ماشین آلات و فرآیند تولید شمش روی

فرآیند تولید شمش روی شامل مراحل مختلفی از جمله استخراج فلز روی، کنسانتره روی، دپو، نمونه برداری، تولید محلول روی، ورق روی و در نهایت تولید شمش روی می باشد. همچنین فلز روی دارای تاریخچه ی طولانی و کاربردهای متفاوتی در زندگی روزمره انسان می باشد. در این مطلب به تمامی موارد فوق به صورت مفصل پرداخته شده است.

معرفی فلز روی

روی (Zinc) عنصری است شیمیایی که با علامت اختصاری Zn شناخته می‌شود. از لحاظ فراوانی، روی بیست و سومین عنصر موجود در لایه پوسته زمین می‌باشد. روی فلزی است به رنگ سفید متمایل به آبی که بر اثر رطوبت هوا تیره رنگ شده و در حین احتراق، رنگ سبز براقی تولید می‌کند. فلز روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز پر استفاده در جهان می‌ باشد.

تاریخچه فلز روی در ایران

معدن فیروزه نیشابور و مس قلعه زری است که از قدیمی‌ ترین گزارش‌ های مدون معدنی در ایران است که قدمت آن به ۴ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.
تمامی فعالیت‌ های معادن سرب و روی تا قبل از جنگ جهانی دوم تقریبا به صورت باستانی انجام گرفته است. در دهه۱۹۳۰ کارشناسان آلمانی شیوه معدن کاری جدید را به خصوص در زمینه معادن فلزی به ایران آوردند. معادن نخلک، سیاه کوه انارک، سرب بی بی شهربانو و چند معدن دیگر از جمله معادن سرب و روی فعال در این زمان بودند. معادن سرب و روی در سال های ۱۳۴۶ الی ۱۳۵۶ از رونق خوبی برخوردار بودند. اولین کارخانه تغلیظ سرب و روی به روش مدرن در سال ۱۳۴۰ با کمک یک شرکت فرانسوی در لکان استان مرکزی شروع به کار کرد. لازم به ذکر می باشد که تقریبا به مدت ۳۰ سال محصول معادن روی ایران بعد از فرآوری به صورت کنسانتره به خارج از کشور صادر می‌ شده است. در سال ۱۳۷۱ اولین شمش روی در مقیاس پایلوت تولید گردید. چرا که بعد از جنگ تحمیلی، با توجه به وجود معدن انگوران دیدگاه متخصصان داخلی به کسب تکنولوژی فلز روی معطوف گردید و در این مورد تحقیقات بسیاری در سطح کشوری جهت کسب تکنولوژی تولید شمش روی از کنسانتره و سنگ معدن انگوران انجام و منجر به تولید آن گردید. از سال ۱۳۷۲ نیز تولید شمش روی در شرکت های متعددی که اکثرا در استان زنجان واقع هستند آغاز شده و تا به امروز مطابق با آخرین استانداردهای جهانی مشغول به تولید شمش روی با عیارهای متفاوت می باشند.

منابع و معادن فلز روی

فلز روی در مناطق بسیاری در جهان یافت می‌ شود و در بیش از ۵۰ کشور جهان معادن فلز روی وجود دارد. بزرگترین منابع معدنی روی در کشورهای چین، استرالیا، پرو، اروپا و کانادا هستند. در طبیعت دو عنصر سرب و روی، اغلب همراه یک دیگرند. نزدیک به ۷۰ درصد سرب معدنی از کانه‌ های مخلوط سرب و روی که بطور معمول مقادیر روی در آن‌ ها بیشتر از سرب است، تولید می‌ شود. نزدیک به ۲۰ درصد از تولید سرب مربوط به کانه‌ های مخلوطی است که مقدار سرب در آن‌ ها از روی بیشتر است و ۱۰ درصد بقیه تولید سرب در رابطه با کانی‌ های مس‌ دار است.

