طرح فرآوری روده گوسفند با کاربرد در صنایع پزشکی و ورزشی

قدمت استفاده از روده ی حیوانات به اندازه ی تاریخ حیات انسان است، استفاده از روده گوسفند یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری گوشت است که از دوران قدیم رواج داشته و به خاطر خواص و خوشمزگی آن در سال های اخیر نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در حقیقت، از زمانی که انسان از گوشت برای تغذیه استفاده کرده، روده حیوانات شکار شده هم برای نگهداری گوشت کاربرد داشته است. فراوری محصولات کشتارگاهی مانند روده یکی از پرسودترین صنایع کشور است.
استفاده از روده گوسفند یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری گوشت است که از دوران قدیم رواج داشته و به‌خاطر خواص و خوشمزگی آن در سال‌های اخیر نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در حال‌حاضر بیشترین کاربرد روده و به ویژه روده گوسفند در صنایع تولید سوسیس است و روده گوسفند به عنوان بهترین انتخاب برای تولید و نگهداری سوسیس در همه کشورها مطرح است. انواع روده‌های مورد استفاده در صنایع خوراکی شامل روده گوسفند، گاو و خوک است که در ایران با توجه به ذبح شرعی گاو و گوسفند تنها این دو نوع روده وجود دارد و صادرات این ماده نیز با توجه به تقاضای محدود در بازار داخلی رایج است. روده علاوه بر مصارف خوراکی، کاربرد صنعتی نیز دارد و برای تولید لاستیک ضدپنچری و راکت تنیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصارف روده
نخ بخیه

اولین نوع بخیه ها، بخیه های (کاتگوت) هستند که در واقع از روده گوسفند ساخته میشوند. نخهای قابل جذب پس از مدتی خودبه خود جذب شده و نیاز به خارج کردن آنها نیست. الزهراوی در قرن دهم اولین دانشمندی بود که ویژگی قابل جذب بودن روده گوسفند را متوجه شد و باید استفاده از این نخها را مدیون او بود. سالهاست که این نخها به طور وسیع در جراحی مورد استفاده قرار میگیرند. در حال حاضر خود این نخها به انواع مختلفی تقسیم میشوند. به طور مثال برخی از آنها پوششی از جنس کروم دارند در حالی که برخی دیگر فاقد این پوشش هستند. در حال حاضر نخهای دیگری هم در دسترس هستند که دیگر از جنس روده گوسفند نیستند و در اصل از نخهای مصنوعی تشکیل شده اند.

آلات موسیقی

اکثر آلات موسیقی منجمله تار تار دارای ۶ سیم فلزی است و همچنین تار دارای ۲۸ پرده است که ۱۵ پرده آن سه لایی و ۱۳ پرده آن چهار لایی بسته شده است . جنس این پرده ها از زه یا روده گوسفند است .

صنایع دستی از جمله گیوه

از جمله صنایعی که در استان خوزستان قدمت دیرینه دارد گیوه بافی وگیوه دوزی است که حدود ۲۰۰ سال در این منطقه رواج دارد. از مراکز اصلی این صنعت در خوزستان دو شهر دزفول و بهبهان را می توان نام برد .
گیوه انواع مختلف دارد:
گیوه های تخت چرمی که به چتری معروف هستند .
گیوه تخت لته ای که از پارچه های فرسوده و روده گوسفند تهیه می شود .
گیوه تخت لاستیکی

تجهیزات تیراندازی با تیروکمان

زه کمان: معمولا از جنس نخهای نایلونی باریک و مقاوم ساخته می شود. لازم به ذکر است که زه کمانهای حرفه ای از روده گوسفند ساخته میشوند ولی انواع آن از جنس کتان، فوریتان یا داکرون نیز ساخته میشود.

 

فعالیتهای کشتارگاهی مرتبط با فرآوری ضایعات دام

دامهایی که جهت کشتار به کشتارگاه دام روانه می شوند از دو کانال پرواربندی و میدان دام اعزام می شوند . دامهای اعزامی پس از معاینات دقیق در آغلهای انتظار کشتارگاه از طریق راهرو به درون تله کشتارگاه جهت ذبح هدایت می شوند. در طول خط کشتار گاوی و گوسفندی , لاشه ها در سه مرحله با نظارت کادر مجرب بهداشت پس از طی راحل پخت و آسیاب به محصولات زیر تبدیل می گردد پودر گوشت که دارای ۴۰ الی ۵۵ درصد پروتئین است که جهت تغذیه دام و طیور استفاده می شود.
پودر خون که دارای ۵۵ الی ۷۸ درصد پروتیین است که جهت خوراک دام و طیور استفاده می گردد.
چربی صنعتی درجه یک و دو که برای مصارق صابون سازی استفاده می شود .
علاوه بر محصولات فوق انواع پودر ماهی نیز استحصال می شود.
یکی از منابع تامین ارز برای کشور از محل صادرات روده های ساخت و ساز گوسفندی صورت می گیرد . طبق آمار ۹۰% از روده های حاصله در ایران پس از عمل آوری , درجه بندی به کشورهای اروپایی صادر می شود .
این واحد دارای دو سالن بزرگ لشی و سورت می باشد. در سالن لشی لایه های اضافی روده جدا شده و روده اورژینال که لایه اصلی روده است استحصال و نمک سود می شود. این مرحله بسیار حساس بوده و با دستان هنرمندان این فن انجام می گیرد .

