منظور از تحلیل رقبا چیست و چگونه انجام می شود؟

با تحلیل رقبا و نظارت بر آن ها الگوهای رفتاری رقبا را پیش بینی کنید و با تغییر استراتژی رقابتی ، می توانید جلوتر و موفق تر عمل کنید. برای عملکرد بهتر و ایجاد مزیت رقابتی جستجو کنید تا رقبای خود را شناسایی، تجزیه و تحلیل کنید. بدیت ترتیب مزیت رقابتی خود را توسعه دهید و آن را حفظ کنید.

تحقیق رقبا چیست؟

تحقیقاتی که درباره رقبای خود انجام می‌دهید، تحقیق رقابتی نامیده می‌شود. این نوع تحقیق برای موفقیت کسب و کار شما بسیار حیاتی است؛ چون به شما توانایی می‌دهد تا جدیدترین علاقه‌مندی مخاطبان خود را تشخیص دهید و کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی‌های خود را با آن‌ها سازگار کنید، بدین ترتیب موفق خواهید شد تا یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید.

چگونه تحلیل رقبا را انجام دهیم؟
۱-دسته بندی رقبا

شاید برای برخی داشتن رقیب موضوع دلچسبی نباشد، اما به هر حال در هر کسب و کاری، رقیب برای شما وجود دارد. چه در محل زندگی خودتان، چه در خارج از محل زندگی شما، کسب و کارهای مشابه وجود دارند و شما باید برای شناسنایی آن‌ها اقدام کنید. در این صورت، شما قادر خواهید بود تا از نقاط قوت و ضعف رقیب خود اگاه شوید و از چشم‌انداز آن‌ها، بیشتر باخبر شوید. شناسایی، درک و نظارت بر رقبا، موجب می‌شود که هرگز نگران وجود آن‌ها نباشید. این فرآیند «جمع‌آوری اطلاعات رقابتی» نام دارد.

۲-پیدا کردن رقبا

راه‌های زیادی برای پیدا کردن رقیب های تجاری وجود دارد. از جستجو کردن نام تجاری خود شروع کنید، سپس به دنبال سرچ ایده محصول خود بروید. از کلید واژه‌های متنوع استفاده کنید تا چند کسب و کار مشابه پیدا کنید. پس از پیدا کردن رقبای خود، شبکه‌های اجتماعی فعال آن‌ها را پیدا کنید. رتبه الکسای رقبای خود را حتما چک کنید. از طریق سایت‌ها اطلاعات تکمیلی مفیدی برای تحلیل رقبا جمع‌آوری خواهید کرد. در این مرحله هدف شما باید پیدا کردن رقبا و به دست آوردن دیدگاهی کلی از رقبا باشد.
در عین حالی که رقبای خود را پیدا می‌کنید، سعی کنید میان آن‌ها تمایز ایجاد کنید. مثلا رقبای محلی را در یک دسته قرار دهید، رقبایی که مشتریان شما را ممکن است جلب کنند، در دسته دیگر قرار دهید و رقبایی را که به طور مستقیم با کسب و کار شما رقابت نمی‌کنند، در دسته دیگر قرار دهید. اگر برای دسته‌بندی رقبای تجاری خود ایده‌ای ندارید، مهم است تحلیل رقبا و دسته‌بندی آن‌ها را انجام دهید.

تجزیه تحلیل رقبا

این‌ها اطلاعاتی است که در روند تدوین استراتژی بازاریابی، به آن‌ها نیاز مبرم پیدا می‌کنید. فراموش نکنید که نام شرکت رقیب، جایگاه تجاری، هدف آن‌ها، محصول و خدمات، نقاط ضعف و نقاط قوت کسب و کار آن‌ها را یادداشت کنید.