فرآوری و استخراج فلز روی

۸۰ درصد معادن روی در زیرزمین، ۸ درصد به صورت روباز و مابقی به صورت ترکیبی از دو حالت روباز و زیرزمینی هستند. از لحاظ حجم تولید فلز روی، ۶۴ درصد از معادن زیرزمینی (پوشیده)، ۱۲ درصد معادن روباز و ۱۵ درصد از معادن ترکیبی به دست می‌آید.
در مورد سایر فلزات به ندرت تولید فلز از خاک به طور مستقیم انجام می‌شود، برای انجام فرآیند تغلیظ، خاک معدنی خردایش شده و سپس جداسازی سایر فلزات انجام می شود، به صورت معمول کنسانتره روی با غلظت % ۵۵، از کمی سرب، مس و آهن تشکیل می‌ شود. فـرآیند تغلـیظ اغلـب در محـل معدن انجام می‌ شود تا هزینه‌ های حمل و نقل به حداقل برسد.

تشویه و زینترینگ

بیش از ۹۵ % از روی تولید شده جهان از سولفید روی تولید می شود، کنسانتره روی معمولاً از %۳۰-۲۵ گوگــرد و مقــادیر مختلـفی از سایر فلــزات مانند آهــن، سـرب و نقره است که قـبل از آنکه فلــز روی به وسیله تکنیک های هیدرومتالوژی و پیرو‌متالوژی استحصال شود، گوگرد موجود در آن باید جداسازی شود. این کار از طریق تشویه و یا از طریق زینترینگ انجام می شود. در این کار کنسانتره روی تا دمای بالای حرارت داده می شود و سولفور روی به اکسید روی اکتیو تبدیل می‌شود و بلافاصله بعد از آن می‌توان اسید سولفوریک تولید کرد که یک محصول اقتصادی است . به منظور استفاده از سولفید روی نیاز به سیستم تشویه بوده و هزینه مستقیم تشویه تقریباً برابر با هزینه‌های کل قسمت‌ های کارخانه روی می‌باشد.

روش های استخراج فلز روی
روش پیرومتالوژی

مرحله نهایی ذوب برپایه کاهش روی و سرب با استفاده از کربن در کوره‌ های خاصی که به همین منظور طراحی شده اند انجام می شود، این مرحله با توجه به مقدار بالای انرژی مصرفی بسیار هزینه زاست، امروزه این روش فقط در کشورهای چین، هند، ژاپن و لهستان مورد استفاده است.

روش هیدرومتالورژی

این روش متداول استحصال در صنعت روی کشور ماست. در این روش کانه را حل نموده و مواد باطله و زائد آن را جدا می کنند به این روش استخراج « تر » نیز می گویند. هیدرو به معنی آب و هیدرومتالوژی علم و هنر استخراج فلزات از کانیهای آنها با استفاده از محیطهای آبی است.

فرآیند تولید شمش روی از خاک روی
استخراج فلز روی

کانی های فلز روی از کانسارهایی که محتوی فلز روی می باشند استخراج و جهت فرایند استحصال به کارخانه های مخصوص ارسال می گردند.

کنسانتره / دپو

کنسانتره محتوی فلز روی پس از ارسال از معدن، در محل ها و سالن های خاک مخصوص انبار/دپو می شوند.

نمونه برداری

از دپوهای ذکر شده، جهت تعیین میزان درصد روی کنسانتره نمونه برداری می شود، تا آزمایش های لازم بر روی آن انجام گیرد.

محلول روی

پس از تعیین درصد میزان فلز روی، بعد از شروع فرایند استحصال، کنسانتره طی مراحل مختلفی به صورت محلول در می آید.

ورق روی

محلول آماده شده، برای الکترولیز به سلول های مربوطه هدایت می شود، تا پس از سپری شدن زمان مورد نیاز به ورق روی تبدیل شوند.

