طرح فرآوری و بسته بندی بادام هندی

بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه سبز است که دانهٔ بادام هندی و سیب بادام هندی را تولید می کند. این درخت می تواند تا ۱۴ متر رشد پیدا کند. طبیعت بادام هندی گرم و خشک بوده است. کاشو یا بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از آجیل های محبوب مردم کشور ما و دیگر کشورها است. این آجیل به شکل لوبیا یا بهتر است بگویم کلیوی شکل می باشد که در پایین یا زیر میوه ی درختی که بلارد نام دارد، یافت می شود. با این که بادام هندی متعلق به جنوب شرقی برزیل است اما در بین مردم تمام جهان محبوب است.
بادام هندی زعفرانی (با عطر خوش زعفران) یکی از خوشمزه ترین مغز های ایرانی می باشد که علاوه بر طعم فوق العاده دارای خواص بسیاری است. بادام هندی یا کاشو درختی گرمسیری و همیشه سبز می باشد که تا ۱۴ متر رشد می کند و یکی از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار در جهان محسوب می شود که از خانواده پسته ها محسوب می شود ، این آجیل خوشمزه بومی شرق برزیل است.
بادام هندی حاوی کالری زیادی است و دارای طبع گرم و خشک است. بادام زعفرانی برای سلامت قلب ، داشتن عضلات قوی ، درمان کم خونی و بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است. بادام هندی از دیابت و کم خونی و سنگ کیسه صفر جلوگیری می کند. بادام هندی میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد. زعفران نیز آرام بخش است و دارای فواید زیادی است.
در قرن ۱۶ میلادی، پرتغالی ها این دانه را با خود به هند و برخی کشورهای آفریقایی بردند ، امروزه کشورهای هند، تانزانیا، موزامبیک، نیجریه و برزیل تولید کننده های بزرگ کاشو هستند ، در برخی کشورها مانند برزیل و نیجریه از این دانه، کره ی نرم خوش مزه ای درست می کنند که بسیار مطبوع است. این کره از چرخ کردن و فشرده شدن آن حاصل شود.
بادام هندی، نوعی مغز دانه است که حاوی مس فراوان است و پوسته آن سم التهاب آور دارد و تماس آن با پوست باعث ناراحتی پوستی مانند سوزش و خارش می شود. به همین دلیل بادام هندی بدون پوست و خشک شده به بازار عرضه می شود.
خواص بادام هندی (Cashew) شامل حفظ سلامت قلب و عروق، تنظیم فشار خون، استحکام و سلامت دندانها، استخوانها و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است.
کاشو یا بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از آجیل‌های محبوب مردم کشور ما و دیگر کشورها است. این آجیل به شکل لوبیا و کلیوی شکل بوده که در پایین یا زیر میوه‌ درختی که بلارد نام دارد، یافت می‌شود. موطن اصلی درخت بادام هندی، آمریکای جنوبی و برزیل می‌باشد که توسط پرتقالیها به سایر نقاط دنیا صادر شده است. امروزه کشور هندوستان بزرگترین تولید کننده این گیاه بوده، جنوب غربی این کشور از مراکز عمدهٔ کاشت درخت بادام هندی می‌باشد. از دانه این گیاه، در برخی کشورها مانند برزیل و نیجریه، کره‌ نرم خوشمزه‌ای درست می‌کنند که بسیار مطبوع است. این کره از چرخ کردن و فشرده شدن آن حاصل شود. در کشور ما بادام هندی به دو صورت خام و بو داده مورد مصرف قرار میگیرد، خواص بادام هندی خام نسبت به بادام هندی بو داده بیشتر بوده، برخی از ریز مغذی‌های بادام هندی خام در اثر حرارت ممکن است از بین برود. ترکیب شیمیایی میوه بادام هندی شامل گلوکز، اسید تانیک، مواد معدنی مانند مس، کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین و چربی است
۱) بادام هندی کلسترول ندارد.
۲) برای حفظ سلامت لثه و دندان مفید است.
۳) بادام هندی انرژی زاست.
۴) حاوی چربی اشباع شده است که برای سلامت قلبی عروقی مفید است.
۵) میزان بالای تری گلیسیرید را که با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد، کاهش می دهد.
۶) غنی از آنتی اکسیدان است که در از بین بردن رادیکال های آزاد موثر است.
۷) منیزیم بادام هندی در ترکیب با کلسیم ماهیچه ها و استخوان های سالم بدن را محافظت می کند.
۸) در ایجاد خواب منظم در زنان یائسه موثر است.
۹) دارای انرژی و فیبر غذایی بالایی است. در صورت مصرف متعادل برای حفظ وزن مفید است.
۱۰) سرشار از مس است و برای تولید انرژی و انعطاف پذیری بیشتر رگ های خونی، استخوان ها و مفصل ها ضروری است.
۱۱) مصرف این گیاه به بدن کمک می کند تا جذب آهن به شکل بهتری صورت گیرد و باعث رشد استخوان و بافت پیوندی و تولید ملانین (رنگ دانه پوست و مو) می شود.