فرآیند ساخت روده در واحد فرآوری

روده که از شکم گوسفند در می آید بنام روده لشی معروف است (حاوی محتویات) تخلیه باید سریع این کار صورت گیرد تا رنگ روده عوض نشود . سپس روده ها را به دسته های ده تایی تقسیم بندی می کنند.
انتقال به کارگاه لشی گیری: در این کارگاه روده ها را با چوب خیزران را پاک کرده و به کارخانه انتقال میدهند .کارخانه باید محیطی تمیز و عاری از میکروب باشد و اصول بهداشتی در آن کاملا رعایت شود. در این جا روده ها دسته بندی شده و به دسته های C,B,A یعنی درجه ۱و۲و۳ تقسیم می شوند.
لازم به یادآوری است که کالیبر روده ها از معده به سمت مخرج فرق می کنند . پس آنها را به فاصله های ۲ میلی متر برش می دهند . بطور مثال برای کالیبر ۳۰-۱۴ برشهای ۱۶-۱۴ و ۱۸-۱۶ و ۲۰-۱۸ و … تا ۳۰ میلی متر داده و آنها را کنار هم می چینند.
جنس و نوع روده ها از نظر مرغوبیت نسبت به هم متفاوت است، روده های مناطق سردسیری که سفت تر هستند و روده های گوسفندی مرغوبیت بیشتری دارند. بمنظور صادرات این کالا نوع درجه ۱ و ۲ آن صادر می شود .
هر ۹۱ متر روده یک هنگ نامیده می شود که مبنای محاسبه پولی و صادراتی است و در خارج از کشور آن را “یارد” می نامند . ۹۰ %صادرات روده ایران به کشورهای اروپایی بخصوص کشور آلمان انجام می گیرد و قیمت آنها هم بر مبنای کالیبرها و درجه ۱ و ۲ متفاوت است.
روده ایران در سراسر دنیا از معروفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است. زیرا کارها توسط افراد متخصص بصورت دستی و با ظرافت و دقت بالایی انجام می گیرند.
گرما از مهمترین عواملی است که باعث فساد روده و غیرقابل مصرف شدن آن می شود به همین علت روده را پس از سرد کردن سریع نمک سود نموده و در سردخانه نگهداری می کنند.
زنبور نیز یکی دیگر از عوامل مهم خراب شدن روده است . اگر زنبور روده را نیش بزند باعث سوراخ شدن آن شده و دیگر نمی توان روده را استفاده کرد.

مزایای صادرات روده

روده تنها کالای صادراتی است که اثر ضد تورمی دارد. بدین معنی که هرچه صادرات و قیمت صادراتی آن بالا رود قیمت گوشت کاهش می یاید.
فرآیند تولید و صادرات روده هیچگونه ارزبری ندارد.
تمام مراحل به عمل آوردن این کالا با دست و ظرافت خاصی انجام می گیرد. بنابراین نیروی انسانی زیادی مشغول به کار خواهند شد.
روده ایران بعد از زعفران و خاویار در دنیا مقام سوم را دارد و از نظر کمی و کیفی مقام اول را دارد.

 

ایران جزء پنج کشور صادر کننده روده در جهان

ایران بزرگترین صادر کننده روده در جهان و نیز یکی از موفق ترین و با تجربه ترین صادر کنندگان این محصول به شمار می رود.
بزرگترین رقیب ایران در صادرات روده کشور چین است. اما روده فرآوری شده توسط چینی ها به دلیل کیفیت پایین محصول، با ایران قابل مقایسه نیست و همچنین کارگران چینی در فرآوری آن بی تجربه هستند.
بیشترین درصد صادرات روده ایران به کشور آلمان و مابقی به سایر کشورهای اروپایی نظیر سوییس، اسپانیا و فرانسه بوده است . این محصول در داخل کشور مصرف چندانی نداشته و فقط به مقدار بسیار ناچیز و محدود در کارخانجات سوسیس و کالباس به عنوان روکش استفاده می شود. روده به دلیل آن که از جنس گوشت و دارای منافذ بسیار ریز و طبیعی است، سوسیس با همان روکش روده طبخ و مصرف می شود. این محصول تاکنون به دلیل پیشرفت های تکنولوژیک فقط در صنایع غذایی به ویژه برای پوشش سوسیس استفاده می شود، اما برای تولید نخ بخیه ، تولید صنایع دستی ، تولید کاندوم ، تیر و کمان و زه تار نیز قابل استفاده بوده است .
روده از نظر قیمت سومین کالای ارزشمند اقتصادی در ایران محسوب شده و از نظر کمیت و کیفیت نیز در بازارهای جهانی جایگاه قابل توجهی دارد.
در حال‌ حاضر علاوه بر ایران شاید ۹ کشور دیگر هم در این عرصه فعالیت دارند. از جمله این کشورها ترکیه، مصر، پاکستان و چین که از اصلی ترین فعالان در این حوزه هستند.
صادرات روده مشتمل بر روده گاو، گوسفند، بز و خوک می‌شود که ایران در حوزه خوک مجاز به فعالیت نیست.در دنیا سهم بالایی از فعالیت‌های این بخش به خوک اختصاص پیدا می‌کند.
در زمینه روده گوسفند و بز نیز شاید حدود ۱۰ درصد بازار جهانی در اختیار ایران می باشد.اما در حوزه دام سنگین با توجه به مشکلاتی که در ارتباط با تامین مواد وجود دارد، شاید این رقم به یک درصد برسد.

بررسی مشکلات اصلی در صادرات روده

قاچاق دام
خشکسالی
کاهش میزان دام
گرانی قیمت گوشت و کم شدن قدرت خرید مردم

وضعیت واحد های فعال فرآوری روده گوسفند با کاربرد در صنایع پزشکی و ورزشی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فرآوری روده گوسفند با کاربرد در صنایع پزشکی و ورزشی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح فرآوری روده گوسفند با کاربرد در صنایع پزشکی و ورزشی و …

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۵ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)