شمش روی

در نهایت ورق های روی در کوره های دوّار با حرارت بسیار بالا ذوب می گردند و در قالب های مخصوص ریخته، پس از سرد شدن به شمش روی تبدیل می شوند.

شمش روی می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد:

شمش روی ۹۹.۹۹ درصد
شمش روی ۹۹.۹۸ درصد
شمش روی ۹۹.۹۷ درصد
شمش روی ۹۹.۹۶ درصد
شمش روی ۹۹.۹۵ درصد

کاربردهای فلز روی

سالانه حدود ۱۲ میلیون تن روی در جهان تولید می‌ شود، بیش از نصف این مقدار درصنعت گالوانیزاسیون مصرف می‌شود، حدود ۱۴ درصد در آلیاژهایی با پایه روی که بیشتر در صنایع ریخته‌گری (Die Casting) مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۱۰ درصد در تولید برنج و برنز مصرف می‌ شود. مقدار قابل توجهی روی هم در rolled zinc که شامل roofing ،gutter،down pipe است مصـرف می‌شود. مابقی در ترکیباتی همانند اکسید روی و سولفات روی مصرف می‌ شود، عرضه‌کنندگان دست اول، طیف گسترده‌ای از مصارف روی را پوشش می‌ دهند.

اصلی‌ ترین کاربرد های فلز روی عبارتند از:

صنایع ساختمانی
حمل و نقل
مصارف خوراکی
لوازم الکتریکی و الکترونیکی.
در حال حاضر ۷۵ درصد از روی مصرفی در جهان از محل معادن و خاک معدنی و ۲۵ درصد از محل روی بازیافتی تأمین می شود، مقدار بازیافت همه ساله در حال افزایش است، میزان بازیافت روی کاملاً به میزان جمع آوری محصـولات روی پس از مصــرف بستگی دارد، بیش از ۹۰ درصد این محصولات پس از مصرف جمع آوری می شوند.
روی در تمام مراحل تولید و مصرف قابل بازیافت است، به طور مثال از ضایعات روی در تولید ورق گالوانیزه گرفته تا ضایعات فرآیندهای تولید و نصب و نیز در پایان عمر مصرفی. فولاد پوشش داده شده با روی و سایر محصولات حاوی روی به دلیل عمر طولانی پس از گذشت زمان زیادی از تولید، وارد چرخه بازیافت می‌شوند، دوام محصولات حاوی روی متغـیر بوده و از ۵ تا ۵۰ سال در خودرو و لوازم خانگی تا بیش از ۱۰۰ سال در ورق های گالوانیزه (شیروانی) تغییر می‌ کند. چراغ های راهنمایی خیابانی که با پوشش روی هستند می توانند تا بیش از ۴۰ سال کار کنند. در طول یک قرن گذشته روی طول عمر فولاد را افزایش داده است، پوشش روی اقتصادی ترین روش افزایش محافظت از فولاد در برابر خوردگی است که سالانه حدود ۴ درصد سود ناخالص داخلی کشورهای غیر صنعتی را از بین می برد، فولاد گالوانیزه خواصی دارد که توسط هیچ ماده دیگری تأمین نمی شود. علاوه بر خواص مورد اشاره، خاصیت الکتروشیمیایی روی موجب استفاده از آن در تولید باتری‌ ها شده است. از جمله مهمترین و جدیدترین کاربردهای فلز روی و آلیاژهای اصلاح شده آن، استفاده از آن در ساخت وسایل الکترونیکی نظیر تلفن‌ های همراه، تبلت و سایر موارد اشاره نمود.