گیاهشناسی بادام هندی

بادام هندی (cashew) با نام علمی ” Anacardium occidentale ” از خانواده ” آناکاردیاسه ” (Anacardiaceae) و از خویشاوندان “سماق” (Sumac)، انبه (mango)، پسته (pistachio)، عشقه سمی (poison ivy) و بلوط سمی (poison oak) محسوب می گردد. خانواده “آناکاردیاسه” شامل ۷۳ جنس و ۶۰۰ گونه است. این خانواده در زمرۀ گیاهان دولپه ای و شامل درختان، درختچه ها و گیاهان رونده می باشد. جنس “آناکاردیوم” شامل ۸ گونه است که جملگی بومی آمریکای جنوبی هستند. درختان کاشیو از اندازه کوچک تا متوسط برخوردارند. آنها عموماً دارای تنه منفردی هستند و از عادت رشد گسترده ای بهره مندند. درختان مسن معمولاً آنچنان گسترده می گردند که انتهای شاخه های پایینی ممکن است با سطح زمین تماس یابند. کاشیو درختی همیشه سبز و نسبتاً بزرگ به ارتفاع ۱۴ – ۱۰ متر با تنه ای به اشکال نامنظم است اما انواع اصلاح شده و پاکوتاهش به ارتفاع ۲۰ – ۱۰ فوت دیده می شوند.
بزرگترین درخت بادام هندی با سطح سایه اندازی حدود ۷۵۰۰ مترمربع در منطقه “ریوگرانده” کشور برزیل دیده شده است. برگ های کاشیو بصورت مارپیچی (فیلوتاکسی) بر روی ساقه ها استقرار دارند. آنها از بافت چرمی برخوردار می باشند و به اشکال بیضوی (elliptic)، تخم مرغی وارونه (oval) تا زورقی (spatulate) به طول ۲۲ – ۴ سانتیمتر و عرض ۱۵ – ۲ سانتیمتر با حواشی صاف و نوک بریده (blunt , acute) دیده می شوند. برگ های ضخیم کاشیو دارای رگبرگ های برجسته ای هستند. شاخه و برگ های تازه کاشیو دارای رنگدانه های قرمز رنگ می باشند. گلدهی درختان کاشیو همانند درختان انبه است. آنها دارای گل های نر و گل های کامل دوجنسی بر روی یک بوته و در داخل یک گل آذین هستند که اصطلاحاً “پلی گامی” (polygamous) نامیده می شوند. گل ها در قالب گل آذین “خوشه مرکب” (panicle) و یا “دیهیم” (corymb) به طول بیش از ۲۶ سانتیمتر ظاهر می گردند. هر یک از گل های کوچک در ابتدا سبز رنگ هستند ولی نهایتاً به رنگ قرمز زرشکی در می آیند که دارای ۵ گلبرگ باریک با نوک بریده به طول ۱۵ – ۷ میلیمتر می باشند. گلبرگ ها حاوی نوارهای طولی و لبه های برگشته هستند.