۱-نقاط ضعف و قدرت آن ها را بشناسید

همیشه رقبای موفق خود را تحسین کنید. وقتی رقبای موفق را تحسین می‌کنید و به اعمال هوشمندانه‌شان برای جذب و حفظ مشتریان احترام می‌گذارید، از آن‌ها بیشتر یاد می‌گیرید و فرایندهای کاری خود را بهبود می‌بخشید؛ در نتیجه می‌توانید کسب‌وکار خود را در سطح بالاتری نسبت به گذشته پیش ببرید. بسیاری از بازرگانان و فروشندگان عادت دارند از رقبای موفق خود انتقاد کرده و آن‌ها را تحقیر کنند؛ در نتیجه هیچ‌گاه از اعمال هوشمندانه‌ای که باعث موفقیت چشمگیر رقبا شده درس نمی‌گیرند؛ اما وقتی رقبای موفق را تحسین کنید و به دنبال راه‌‌های آموختن از آن‌ها باشید، خیلی سریع‌تر پیشرفت می‌کنید.
دوم اینکه، نقاط ضعف آن‌ها را در نظر بگیرید. در چه حوزه‌هایی ضعیف‌تر از شما هستند؟ چرا مشتریان به جای خرید از رقبا از شما خرید می‌کنند؟

۲. تحقیقات اختصاصی انجام دهید

حال به یک تکنیک دوجانبه ساده برای تحقیق بازاریابی اشاره می‌کنم که همین فردا می‌توانید از آن استفاده کنید. نخست، با ۱۰ مشتری آخری که از شما خرید کرده‌اند، تماس بگیرید و به آن‌ها بگویید: «زنگ زدم تا از تصمیم‌تان برای خرید از ما تشکر کنم. خیلی از شما ممنونیم. اکنون در حال انجام تحقیقات بازار برای شرکت هستیم و متشکر می‌شوم به یک سوالم پاسخ دهید. «مهم‌ترین دلیل شما برای خرید از ما به جای خرید از رقبا چه بود؟»
حتما تعجب می‌کنید که ۸ نفر از ۱۰ مشتری به یک دلیل یکسان از شما خرید کرده‌اند. همچنین متعجب می‌شوید وقتی ببینید هنگام فروش از این دلیل آگاه نبوده‌اید. اغلب فروشندگان نمی‌دانند چرا مشتریان به جای خرید از رقبا از آن‌ها خرید می‌کنند.
با اطلاعاتی که از مطالعه این ده مشتری به دست آوردید، می‌توانید بر دلیل اصلی خرید افراد تمرکز کنید. سپس می‌توانید این اطلاعات را در فروش و تبلیغات و آگهی‌ها به کار گیرید.

۳. با کسانی که نخریدند تماس بگیرید

دوم، با ده نفر از غیرمشتری‌ها تماس بگیرید، یعنی همان مشتریان احتمالی‌ که تصمیم گرفتند به جای شما از رقبا خرید کنند. بگویید: «سلام من . . . مدیر فروش هستم. تماس گرفتم تا برای علاقه شما به محصول و خدمت ما تشکر کنم. به تصمیمتان برای خرید از شخصی دیگر بسیار احترام می‌گذارم. امیدوارم بتوانید نکاتی در مورد مزایا و معایب محصول ما در اختیارم قرار دهید. لطفا بگویید مهم‌ترین دلیلی که باعث خرید شما از رقیب و عدم خرید از ما شد چه بود؟»
سپس کاملا سکوت کنید. تقریبا همیشه مشتری‌ها یک دلیل برای خرید از دیگران عنوان می‌کند. هر پاسخی دادند، باز هم به خاطر وقتی که در اختیار شما گذاشتند، تشکر کنید و بگویید امیدوارید این فرصت را داشته باشید که دوباره در آینده با آن‌ها کار کنید.
اغلب از پاسخ آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید. اگر از قبل انگیزه اصلی مشتری برای خرید را می‌دانستید، می‌توانستید آن را با محصول یا مزیتی متفاوت تامین کنید؛ اما چون این موضوع را نمی‌دانستید، مشتری از جای دیگری خرید کرده است.