مصارف فلز روی

روی در ساخت سیمان، دندانسازی، ساخت کبریت، کف‌سازی، ظروف سفالین، لوازم لاستیکی، اتومبیل سازی، لوازم آشپزخانه، روکش فولاد (گالوانیزه کردن)، تهیه آلیاژهای برنز و برنج، لحیم کاری، قوطی های خمیر دندان، چسب فلز ماشین‌ تحریر، نقره آلمانی و… است. از اکسید و سولفور روی به عنوان ماده رنگی سفید در رنگ سازی و تهیه پلاستیک، از سولفات روی در رنگرزی و ساخت چسب و از کلرور روی در لحیم کاری و جلوگیری از فساد چوب استفاده می شود.
از آندهای روی جهت جلوگیری از خوردگی بدنه کشتی‌ها، سکوهای حفاری و خطوط لوله زیر آب استفاده می‌شود. چنانچه روی برای ساخت صفحات روی یا برنج بکار رود، اندازه آلومینیوم آن نباید از ۰۰۵/۰ درصد فراتر رود. مقدار قلع در نوع عیار بالای روی نباید از ۰۰۱/۰ درصد فراتر باشد. مقدار آلومینیم در نوع PW نباید از ۰۵/۰ درصد فراتر باشد. فعالیت شدید الکتروشیمیایی، باعث جلوگیری از خوردگی کاتدیک در فرآورده‌های آهن و فولادی می‌شود. آمیختگی روی با مس و تشکیل آلیاژ برنج که این آلیاژ دارای ویژگی‌هایی مانند قابلیت استفاده در درجه حرارت‌های پایین، محافظت در برابر خوردگی و پرداخت زیبا است.
دو عیار دیگر برای فلز روی به منظور مصارف گالوانیزه کردن مورد قبول واقع شده است. یکی به نام عیار گالوانیزه کردن پیوسته (Continious Galvanizing Grade) که تا ۳۵% سرب و مقداری آلومینیم دارد. و دیگری به نام عیار کنترل شده سرب (Controlled Lead Grade) که کمتر از ۱۸% سرب دارد و به‌ دور از آلومینیوم است.

از جمله موارد مهم استفاده روی در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• روی به صورت بخشی از مخازن باتری ها، در قالب‌ های ریخته‌گری و صنعت اتومبیل‌ سازی به کار می‌رود.
• اکسید روی به عنوان یک رنگدانه سفید در رنگ آبی (اقیانوس‌ها) و انواع نقاشی استفاده می‌شود.
• کلرید روی به عنوان یک ضدبو (اسپری بدن) و به عنوان ماده نگهدارنده چوب استفاده می‌شود.
• سولفید روی در رنگدانه‌های نورتاب برای ساخت عقربه‌های ساعت و اشیاء دیگری که در تاریکی بدرخشند،‌ استفاده می‌شود.
• متیل روی [Zn(CH۳)۲] در سنتز مواد آلی استفاده می‌شود.
• محلول‌ها (لوسیون) ‌هایی که از کالامین ساخته می‌شود، مخلوطی از کربنات‌ها و سیلیکاتهای روی Silicate و Zn-hydroxy- Carbo است که در درمان جوش‌های پوستی کاربرد دارد.

صنایع ساختمانی

روی در کارهای عمرانی و ساختمانی نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر چه روی دارای مقاومت بالایی است، بدلیل مقاومت خزشی بسیار پایین آن برای مدت ها بعنوان مواد ساختمانی استفاده نمی شد. آلیاژهای با روی کم با اساس Zn-Ti-Cu که دارای چکش خواری بسیار خوب و مقاومت خزشی بالاست، از ۴۰ سال قبل توسعه یافته است. این مواد را می توان جهت تولید صفحات یا ورق های روی، نورد داد. از این صفحات می‌توان در تولید وسایل زهکشی سقف و یا در پوشش ساختمان ها استفاده نمود.

