکان پاک سازی کربن اکتیو میسر نگردد، اما آنتراسیت که صرفا جذب سطحی دارد (Adsorption)، معمولا به راحتی دربکواش پاک سازی می گردد.
ارتفاع بستر فیلترهای شنی و فیلترهای شنی-آنتراسیت همواره پس از چندین مرحله بکواش (شسشتوی معکوس) کاهش می یابد. در فیلترهای شنی تحت فشار، معمولاً افت ارتفاع بستر کمتر است و در صورت طراحی خوب، این افت ارتفاع به حدود ۱ الی ۲ درصد کل ارتفاع بستر در یک سال می رسد (در عمل حدود ۵%).
اما در فیلترهای دو بستره، معمولاً فرار آنتراسیت به میزان ۵ الی ۷ درصد ارتفاع در سال اتفاق می افتد (در عمل حدود ۱۰ درصد). هرچه قطر و دانسیته آنتراسیت بیشتر باشد (مثلاً قطر ۲-۳ میلیمتر و دانسیته نزدیک به ۹۰۰kg/m^3 برای آنتراسیت)، احتمال فرار بستر آنتراسیت در هنگام شستشوی معکوس (بکواش) کمتر خواهد بود. البته طبق رابطه استوکس، تأثیر قطر دانه ها بسیار بیشتر از تأثیر دانسیته آنتراسیت یا سیلیس می باشد.
مصرف زغال سنگ در اروپا از دوران انقلاب صنعتی به عنوان منبع اصلی انرژی آغاز شد و تا دهه ۱۹۵۰ بزرگترین سهم را در تأمین انرژی جهان داشت ولی از آن تاریخ به بعد نفت و گاز جایگزین زغال سنگ شد. البته هنوز هم در بعضی کشورهای جهان مانند چین، زغال سنگ در مقایسه با سایر منابع انرژی مصرف بیشتری دارد.
ناخالصی های معدنی زغال سنگ، به دو صورت مخلوطی و ساختاری طبقه بندی می شود. ناخالصی های مخلوطی را می توان با شستشو از زغال سنگ جدا کرد. برای این کار زغال را در مایع سنگینی مانند محلول کلرور کلسیم یا مخلوط گل و آب باریت، غوطه ور می کنند. حرکت آب از پایین به بالا مانع ته نشین شدن باریت و گل می شود، ذرات نمک و سنگ که وزن مخصوص آن ها زیاد است ته نشین می شود و زغال با وزن مخصوص کم در مایع غوطه ور و خارج می گردد. جدا کردن ناخالصی های ساختاری مگر در موارد ویژه، مقرون به صرفه نیست. برای این کار زغال را به صورت گرد در می آورند و بعد با آب و با مخلوط آب و مایع دیگری مانند تتراکلروکربن که در آب نامحلول باشد، مخلوط می کنند تا مواد معدنی از زغال جدا شود.
آنتراسیت و زغال سنگ قیری سخت، برخلاف زغال سنگ های پست، با اکسیژن ترکیب نمی شود. اکسیژن جذب شده با مرور زمان افزایش می یابد و ممکن است به حد خطرناکی برسد

زغال آنتراسیت چگونه و کجا تشکیل می شود؟

زغال آنتراسیت یک سنگ دگردیس است و در مناطقی یافت می شود که زمین تکان های زیادی دارد و در مدت زمان طولانی در فشار زیادی قزار می گیرد مانند رگه های موجود در کوه ها .
به طور مثال ، بیشتر زغال های آنتراسیت در معادن ایران از کوه های شمالی تغذیه می شود. زغال آنتراسیت هم چنین در مناطقی که آتشفشان دارد و یا جاهاییکه زلزله های بزرگ رخ میدهد ظاهر می گردد.

پراکندگی زغال سنگ آنتراسیت

میزان زغال آنتراسیت کم و به طور پراکنده در جهان قرار دارد. همچنین تنها درصد اندکی، حدود ۱درصد، از تمام زغالسنگ های موجود از نوع آنتراسیت هستند.
زغال انتراسیت عموما در مکانهای کوهستانی و نزدیک به آتش فشان های یافت میشود. از تولیدکنندگان بزرگ این زغالسنگ می توان به آمریکا، چین و روسیه نیز اشاره کرد.

به طور کلی آنتراسیت سه درجه دارد

استاندارد
عالی
ممتاز

کاربرد آنتراسیت در تصفیه آب چیست؟

کارایی آنتراسیت (anthracite – ذغال سنگ خشک و خالص) در تصفیه آب و تصفیه فاضلاب ، عملاً بعنوان حد واسط میان سیلیس و کربن اکتیو (زغال فعال) می باشد. باید توجه داشت که سیلیس یک ماده معدنی خالص و کربن اکتیو یک محصول گیاهی فراوری شده می باشد و آنتراسیت زغال طبیعی است که به عنوان یک کانی از زمین و معادن موجود برداشت می شود و پس از خرد شدن ، آسیاب شدن و بعضاً شسته شدن ، بسته بندی و مصرف می گردد . آنتراسیت قادر است کدورت، آهن، منگنز، کلرآزاد، کروم و فلزات سنگین، مواد آلی (فنل و …) و چربی و روغن را از آب حذف و یا میزان آنرا کاهش دهد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید زغال سنگ آنتراسیت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک زغال سنگ آنتراسیت ۱۰۱۰۴۱۲۳۰۳
کد آیسیک کنسانتره زغال سنگ سخت (آنتراسیت) ۱۰۱۰۴۱۲۳۰۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید زغال سنگ آنتراسیت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی زغال سنگ آنتراسیت ۲۷۰۱۱۱۱۰ / ۲۷۰۱۱۱۹۰

 

آنتراسیت چگونه به دست می آید ؟

آنتراسیت از دفن شدن گیاهان و مواد گوناگون دیگر در زمین و تحت تاثیر حرارت و فشار زیاد بوجود می آیند و بعنوان سوخت در منازل و نیز ماده اولیه برخی از کارخانه جات در صنایع گوناگون استفاده می شود.

صادرات آنتراسیت

بد نیست بدانید آنتراسیت، می‌تواند به خوبی آهن، منگنز، کلر آزاد، کروم و فلزات سنگین، چربی و روغن را از آب حذف کند یا حداقل از میزان آن‌ها بکاهد که همین مسئله می‌تواند تاثیر زیادی روی تصفیه آب داشته باشد. امروزه به دلیل حجم بالای آب و فاضلاب، واقعا وجود آنتراسیت یک ضرورت به حساب می‌آید و نبود آن قطعا مشکلات زیادی را در زمینه تصفیه آب به وجود خواهد آورد. لازم به ذکر است ایران با داشتن معادن سرشار از آنتراسیت، اما هنوز هم مجبور است آنتراسیت با خلوص بالا را وارد کند، اما امیدواریم در آینده بتوان خودکفایی در زمینه تولید آنتراسیت با خلوص بالا را اعلام کرد تا در کنار آن صنایع مختلف هم بتوانند رونق پیدا کنند. لازم به ذکر است کشورهای چین، روسیه، اوکراین، کره شمالی، آفریقای جنوبی، ویتنام، انگلستان، استرالیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا را می‌توان از مهم‌ترین تولیدکنندگان آنتراسیت معرفی کرد. بد نیست بدانید می‌توان از آنتراسیت در صنعت برق هم استفاده کرد.

وضعیت واحد های فعال تولید زغال سنگ آنتراسیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید زغال سنگ آنتراسیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات زغال سنگ آنتراسیت

نمودار واردات و صادرات زغال سنگ آنتراسیت در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)