دسته بندی رقبا

رقبای دسته اول رقبایی که به طور مستقیم با شما رقابت می‌کنند و مشتریان مشترکی با شما دارند. ممکن است محصولات مشابهی هم داشته باشند.
رقبای دسته دوم این‌ها شرکت‌هایی هستند که نسخه پیشرفته‌تر یا ابتدایی‌تر محصول شما را ارائه می‌کنند و مشتریان متفاوتی با شما دارند.
دسته سوم رقبایی هستند که به طور منحصربه‌فرد، رقیب شما می باشند و زمانی که به دنبال گسترش محصول خود هستید، با آن‌ها برخورد می‌کنید. مثلا شما فروشنده جواهرات هستید و رقبای دسته سوم شما، سنگ‌های قیمتی را به فروش می‌رسانند.

برای تحلیل رقبا چه کار کنیم؟

بررسی وب سایت رقبا
موقعیت بازار رقبای خود را شناسایی کنید
قیمت محصولات یا خدمات رقبا را کنترل کنید
مشکل ارسال محصول را حل کنید
نظرخواهی از مشتریان را فراموش نکنید
رسانه‌های اجتماعی را مرور کنید
اطلاعات جانبی کسب کنید

تحلیل رقبا در بازاریابی

در بازاریابی تحلیل رقبا به معنی شناسایی مشتریان رقیب و نحوه بازاریابی آن ها برای جذب مشتریان می باشد. عوامل موفقیت در بازاریابی مانند فرمول های ریاضی می مانند و همواره یک جواب یکسان از آن ها استخراج می شود. اگر دیجی کالا موفق است شیوه بازاریابی آن را می توان برای هر سایتی استفاده کرد و به موفقیت رسید. برخی این اصل بازاریابی را به معنی کپی کردن کسب و کار رقیب ترجمه کرده اند. مثلا اگر اسنپ موفق شده است تپسی را ایجاد می کنند تا موفق شوند. کپی کردن کسب و کارهای موفق در اکثر مواقع با شکست همراه است. این ایده های بازاریابی است که می توان کپی کرد و نه خود کسب و کار. کسب کار ها برای موفقیت نیاز به مزیت افزوده نسبت به رقبا دارند و یک کسب وکار کپی شده محکوم به شکست است.

تحلیل رقبا در سئو

برخی شرکت های سئو مرحله تحلیل رقبا را انجام نمی دهند و مستقیما به سراغ مرحله تحلیل کلمات کلیدی می روند. مرحله تحلیل رقبا در سئو اهمیت زیادی دارد و می تواند مانند یک میانبر برای فعالیت های سئو بکار رود. تحلیل اصولی رقیب برای پیشی گرفتن از او در سئو باید تمام مراحل زیر را طی کند.
۱-یافتن کلمات کلیدی رقبا
۲-تحلیل کلمات و تعیین کلماتی که کمتر مورد رقابت هستند و میزان جستجوی بالایی دارند
۳-یافتن سایت های لینک دهنده و تعیین نوع لینک

نتیجه گیری

همان‌طور که بیان شد، برای موفق بودن در کسب‌وکار و پیشی گرفتن از رقیبان، انجام فرایند آنالیز و تحلیل رقبا ضروری است. برای انجام آن، ابتدا باید به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید، سپس با شناسایی کامل رقبا، کسب‌وکار هرکدام را تجزیه و تحلیل کرده و یک مدل تحلیل رقبا آماده کنید. حالا باید رفتار کاری خود را طوری تنظیم کنید که مشتریان، شما را بر رقبا ترجیح دهند و به سمت شما بیایند. تحلیل و آنالیز رقبا به این معنی نیست که شما مدام به تماشای رقبای خود بپردازید و دست روی دست بگذارید. بلکه به این معنی است که حرکات آنها را زیرنظر داشته باشید و نتیجه حرکت آنها را ببینید تا اگر خود شما هم خواستید حرکت مشابهی بزنید، تجربه بیشتری داشته باشید. هم چنین منظور از رقبا در این مطلب، رقبای فعلی شما نیست. ممکن است هر لحظه رقیب جدیدی وارد بازار شود و کار شما را سختتر از قبل کند.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)