آلیاژها

روی در دمای بالاتر از دمای اتاق تبلور مجدد می یابد و مقاومت خزشی پایین دارد. بنابراین، این عنصر تنها بعنوان ماده سازنده هنگام آلیاژ کاری مناسب است. عناصر آلیاژی، بیشتر Al، Cu، Mg منجر به کوچک شدن دانه ها، تشکیل بلورهای مختلط یا سخت شدگی رسوب شده و بدین طریق خواص مکانیکی فلز، توسعه می یابد.
روی در تهیه آلیاژهای برنج، نقره، نیکل استفاده می‌شود. روی در قالب‌ های ریخته‌گری و صنعت اتومبیل‌ سازی نیز به کار می‌رود.

گالوانیزه کردن فولاد

فلز روی در گالوانیزه کردن فرآورده‌ های فولادی بکار می‌ رود و باعث جلوگیری از خوردگی فولاد می‌شود. بخش بزرگ این فرآورده‌ ها در گالوانیزه کردن فولاد، ورق‌های پوشش بام‌ها، مخازن ذخیره، حصار کاربرد دارد.
ورق‌های گالوانیزه به صورت کانال‌های هوا در سیستم‌ های تهویه مطبوع و هواکش‌ ها و سیستم‌ های حرارتی نیز کاربرد دارند.
پوشش روی از طریق مکانیسم زیر فولاد را در مقابل خوردگی توسط هوا محافظت می کند:
• اثر دی اکسید کربن و رطوبت هوا بر روی، تشکیل پوشش محافظ با اساس کربنات روی است که منجر به کاهش سرعت خوردگی می شود.
• بدلیل ویژگی الکتروشیمیایی حفاظت کاتدی، روی بطور فعال از خوردگی در محل های آسیب کوچک، قسمت هایی که پوشش آسیب دیده و لبه های صفحات بریده شده جلوگیری می‌کند.
• استفاده بهینه از منابع مواد خام جهان ایجاب می کند که فلزات را از خورده شدن محافظت کنیم. همانگونه که اتمسفر خورنده تر می شود، استانداردهای حفاظت در مقابل خوردگی نیز، بخصوص در تولید فولاد، بایستی افزایش یابد. در کشورهای صنعتی تقریباً ۵۰ درصد روی جهت جلوگیری از خوردگی استفاده می‌ شود.
روی تجاری (% ۵/۹۹ – ۵/۹۸)جهت گالوانیزه کردن گرم – عمیق در تجهیزات تولید و توزیع و روی با درجه خلوص بالا (% ۹۵/۹۹) جهت گالوانیزه کردن پیوسته فنرها و سیم های فولادی کاربرد دارد. فرایند متالوژیکی که جهت تولید روی با درجه خلوص پایین تر استفاده می شود، کاربرد سرب بعنوان ناخالصی اصلی است. حضور ۱ درصد سرب در مقایسه با محصولات خالص تر، ۴۰ درصد تنش سطحی را کاهش می دهد. هنگام غوطه ور سازی در حمام روی که تنها چند دقیقه طول می کشد، فلز ۴۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می شود.
فرآیند انتشار منجربه تشکیل لایه ای از آلیاژ آهن – روی بر سطح فولاد شده که این لایه چسبندگی پوشش روی را افزایش می دهد.
علاوه بر فرآیندهای گرم – عمیق، فرایندهای گالوانیزه کردن دیگری نیز توسعه یافته است. در روی اندود کردن الکترولینیک، یک جریان متناوب منجر به نهشت پوشش درخشان ۲۵- ۵ سانتی متری از الکترولیت های اسیدی، سیانیدی یا الکترولیدهای آسکالن بدون سیانید بر سطح می گردد. البته این پوشش تنها در مقابل خوردگی های سطح متوسط از فلز حفاظت می کند.
به دلیل نسبت بالای روی در پتانسیل اکسیداسیون و احیا از این فلز برای حفاظت آهن و فولاد در برابر خوردگی استفاده می‌شود. فلز روی تولید شده از سنگ معدن را روی اولیه (Primary Zinc) یا دست اول می‌ نامند. فلز روی حاصل از باطله‌ها،‌ پس مانده‌ها و قراضه‌ها را بر حسب نوع فرآیند بازیابی به نام‌های ثانویه یا دست دوم (Secondary)، تقطیر دوباره (Redistilled) یا ذوب دوباره (Re-melt) می‌نامند. روی اولیه به دو دسته روی الکترولیتی و روی تقطیر شده، بر حسب روش احیا بکار برده شده، طبقه بندی می‌شود.