شرایط محیط رشد

به دلیل اینکه کاشو بومی مناطق گرمسیری است ، بنابراین در مناطقی که دارای آب وهوای گرمسیری باشد رشد خوبی دارد. درخت در بدترین و کم عمق ترین خاک ها رویش دارد و محصول تولید می کند ولی کشت در خاک های عمیق و لیمونی باعث افزایش باردهی و رشد بهتر درخت می گردد. مقاومت درختچهٔ کاشو (بادام هندی) نسبت به کم آبی بیشتر از درخت انبه است، اما در مقابل سرما حساستر از انبه می باشد.
مغز بادام هندی که دارای مقدار زیادی چربی می باشد خیلی زود تند و فاسد می گردد یعنی چربی آن در مجاورت اکسیژن هوا اکسید می شود. برای حمل این محصول به نقاط دوردست باید آنها را درجعبه های فلزی غیرقابل نفوذ به هوا قرار دهند و پس از پرکردن جعبهٔ اول هوای داخل آنرا خارج نموده و به جای آن گاز دی اکسید کربن وارد کرده و در جعبه را مسدود نمایند، بدین طریق می توان مغز کاشو را تا دو سال بدون اینکه فاسد شود، نگهداری کرد.

تکثیر بادام هندی

این درخت معمولاً با بذر تکثیر گردیده و برای انجام این عمل ۳-۲ عدد بذر، مستقیماً در باغ کاشته می شود (به علت اینکه انتقال نهال های جوان توام با اشکالاتی است از کشت آن در خزانه صرف نظر می نمایند). بعد از رویش بذرها یک عدد از آنها را نگه داشته و بقیه را حذف می نمایند .در حالتی که بخواهیم گیاهچه ها را پس از رویش به زمین اصلی منتقل کنیم، ازگلدان های توربی استفاده می نمائیم؛ بدین صورت که بذرها را در گلدان های توربی کاشته و در زمان انتقال توأم با گلدان، گیاهان جوان را هم در زمین اصلی می کاریم. بنابراین گلدان با نهال ها در داخل خاک قرار گرفته و به مرور پوسیده و از بین می روند. فاصلهٔ کاشت درخت کاشو در باغات دیم و اراضی نامرغوب درحدود ۱۸ متر درهر جهت، و در اراضی زراعتی حاصلخیز با آبیاری ،۱۲ -۱۰ متر می باشد.
با اینکه بذرهای درخت هیچ نوع رکود بذری ندارند، اما بذور را باید با قرار دادن در آب، ازنظر وجود جنین مورد آزمایش قرار داد (بذرهای غوطه ور حذف می گردند). جوانه زنی درمدت ۲۰-۱۵ روز صورت می گیرد .

نحوه بسته‌بندی بادام هندی

بادام هندی یکی از مغزهایی است که در شرایط نامناسب و در رطوبت بالا به سرعت به توکسین‌های خطرناک آلوده می‌شود که مصرف مستمر آن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. به همین دلیل مغز بادام هندی باید در قوطی‌های فلزی قلع اندود که حاوی گاز بی اثر باشد به صورت مهر و موم شده از کشور صادرکننده به کشور مقصد ارسال شود که اغلب فروشندگان متعهد در هنگام فروش برای اثبات تازگی و سلامت این محصول به نوع بسته‌بندی و تاریخ مصرف آن اشاره می‌کنند. چروکیدگی، آفت‌زدگی و طعم و بوی نامطلوب همگی از نشانه‌های فساد محصول است. بادام هندی را می‌توانید برای ماندگاری بیشتر در یخچال و فریزر نگهداری کنید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت فرآوری و بسته بندی بادام هندی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک بادام هندی فرآوری شده ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری و بسته بندی بادام هندی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی بادام هندی فرآوری شده ۰۸۰۱۳۱۰۰ میباشد.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد بسته بندی بادام

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد بسته بندی بادام اینجا کلیک کنید

وضعیت واحد های فعال تولید فرآوری و بسته بندی بادام هندی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرآوری و بسته بندی بادام هندی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات بادام هندی

نمودار واردات و صادرات بادام هندی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح فرآوری و بسته بندی بادام هندی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)