الکترونیک

فلز روی در سیم‌های برقی، ‌مخابرات و پیچ و مهره‌ها بکار می‌رود. اکسید روی به صورت ورق در بدنه باطری‌های خشک، پوشش سقف صفحه‌های گراور عکاسی، برای محافظت بدنه کشتی خطوط لوله و تأسیسات حفاری در دریا بکار می‌رود، علاوه بر آن برای آبکاری پیچ و مهره‌ ها و قطعات فلزی کوچک،‌ ته‌نشین ساختن فلزات نادر موجود در یک محلول، نقره‌زدایی سرب بوسیله فرآیند Parkes، جداسازی ناخالصی‌هایی از قبیل مس، کادمیوم و نیکل از یک محلول (قبل از انجام الکترولیز) از غبار روی استفاده می‌شود. فریت‌های روی (Zinc Ferrite) در قطعات الکترونیکی موجود در ترانسفورماتورها (بوبین‌ها)، آمپلی‌فایرها، موتورها، ‌تیونرها و همچنین در قطعات الکترونیکی موجود در رادیو و تلویزیون و کامپیوتر بکار گرفته می‌شود.

رنگ‌ سازی

اکسید روی بدلیل دارا بودن خاصیت پوششی اپاسیتی (Opacity) در برابر اشعه ماوراء بنفش و ضریب شکست بالا (High Refractive Index)، در صنایع رنگ‌سازی استفاده می‌شود که باعث افزایش پایداری رنگ است.

لاستیک ‌سازی

اکسید روی همچنین به عنوان فعال کننده و شتاب دهنده اصلی در صنعت محکم سازی لاستیک با گوگرد بکار برده می‌شود. لیتوپون (Lito Pone) که یک پیگمنت سولفات باریم- سولفید روی است در صنایع رنگ، لاستیک و مرکب چاپ کاربرد دارد.

داروسازی

اسمیت زونیت در مصارف دارویی با نام قدیم کالامین شناخته می شود و ماده مورد مصرف در صنعت داروسازی، اکسید روی ZnO حاصل از اسمیت زونیت است که درجه خلوص آن باید بیش از ۹۸ % باشد. این ماده به صورت پودر صورتی کم رنگ در آب نامحلول بوده ولی در اسیدهای معدنی به خوبی حل می شود. کالامین اثر ضدخارشی داشته و آن را جهت مصارف خارجی (پوستی) و به شکل پودر، کرم‌های ضدآفتاب (لوسیون‌ها) با نام های تجاری معرفی می شوند:
Aqueous Calamine Cream , Oily Calamine Lotion , Calamine Ointment , Calamine Lotion
کالامین در ترکیبات دارویی به نام کالاموکس که در آمریکا تهیه می شود، نیز به کار می رود. داروهای تهیه شده از کالامین برای خشکی پوست، سوختگی های خفیف، اگزما، خراشیدگی، جوش های چرکی، ادرار سوختگی، کچلی، گزش حشرات، زرد زخم، واریس و درمان هموروئید کاربرد دارد.
اکسید روی در فرآوری ترکیبات دیگر روی که در ساختن فرآورده‌هایی مانند مرکب، رنگ‌مو، مواد افزونی روغن، ‌داروهای ضد قارچ، براق کننده‌ ها و لینولیوم بکار می‌ روند.

ریخته گری تحت فشار با روی

روی ریخته‌گری شده تحت فشار (Zinc die-cast) یکی از کاربردهای اصلی روی بوده که توسط آلیاژهای نوع ZnAl۴Cu و سایر ترکیبات وابسته انجام می شود. برخی از مزیت های روی در ریخته گری تحت فشار عبارتنداز :
• سرعت تولید می تواند بسیار گسترده باشد (۱۰۰۰- ۶۰ قطعه) به نسبت اندازه و پیچیدگی قطعات.
• ویسکوزیته زمینه پایین و دمای ذوب کم آلیاژها، محصول با کیفیت بالا را تضمین می کند.
• پایین بودن و قابل کنترل بودن انقباض آلیاژهای روی، دقت ابعاد را افزایش می دهد.
• سطوح درخشنده یا مات با انواع پوشش ها قابل دست یابی است.
• بعلت طیف تولید وسیع، هزینه ها پایین است. محصولات به سبب ویژگی های مکانیکی و فیزیکی خوب دارای دوام بالایی هستند.
• انرژی مورد نیاز این فرایندها پایین است. قریب ۵۰ درصد قطعات ریخته گری شده تحت فشار از جنس روی در صنعت خودرو مصرف می شود.
روی ریخته‌گری شده تحت فشار در ساخت در و پنجره، مبلمان، کابینت قفل و کلید و شیر آلات و اتصالات حمام نیز مصرف زیادی دارد.

صنایع اتومبیل‌سازی

روی در صنایع اتومبیل‌سازی از جمله در ساخت شبکه‌ ها، دستگیره قفل، اجزاء مکانیکی و برقی، بدنه، اتصالات برقی نیز کاربرد وسیع و گسترده دارد.

صنعت چاپ

در صنعت چاپ (فتوکپی) نیز اکسید روی استفاده می‌شود.
ترکیبات روی در ساخت رنگ‌ های ضد خوردگی کاتالسیت‌ های شیمیایی، ماده گدازنده جوشکاری، لوله‌های کاتدی، صفحه‌ های رادار، و مواد افزودنی (additive) در روغن‌ های روان‌کننده و گریس نیز بکار برده می‌شود.

تجهیزات ضد آتش و نگهداری چوب

سولفات روی و کلرور روی دو ترکیب مهم دیگر هستند که در تجهیزات ضد آتش‌ سوزی حفظ و نگهداری چوب و مواد گدازنده وجود دارند.

صنایع کشاورزی

در ساخت کود به عنوان یک ماده افزودنی مصرف می‌شود.

مصارف روی در ایران و جهان

چشم‌انداز ترسیم شده توسط گروه مطالعات بین‌ المللی سرب و روی در خصوص روی این است که مصرف جهانی فلز روی با ۸/۴ درصد رشد به ۳۴/۱۰ میلیون تن در دو سال آینده و با ۳/۴ درصد رشد به ۷۸/۱۰ میلیون تن طی بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۴ افزایش یابد. عامل اصلی این امر افزایش مصرف در صنایع گالوانیزه در چین و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ های زیرساختی مانند ساخت جاده‌ های جدید، خطوط راه‌ آهن و تاسیسات انتقال نیرو، توسعه سریع خانه‌ سازی و صنعت خودروسازی است.
به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه (شمش روی) برای صنایع مصرف‌کننده در ایران، خصوصاً در زمینه صنایع گالوانیزاسیون و تولید اکسید، مصرف آن افزایش چشمگیری داشته به طوری که براساس اطلاعات حاصله مصرف داخلی در سال جاری به حدود ۷۰ هزار تن رسیده است. بیشترین میزان مصرف ظاهری در طی این سال‌ها (۲۰۱۴-۲۰۱۰) به میزان ۱۳ میلیون تن می‌ باشد. مصرف ظاهری سرب و روی در جهان طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ دارای مقدار نسبتا ثابتی بوده است و با توجه به میزان تولید ثابت جهانی در همین سال ها، می‌ توان گفت تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد گردیده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)